Oude motor nieuwere look geven

Turks

Rookie
8 sep 2015
20
0
Hallo beste m-f leden

Ik vraag mij het volgende af

Ik ben handig met sleutelen maar heb weinig ervaring met motoren

Heb een krap budget voor mijn eerste motor en wil dus een oudere motor kopen en deze een nieuwere look geven

Ik heb wel eens gezien dat iemand een fzr uit 94 een r1 of r6 kontje heeft gegeven, echt een gaaf gezicht

Hier zit ik zelf ook aan te denken, tijdje rijden met oude look en mettertijd onderdelen verzamelen

Mijn vragen zijn

1 is een fzr 94 makkelijk om te bouwen met nieuwere kuipdelen

2 welke andere motoren van rond bj 95 zijn redelijk om te bouwen met andere nieuwere kuipdelen

Alvast bedankt voor jullie reacties :}
 
1/ iemand die echt handig is stelt jouw vraag niet, die begint er gewoon aan
2/ begin er niet aan. zie punt 1 en vooral : het kost al gauw een pak meer dan je voor ogen had (toch als je een deftig resultaat wil).

Ik ben autoschadehersteller en autospuiter
Geloof me ik kan een hoop
Wil alleen wat kennis opdoen
Als jij een badkamer moet verbouwen helemaal zelf dan zoek je toch ook eerst informatie voordat je begint of begin je gewoon

Aan jou reactie heb ik niet zo veel sorry
 
Een cbr900 uit 92 was zijn tijd ver vooruit.
Licht, goed sturen, zeer betrouwbaar en ook nog eens zuinig met brandstof.
Ik zou voor zo'n fireblade gaan.
Als er iets kostbaar is aan een motor zijn het wel de kuipdelen.
Een oude motor voorzien van nieuwere kuipelen zal meestal duurder uitpakken dan een iets jongere motor kopen waar ze al op zitten.

Bedankt

Zeker een mooie machine
 
Bedankt

Zeker een mooie machine
:Y

Ik heb het dan wel niet voorzien van nieuwere kuipdelen maar wel voorzien van een moderne kleuren.

af2eb8cb06ada101776151ab8e75560f
 
Als je handig bent is het wel te doen.
Je hebt een complete kont met lamp en zitje nodig van een R1. Dan maak je van stalen buis een subframe dat past op de FZR, maar het bovenframe heeft van een R1. Een paar middagjes werk.
Het metaal van het subframe zijn de kosten niet. Maar een complete kont van een R1 is niet gratis. Op dezelfde manier kan je de kuip van een R1 pas maken op de FZR. Gewoon van staal een nieuw hulpframe maken. Beetje buigen, zagen en lassen en het komt goed.
Als je zowel de kuip, als de kont op een FZR gebouwd hebt ben je wel meer geld kwijt als een R1 kopen en heb je een motor die veel minder opbrengt.
 
Als je handig bent is het wel te doen.
Je hebt een complete kont met lamp en zitje nodig van een R1. Dan maak je van stalen buis een subframe dat past op de FZR, maar het bovenframe heeft van een R1. Een paar middagjes werk.
Het metaal van het subframe zijn de kosten niet. Maar een complete kont van een R1 is niet gratis. Op dezelfde manier kan je de kuip van een R1 pas maken op de FZR. Gewoon van staal een nieuw hulpframe maken. Beetje buigen, zagen en lassen en het komt goed.
Als je zowel de kuip, als de kont op een FZR gebouwd hebt ben je wel meer geld kwijt als een R1 kopen en heb je een motor die veel minder opbrengt.

Bedankt voor de instructie en het uiteindelijke financiele advies :} :)
 
\ nog 1 vraag dan

Ik twijfel heel erg tussen

Cbr 600 en 900
Fzr 600 en 1000
Zx6r en zx9r

Welke raden jullie mij aan en waarom

Rond 1995


Heb zowel een FZR1000 Exup van '94 gehad als op het moment een '94er CBR900 Blade en tenzij je veel op de Deutsche Autbahn wilt gaan rijden zou ik die FZR links laten liggen.

De Blade is stukken lichter, rijdt veel beter en is naar mijn mening ook veel makkelijker als eerste motor. Daar komt bij dat het FZR blok destijds een aantal revolutionaire nieuwe technieken had zoals de Exup klep in de uitlaat en de 5 kleppen per cilinder, nu ze op leeftijd raken kan je daar problemen mee verwachtten. Exup kleppen willen nog wel eens vast gaan zitten, en de 20 kleps FZR's willen nog wel eens veel (heel veel) olie verbruiken.


Gaaf ding zeg! Spuiten bestickeren en andere knipperlichten..

Je brengt me wel aan het twijfelen zo

Moet ik ergens toestemming vragen bij een soort rdw ofzo om motor een andere kleur te geven

Zolang er geen kleur op kenteken vermeld staat (en dat is vaak zo bij motoren) hoef je geen wijzigingen door te geven, staat het wel vermeld, dan wel. Volgens mij is het overigens niet zozeer een kwestie van toestemming vragen, je moet enkel de wijziging melden zodat je kentekenpapieren aangepast kunnen worden.
 
Laatst bewerkt:
Heb zelf een ZXR750L van 1993 voorzien van oa. een kuipset van een ZX-6R van 2006.
Ik vind de ZXR een prima basis om te verbouwen en er staan er genoeg te koop voor niet al te veel geld.
Resultaat nu:

2wmn8tz.jpg


Was ook al eens wit:

2wc1h89.jpg
 
Een cbr900 uit 92 was zijn tijd ver vooruit.
Licht, goed sturen, zeer betrouwbaar en ook nog eens zuinig met brandstof.
Ik zou voor zo'n fireblade gaan.
Als er iets kostbaar is aan een motor zijn het wel de kuipdelen.
Een oude motor voorzien van nieuwere kuipelen zal meestal duurder uitpakken dan een iets jongere motor kopen waar ze al op zitten.

Polyester racekuipjes koop je voor relatief weinig 2e-hands. Bovendien kun je je er lekker op uitleven met een pak glasvezeldoek en polyesterhars. Als je bereid bent er uren in te stoppen, kun je voor relatief weinig geld een leuk resultaat behalen.
 
Laatst bewerkt:
\ nog 1 vraag dan

Ik twijfel heel erg tussen

Cbr 600 en 900
Fzr 600 en 1000
Zx6r en zx9r

Welke raden jullie mij aan en waarom

Rond 1995


Aan zo'n ouwe Blade hoef je cosmetisch toch niks te veranderen? Zijn zo al mooie machines.
Hooguit een egaal kleurtje geven, ipv de papegaaienkleuren waar sommige modellen last van hadden.
Zou m''n knaakjes dan eerder in een nieuwe achtershock en een voorvorkrevisie steken. Heb je veel meer aan.
 
heb ooit op een yzf750 een R1 2005 kuipenset gezet
viel best mee, her en der wat weg gedremeld, wat blindklinkmoeren op de juiste plekken gezet voor kont en bevestiging zijkuipen
zag er goed uit en zat helemaal vast.

maar alles kan, gewoon kopen, ernaast houden en passen/meten. mag het niet passen dan verlengen/inkorten

(bv polyester racekuipen kopen waar je nog aan kan polyesteren enzo)
 
Bedankt voor de reacties allemaal. Kawasaki ziet er goed uit! Nu heb ik rond zitten kijken en bieden op mp.
Zag een cbr900rr voor 1250 te koop staan bij een autobedrijf. Bj 1992 km stand 75000 en enige info dat hij in goeie staat is
Startbod van 750 en vraag naar recent onderhoud en welke staat hij is en verdere info gevraagd
Enige reactie is kom hem maar halen, hij is in goede staat. Wij zijn een autobedrijf en hebben de motor door inruil verkregen
Niet echt een goed gevoel hierover
Wat zeggen jullie
 
Verder nog een yzf uit 94 voor 850 waar veel onderhoud aan is gepleegd met 55000km
En een cbr 600 uit 97 voor 850 met 75000 met kleine schade en laatse onderhoud vorig jaar en verdere info ketting en tandwielen gaan nog een tijdje mee
 
Bedankt voor de reacties allemaal. Kawasaki ziet er goed uit! Nu heb ik rond zitten kijken en bieden op mp.
Zag een cbr900rr voor 1250 te koop staan bij een autobedrijf. Bj 1992 km stand 75000 en enige info dat hij in goeie staat is
Startbod van 750 en vraag naar recent onderhoud en welke staat hij is en verdere info gevraagd
Enige reactie is kom hem maar halen, hij is in goede staat. Wij zijn een autobedrijf en hebben de motor door inruil verkregen
Niet echt een goed gevoel hierover
Wat zeggen jullie

Laat de motor dan keuren door Erik van Lent, dan weet je waar je aan begint.
 
Bedankt nogmaals allemaal!

Ik zit nu echt even niet of ik een motor ga verbouwen of origineel ga houden

Maar wel overspuiten en wat modernere lichtjes erop

Ik twijfel op dit moment tussen een goed onderhouden fzr600r uit 95 en een cbr600f3 uit 98...

Morgen hak ik de knoop door
 
Je gaat wel helemaal tegen de trend in
Heel de wereld bouwt leuke caferacers van in oorsprong erg lelijke gedateerde fietsen
Zeg nu zelf de meeste in het laatste gedeelte van de vorige eeuw gaan niet de klassieker status krijgen
Een mooi gebouwde caferacer is wel tijdloos
 
Je gaat wel helemaal tegen de trend in
Heel de wereld bouwt leuke caferacers van in oorsprong erg lelijke gedateerde fietsen
Zeg nu zelf de meeste in het laatste gedeelte van de vorige eeuw gaan niet de klassieker status krijgen
Een mooi gebouwde caferacer is wel tijdloos

Weinig toekomstige klassiekers uit het laatste decennium van de vorige eeuw, meen je dat nu serieus :?

Korte terugblik:
- De laatste oliegekoelde GSXR's
- De laatste 2 takt supersports (Bimota V-due en RS250)
- Hoogstwaarschijnlijk de laatste 4-cilinder 250cc supersports (CBR250RR, FZR250RR, - GSX-R250 en ZXR250, en dan zijn er natuurlijk ook nog de 400's)
- De eerste motoren met 5 kleppen per cilinder (Yamaha FZR750/1000, WR en R1)
- De eerste motor met ovale zuigers en 8 kleppen per cilinder (Honda NR750)
- De eerste injectiemotoren (enkele uitzonderingen uit de jaren '80 daargelaten)
- Het eerste aerodynamische pk-pakhuis (de Hayabusa, en de BMW K1 al was dat niet echt een pk-pakhuis)
- De eerste supersport rijklaar rond de 200kg (Fireblade)

En dan zijn er nog talloze andere tijdloze fietsen als een VFR750, MV Agusta F4 of Ducati 916. De laatste jaren van de vorige eeuw zitten vól met parels. Het is pas begin deze eeuw bergafwaarts gegaan als je het mij vraagt.
Wie maakt er nu nog 2-takt motorfietsen? Wie maakt er nog lichte/high-tech motoren? Wie riskeert er nog een faillissement zoals Bimota dat deed met de V-due? Welke fabrikant stopt er nog geld in de ontwikkeling van iets totaal nieuws zoals Honda deed met de NR?
 
Laatst bewerkt:
Het is pas begin deze eeuw bergafwaarts gegaan als je het mij vraagt.
Wie maakt er nu nog 2-takt motorfietsen? Wie maakt er nog lichte/high-tech motoren? Wie riskeert er nog een faillissement zoals Bimota dat deed met de V-due? Welke fabrikant stopt er nog geld in de ontwikkeling van iets totaal nieuws zoals Honda deed met de NR?

Lichte/high-tech 'innovatieve' motoren van de laatste jaren:
http://project1201.ducati.com/explore
BMW Motorrad Nederland
http://nl.aprilia.com/nl/nl/index/models/bike/road/rsv4-rr-abs.html
Energica Ego is de eerst 100% volledige elektrische superbike uit het hart van de Italiaanse race-industrie.
Zero S Elektrische motorfiets || ZERO MOTORCYCLES
Electric Motorcycle Energica Ego. The first italian all electric motorcycle
http://www.ktmfreeride-e.com/nl

@TS, als je eenmaal begint aan een project, post dan gerust hier je voortgang, dan kunnen we mee genieten ;). Daarnaast kan je dan ook om tips & tricks vragen tijdens het ombouwen. Laat andere niet vertellen wat wel en niet kan, ik heb vorig jaar een project gevolgd op een ander forum dat als basis een CBR600RR gebruikte.

Van dit:
picture.php

Naar dit:
IMG_0653_zpsbg6ct1dd.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan