Oude motor nieuwere look geven

Turks

Rookie
8 sep 2015
20
0
Hallo beste m-f leden

Ik vraag mij het volgende af

Ik ben handig met sleutelen maar heb weinig ervaring met motoren

Heb een krap budget voor mijn eerste motor en wil dus een oudere motor kopen en deze een nieuwere look geven

Ik heb wel eens gezien dat iemand een fzr uit 94 een r1 of r6 kontje heeft gegeven, echt een gaaf gezicht

Hier zit ik zelf ook aan te denken, tijdje rijden met oude look en mettertijd onderdelen verzamelen

Mijn vragen zijn

1 is een fzr 94 makkelijk om te bouwen met nieuwere kuipdelen

2 welke andere motoren van rond bj 95 zijn redelijk om te bouwen met andere nieuwere kuipdelen

Alvast bedankt voor jullie reacties :}
 
Weinig toekomstige klassiekers uit het laatste decennium van de vorige eeuw, meen je dat nu serieus :?

Korte terugblik:
- De laatste oliegekoelde GSXR's
- De laatste 2 takt supersports (Bimota V-due en RS250)
- Hoogstwaarschijnlijk de laatste 4-cilinder 250cc supersports (CBR250RR, FZR250RR, - GSX-R250 en ZXR250, en dan zijn er natuurlijk ook nog de 400's)
- De eerste motoren met 5 kleppen per cilinder (Yamaha FZR750/1000, WR
en R1)
- De eerste motor met ovale zuigers en 8 kleppen per cilinder (Honda NR750)
- De eerste injectiemotoren (enkele uitzonderingen uit de jaren '80 daargelaten)
- Het eerste aerodynamische pk-pakhuis (de Hayabusa, en de BMW K1 al was dat niet echt een pk-pakhuis)
- De eerste supersport rijklaar rond de 200kg (Fireblade)

En dan zijn er nog talloze andere tijdloze fietsen als een VFR750, MV Agusta F4 of Ducati 916. De laatste jaren van de vorige eeuw zitten vól met parels. Het is pas begin deze eeuw bergafwaarts gegaan als je het mij vraagt.
Wie maakt er nu nog 2-takt motorfietsen? Wie maakt er nog lichte/high-tech motoren? Wie riskeert er nog een faillissement zoals Bimota dat deed met de V-due? Welke fabrikant stopt er nog geld in de ontwikkeling van iets totaal nieuws zoals Honda deed met de NR?

Oké bij sommige heb je gelijk ( vooral bij de Italianen )
Maar ik blijf er bij dat er bergen lelijke hokken zijn gemaakt of het nu de eerste of laatste de mohikanen zijn
 
Oké bij sommige heb je gelijk ( vooral bij de Italianen )
Maar ik blijf er bij dat er bergen lelijke hokken zijn gemaakt of het nu de eerste of laatste de mohikanen zijn

Nu ben ik nog maar 27, maar ik kan me nog herinneren dat er (o.a.) bergen Golf 1 GTI-tjes rondreden die geen drol meer waard waren. Toen werd er ook gezegd dat er op dat moment geen klassiekers in de maak meer waren.

Voor wat betreft muziek precies hetzelfde, en voor kunst ook.

Pas vele jaren later worden klassiekers klassiekers. En meestal zijn dat de voertuigen die het straatbeeld bepaalden, en waar er veel te veel van waren. Maar het gebeurd pas wanneer bijna alles op de sloop ligt waardoor er maar een paar goede over zijn. Dan is het in 1x jeugdsentiment. Dus ik zie het nog wel gebeuren dat een peugeot 206 of een R6-je een klassieker wordt.
 

Misschien ter verduidelijking, met 'lichte motoren' doelde ik op motoren met kleine cilinderinhoud. Natuurlijk, in het topsegement (de 1000's) blijft men wel ontwikkelen/innoveren, maar de 7-versnellings 2-takten, de 4-cilinder 250's en de 4-cilinder 400's met monobrug, dat soort spul word tegenwoordig niet meer gemaakt.
Oké bij sommige heb je gelijk ( vooral bij de Italianen )
Maar ik blijf er bij dat er bergen lelijke hokken zijn gemaakt of het nu de eerste of laatste de mohikanen zijn

Ook lelijke motoren worden klassiekers ;)


Ik zou meer dan 30.000 stuks BMW K100 per jaar vanaf 1985 geen uitzondering noemen.

Ik had het over verschillende modellen, dan is een K100 toch écht een enkeling (ongeacht de productieaantallen). Maar er zijn er wel meer uiteraard (GPZ750 Turbo bv.).
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan