Oude motor wegzetten met lege carburateurs zinvol of onzin?

28 mei 2006
241
87
Delft
Ik heb verschillende oldtimers en ze kunnen daarom best wel even stilstaan, met name in de winter. Is het zinvol om vlak bij huis de benzinekranen dicht te zetten en de carburateurs leeg te rijden, zodat er geen drap in de carbs kan ontstaan? Of is het slecht voor de vlotters? Ik rijd zo veel mogelijk met BP super 98 benzine
 
Mijn ervaringen over de afgelopen jaren en geprobeerde methodes zijn wat gemengd, hoe beter de benzine hoe minder deze veroudert of voor aanslag zorgt.
Nieuwe ethanol benzine is echt een drama wat mij betreft, zeker voor winterstalling.
Volledig lege carburateurs hebben wel af en toe de neiging om uit te drogen en bij het vullen zit je soms aan nieuwe pakkingen en O-ringen of ik heb gewoon pech gehad.

Zelf gooi ik de tank momenteel helemaal vol, start ik de motor af en toe en en tap ik via de carburateur de benzine af en gooi ik die in de auto na een tijdje.
Uiteraard dan weer wat nieuwe benzine in de motor. Bijkomend voordeel is dat de olie ook weer even rond gaat en alles gesmeerd wordt.

Een alternatief waar ik ook goede verhalen van gehoord heb maar zelf niet geprobeerd is een chemische toevoeging of aspen.
 
Met af en toe starten bedoel ik een rit die lang genoeg is om de olie goed op temperatuur laten komen, dus niet even aan en 15min stationair laten lopen.
Doorgaans 1x per 2 maanden als het weer het in mijn ogen toelaat.
 
Ik rijd mn carbs leeg van de oude TT-en. In het voorjaar kraantje open, even een pufje remmenreiniger op het luchtfilter, twee trappen en gaan met die banaan. Lekkage? Niet.
Wel na halve tank aanvullen met verse super (98)
 
Een volledig lege carburateur daar kunnen idd rubbers van uitdrogen (wat iemand hierboven stelt) maar weegt het op tegen het indrogen/verslechteren van benzine? E10 is na een half jaar echt niet best meer.
Elk rubber wat je droog weg zet droogt uit, maar mag toch aannemen dat fatsoenlijke benzinebestendige rubbers het wel even volhouden; benzine zelf is ook behoorlijk aggressief, het staat niet in de volle zon, dus ik durf het wel aan. En het staat geen jaren..

Ik doe het zelf ook; m.n. voor de winterstop, benzine eruit, maand of 3-4 later weer erin.
Ik laat het via de aftapschroeven aan de onderkant eruit lopen.

Ecomaxx of Aspen houdbare benzine erin kan natuurlijk ook maar als je de rest van het jaar een paar tankjes leeg rijdt is het eigenlijk niet nodig.
 
aftappen of alcoholvrije benzine er in laten...Fuel stabilizer is weggegooid geld...
 
Ecomaxx of Aspen houdbare benzine erin kan natuurlijk ook maar als je de rest van het jaar een paar tankjes leeg rijdt is het eigenlijk niet nodig.

Aspen er in voor de winterstalling kan alleen als je nooit op ethanol houdende benzine gereden hebt (of je carburateur net gereviseerd hebt).
Anders is het slechter dan wat dan ook voor je rubbers.
Het advies van experts is dan ook: Aspen? Alleen als je er altijd op rijdt.
 
Mijn ervaringen over de afgelopen jaren en geprobeerde methodes zijn wat gemengd, hoe beter de benzine hoe minder deze veroudert of voor aanslag zorgt.
Nieuwe ethanol benzine is echt een drama wat mij betreft, zeker voor winterstalling.
Volledig lege carburateurs hebben wel af en toe de neiging om uit te drogen en bij het vullen zit je soms aan nieuwe pakkingen en O-ringen of ik heb gewoon pech gehad.

Zelf gooi ik de tank momenteel helemaal vol, start ik de motor af en toe en en tap ik via de carburateur de benzine af en gooi ik die in de auto na een tijdje.
Uiteraard dan weer wat nieuwe benzine in de motor. Bijkomend voordeel is dat de olie ook weer even rond gaat en alles gesmeerd wordt.

Een alternatief waar ik ook goede verhalen van gehoord heb maar zelf niet geprobeerd is een chemische toevoeging of aspen.


Af en toe starten is wel het slechtste wat je kan doen.
Het motorblok wordt niet wam en er ontstaat condens die niet verdampt, wat bij normaal rijden wel gebeurt.
Je kan beter maanden stil laten staan.
 
Af en toe starten is wel het slechtste wat je kan doen.
Het motorblok wordt niet wam en er ontstaat condens die niet verdampt, wat bij normaal rijden wel gebeurt.
Je kan beter maanden stil laten staan.

Edit; ik had nog niet het hele topic gelezen. Sorry.
 
Mijn R65 zit in de overgangsregeling oldtimers en moet dus de 3 wintermaanden opgehokt worden. Tank vol met V-power 98. Benzinekranen dicht, benzineslangen van de kranen afhalen en de vlotterbakken onder de carburateurs vandaan halen. Het hele slangenstelsel en de benzinefilters lopen dan leeg. Vlotterbakken weer monteren en zo gaat hij de stalling in. 28 februari de benzineslangen weer op de kraantjes en dan de kranen open. Zo'n 5 minuut laten staan en binnen 2 seconde liep de motor weer als vanouds. Dit jaar voor het eerst dat er even benzine lekte maar dat was een verdroogde kurken vlotterbakpakking.

Dus deze manier blijf ik volhouden.
 
Aspen er in voor de winterstalling kan alleen als je nooit op ethanol houdende benzine gereden hebt (of je carburateur net gereviseerd hebt).
Anders is het slechter dan wat dan ook voor je rubbers.
Het advies van experts is dan ook: Aspen? Alleen als je er altijd op rijdt.
Dat is niet wat Aspen er zelf van zegt...

https://www.aspen-benelux.nl/nl-nl/veelgestelde-vragen
In mijn Suzuki GS 400 zat ook Aspen en probleemloos gemengd met euro 98...
 
Dat is niet wat Aspen er zelf van zegt...

https://www.aspen-benelux.nl/nl-nl/veelgestelde-vragen
In mijn Suzuki GS 400 zat ook Aspen en probleemloos gemengd met euro 98...
'normale' brandstoffen trekken in rubbers van afsluitingen. Hierdoor zwellen deze rubbers op. Aspen trekt dit er weer uit waardoor rubbers kunnen gaan lekken.

Kan goed gaan maar ik ga het niet gokken. (dit staat trouwens ook in een download beschreven waarnaar je verwees ;))
 
Zoals @Haga-San al schreef, er is tegenwoordig nog een speler op de markt;
Ecomaxx.
Volgens mij goedkoper dan Aspen, hier in de buurt zit een Solex verhuur bedrijf die dat spul gebruiken en verkopen. Aldus volgens de website.

zelf ,nog, geen ervaring mee.
 
Veel multi's hebben van die rubberen T-stukjes tussen de carbs onderling.
Die krimpen als ze niet in contact staan met benzine, gevolg; een hoop gelek wanneer je de kraan weer eens open zet.
Dat duurt wel even voordat het rubber weer gezwollen is en afdicht...

Gewoon volle vlotterbakjes met benzine met stabilizer erin werkt prima voor mij,maar mijn motoren staan niet langer stil dan een half jaar..
 
Ik gooi er alleen Premium benzine in van Firezone, BP of Avia en dat is het eigenlijk, meestal starten ze na een paar maanden redelijk vlot. Een enkele keer niet.
Ik heb wel gemerkt dat het belangrijk is dat de benzinekraan als hij op dicht staat niet lekt, als dit wel zo is dan kan het een hele toer worden om te starten.
 
Op m,n werk (motorzaak)adviseerde ze bij langere stilstand Forté Motopower 1 en 2 of ieder geval 2 te gebruiken bij langere stilstand ,dat werkte goed,
met name 2 is er voor om veroudering van de benzine tegen te gaan.
 
Aspen, Forte etc zijn er alleen maar op uit om aan je te verdienen en bevelen uiteraard altijd hun producten aan... zou zeggen gebruik je gezond verstand. Alcohol is gewoon het probleem in de huidige brandstoffen...
 
Nou Aspen is gewoon goede benzine kan 10 jaar staan, verouderd niet, op den duur zal je wel moeten als er ook aan premium benzines ethanol wordt toegevoegd.
 
Aspen, Forte etc zijn er alleen maar op uit om aan je te verdienen en bevelen uiteraard altijd hun producten aan... zou zeggen gebruik je gezond verstand. Alcohol is gewoon het probleem in de huidige brandstoffen...
Onzin ,ik heb er bij gestaan dat een Kawasaki merkbaar verbeterde met Forte,het spul werkt gewoon goed.
 
Ik doe het ook zo: benzine kranen dicht voor ik thuis ben en dan de carbs leegrijden. Nooit problemen met starten. Ik moet wel zeggen dat ik probeer om alle 2,3 maanden te rijden. Stilstand is achteruitgaan. Ik tank uiteraard enkel 98.
 
Na een rit laat ik de vlotterbakken stationair leeg draaien, anders meurt het zo in de garage, zeker in de zomer. Geen probleem met BP Ultimate 98. Altijd olie verversen voor de winteropslag, de gebruikte olie met zure verbrandingsproducten en oxidatie krijgt dan geen kans om corrosie te vormen. Gebruik wat WD 40 via de bougie gaten, om de paar weken in de winter de motor tornen, dan wordt het drijfwerk in de verse olie gedompeld.
Ook een servicebeurt uitvoeren, dan kun je met de eerste lente zon in maart meteen van start.
 
Ecomaxx is naar mijn idee een narrow-cut, een distillaat met een kleiner kooktraject, voorzien van additieven, zonder ethanol. Doordat er naar verhouding minder lichte fracties verdampen en mindere zware fracties achterblijven is het een stabielere brandstof, ook omdat er geen ethanol wordt toegepast wat verbindingen aangaat met condens/ water en bepaalde elastomeren en kunststoffen aantast.
 
Na een rit laat ik de vlotterbakken stationair leeg draaien, anders meurt het zo in de garage, zeker in de zomer. Geen probleem met BP Ultimate 98. Altijd olie verversen voor de winteropslag, de gebruikte olie met zure verbrandingsproducten en oxidatie krijgt dan geen kans om corrosie te vormen. Gebruik wat WD 40 via de bougie gaten, om de paar weken in de winter de motor tornen, dan wordt het drijfwerk in de verse olie gedompeld.
Ook een servicebeurt uitvoeren, dan kun je met de eerste lente zon in maart meteen van start.

WD 40 ? Jij bent niet bang.
 
Terug
Bovenaan Onderaan