Oude motor wegzetten met lege carburateurs zinvol of onzin?

Lost WD 40 niet olie op? :Y

Als ik vettige kluiven heb van het sleutelen, spuit ik er ff WD40 op en veeg de vettigheid eraf met een doekje.
In het bougiegat spuiten doe ik alleen maar als ik een nachtmerrie heb...... ;(
 
En als je olie zuur is, dan ben je te laat met verversen. Want olie is basisch door de toegevoegde dopes.
 
Geen zorgen jongens. Misschien ik had ik meer uitleg moeten geven. Minimiem gebruik van WD40 en direct tornen voor verdrijving condens en corrosiebescherming bij de kleppen. Daarna de bougies er weer in.
De olie is niet zuur, maar verversen voor langere stilstand is altijd beter dan erna.
 
Laatst bewerkt:
Toen ik dit las wist ik het niet meer wat te doen want gooide er steeds aspen in voor de winterstalling....
Heb het artikel gesaved.

Aspen

Een alternatief voor benzine met dopes is Aspen. Dit is een synthetisch gemaakte alkylaatbrandstof. Het bevat geen aromaten en verbrandt geurloos, rookloos en zonder giftige gassen. Daarom wordt het gebruikt in kassen en in de wereld van grasmaaiers en kettingzagen, waar mensen in de uitlaatgassen staan. Goed spul, ook voor stalling van oldtimers of motorfietsen, maar alleen als deze nieuw of geheel gereviseerd zijn en je niet wisselt met gewone benzine.

De aromaten in benzine laten je pakkingen en keerringen zwellen. “Omdat Aspen helemaal geen aromaten bevat, onttrekt het deze moleculen weer aan je pakkingen en keerringen. Die krimpen weer en gaan geheid lekken”, aldus Peter van Gelder van GVG (Gebroeders Van Gelder, leverancier van Aspen). “Aspen kun je eventueel gebruiken in nieuwe of gereviseerde motoren, als je nooit wisselt met gewone benzine. Vanwege het RON octaangetal van 95 is het ook minder geschikt voor hoog belaste motoren.”
 
Na een rit laat ik de vlotterbakken stationair leeg draaien, anders meurt het zo in de garage, zeker in de zomer. Geen probleem met BP Ultimate 98. Altijd olie verversen voor de winteropslag, de gebruikte olie met zure verbrandingsproducten en oxidatie krijgt dan geen kans om corrosie te vormen. Gebruik wat WD 40 via de bougie gaten, om de paar weken in de winter de motor tornen, dan wordt het drijfwerk in de verse olie gedompeld.
Ook een servicebeurt uitvoeren, dan kun je met de eerste lente zon in maart meteen van start.

Misschien moet je even naar je pakkingen en andere afdichtingen van je carburateurs kijken, een motor in een garage hoort echt niet zo te stinken.
Ik heb er gemiddeld vijf rijklaar staan hier binnen en stinken doet het niet. Behalve als er eentje benzine lekt.
 
Is een brik uit 1963 met Bing carburateurs. Kraan is in orde. Het verdampt uit de vlotterbakken en als die leeg zijn bij warm zomerweer uit de tank via de beluchting.
 
Terug
Bovenaan Onderaan