Oude motoren

Menze

MF'er
7 jun 2004
99
0
Groningen
Ik wil graag een 2e handse Honda Shadow kopen, maar het meerendeel van de, voor mij betaalbare, shadow's zijn alleen te koop als ze uit de jaren 80 komen. Nu heb ik verder geen ervaring met het kopen van 2e hands motoren, en ik vroeg me af of zo'n oude motor nog wel te vertrouwen is. Hebben jullie hier ervaring mee?

mijn mening: hoe minder toeters en bellen; hoe minder d'r ook kapot kan gaan.

en wat kapot gaat kun je (als je handig bent) vaak zelf nog fixen of zonder al te veel kosten laten maken.

maar let dus goed op de staat van de motor (ketting, tandwielen, koppeling, roest, speling in balhoofd, achterbrug kortom the usual things) je koopt immers een oude motor. en probeer de zwakke punten van zo'n motor te achterhalen. bijv bij de merk of type club van die motor.

vaak staar je jezelf blind op alle positieve kanten van een motor, maar aandacht die je voor de zwakke kanten hebt (natuurlijk minder leuk om te horen) is zelden verspilde moeite.

Naar mijn idee kun je de motor leeftijd in echte jaren best door 2 of 3 delen.

Merendeel van de motoren wordt alleen met mooi weer gereden (3 a 4 maanden per jaar) en vaak niet eens elke dag. In dat geval kan het best zijn dat een motor uit 1985 maar 20.000km heeft "gelopen". Ook worden motoren meestal beter onderhouden dan autos van dezelfde leeftijd. Op zich hoeft een motor van 1985 helemaal niet slecht te zijn dat is meer afhankelijk van de eigenaar.
Neem iemand mee die er verstand van heeft en kijk gewoon goed rond er is in deze leeftijds klasse genoeg te koop.

Terug
Bovenaan Onderaan