Oude optimate 3 acculader gebruiken voor Li-on accu?

Maus75

MF veteraan
30 jan 2007
6.335
152
Arnhem
Goeden dag,

weet iemand hier of je een oude optimate 3 acculader kunt gebruiken voor een Li-on accu?
Ik heb namelijk geen handleiding meer en kan het hier ook niet goed vinden. Ook op de site van tecmate kon ik het niet vinden.
Ik hoor het graag.

M.vr.gr. Maurice.
 
Alleen als de (moderne) lader zelf gaat regelen is dit niet zo lekker.
Elke niet geregelde regelaar mag eraan, dit Li-ion accu heeft zelf elektronica ingebouwd om te regelen.

Een Li-ion accu houdt wel heel lang zijn stroom vast en 100% opladen is alleen maar een beperking voor de levensduur.
Dus moet je überhaupt wel opladen? ;)
 
Laatst bewerkt:
Alleen als de (moderne) lader zelf gaat regelen is dit niet zo lekker.
Elke niet geregelde regelaar mag eraan, dit Li-ion accu heeft zelf elektronica ingebouwd om te regelen.

Een Li-ion accu houdt wel heel lang zijn stroom vast en 100% opladen is alleen maar een beperking voor de levensduur.
Dus moet je überhaupt wel opladen? ;)

Ik was in de veronderstelling, dat wanneer je de motor langere tijd niet gebruikt, het voor de accu beter is om hem aan een druppellader te leggen. Maar als ik jou verhaal goed begrijp, dan denk jij dat dat niet nodig is?
 
Jup, koel bewaren en tussen de 30-80% vol, dan gaan ze het langste mee.

Dit geldt dus voor een Li-ion accu en niet voor een 'normale' motorfiets accu.
 
Laatst bewerkt:
Gebruik een speciale lader voor Lithium accu's,ik weet dat de meeste die te duur vinden,
maar het is de veiligste manier van laden.Overlaad je zo,n accu door gebruik van een verkeerde lader dan verkort je de levensduur en de accu kan zelfs in de brand vliegen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan