Oude tweecilinder Jawa hapert. Wat kan ik doen?

Rien Dekker

Rookie
14 okt 2018
4
0
Beste medemotorrijders,

Onlangs heb ik een ontzettend leuk oud Jawaatje gekocht, CZ uit 1967, die door een hobbyist aardig was opgeknapt. Nadeel is wel dat ik zelf nog zeer weinig verstand heb van sleutelen en motortechniek...
De motor kreeg de laatste ritjes steeds meer last van het volgende, en nu is het echt niet meer te doen: als ik optrek in z'n één, kan ik een paar meter rijden en dan hapert de motor. Ik kan de gashendel helemaal opendraaien, maar de motor gaat er niet harder van rijden, er gebeurt gewoon niets, hooguit hoor je een wat hoger geluid. Als ik dan blikemssnel naar z'n twee overschakel, kan ik weer een paar meter extra optrekken, maar dan gebeurt weer precies hetzelfde. Daarna in z'n drie hetzelfde. Als ik uiteindelijk in z'n vier rijd, gaat het allemaal wel, maar ook dan 'stottert' de motor regelmatig, en zit ik erop te schokken. Met name bij kruispunten is dit optrekprobleem natuurlijk erg vervelend, ook voor de mensen achter me, zeker als ze haast hebben. Het lijkt me een probleem met de benzinetoevoer, maar zeker weet ik dit niet.
Zijn er hier kenners van tweecilinders, of mensen die dit probleem zelf herkennen (van vroeger)? Wat zouden de oorzaken kunnen zijn, en wat kan ik hier eventueel zelf aan doen? Ik heb werkplaatsboekjes en gereedschap, en heb de motor niet per se nodig, dus als ik het zelf zou kunnen doen, zou dat heel leuk zijn. Ik kijk uit naar jullie reacties, alvast heel hartelijk dank!
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat ie even een beurtje nodig heeft.
Misschien is er ook iets met de brandstoftoevoer en nog waarschijnlijker de carburateur.

Als het een 2-takt is kunnen er ook nog problemen zijn met de keerringen van de krukas, valse lucht.
 
Laatst bewerkt:
Je geeft wel erg weinig info. Als ik het zo lees dan zou ik ht probleem bij zowel de inlaat als de uitlaat zoeken. Inlaat: (heel) oude benzine, veel vuil in de carbo, sproeiers verstopt, luchtfilter verstopr, etc. Aan de uitlaatkant: dempers verstopt. Mijn advies: haal er eens wat onderdelen vanaf en maak die dan eerst goed schoon.
 
Alle bovengenoemde punten moet je nakijken, maar ook of je voldoende prik in de accu hebt zitten.
De jawa's hadden een slecht dynamo/laadsysteem en als er dan niet voldoende spanning in je accu zat begon ie ook te horten en te stoten.

Daar had dat ding van mn vader last van.
Ding kon er zo ineens mee ophouden, en dan kreeg je hem echt niet meer aan de praat.
2 dagen later 1 keer trappen en hij liep weer...
Nooit kunnen vinden wat de oorzaak was.
 
Fantastisch, bedankt allemaal!

Ik had er inderdaad nog aan toe moeten voegen dat ik de motor enkele maanden geleden heb gekocht van een hobbyist die 'm naar zijn mening aardig had opgeknapt. De tank was bijvoorbeeld goed schoongespoeld en de bougie vervangen. Ik zal morgen thuis eens kijken, ik had ergens een heel lijstje met wat hij eraan had gedaan.
 
Wat de vorige, tijdelijke eigenaar eraan had gedaan: Nieuwe puntjes en nieuwe bougie. Nieuwe olie. Nieuwe accu. Carburateur gereinigd. Benzinetank uitgespoeld en nieuwe benzine. Alles afgesteld. (Remmen nagekeken en afgesteld).
 
Ja jonge, TS heeft toch geen idee waar hij naar moet kijken? Helm m dan op zn minst door te vertellen waar hij op moet letten. Zo is het een reactie van niks
Mja, maar ik weet in dit geval niet zo goed wat ik er mee aan moet.. Hij geeft erg weinig info..

@ TS, heb je nog het 6V systeem of is hij omgebouwd naar 12 volt? Welk type bobine zit er op? condensatoren of velleman-kitje? Als de motor loopt, komen er dan spetterende, gele vonken van de punten af? Loopt de benzine wel goed door? Heb je de bougies al gewisseld? Welk type bougies zitten er nu in?

Als je geen idee hebt hoe een motorfiets werkt is een oude motorfiets kopen eh, nogal een uitdaging.
Ik denk dat je 2 keuzes hebt.
1- verkopen, dit word niets zo.
2- De handschoen oppakken en vb. het boek 'motorfietstechniek' en/of 'brommertechniek'van Paul Klaver doorspitten, en een WPH van je eigen motor. en ons zo veel mogelijk info geven.
 
Mja, maar ik weet in dit geval niet zo goed wat ik er mee aan moet.. Hij geeft erg weinig info..

@ TS, heb je nog het 6V systeem of is hij omgebouwd naar 12 volt? Welk type bobine zit er op? condensatoren of velleman-kitje? Als de motor loopt, komen er dan spetterende, gele vonken van de punten af? Loopt de benzine wel goed door? Heb je de bougies al gewisseld? Welk type bougies zitten er nu in?

Als je geen idee hebt hoe een motorfiets werkt is een oude motorfiets kopen eh, nogal een uitdaging.
Ik denk dat je 2 keuzes hebt.
1- verkopen, dit word niets zo.
2- De handschoen oppakken en vb. het boek 'motorfietstechniek' en/of 'brommertechniek'van Paul Klaver doorspitten, en een WPH van je eigen motor. en ons zo veel mogelijk info geven.

In welke omgeving woon je? Misschien dat iemand van ons je live kan helpen.
 
Misschien een overbodige vraag, maar je hebt er toch wel mengsmering in en geen kale benzine?

En wat hier al genoemd is, ook de uitlaat en met name de uitlaatpoorten in de cilinders controleren want een tweetakt groeit dicht met koolafzetting.
 
Misschien een overbodige vraag, maar je hebt er toch wel mengsmering in en geen kale benzine?

En wat hier al genoemd is, ook de uitlaat en met name de uitlaatpoorten in de cilinders controleren want een tweetakt groeit dicht met koolafzetting.
Dat gebeurd alleen als je zo suf bent met minerale olie te mengen.. Dat doet niemand meer?
 
Mja, maar ik weet in dit geval niet zo goed wat ik er mee aan moet.. Hij geeft erg weinig info..

@ TS, heb je nog het 6V systeem of is hij omgebouwd naar 12 volt? Welk type bobine zit er op? condensatoren of velleman-kitje? Als de motor loopt, komen er dan spetterende, gele vonken van de punten af? Loopt de benzine wel goed door? Heb je de bougies al gewisseld? Welk type bougies zitten er nu in?

Als je geen idee hebt hoe een motorfiets werkt is een oude motorfiets kopen eh, nogal een uitdaging.
Ik denk dat je 2 keuzes hebt.
1- verkopen, dit word niets zo.
2- De handschoen oppakken en vb. het boek 'motorfietstechniek' en/of 'brommertechniek'van Paul Klaver doorspitten, en een WPH van je eigen motor. en ons zo veel mogelijk info geven.

Super sammie, zon post heeft TS meer aan. Ik ook overigens :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan