Oude uitlaatdemper-setje gebruiken na vervangen spruitstuk?

Japanse raket

Rookie
14 jun 2020
21
6
Hallo allemaal,

Een tijdje terug heb ik van mijn Kawasaki ZZR600 uit 1998 het spruitstuk eraf gehaald; deze bleek door en door verroest en er bleek een groot gat in te zitten (vandaar dat mensen me vijf straten verderop hoorden aankomen). Ik heb inmiddels een nieuw RVS spruitstuk besteld, alleen twijfel ik er nu aan om mijn oude uitlaatdempers te gebruiken. Toen ik deze eraf haalde merkte ik dat er allemaal troep in zat (stukjes ijzer of andere dingen die door het gat naar binnen zijn gekomen). Als ik de dempers schud vallen de stukjes eruit, zodoende kan ik het wel er helemaal uit krijgen (althans ik kan doorgaan totdat er niks meer uitvalt). Maar mijn vraag is wat jullie denken dat slim is: de oude dempers gebruiken of nieuwe kopen? Nieuwe dempers kosten al gauw 450 euro en dat is een hoop geld voor een motor uit 1998 (het spruitstuk was ook al niet goedkoop). Is er een risico dat er nog steeds troep vanuit de dempers in het nieuwe spruitstuk terecht komt? Ik hoor graag jullie mening hierover.

Alvast bedankt.
 
Vanuit de dempers naar het spruitstuk?
Daar zou ik me geen zorgen op maken, die worden echt wel de andere kant op geblazen.
Hooguit de oude dempers weer netjes maken (poetsen, controleren op lekkages etc).
Er onder schroeven en weer rijden.
 
Bedankt voor de reacties, een kleine update: deze rommel kwam er onder andere uit de demper; meerdere grotere steentjes, kleine stukjes ijzer en een ijzeren plaatje.
 

Bijlagen

  • 20200807_144235.jpg
    20200807_144235.jpg
    1,6 MB · Weergaven: 13
Ik zou ze vervangen, maar ja ben niet helemaal objectief in deze... O-)

 
Steentjes komen er niet in via een gat in je spruitstuk. Dat zal er wel in gedeponeerd zijn.

Een uitlaat roest van binnen naar buiten, die stukjes roest / metaal verbazen mij ook niets.

Als het nog solide is ff een paar keer schudden en terug monteren.

Het liefst wel even isoleren van elkaar want staal op rvs gaat ook vreten.
 
Bedankt allemaal voor de reacties! Ik ga eerst effe met mijn oude dempers testen en mocht dat niet bevallen dan ga ik op zoek naar nieuwe, wellicht die van Freakie, als die nog beschikbaar zijn tegen die tijd. Ik ben toch benieuwd hoe die steentjes er dan in zijn gekomen maar daar zal ik wel nooit achterkomen. Er zitten al pakkingen in het nieuwe spruitstuk dat ik heb besteld dus daar komt geen staal op RVS.
 
De meeste dempers zijn schottendempers en dat kan wel. De actie is echter zinloos dus bespaar je de moeite en pot rustyco.

Zodra er dempingswol in zit (wat overigens ook kan bij iets anders dan een absorptiedemper) dan is deze voorlopig niet droog en roest het daar extra hard verder.

De roest wordt ook niet goed omgezet want je moet alle delen eerst voorbehandelen (vuil, vet en losse delen verwijderen) en dat gaat niet. Plus de hitte zorgt er voor dat je dat laagje er zo weer uitgeblazen hebt en door uitzetten en krimpen heeft roest ook meteen weer de kans.

Zo laten of vervangen. Niet te moeilijk doen over roest aan de binnenkant, gebeurd nu eenmaal bij elke stalen uitlaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan