Oudere motors limiteren naar A2 in België, gaat dat nog?

Philip_01

Rookie
10 apr 2023
3
0
Hallo

Ik ben ben op zoek naar mijn eerste A2 motor. Ik ben recent geïnteresseerd geraakt in oudere 400cc motors. Op dit moment heb een Honda CBR400RR of NC29 van 1991 op het oog.

Standaard hebben deze motors meer dan 35kw dus ik moet deze wel nog begrenzen. Ik zou graag wat advies willen over hoe ik dit het best zou doen.

Ik heb een Honda dealership in de buurt gecontacteerd (in Limburg, Hasselt) en gevraag of zij dit kunnen. Ze hebben me gezegd dat dit niet mogelijk is. Ik heb wel gezien dat er restrictors voor dat model nog verkocht worden.

Dankuwel om mijn bericht te lezen.
 
Laatst bewerkt:
Wat meer toelichting dan "Nee kan niet." is ook wel mager; waarom niet?

Is er geen typegoedkeuring?, niet mogelijk met een eventuele herkeuring? In Nederland kunnen alle motoren die standaard niet meer dan 70kw hebben (dus ook bijv. een CBR400RR naar 35kw, dan wel niet met een keuring).

@Philip_01 geeft aan dat er een restrictor setje te koop is. Dit is dan voor 25kw? Dan zou je hem middels een officiële Honda dealer op 25kw kunnen krijgen en is hij goedgekeurd voor het A2 rijbewijs. Je krijgt dan een ombouwverklaring. Heb ik ook met een CBF600 gedaan een aantal jaar geleden. Als er geen "goedkeuring is" dan kan je het e.v.t proberen met een herkeuring maar dit is wel prijzig vaak. Dus dan moet je het erg graag willen.
 
De DIV aanvaard alleen documenten van de fabrikant of officiële invoerder.
En de invoerder doet geen enkele moeite voor ingevoerde motoren.
Testbank verslagen en zelfs TUV keuringen worden niet aanvaard.
Dus alleen in te schrijven op origineel vermogen.
 
De DIV aanvaard alleen documenten van de fabrikant of officiële invoerder.
En de invoerder doet geen enkele moeite voor ingevoerde motoren.
Testbank verslagen en zelfs TUV keuringen worden niet aanvaard.
Dus alleen in te schrijven op origineel vermogen.
Dankuwel voor de info. Dat is wel echt jammer.

Wat ik dan wel raar vind, is dat ik soms 600cc motors te koop zie staan die dan op 25kw staan op papier maar die motors zouden normaal toch nog niet eens begrensd kunnen worden.
 
omdat de invoereder ook 25kW versies heeft gehomologeerd.
WAT NIET WIL ZEGGEN DAT JE KAN SWITCHEN !
 
Dus motor in Nederland op 25/35kw laten zetten voordat je hem koopt; en dan importeren als zijnde?
 
Wat meer toelichting dan "Nee kan niet." is ook wel mager; waarom niet?

Is er geen typegoedkeuring?, niet mogelijk met een eventuele herkeuring? In Nederland kunnen alle motoren die standaard niet meer dan 70kw hebben (dus ook bijv. een CBR400RR naar 35kw, dan wel niet met een keuring).

@Philip_01 geeft aan dat er een restrictor setje te koop is. Dit is dan voor 25kw? Dan zou je hem middels een officiële Honda dealer op 25kw kunnen krijgen en is hij goedgekeurd voor het A2 rijbewijs. Je krijgt dan een ombouwverklaring. Heb ik ook met een CBF600 gedaan een aantal jaar geleden. Als er geen "goedkeuring is" dan kan je het e.v.t proberen met een herkeuring maar dit is wel prijzig vaak. Dus dan moet je het erg graag willen.
Omdat de wet dat zegt.
 
Dus motor in Nederland op 25/35kw laten zetten voordat je hem koopt; en dan importeren als zijnde?
Dat zou kunnen lukken als het een oudere motor is zonder EU homologatie en dan moet het vermogen in elk geval op de kenteken papieren staan.
 
en jullie Nerderlanders maar klagen over jullie regering ... jullie hebben geen benul hoeveel erger het kan _O- '(
Nederland regeltjes land; en vaak weten ze zelf niet waarom ze de regels gemaakt hebben.
Of nog beter; regels maken en niet weten hoe ze in de praktijk te brengen. Dus bedacht door mensen achter hun bureau die nooit op een motor gezeten hebben of er überhaupt een hebben aangeraakt. Een motor is toch een ding wat "heng heng" doet op 2 wielen?
 
en jullie Nerderlanders maar klagen over jullie regering ... jullie hebben geen benul hoeveel erger het kan _O- '(
In Nederland nieuwe motoren weer veel duurder dan Belgie door extra bpm.
Scheelt soms -4-5 duizend € .
En dan voel ik me genaaid door Nederlandse regering.
Dus dat is weer erger.
 
was een opmerking "in het algemeen", echt geen zin in een over-en-weer geschiet met "idioterie" van beide kampen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan