Ouderwetse kaart is zo gek nog niet

Zijn beeline zeker op de fiets stand gezet. ;)

Met een papieren kaart hadden ze hem misschien nooit meer terug gevonden.

db
 
Ik denk eerlijk gezegd niet dat dit de verkeerde route was die hij is ingeslagen.

Ik denk dat het enige probleem was dat hij op z'n bek ging en z'n motor niet meer startte. En toen had hij dus hulp nodig.

Maar die route was gewoon gepland.
 
Toevallig ben ik wel eens in Samnaun geweest. Het is een Zwitsers dorpje met een bijzondere (belastingvrije) status die het dankt aan het feit dat het over de (normale) weg alleen via Oostenrijk te bereiken is. Via de bergen kan het ook, maar dan zou ik het te voet doen.
 
Nee hoor gewoon gepland... en niet te moeilijk over doen... en gewoon met 2 man gaan. En hetwas een rode piste.
Mocht je zoals deze gast hier in dit verhaal ergens belanden kijk dan gewoon altijd kan ik verder of niet... en niet zo maar klakkeloos gaan rijden. Is het mogelijk om te draaien, maar dat geld voor veel onverharde shituaties.
De weg die wij gereden hebben die bestond overigens NIET op de Garmin kaarten, echter wel op google maps: Google Maps

TDwtQZo.jpg


HmeTSGI.jpg


1LxvP7d.jpg


6VY0OBJ.jpg
 
De laatste keer dat ik een kaart op de motor heb gebruikt was naar Zwitserland. Was net toen de gulden verdween en we de euro kregen.
Moet wel zeggen dat met een kaart in Zwitserland makkelijk verschillende passen rijden is dan met de navigatie systeem. Dit jaar met de auto gereden.
Kaarten zijn overzichtelijker dan eerst op de mobile telefoon.
We zijn net terug uit Zwitserland 5 dagen Interlaken wel een pas gereden Furka Panorama strassen deze eerst op een iPad Pro 12” bekeken via punten op papiertje zetten dan later in de mobile telefoon dan via CarPlay met de auto verder.
Klinkt omslachtig en dat is het ook.

Die foto’s hierboven met sneeuw langs de weg heb ik dit jaar niet gezien.
Weinig sneeuw wel op de bergtoppen.
 
Men kan voor de grap wel vaak StomStom gebruiken, maar hoe vaak geld dat niet/ ook voor de bestuurder..
 
Wat ik niet snap aan de kaarten/gps discussie is dat je op een gps/smartphone ook gewoon op de kaart kan rijden.
Zonder navigatie.
Ligt het dan aan het toestel of de gebruiker?

Ik gebruik af en toe de app Osmand voor navigatie als de standaard waze/google maps kaarten ontoereikend zijn.
 
Een papieren of digitale kaart maakt natuurlijk geen klap uit. Een papieren geeft meestal wat meer overzicht. Een digitale laat zien waar je zit, schuift mee terwijl je rijdt en toont de route die je moet rijden. En als je een afslag mist, berekent hij weer een nieuwe. Het is niet of of, maar en en. En een digitale kaart geeft natuurlijk veel meer rust tijdens het rijden.
 
Dan moet je wel zeker weten dat je niet hoeft te keren, lekker paadje8)7
Het word nog lastiger als je moet keren terwijl je op/bij een stijging van 10+ % komt te staan.
Maar dat steen is wel heel erg wit dus aannemelijk dat het er voor 1 of andere reden ligt.
Tenzij die hele berg daaruit bestaat :P , zou er in mn eentje ook niet zo snel voor kiezen om eens te gaan kijken waar dit nu uitkomt.
 
  • Eens
Waarderingen: Brnk
Zgn geiten/wandelpaden staan gewoon op de topo kaarten die je in je GPS kunt laden, dus vantevoren kun je zien waar je ongeveer uitkomt.
Dit was in zuid Frankrijk op de grens met Spanje. Deze paden zijn ooit aangelegd door de Katharen.


 
Wel eerst een formulier opstellen en ondertekenen dat je geen aanspraak maakt op een georganiseerde redding.
Dan kan je ook zeggen dat motorrijders een formulier moeten invullen dat ze geen aanspraak maken op een vergoeding van ziekenhuiskosten.
Want ze nemen moedwillig een verhoogd risico door met de motor te rijden.

Beide stellingen zijn even gek in mijn oordeel.
 
Tja, ‘78 de Col d’Iseran op met ANWB kaart in de tanktas….en vooraf beneden informeren.

Geen TT, geen Google etc…..gewoon boerenverstand en gaan….


91E46714-2152-4F73-84C9-6363848B5393.jpeg
 
Net gelezen op nu.nl: Nederlandse motorrijder strandt op skipiste door verkeerde navigatieroute
Dan is een ouderwetse kaart zo gek nog niet, want dan zie je meteen waar je mee bezig bent. En wat gezond verstand helpt natuurlijk ook.
Gelukkig is het goed afgelopen.
Ik kwam een paar jaar geleden midden in de nacht op een steile wandelroute in Oostenrijk uit, ben uiteraard omgekeerd nadat de verharding was verdwenen en bospaadjes steeds smaller en steiler werden.
Eenmaal op de normale weg was na 3km de benzine op.....
Maar goed dat mijn vrouw met de auto al op de bestemming was 5 a 10 km verderop.
 
Ik kwam een paar jaar geleden midden in de nacht op een steile wandelroute in Oostenrijk uit, ben uiteraard omgekeerd nadat de verharding was verdwenen en bospaadjes steeds smaller en steiler werden.
Eenmaal op de normale weg was na 3km de benzine op.....
Maar goed dat mijn vrouw met de auto al op de bestemming was 5 a 10 km verderop.
Ja, anders had je een sneeuwhut moeten maken en ratelslangen en schorpioenen moeten eten.
 
Wss was ik net op de top gekomen met de redelijk lichte VX en naar beneden had de accu hopelijk genoeg spanning om het licht te kunnen voeden.
Maar daar kom ik nu nooit meer achter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan