ouwe brik verven

Bams

Die hard MF'er
3 dec 2003
256
0
Zundert
Tja, de avonden worden nog wat donkerder, de tv-programma's almaar slechter, en in mijn schuur staat een honda met polyester tankzit. Die tankzit ziet er op de foto leuk uit, maar in real life is het allemaal nogal ranzig gespoten..Hoezo onderlaag? hoezo blanke lak..druipers..die horen er bij! zo dus...

nu wil ik die eens netjes gaan strakzetten..maar weet iemand een beschrijving voor een verfleek, hoe ik oud polyester weer strak krijg, hoe ik de toplaag netjes opschuur, hoe ik lak, en ga zo maar door....alvast bedankt..bij een goede beschrijving volgen natuurlijk picca's, nu moeten jullie het even hiermee doen ;)

http://www.motor-forum.nl/forum/misc/106805
 
De oude verf laag in zijn geheel afschuren, machinaal is de beste optie denk ik, een ondergrond welke niet goed gehecht heeft is waardeloos, en daar kun je dus ook geen nieuwe lak laag op zetten.
Een nieuwe grondlaag aanbrengen, het beste is om een profi primer op te halen bij een autospuiterij welke je dan met de verfspuit aanbrengt, dat geldt trouwens ook voor de lak.
Als de ondergrond niet helemaal strak is kan je het best eerst een laag spuitplamuur aanbrengen ... oneffenheden er uit schuren en de grondlaag mooi op polijsten met waterproof 1200 ( of fijner ). In het voorbewerken zit het meeste werk ..
Daarna afwerken met een 2K lak in de gewenste kleur ... gebruik iig geen spuitbussen verf ... wordt lang zo mooi niet

dikke Honda hoor !
:}
 
Ik heb over het algemeen niet zon best ervaringen met het spuiten en bewerken van polyesther e.d.

Ik zou niet te ver schuren, als het erom gaat dat er zakkers in de lak zitten maar de lak houdt goed op het oppervlak zou ik voorzichtig met schuurpapier 400 de zakkers eruit schuren en de oneffenheden in het oppervlak opvullen met een 2 componenten polyplamuur met een hele fijne korrel.
Dit weer netjes met een blokje uitvlakken met schuurpapier 220 tot daarna 80
steeds een fijner schuurpapiertje gebruiken dus.
Vooral niet te diep schuren want dan heb je ook weer een kunststof hechtprimer nodig, anders pleurt die lak er zo weer vanaf, of word dof.

Pas daarna zou ik aan de gang gaan met spuitplamuur enzo.. die spuitplamuur word meestal niet bikkeltje hard, waardoor je toch snel lakbeschadigingen krijgt, en is niet geschikt om bv diepe krassen op te vullen.
Na de spuitplamuur schuren met een blokje met papier 800
Dan pas een dunne, maar goed doorgevloeide laag grijze primer erop zetten met een goed spuitpistool.
Deze laag na 24 uur drogen met een NAT schuurpapiertje 1200 mooi glad en glanzend poetsen.

Het beste is grijze of rode primer te gebruiken voor onder Rode lak.
Gele primer wil er nogal makkelijk doorheen schijnen, grijs is neutraler.

En ik raad iedereen aan om spuitwerk zowiso met een spuitpistool te doen, spuitbussen is zonde van je geld.
Het is misschien iets meer werk maar het resultaat is geweldig.

Spuiten met pistool:
Spuitplamuur/Filler nozzle 1.8 gebruiken
Primer nozzle 1.2 gebruiken
Lak nozzle 1.0 gebruiken (beste voor onervaren spuiters)
Minder kans op druipers omdat er gewoon wat minder lak tegelijk komt.
(fijnere nevel.)
Al deze soorten lak zou ik spuiten met een druk van ongeveer 2,5 tot 3 bar.
 
Erg mooie tank. Zat die er al op?
Heb ook eens zoiets gehad, heb alleen spijt dat ik de tank heb weggedaan.

full
 
Kicke bak! :9~
Van welk merk is die tank ??


Dat is ook mijn vraag, deze tank zat er op toen ik de GS kocht. Het totale ding was tamelijk afgeraffeld naar mijn smaak qua bedrading, zoals ie daar op de foto is vind ik het mooist voor een cafe racer. Het doorkijk frame, dikke blok en vette tank........

die tank ;( ;(

Het is volgens mij gebaseerd op een laverda tank net als die van die honda. Maar die is toch een beetje anders.
 
Terug
Bovenaan Onderaan