Ouwe motor stallen

botje

MF veteraan
8 jun 2002
2.344
0
Nu heb ik hier al enkele jaren een oude CB50F staan, ja een 50cc motor. Deze heb ik zo'n 7 jaar geleden eens gekocht en heb er slechts kort mee gereden, ik wou hem gebruiken als brommer maar pa vondt dat niet veilig daar hij eigenlijk als motor ingeschreven was. Dus dit beestje staat hier te verkommeren onder een doek. Nu vroeg of laat zou ik deze eens volledig restaureren. Maar dat zal dus niet voor de komende 2 jaar zijn. Nu zou ik graag die motor eens klaarmaken voor een lange stalling. Dit zou eigenlijk al veel eerder moeten gebeurd zijn, maar ja het kwam er ook nooit van. Wat moet ik nu eigenlijk allemaal doen om die motor te stallen zodat die binnen een jaar of twee nog een beetje in orde is? Ik krijg er eigenlijk de tranen van in de ogen om dat motortje zo te zien verkommeren maarja ik heb momenteel de tijd en het geld niet om hem in orde te zetten.
 
-Accu afkoppelen en aan de druppellader zetten
-MotoPower (zoiets was het) aan de benzine toevoegen, zorgt ervoor dat de carbs schoon blijven (stabiliseert de benzine geloof ik)
-Benzinetank helemaal vullen
-Motor niet op de wielen laten staan (krijg je platte banden van) maar op een bok oid.
-Olie kun je volgens mij het beste verversen, dit weet ik echter niet zeker, dus even navragen aan een echte expert
 
omdat oude olie verzuurt door de aanwezigheid van verbrandingsresten, idd voor een lange stalling, olie verversen, en draai de bougie eruit, doe via het bougiegat wat olie bovenop de zuiger, start hem dan ff met de noodstopknop uit, draai dan de bougies er weer in( dit voorkomt dat zuigerveren vast gaan zitten en cilinderwand door het lange stilstaan gaat corroderen) :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan