ouwe vs nieuwe Ural

DeepSpace

MF veteraan
4 apr 2002
4.922
336
Rotterdam
hey luitjes,

Heb een guzzi 850t4 en een beemer 1150 gsa, maar die lopen beide goed en der valt weinig meer aan te sleutelen. Ik wil er dus iets bij (na dat ik ff een huis gekocht heb :P) nu heb ik die ural met span altijd wel leuk gevonden dus doe mij die maar :+ kan me ergens de verhalen van een witte herinneren. vermakelijk.

Nu hebben die maffe russen een tijdje geleden een paar nieuwe gemaakt, 1993 dacht ik. maaruh ze zien er het zelfde uit, nu vroeg ik me een beetje af wat de motorische verschillen zijn? Liefst heb ik zo'n ouwe dat wel.
 
op advrider/hacks zijn een hoop mensen die met ural rijden. als ik het goed begrepen heb zijn de urals van na 2005 behoorlijk van kwaliteit.
je kan je het best zelf even inlezen. er zijn ook een aantal bouwjaren die je beslist niet wil.
 
op advrider/hacks zijn een hoop mensen die met ural rijden. als ik het goed begrepen heb zijn de urals van na 2005 behoorlijk van kwaliteit.
je kan je het best zelf even inlezen. er zijn ook een aantal bouwjaren die je beslist niet wil.


Ik heb mensen met een dergelijke fiets gesproken die daar helaas andere ervaring mee hebben..
IK ben zelf niet zo op de hoogte van de ural kopklepper-kwaliteitschronologie maar bij de udcn, als je je niet door de zelf-benoemde forumpolitie wordt weggeblaft, is meer kennis.
Als je het goed wil doen pluk je gewoon 1 van marktplaats die je mooi vind en dan helemaal overhaald. In duitsland zijn ze er meer mee bezig en worden meer mogelijkheden aangeboden. Cyl. koppen met VW onderdelen uitgerust, ombouwkits/krukassen (sterker) voor 750cc etc.
Het duitse russentreiber forum is een goeie database..

Ik heb zelf meer ervaring met dnepr.
Veel electr. onderdelen kun je van de sloop halen. leuk en goedkoper..
Geef anders mar een gil als je vragen hebt.

Natuurlijk stel je die in je topic over je project hiero..
 
ja dnepr mag ook :Y

Ik heb veel gelezen dat die vroegere urals krukassen voor ontbijt lusten. stroom voorziening is niet al te best. Nu wil ik best wel sleutelen, maar elke zoveel 1000 km bang worden voor je krukas ... maar es goed overnadenken.

Hoe zijn die Dneprs motorisch dan?

Zag hier bij de motorzaak een leuke XS650 met span ook leuk hoor :Y
 
Een Dnepr moet je eerst reviseren voordat je hem ga gebruiken.
Ik heb jaren zo'n motor gehad en gereden en er is geen boutje dat niet los is geweest aan die motor.

De meeste onderdelen zijn te koop voor een Dnepr, en niet duur.
Reparatie/sleutelen gaat met relatief eenvoudige gereedschap/middelen.

De Dnepr is gemaakt om met 80/uur over de wegen of niet te zwaar terein te cruisen. Hogere snelheden niet al te lang volhouden want dan daar slijt de motor erg van.
 
beide merken kun je wel gewoon betrouwbaar krijgen.
Het ontwerp van een ural krukas is ouder en wat minder sterk dan een dnepr krukas.
Op de websiet van de udcn staat onder techn tips een stukje over het overhalen van een dnepr blok(kopklepper) als je dit doorleest krijg je een indicatie.
De originele 12v dynamos zijn niet slecht, uitrusten met een goede regelaar(van een auto ofzo) is aan te raden.
Dit combineren met een bobine van een eend of subaru 2pitter en dan ben je al een end op weg.

Kies wat je zelf het mooist vind!
kijk voor de gein ook eens op de duitse ebay.
 
Es ff kijken dan :)

http://oscar.messageboard.nl/7337/viewtopic.php?t=2071

oh .. ja maar ja maar .... moet ff wachten totdat ik een huis heb ... ja maar ja maar. :+
 
beide merken kun je wel gewoon betrouwbaar krijgen.
Het ontwerp van een ural krukas is ouder en wat minder sterk dan een dnepr krukas.
Op de websiet van de udcn staat onder techn tips een stukje over het overhalen van een dnepr blok(kopklepper) als je dit doorleest krijg je een indicatie.
De originele 12v dynamos zijn niet slecht, uitrusten met een goede regelaar(van een auto ofzo) is aan te raden.
Dit combineren met een bobine van een eend of subaru 2pitter en dan ben je al een end op weg.

Kies wat je zelf het mooist vind!
kijk voor de gein ook eens op de duitse ebay.


ohhh dat zijn maar 3 a4tjes :+ Tis ongeveer het zelfde als mijn guzzi zo te zien, behalve dan dat ie van betere kwaliteit is :+
 
ja heb er over nazitten denken om een span aan mijn T4 te plakken, maar toch maar niet. vind ut leuker om zo''n rus te nemen ... nog wel :+
 
Een Dnepr moet je eerst reviseren voordat je hem ga gebruiken.
Ik heb jaren zo'n motor gehad en gereden en er is geen boutje dat niet los is geweest aan die motor.
Klopt ... eerst alles goed gangbaar maken, of kopen van iemand die dat al voor je heeft gedaan hahaha
De meeste onderdelen zijn te koop voor een Dnepr, en niet duur.
Reparatie/sleutelen gaat met relatief eenvoudige gereedschap/middelen.
Klopt ... ik kan het zelfs ... bij Gossie valt het mee , via UDCN clubleden kost het nog veul minder :Y
De Dnepr is gemaakt om met 80/uur over de wegen of niet te zwaar terein te cruisen. Hogere snelheden niet al te lang volhouden want dan daar slijt de motor erg van.
:?

Heb me gister weer eens lekker uitgeleefd op de franse baan rond Alphen, en vandaag de ruiterpaden in gemeentebossen, Pannehoef, en kogelvanger rond Etten-Leur omgeploegd ... veel zwaarder terrein kan ik hier in de buurt niet vinden :N

...

erg hoge snelheden haal je dan trouwens niet hoor :X O-)
 
Heb je al eens gedacht aan een Chang-Jiang? Chinese zijspannen die worden gebouwd voor het Chinese leger. Deze zijn sleutelvriendelijk en zeer solide. Zien er uit als de oude BMW zijspannen uit de tweede wereldoorlog maar kwalitatief is het wel veel beter dan de URAL of Dnepr.
 
Heb je al eens gedacht aan een Chang-Jiang? Chinese zijspannen die worden gebouwd voor het Chinese leger. Deze zijn sleutelvriendelijk en zeer solide. Zien er uit als de oude BMW zijspannen uit de tweede wereldoorlog maar kwalitatief is het wel veel beter dan de URAL of Dnepr.
_O- _O- _O-
waar heb je deze informatie vandaan?
_O- _O- _O-
 
Heb je al eens gedacht aan een Chang-Jiang? Chinese zijspannen die worden gebouwd voor het Chinese leger. Deze zijn sleutelvriendelijk en zeer solide. Zien er uit als de oude BMW zijspannen uit de tweede wereldoorlog maar kwalitatief is het wel veel beter dan de URAL of Dnepr.
Hahahah, je moet een grapje maken ... die chinezen maken ze zo mogelijk nog slechter als de russen ...
 
Ik had het toch ook over de legerversie?

Ik ken iemand die rijdend vanuit China met een Chiang-Jiang naar Nederland is gekomen.
Met een rus had hij dat nooit gered.

Overigens heb ik uit betrouwbare bron dat een Chiang-Jiang een steviger frame heeft dan Ural waardoor je een normaal BMW blok in een Chiang-Jiang frame kunt hangen.

In Obersdorf (Ja, net over de grens bij Arnhem) zit Ural team Duitsland. Deze man verkoopt Chiang-Jiangs.
Verder kun je, als je lid bent van UDCN, via deze club aan een Chiang-Jiang komen.
 
Ik had het toch ook over de legerversie?

Ik ken iemand die rijdend vanuit China met een Chiang-Jiang naar Nederland is gekomen.
Met een rus had hij dat nooit gered.

Overigens heb ik uit betrouwbare bron dat een Chiang-Jiang een steviger frame heeft dan Ural waardoor je een normaal BMW blok in een Chiang-Jiang frame kunt hangen.

In Obersdorf (Ja, net over de grens bij Arnhem) zit Ural team Duitsland. Deze man verkoopt Chiang-Jiangs.
Verder kun je, als je lid bent van UDCN, via deze club aan een Chiang-Jiang komen.

Is een andere legerversie, er zijn leger/KGB Urals die blijkbaar echt goed waren (zal ook wel relatief zijn...).

Een BMW blok voelt zich prima thuis in een Ural frame. Het frame en het plaatwerk is over het algemeen het probleem niet, staal hebben ze daar genoeg en lassen kunnen ze ook lomp en stevig genoeg :P.

Chiangs zijn in Nederland ook wel te krijgen, staan regelmatig op Marktplaats. Wat ik ervan gehoord heb is dat de techniek (lagers etc) wel wat beter zijn maar dat het plaatwerk en de lak redelijk hopeloos is.


En Ural Team zit volgens mij in Oberhausen.
 
Je hebt absoluut gelijk met Oberhausen. Die bedoelde ik ook maar kon niet op de naam komen. :)

Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat een URAL frame nog wel eens wil gaan scheuren als er een BMW blok ingehangen wordt. Uiteraard is niet elke URAL van dezelfde kwaliteit en dus kan het zijn dat mijn bron een slecht frame had.
 
Heb je al eens gedacht aan een Chang-Jiang? Chinese zijspannen die worden gebouwd voor het Chinese leger. Deze zijn sleutelvriendelijk en zeer solide. Zien er uit als de oude BMW zijspannen uit de tweede wereldoorlog maar kwalitatief is het wel veel beter dan de URAL of Dnepr.
Beter? :?

Die dingen werden gemaakt met afgeschreven mallen uit de USSR, dus oude Ural- en Dnepr-mallen, die intussen nog verder waren versleten. De techniek is simpeler dan van de Ural- en Dnepr kopkleppers (waarvan de mallen overigens ook niet onverslijtbaar bleken) en dus kan er minder aan kapot, maar die Chinezen gebruikten ook niet bepaald de beste materialen.

De echt betere fietsen van (ongeveer) dit model zijn de vooroorlogse BMW's (R71), die overig al lang en breed uit de productie waren toen de oorlog begon. Toen reed de Wehrmacht al lang op R75 kopkleppers (en Zündapps, maar da's weer wat anders).



Maar als het hier over oude of nieuwe Urals gaat, bedoelt men dan kopkleppers vs. zijkleppers of oude USSR-vijfjarenplan-massaproducten vs. écht nieuwe, vers van de band gerolde en met aandacht, westerse onderdelen en Euro III-keur gebouwde Urals?

Deze zien er in grove lijnen hetzelfde uit, maar heeft een sterker (750 cc) blok, een Brembo schijfrem in het voorwiel, een startmotor naast de kickstarter, CV-carbs en vele interne en dus onzichtbare verbetering. Dus een volwaardig moderne voertuig, geleverd met een jaar garantie en zo. Rationeel gezien dus waarschijnlijk de beste keuze, ware het niet dat je voor de prijs van zo'n nieuwe Ural toch al gauw 'n stuk of vier oude USSR-spannen kan kopen. En wellicht zijn ze gevoelsmatig ook minder leuk, al zal de gemiddelde voorbijganger nog steeds denken dat je op een (kopie van een) antieke BMW rijdt.



Dnepr en Chang Jiang zijn overigens al sinds de invoering van de Euro II-eisen (jaren '90 vorige eeuw) niet meer nieuw op kenteken te krijgen, dus alleen 'oud' te bemachtigen. Die partij van in 1993 ingevoerde spannen betreft dan ook Dneprs en geen Urals.
 
Laatst bewerkt:
Hoi allemaal,

Ik snap het begin van dit topic niet helemaal. Iemand wil sleutelen en vervolgens ontstaat een discussie over de betrouwbaarheid van een Ural. Daar heb je dus niks aan want dan valt er nog niets te sleutelen. Koop gewoon een barrel van Marktplaats, er staan er altijd genoeg op. Vaak worden die verkocht door één man ergens in het oosten van het land. Dan heb je iets om je op uit te leven en als hij dan klaar en betrouwbaar is moet je weer wat gaan zoeken.

Ik heb net een week een Chang Jiang. Niet gekocht om zijn betrouwbaarheid. Ook niet om zijn inruilwaarde. Ook niet omdat alles er zo prachtig uitziet. Nee, gewoon omdat ik het een prachtige motor vind. Een ontwerp uit 1938 en gemaakt in 1993. Reken zelf maar uit hoe lang dat is. Het is toch prachtig dat zoiets bestaat. Wie doet dat nou. Ja, Chinezen dus. De hele week heb ik mij al heerlijk uitgeleefd op allemaal kleine ongemakken en rare dingen. Accu was na een dag leeg, benzinekraan begon spontaan te lekken en nog wat klein spul.

Heerlijk, lekker sleutelen tot het weer werkt.

Groeten Bendix.

ChangJiang_CJ750_1990b.jpg

:)
 
Laatst bewerkt:
Hoi allemaal,

Ik snap het begin van dit topic niet helemaal. Iemand wil sleutelen en vervolgens ontstaat een discussie over de betrouwbaarheid van een Ural. Daar heb je dus niks aan want dan valt er nog niets te sleutelen. Koop gewoon een barrel van Marktplaats, er staan er altijd genoeg op. Vaak worden die verkocht door één man ergens in het oosten van het land. Dan heb je iets om je op uit te leven en als hij dan klaar en betrouwbaar is moet je weer wat gaan zoeken.

Ik heb net een week een Chang Jiang. Niet gekocht om zijn betrouwbaarheid. Ook niet om zijn inruilwaarde. Ook niet omdat alles er zo prachtig uitziet. Nee, gewoon omdat ik het een prachtige motor vind. Een ontwerp uit 1938 en gemaakt in 1993. Reken zelf maar uit hoe lang dat is. Het is toch prachtig dat zoiets bestaat. Wie doet dat nou. Ja, Chinezen dus. De hele week heb ik mij al heerlijk uitgeleefd op allemaal kleine ongemakken en rare dingen. Accu was na een dag leeg, benzinekraan begon spontaan te lekken en nog wat klein spul.

Heerlijk, lekker sleutelen tot het weer werkt.

Groeten Bendix.

[http://www.benvanhelden.nl/Condorclub/ben/CJ750/ChangJiang_CJ750_1990b.jpg (afbeelding)]
:)
Jij snapt het,da's de lol van zo'n ding!
 
Terug
Bovenaan Onderaan