Over de busbaan rijden

Waarom mag die in zijn handen klappen? De boete voor door rood rijden is veel duurder.
 
Ik denk dat je in je handen mag klappen dat je geen bekeuring hebt gekregen voor het rijden op een busbaan...beetje rare vraag trouwens.

Die had ie juist wel moeten hebben, niet een 2-3x zo dure boete voor het rijden door een rood verkeerslicht. Daar ging de discussie hier boven dan ook over... :Z
 
Laatst bewerkt:
Ik geloof dat je beter gewoon betaalt en niets van bezwaar indient. Straks moet je naar de rechter, lekker aangeven dat je op de busbaan aan het rijden was en hopla daar ga jij een boete voor krijgen want je geeft het gewoon toe en misschien nog extra want.. overschrijden volle witte lijn, plus het feit dat dat OV licht niet voor jou geldig is. Dus hopla de boete van rood licht gaat gewoon blijven want je moest dus wel stoppen ervoor, plus vermoedelijk extra kosten wegens rechtgang zaken..

Gewoon nemen als een man lijkt me. Ohja, voor mijn werk rij ik met de bus in België dus ik ken al genoeg van die verhalen. In NL verschilt het niet zo hard neem ik aan.

Edit toevoeging: als motorrijder ben ik van mening dat motors gewoon de busbaan moeten kunnen gebruiken met file. Want tussen het verkeer laveren is gewoon levens gevaarlijk. Maar langs de andere kant als chauffeur zou ik net zeggen van niet.
Want op busbaan naast een file te rijden waar elke moment een motor-auto uit kan vliegen is enorm stresserend (feit is dat dit dagelijks op snelweg naar Antwerpen zo is) en zo een bus met pakweg 50-100 passagiers op gooi je ook niet zomaar dicht. Ook al rijd je maar 50kmh.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je in je handen mag klappen dat je geen bekeuring hebt gekregen voor het rijden op een busbaan...beetje rare vraag trouwens.

Hele topic lezen voor je reageert..... ?





Ik geloof dat je beter gewoon betaalt en niets van bezwaar indient. Straks moet je naar de rechter, lekker aangeven dat je op de busbaan aan het rijden was en hopla daar ga jij een boete voor krijgen want je geeft het gewoon toe en misschien nog extra want.. overschrijden volle witte lijn, plus het feit dat dat OV licht niet voor jou geldig is. Dus hopla de boete van rood licht gaat gewoon blijven want je moest dus wel stoppen ervoor, plus vermoedelijk extra kosten wegens rechtgang zaken..

Juridisch sla je de plank nogal heel erg mis.
Als je adviezen post zorg dan wel dat iemand er wat aan heeft ipv dat je adviezen geeft waar men alleen maar verder de boot mee in gaat.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou het advies van mbm zeer ter harte nemen (hij is nl in dit topic de enige echte materie deskundige) en bezwaar aantekenen.

TS had al aangegeven best een bekeuring te willen betalen dus je kunt de gang naar de rechter ook als een zinvolle en leerzame excursie zien..... hou ons op de hoogte!
 
Sowieso moet het recht zijn beloop hebben, dat is in ieders voordeel. Een onjuiste boete moet dus juist gemaakt worden!
 
Bovendien willen natuurlijk alle "busbaanridders'in Spijkenisse/Hoogvliet weten hoe dat afloopt. Dus TS offer je op en vecht het aan in ons aller belang :)
 
Nou, ik ben geen advocaat of rechter en de rechter bepaalt hier in België nog steeds hoe hij de de regelgeving volgt. Volgens de letter of de geest van de wet. Maar wat ik je dus wel met zekerheid kan vertellen (uit ervaring en al meerdere gevallen gehoord), weetL is niet of het zo in NL maar als je dat hier gaat bezwaren en dat komt voor de politierechtbank ga je enkele andere zaken kunnen betalen als je veroordeeld word door een politierechter en ja dat geldt ook voor een bevestiging van de boete die je al hebt.

- de boete (X de opdeciemen!!! =6) dus boete van 50€ uitgesproken? Dan betaal je 300€
- de administratieve boete van (+-55€)
- de kosten voor de dagvaarding tussen 30 en 60 euro
- 150 € kosten voor het Slachtofferfonds

Hopelijk is dit in Nederland niet zo en dat kan ik ook niet zeggen. Maar aangeizn de TS sowiezo schuldig is aan een overtreding welke kant het ook opgaat dan zou ik dat in Belgié niet durven bezwaren want dat gaat een pak meer kosten.

Je bent gewoon een oliebol met je adviezen.

Er is geschreven voor rijden door rood.
Dat is niet correct, er is niet door rood gereden.
Er is wel over de busbaan gereden.

Jouw advies is stevig je mond houden anders krijgt je 2 bekeuringen nl voor door rood rijden en voor rijden over de busbaan.
En daar sla je de plank volledig mis.
De bekeuring voor rijden door rood daar schrijf je een bezwaarschrift voor en die zal gehonoreerd worden aangezien er nu eenmaal niet door rood gereden is. Er is door wit licht van een 9-oog gereden, over de busbaan.
Blijft over dat de bekeuring dan omgezet kan worden naar rijden over de busbaan. Prima, is goedkoper.

Daarna kom je met opmerkingen over Belgische procedures die op geen enkele wijze overeenkomstig of van toepassing zijn op een overtreding gepleegd binnen de NL grenzen.
Als je geen verstand van de materie hebt, zeg dan aub niets. Nu loop je het risico dat iemand je serieus neemt en van de regen in de drup terecht komt als die dit soort onzin serieus neemt.
 
en dan volg je de verkeerstekens op het wegdek...zijn die er ook niet, dan volg je de verkeersregels (als in: bestuurders van rechts hebben voorrang)
 
Allen,


bedankt voor de reacties, ik ga bezwaar aantekenen en zal hier het resultaat posten.

En met betrekking tot de opmerking of ze mij niet staande konden houden.
Ja dat kon zeker, daar is alle tijd voor geweest. De reden dat ik over de busbaan reed was om vooraan de file te komen. Ik heb het politie busje gezien en heb daarna nog ruim 5 minuten voor de open brug moeten wachten, dus er is echt alle tijd voor de agenten geweest om mij aan te spreken maar dat is niet gebeurt.
 
Zoals beloofd een reactie naar aanleiding van mijn bezwaar.

Mijn bezwaar is afgewezen. Ik zal proberen om de papieren te scannen en hier te plaatsen. Maar uiteraard kan ik hier weer tegen in beroep gaan. Dus even kijken wat ik hiermee ga doen.
 
Zoals beloofd een reactie naar aanleiding van mijn bezwaar.

Mijn bezwaar is afgewezen. Ik zal proberen om de papieren te scannen en hier te plaatsen. Maar uiteraard kan ik hier weer tegen in beroep gaan. Dus even kijken wat ik hiermee ga doen.

Dat is een standaard antwoord wat je krijgt op je bezwaar.. Ze hebben het waarschijnlijk niet/nauwelijks gelezen. Lees maar www.flitsservice.nl maar een door. Daar staat het vol mee over de eerste afwijzing. Puur om mensen aan het twijfelen te krijgen of ze erwel mee door willen gaan of niet. Dus gewoon doorgaan :Y
 
Mijn bezwaar is afgewezen. Ik zal proberen om de papieren te scannen en hier te plaatsen. Maar uiteraard kan ik hier weer tegen in beroep gaan. Dus even kijken wat ik hiermee ga doen.

Zoals zo ongeveer standaard.
Je eerste geschreven bezwaarschrift word heel summier bekeken en al erg snel afgewezen.

De volgende stap is pas waar het er op aan komt en waar er echt inhoudelijk naar je zaak gekeken gaat worden en waar je mondeling eea kunt toelichten. Als je het mij vraagt heb je nog steeds 99,78243125% kans ;)
 
Zal je altijd zien dat je bij die 0.22% hoort.

Ik heb het bezwaartraject 1 keer gedaan. We hadden de auto 's ochtends geparkeerd op een parkeerterrein, waar zo bleek vanwege werkzaamheden niet geparkeerd mocht worden tussen 12 en 4 of zoiets. Dit hadden we niet gezien omdat het bord afgeschermt stond door een hoge bestelwagen, en het was ook nog zwaar bewolkt en ontzettend aan het regenen waardoor het zicht beperkt was. Dus de auto weggesleept. Wij kwamen 's avonds laat terug en wisten van niets dus dachten dat de auto gestolen was. Politie gebeld etc. Uiteindelijk dus een bizar hoge boete door de sleepkosten.

Dus in bezwaar. Uiteindelijk afspraak gekregen met 3 mannen achter een bureau, 1 die notuleerde, 1 was de dienstdoende bekeurder meen ik, en 1 voorzitter waar we het verhaal aan kwijt konden en die ons vragen stelde.
Uiteraard was alles afgewezen, want we hadden de verplichting om het hele parkeerterrein af te speuren om ons er 100% zeker van te stellen dat we daar wel mochten parkeren...tja.
Toch de moeite waard om het mee te maken en de staat zo veel mogelijk te kosten uit pure rancune.

En nee, het kost je niks. Tenzij je echt een rechtzaak aan gaat spannen.
 
Laatst bewerkt:
Zal je altijd zien dat je bij die 0.22% hoort.

Ik heb het bezwaartraject 1 keer gedaan. We hadden de auto 's ochtends geparkeerd op een parkeerterrein, waar zo bleek vanwege werkzaamheden niet geparkeerd mocht worden tussen 12 en 4 of zoiets. Dit hadden we niet gezien omdat het bord afgeschermt stond door een hoge bestelwagen, en het was ook nog zwaar bewolkt en ontzettend aan het regenen waardoor het zicht beperkt was. Dus de auto weggesleept. Wij kwamen 's avonds laat terug en wisten van niets dus dachten dat de auto gestolen was. Politie gebeld etc. Uiteindelijk dus een bizar hoge boete door de sleepkosten.

Dus in bezwaar. Uiteindelijk afspraak gekregen met 3 mannen achter een bureau, 1 die notuleerde, 1 was de dienstdoende bekeurder meen ik, en 1 voorzitter waar we het verhaal aan kwijt konden en die ons vragen stelde.
Uiteraard was alles afgewezen, want we hadden de verplichting om het hele parkeerterrein af te speuren om ons er 100% zeker van te stellen dat we daar wel mochten parkeren...tja.
Toch de moeite waard om het mee te maken en de staat zo veel mogelijk te kosten uit pure rancune.

En nee, het kost je niks. Tenzij je echt een rechtzaak aan gaat spannen.

Deze procedure is geheel anders dan die waar topicstarter in zal gaan.

Geen idee wat jij hebt gehad als boete, waarschijnlijk een bon in het kader van parkeerbelasting ?
 
Deze procedure is geheel anders dan die waar topicstarter in zal gaan.

Geen idee wat jij hebt gehad als boete, waarschijnlijk een bon in het kader van parkeerbelasting ?

Dat klopt..

Parkeerboete is een belastingsaanslag van de gemeente en over de busbaan rijden zal vallen onder CJIB.

link
 
Deze procedure is geheel anders dan die waar topicstarter in zal gaan.

Geen idee wat jij hebt gehad als boete, waarschijnlijk een bon in het kader van parkeerbelasting ?

Ach dat klopt, parkeerheffingen gaan natuurlijk via de gemeente, niet het cjib. Geen idee waarom ik dacht dat de procedure hetzelfde zou zijn.
 
Hallo allemaal, zoals beloofd zou ik een status update geven.

Ik heb een brief ontvangen dat de zaak op 29 november behandelt wordt tijdens een openbare zitting.

Ben benieuwd hoe dat zal gaan, maar zal er wel zijn.

dus wordt nog vervolgd.
 
Tof dat je blijft updaten!!

Geef tijdens de zitting je visie op veiligheid (ook bijv. dat achter aansluiten risico's met zich mee brengt).
 
Tof dat je blijft updaten!!
:^

Toch doet het me ergens aan denken. Vroeger, toen ik nog een betweterige roekeloze fietsstudent was, sneed ik als ik rechtsaf wilde bij rood altijd af over de stoep, in de overtuiging dat áls ik gepakt zou worden, over de stoep rijden altijd nog goedkoper was dan door rood rijden. Maar toen werd ik alsnog gepakt, en kreeg ik ter plekke twee boetes aan mijn broek: eentje voor door rood rijden en eentje voor over de stoep rijden. Ik heb die toen gewoon betaald en heb er ook al vijftien jaar niet meer aan gedacht, maar nu vraag ik me dus opeens af of dat wel klopt. Voor mijn gevoel (nu! niet toen :) ) had de agent op zich een punt, want mijn intentie was wel degelijk om door rood te rijden, alleen deed ik dat via de stoep.

En dat ik zo hooghartig was om dat ook gewoon zo uit te leggen en dan te verwachten dat hij zou zeggen "o ja nou heb je me, jij bent een slimme student en ik maar een dom agentje" (want eerlijk is eerlijk, zo dacht ik toen wel :') ) hielp mijn zaak ook vast niet :N

Maar goed, want wat nou als je in plaats van de busbaan bijvoorbeeld met je motor vlak voor het rode verkeerslicht de stoep oprijdt en je rijdt over het zebrapad rechtdoor waar het voetgangerslicht op groen staat maar geen voetgangers aan het oversteken zijn? (Dit is bij bijna ieder kruispunt in de stad mogelijk.) Volgens de in dit topic geldende logica zou je dan dus in principe door groen rijden, alleen wel over de stoep en over de VOP?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan