Over de busbaan rijden

Tof dat je blijft updaten!!

Geef tijdens de zitting je visie op veiligheid (ook bijv. dat achter aansluiten risico's met zich mee brengt).
Dat zou hij idd mee kunnen nemen in zijn verhaal, denk dat de rechter dan zal zeggen dat hij ook vooraan bij het rode verkeerslicht had kunnen stoppen voor dezelfde veiligheid. Dat ipv door te rijden naar de slagbomen op de brug.
Ik reed zelf bij een openstaande brug ook altijd via de busbaan (langs de rand) langs de file door tot aan de slagbomen, maar sinds de ts dit topic startte, rijd ik tot aan de verkeerslichten.
Denk dat als de ts dat ook zo gedaan zou hebben, er geen probleem van gemaakt zou zijn door de desbetreffende bekeurder (maar ik heb geen glazen bol, dus dat weten we nooit).

Ben wel heel erg benieuwd naar de uitkomst, succes in ieder geval :t
 
Hallo allemaal,

zoals beloofd weer even een update :

Afelopen woensdag de 29 mocht ik naar de rechtbank in verband met het ingediende bezwaar.

Was een hele apparte ervaring. Met zijn 4e in een kamertje met iemand van het CJIB daarbij die op jouw berhaal ingaat.

Ik was als 2e an de beurt. Bij de eerste persoon heeft de rechter het beroep gelijk afgewezen.

Toen ik mijn verhaal eenmaal verteld had, en de man van het CJIB vond dat dit geen reden was voor verwerping en ik nogmaals aangaf dat ik het geconstateerde niet gedaan heb, ik heb namelijk het licht voor de desbetreffende rijbaan gevolgd, was de rechter aan het wordt.

Die wist even niet wat die er mee aan moests en vroeg waarom ik niet gewoon achteraan aansloot en gewoo wacht tot alles weer kon rijden. Toen ik aangaf dit uit veiligheidsredenen niet te doen leek het niet of die dit een sterk argument vond. Maar goed, de rechter gaf toen aan de ik binnen 2 weken de uitslag per brief kon verwachten.

Dus eigenlijk weet ik nog niet veel meer en krijgt dit nog een klein vervolg.
 
Allen,

Een beetje later dan de bedoeling.

Maar ik heb het beroep gewonnen :} :} :}

Hieronder het relevante gedeelte van de uitspraak :

Quote
"Op grond van artikel 70 lid 4 van het Regelement Verkeersregels en Verkeerstekens [hierna: RVV] geldt een buslicht zoals hier ook aan de orde ook voor bestuurders van een voertuig die de busbaan of de busstrook gebruiken waarop het buslicht betrekking heeft. Betrokkene heeft dan ook terecht aangevoerd dat aan hem geen sanctie kan worden opgelegd voor het rijden door een rood verkeerslicht.

Het voorstaande doet er niet aan af dat op grond van artikel 73 sub d n 81 RVV niet is toegestaan om als bestuurder van een personenauto een busbaan te gebruiken. "

----------


Als ik dit zo lees zou ik als motorrijder dus wel gebruik mogen maken van de busbaan :)

Maar goed. Zal de goden niet verzoeken. Ben goed weggekomen omdat ik geen bekeuring heb ontvangen voor het rijden op de busbaan.

Bedankt allen voor de tips en motivatie om toch beroep aan te tekenen. Scheelt weer wat geld.
 
Allen,

Een beetje later dan de bedoeling.

Maar ik heb het beroep gewonnen :} :} :}

Hieronder het relevante gedeelte van de uitspraak :

Quote
"Op grond van artikel 70 lid 4 van het Regelement Verkeersregels en Verkeerstekens [hierna: RVV] geldt een buslicht zoals hier ook aan de orde ook voor bestuurders van een voertuig die de busbaan of de busstrook gebruiken waarop het buslicht betrekking heeft. Betrokkene heeft dan ook terecht aangevoerd dat aan hem geen sanctie kan worden opgelegd voor het rijden door een rood verkeerslicht.

Het voorstaande doet er niet aan af dat op grond van artikel 73 sub d n 81 RVV niet is toegestaan om als bestuurder van een personenauto een busbaan te gebruiken.
"

----------


Als ik dit zo lees zou ik als motorrijder dus wel gebruik mogen maken van de busbaan :)

Maar goed. Zal de goden niet verzoeken. Ben goed weggekomen omdat ik geen bekeuring heb ontvangen voor het rijden op de busbaan.

Bedankt allen voor de tips en motivatie om toch beroep aan te tekenen. Scheelt weer wat geld.
De genoemde art. beperken de strook tot uitsluitend gebruik van een bus of lijnbus en jij hebt waarschijnlijk geen ontheffing.

Mazzel dat je geen bekeuring hebt gekregen voor het rijden op de busbaan. :t
 
Laatst bewerkt:
Goed gedaan en zeker ook geluk gehad. Politie/om had zo het proces verbaal kunnen corrigeren of je had een chagrijnige rechter kunnen treffen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan