Over de busbaan rijden

Wolfsdream

MF'er
28 jan 2016
103
20
spijkenisse
allen,




Ik heb een vraag.

Bij ons in Spijkenisse voor de brug zijn er wisselend 1 of 2 rijstroken met daarnaast een busbaan. Als de brug open is ( en dat is voor mij dus gemiddeld 6 keer per week ) rij ik rustsig de auto's via de busbaan voorbij. Op het einde zijn er dan stoplichten en een licht voor de bus.

Nu heb ik afgelopen week een bekeuring ontvangen voor het rijden door rood licht, maar ik ree op de busbaan en die had netjes een wit licht, oftewel die mag doorrijden.

Ik rij dan netjes tot het licht voor de slagbomen.

Is dit toegestaan of niet?

Vindt de bekeuring niet leuk, maar als het niet mag geen probleem, maar zoals gezegd, sta onveveer 6 keer per week voor een open brug en alhoewel ik al vaker een politie buse voorbij ben gereden, is dit de eerste keer dat ik hier een bekeuring voor krijg.

Gaat om dit stukje : https://www.google.nl/maps/@51.8581...4!1sW98aYZjH7eZYATu9zfmm-Q!2e0!7i13312!8i6656

Ik zal de bekeuring ook gewoon betalen, maar wil weten of ik in het vervolg beter aan kan sluiten of niet.
 
Is dit toegestaan of niet?

Vindt de bekeuring niet leuk, maar als het niet mag geen probleem, maar zoals gezegd, sta onveveer 6 keer per week voor een open brug en alhoewel ik al vaker een politie buse voorbij ben gereden, is dit de eerste keer dat ik hier een bekeuring voor krijg.

Gaat om dit stukje : https://www.google.nl/maps/@51.8581...4!1sW98aYZjH7eZYATu9zfmm-Q!2e0!7i13312!8i6656

Ik zal de bekeuring ook gewoon betalen, maar wil weten of ik in het vervolg beter aan kan sluiten of niet.

Nee, je mag niet over een busbaan rijden.

Kan natuurlijk een heel lijstje op gaan noemen want, als, mits, maar, wanneer je meestal geen bekeuring krijgt, maar dat blijft dan alleen bij ervaringen delen. Onder de streep mag het niet en dus is een prent voor het rijden over een busbaan terecht.

Maar, die boete heb je dus niet gehad, je kreeg er een voor het negeren van het rode verkeerslicht. Dat lijkt me een leuke voor de rechter, je rijdt immers over de busbaan en hebt je netjes aan dat verkeerslicht gehouden. Als je dan een boete zou krijgen (want je doet iets wat niet mag) is dat voor het rijden over de busbaan, niet voor het negeren van een verkeerslicht van een rijbaan waar je niet was. Die boete voor het negeren van een rood verkeerslicht is ook even ruim 3x zo duur als een boete voor het rijden over een busbaan, ruikt ook een beetje naar een verbalisant die 'hem wel even wat laat merken'.
 
Laatst bewerkt:
allen,




Ik heb een vraag.

Bij ons in Spijkenisse voor de brug zijn er wisselend 1 of 2 rijstroken met daarnaast een busbaan. Als de brug open is ( en dat is voor mij dus gemiddeld 6 keer per week ) rij ik rustsig de auto's via de busbaan voorbij. Op het einde zijn er dan stoplichten en een licht voor de bus.

Nu heb ik afgelopen week een bekeuring ontvangen voor het rijden door rood licht, maar ik ree op de busbaan en die had netjes een wit licht, oftewel die mag doorrijden.

Ik rij dan netjes tot het licht voor de slagbomen.

Is dit toegestaan of niet?

Vindt de bekeuring niet leuk, maar als het niet mag geen probleem, maar zoals gezegd, sta onveveer 6 keer per week voor een open brug en alhoewel ik al vaker een politie buse voorbij ben gereden, is dit de eerste keer dat ik hier een bekeuring voor krijg.

Gaat om dit stukje : https://www.google.nl/maps/@51.8581...4!1sW98aYZjH7eZYATu9zfmm-Q!2e0!7i13312!8i6656

Ik zal de bekeuring ook gewoon betalen, maar wil weten of ik in het vervolg beter aan kan sluiten of niet.

Verkeerslichten voor de bus zijn voor de bus, en als die "wit" heeft, heeft het overige verkeer rood.
Hoewel het denk ik geen kwaad kon doet het niets af aan het feit dat je gebruik hebt gemaakt van een verkeerslicht dat niet voor jou is bestemd en het verkeerslicht dat dat wel was, rood licht uitstraalde.
Wel zuur leergeld, dat wel.
 
Volgende keer gewoon de Botlektunnel pakken, kun je ook tussen de auto's door en scheelt je wachten voor de brug :Y
 
Misschien heeft het wel zin om aan te vechten aangezien je de bekeuring hebt gehad voor een feit welke je niet gepleegd hebt. Je hebt over de busbaan gereden en je bent niet door rood heen gereden.

Waar mag een motorrijder niet rijden?
Het passeren van de file is in principe toegestaan. Bij het inhalen moet u er wel rekening mee houden dat u geen gebruik maakt van:
* vluchtstrook: de strook uiterst rechts van de rijbaan, bedoeld voor hulpverlening.
* redresseerstrook: de asfaltstrook tussen de linker rijstrook en de linker vangrail; hier ligt veel vuil.
* doelgroepstrook: weggedeelten bedoeld voor bussen, vrachtverkeer of trams.
* verdrijvingsvlak: vlak met schuine strepen (bij overgang naar minder rijstroken.
* puntstuk: witte wegmarkering (ook wel ‘taartpunt’ genoemd).
 
Je mag ook niet over de doorgetrokken streep, dus daar ga je al fout.

Tussen het verkeer wordt gedroogd, maar dat is geen doorgetrokken streep. Nadeel is alleen dat dat niet mogelijk is bij de brug.
 
Balen! Maar het mag idd niet over de busbaan rijden. (wat ik vaak doe, is soms net aan op de doorgetrokken streep balancerend rijden, dan pak je net geen vluchtstrook/of busbaan in jouw geval en blijf je min of meer in de zelfde rijbaan, niet veiliger maar verkleind wel de kans op boetes.

Wel raar dat je geen bekeuring krijgt voor het rijden op de busbaan, zou dus op z'n minst bezwaar aantekenen, als je lang genoeg volhoud kom je uiteindelijk bij de rechter en die zou misschien kunnen toegeven dat je dan een boete had moeten krijgen voor rijden op de busbaan.
Mogelijk wordt dan je boete bedrag verlaagt naar 140 euries.
 
allen,




Ik heb een vraag.

Bij ons in Spijkenisse voor de brug zijn er wisselend 1 of 2 rijstroken met daarnaast een busbaan. Als de brug open is ( en dat is voor mij dus gemiddeld 6 keer per week ) rij ik rustsig de auto's via de busbaan voorbij. Op het einde zijn er dan stoplichten en een licht voor de bus.

Nu heb ik afgelopen week een bekeuring ontvangen voor het rijden door rood licht, maar ik ree op de busbaan en die had netjes een wit licht, oftewel die mag doorrijden.

Ik rij dan netjes tot het licht voor de slagbomen.

Is dit toegestaan of niet?

Vindt de bekeuring niet leuk, maar als het niet mag geen probleem, maar zoals gezegd, sta onveveer 6 keer per week voor een open brug en alhoewel ik al vaker een politie buse voorbij ben gereden, is dit de eerste keer dat ik hier een bekeuring voor krijg.

Gaat om dit stukje : https://www.google.nl/maps/@51.8581...4!1sW98aYZjH7eZYATu9zfmm-Q!2e0!7i13312!8i6656

Ik zal de bekeuring ook gewoon betalen, maar wil weten of ik in het vervolg beter aan kan sluiten of niet.
_O- _O-

Het is nog geen vrijdag hoor. Of meen je dit serieus?
De naam busbaan lijkt me vrij duidelijk.....
 
Gierige boete zeg... maar de taxi's die met 80-100 km/h de stilstaande file voorbijrijden via dezelfde busstrook horen niks zeker?
 
Ik snap jou wel en kan je het niet uitleggen.

Had je een boete gekregen voor over de busbaan rijden dan was het duidelijk (ongeacht je er nu 6 of 10 keer per week langs moet).

Nu krijg je een boete terwijl het licht welke voor de baan waar jij op reed niet op rood stond.

Je zal uit moeten zoeken of dat "bus stoplicht" ook voor jou geldt wanneer je op die baan staat of dat het stoplicht op de normale rijbaan voor jou geldt (ongeacht je wel of niet op die baan mag staan. De regels zijn soms zo krom, je weet het nooit).

Wanneer je dat hebt uitgezocht krijg je waarschijnlijk alsnog een boete voor over de busbaan rijden, maar die kost ongeveer 100 euro minder.

Het uitzoeken waard dus.
 
Laatst bewerkt:
Nee, je mag niet over een busbaan rijden.

Kan natuurlijk een heel lijstje op gaan noemen want, als, mits, maar, wanneer je meestal geen bekeuring krijgt, maar dat blijft dan alleen bij ervaringen delen. Onder de streep mag het niet en dus is een prent voor het rijden over een busbaan terecht.

Maar, die boete heb je dus niet gehad, je kreeg er een voor het negeren van het rode verkeerslicht. Dat lijkt me een leuke voor de rechter, je rijdt immers over de busbaan en hebt je netjes aan dat verkeerslicht gehouden. Als je dan een boete zou krijgen (want je doet iets wat niet mag) is dat voor het rijden over de busbaan, niet voor het negeren van een verkeerslicht van een rijbaan waar je niet was. Die boete voor het negeren van een rood verkeerslicht is ook even ruim 3x zo duur als een boete voor het rijden over een busbaan, ruikt ook een beetje naar een verbalisant die 'hem wel even wat laat merken'.

Hoogwaarschijnlijk wel ja, en ook nog eentje die niet aan het werk was op dat moment.

Ik ken dat stukje en bijna elke andere motorrijder doet dat daar op dezelfde manier. Het is wel veiliger om de stilstaande file middels de busbaan in te halen dan je ertussen door te wurmen.En dat gebeurt aan beide kanten van de brug. Maarja het mag niet. Beetje pech gehad.

Je zou naar www.flitsservice.nl kunnen gaan en daar een topic starten. Daar kunnen ze je makkelijk helpen deze boete aan te vechten of te verminderen naar de boete naar op de busbaan rijden.
 
Laatst bewerkt:
dit is een leuke, een OV-licht (Negenoog) geeft aan het openbaar vervoer en taxivervoerders MET ontheffing aan of ze mogen rijden of niet en welke richting ze op mogen rijden (links/rechtdoor/rechts/vrije keuze).

het negenoog geldt niet voor 'normale' gemotoriseerd voertuigen en dient de 'normale' verkeerslicht te volgen, zelfs in principe als je op de busbaan rijdt zelfs als er NIET op de busbaan mag rijden.

als je het zwart op wit bekijkt kun je 3 boetes krijgen:
  • Rijden over doorgetrokken streek
  • Rijden over busbaan zonder ontheffing
  • Rijden door rood verkeerslicht

waarbij de eerste twee punten "okey" is als je het rustig aan doet en het OV niet tegenhoudt.
laatste punt is gewoon een interessante, maar ik ben van mening dat je geen recht hebt op het OV-Licht, zelfs als je op de busbaan rijdt, want je hebt er geen ontheffing ervoor om er gebruik ervan te maken.

ik zou gewoon ook via de busbaan inhalen, MAAR na/voor de stopstreep van de voorste voertuig parkeren om de busbaan vrij te houden. Als je toch een agent tegenkomt die zn dag niet heeft.. kun je alsnog een boete krijgen voor het rijden door rood licht omdat je toch voor na de stopstreep staat :(
 
Laatst bewerkt:
allen,




Ik heb een vraag.

Bij ons in Spijkenisse voor de brug zijn er wisselend 1 of 2 rijstroken met daarnaast een busbaan. Als de brug open is ( en dat is voor mij dus gemiddeld 6 keer per week ) rij ik rustsig de auto's via de busbaan voorbij. Op het einde zijn er dan stoplichten en een licht voor de bus.

Nu heb ik afgelopen week een bekeuring ontvangen voor het rijden door rood licht, maar ik ree op de busbaan en die had netjes een wit licht, oftewel die mag doorrijden.

Ik rij dan netjes tot het licht voor de slagbomen.

Is dit toegestaan of niet?

Vindt de bekeuring niet leuk, maar als het niet mag geen probleem, maar zoals gezegd, sta onveveer 6 keer per week voor een open brug en alhoewel ik al vaker een politie buse voorbij ben gereden, is dit de eerste keer dat ik hier een bekeuring voor krijg.

Gaat om dit stukje : https://www.google.nl/maps/@51.8581...4!1sW98aYZjH7eZYATu9zfmm-Q!2e0!7i13312!8i6656

Ik zal de bekeuring ook gewoon betalen, maar wil weten of ik in het vervolg beter aan kan sluiten of niet.

Eigenlijk vrij simpele redenering volgens mij. Het gewone verkeerslicht geldt voor het gewone verkeer, waar jij dus onder valt. Het speciale verkeerslicht bij de busbaan geldt alleen voor het verkeer dat de busbaan mag gebruiken, daar val jij dus niet onder. Het is niet zo omdat je een weggedeelte gebruikt dat niet voor jou bestemd is dat je je niet meer aan de verkeersregels moet houden. In mijn ogen dus een, beetje vreemde, maar wel terechte boete.
Persoonlijk zou ik een boete voor het rijden op een busbaan hebben gegeven. Goeie kans trouwens dat er een verschil in boete is tussen de twee. Misschien dat de verbalisant je heeft willen matsen en je dus de "goedkopere" boete heeft gegeven, of misschien vond hij/zij dat je daarmee niet genoeg gestraft werd en gaf dus de "duurste" boete.
 
dit is een leuke, een OV-licht (Negenoog) geeft aan het openbaar vervoer en taxivervoerders MET ontheffing aan of ze mogen rijden of niet en welke richting ze op mogen rijden (links/rechtdoor/rechts/vrije keuze).

het negenoog geldt niet voor 'normale' gemotoriseerd voertuigen en dient de 'normale' verkeerslicht te volgen, zelfs in principe als je op de busbaan rijdt zelfs als er NIET op de busbaan mag rijden.

als je het zwart op wit bekijkt kun je 3 boetes krijgen:
  • Rijden over doorgetrokken streek
  • Rijden over busbaan zonder ontheffing
  • Rijden door rood verkeerslicht

waarbij de eerste twee punten "okey" is als je het rustig aan doet en het OV niet tegenhoudt.
laatste punt is gewoon een interessante, maar ik ben van mening dat je geen recht hebt op het OV-Licht, zelfs als je op de busbaan rijdt, want je hebt er geen ontheffing ervoor om er gebruik ervan te maken.

ik zou gewoon ook via de busbaan inhalen, MAAR na/voor de stopstreep van de voorste voertuig parkeren om de busbaan vrij te houden. Als je toch een agent tegenkomt die zn dag niet heeft.. kun je alsnog een boete krijgen voor het rijden door rood licht omdat je toch voor na de stopstreep staat :(

Jou laatst zin is een beetje vreemd.

Je kan geen mening hebben over het wel of niet rechten hebben op iets. :+

Of dat kan eigenlijk wel, maar dat is niet van toepassing. :9
 
Laatst bewerkt:
Ik zou de boete niet betalen en bezwaar aantekenen. Je hebt gewoon de verkeerde boete gekregen, en dat zou niemand moeten willen. Als je op de busbaan rijdt, of dat nou mag of niet, heb je je te houden aan de verkeerslichten die daar gelden.
 
Bezwaar maken zal je denk echt niet veel mee opschieten. Het verkeerslicht boven de busbaan geld immers niet voor jouw als motorrijder. Het andere verkeerslicht wel en dat stond dus op rood.

Zou wel krom zijn als je op deze wijze gewoon 'door rood' mag rijden.
Zou het zelfde zijn als je drie banen zou hebben voor rechtdoor met boven iedere baan een verkeerslicht. Als de middelste het niet doet en de andere twee staan op rood mag je toch ook niet via de middelste baan gewoon door rijden?
Een verkeerslicht geld voor een bepaalde richting. Niet zozeer voor de baan/rijstrook waar je op rijd.

Je hebt immers ook genoeg plekken waar alleen een enkel verkeerslicht aan de zijkant van de weg staat terwijl er meerdere rijstroken zijn. Toch geld dat verkeerslicht voor alle banen in de richting die het verkeerslicht aangeeft.
 
Jou laatst zin is een beetje vreemd.

Je kan geen mening hebben over het wel of niet rechten hebben op iets. :+

Of dat kan eigenlijk wel, maar dat is niet van toepassing. :9

geen mening, maar dat het (gevoelsmatig) vaker door de vingers wordt gezien om even op de busbaan(rustig, Langs stilstaande voertuigen) in te halen om vervolgens vooraan stil te staan. (langs gemarkeerde en ongemarkeerde politievoertuigen)

Doe het niks anders hier in A'dam. Zal wel mijn geluk zijn.
 
Volgende keer gewoon de Botlektunnel pakken, kun je ook tussen de auto's door en scheelt je wachten voor de brug :Y
Dat hangt er natuurlijk vanaf waar je naar toe moet.
Als je naar Hoogvliet moet dan zul de altijd de Spijkenissebrug of de Botlekbrug moeten nemen, de Botlektunnel heeft geen afrit meer naar Hoogvliet, en de eerstvolgende afrit waar je kunt keren is Heijplaat.
Ja, ik heb in het Voorne-Putten topic al meerdere keren geklaagd over die bruggen, half Spijkenisse staat soms vast als ze weer eens gelijktijdig omhoog gaan.


Het is me trouwens nooit opgevallen dat die stoplichten op de Spijkenissebrug op rood gaan als de brug open is, maar ik rij meestal via de Botlekbrug, en die heeft alleen rode lampen bij de slagboom.
Als dat stoplicht op rood stond ben ik bang dat de bekeuring wel min of meer terecht is.
Ze hadden je misschien een boete kunnen geven voor gebruik van de busbaan, maar de busbaan eindigt net na de stoplichten, en misschien hebben ze je over de normale rijstroken verder naar voren zien rijden.
Dit is een aanname, ik was er niet bij.
 
Laatst bewerkt:
Dat hangt er natuurlijk vanaf waar je naar toe moet.
Als je naar Hoogvliet moet dan zul de altijd de Spijkenissebrug of de Botlekbrug moeten nemen, de Botlektunnel heeft geen afrit meer naar Hoogvliet, en de eerstvolgende afrit waar je kunt keren is Heijplaat.
Ja, ik heb in het Voorne-Putten topic al meerdere keren geklaagd over die bruggen, half Spijkenisse staat soms vast als ze weer eens gelijktijdig omhoog gaan.


Het is me trouwens nooit opgevallen dat die stoplichten op de Spijkenissebrug op rood gaan als de brug open is, maar ik rij meestal via de Botlekbrug, en die heeft alleen rode lampen bij de slagboom.
Als dat stoplicht op rood stond ben ik bang dat de bekeuring wel min of meer terecht is.
Ze hadden je misschien een boete kunnen geven voor gebruik van de busbaan, maar de busbaan eindigt net na de stoplichten, en misschien hebben ze je over de normale rijstroken verder naar voren zien rijden.
Dit is een aanname, ik was er niet bij.

True, ik ging er vanuit dat de rit van Hoogvliet naar Spijkenisse ging :Y
 
Bezwaar maken zal je denk echt niet veel mee opschieten. Het verkeerslicht boven de busbaan geld immers niet voor jouw als motorrijder. Het andere verkeerslicht wel en dat stond dus op rood.

Zou wel krom zijn als je op deze wijze gewoon 'door rood' mag rijden.
Zou het zelfde zijn als je drie banen zou hebben voor rechtdoor met boven iedere baan een verkeerslicht. Als de middelste het niet doet en de andere twee staan op rood mag je toch ook niet via de middelste baan gewoon door rijden?
Een verkeerslicht geld voor een bepaalde richting. Niet zozeer voor de baan/rijstrook waar je op rijd.

Je hebt immers ook genoeg plekken waar alleen een enkel verkeerslicht aan de zijkant van de weg staat terwijl er meerdere rijstroken zijn. Toch geld dat verkeerslicht voor alle banen in de richting die het verkeerslicht aangeeft.
Jaja, dus als ik met mijn fiets op een fietspad sta, dat naast een weg gelegen is, en dat fietspad zelf heeft geen verkeerslicht, dan moet ik volgens jou toch naar het verkeerslicht van de weg kijken? Die gaat immers in dezelfde richting?
 
Artikel 70 lid 4 RVV 1990:

"4. De tram/buslichten gelden tevens voor bestuurders van voertuigen, niet zijnde een lijnbus, die een busbaan of een busstrook gebruiken waarop het licht betrekking heeft."

De vraag is alleen of de wetgever hieronder ook het onrechtmatig gebruik van de busbaan bedoeld heeft.
 
Laatst bewerkt:
Artikel 70 lid 4 RVV 1990:

"4. De tram/buslichten gelden tevens voor bestuurders van voertuigen, niet zijnde een lijnbus, die een busbaan of een busstrook gebruiken waarop het licht betrekking heeft."

De vraag is alleen of de wetgever hieronder ook het onrechtmatig gebruik van de busbaan bedoeld heeft.

Zo iets bedoelde ik dus!

Het kan best zo zijn dat wanneer jij op die baan staat dat jij gebruik moet maken van die lichten en daarom dus niet door rood rijdt als het licht voor de normale rijbaan nog op rood staat.

Dat je dan wel weer een boete zal krijgen voor het onrechtmatig gebruik van die baan zal mij dan weer niet verbazen.

Echter is de boete voor het gebruiken van de busbaan een stuk lager dan die voor door rood licht rijden!

Voor de TS dus de moeite waard om dit uit te zoeken. Als ik het goed lees 230 euro vs 140 euro. Of je voor 90 euro dat hele traject van welles-nietes in wilt gaan is dan ook nog maar de vraag.

Het woord van de ambtenaar is vaak heilig. Of die nou uit zijn nek loopt te lullen of niet. Als je niets kan bewijzen is het heilig. :z
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan