Over de drempel....

Horstman

MF'er
25 mei 2014
137
116
Friesland
Nu de zomer weer het einde nadert en daarmee ook de diverse toeragenda’s afgewerkt zijn wordt het weer eens tijd voor een evaluatie van de gemaakte kilometers.
Het kan aan mijn leeftijd liggen dat ik me de afgelopen jaren na langere tochten wat brakker voel dan vroeger of zou ik het moet ik het zoeken in andere oorzaken? Moet ik dan toch een motor kopen waarop ik meer rechtop zit? Moet ik minder hard gaan rijden? Moet ik iets aan mijn bierbuik doen? Of moet ik de toertochten voortaan maar per taxi gaan doen?

Niets van dat alles! Hetgeen wat in de jaren sneller veranderd is dan mijn gestel is het aantal verkeersdrempels. Drempels in allerlei varianten qua hellingshoek, hoogte en model. Ze duiken in een razende vaart en duizelingwekkende aantallen op op plaatsen variërend van vlakbij een school tot onverklaarbaar liggend in de uitgestrekte landerijen. Bij de school heb ik er begrip voor, echter die aan de andere kant van het spectrum jagen mij in ultieme razernij. Kom ik netjes met 30 te hard aanzeilen, moet ik zodanig hard remmen dat Frau Horstman bijna over mij heen schuift. Vervolgens blijkt de drempel een hoek van 50 graden te hebben en 25 centimeter hoog te zijn. Precies de rem lossend op het moment waar de drempel begint probeer ik de impact te beperken, maar het is al te laat….

Frau Horstman wordt gelanceerd en is alle connectie met mij en de motor kwijt. Binnen in mijn helm klinkt een forse krachtterm, ik schakel 2 of 3 versnellingen terug en wacht het moment af dat mijn eega weer zal landen. Daarna wordt het zwart voor mijn ogen en verlaten we woest accelererend de plaats van het onheil. Op naar de volgende… Enzovoort.

Hiermee is ook meteen het milieuaspect verloren gegaan. In plaats van een weg waar 60 de limiet is met een acceptabele 90 te nemen is het nu een aaneenschakeling van remmen en optrekken geworden. Formidabele motorwegen vol fijne bochten zijn in de afgelopen jaren hierdoor veranderd in een soort BMX-parcours. Dit zal dus wel de reden zijn waarom ik regelmatig het idee heb dat ’s avonds mijn nieren boven mijn longen zitten, mijn schouderbladen losgeraakt en naar beneden gerammeld zijn en mijn anus naast mijn navel zit….
In diverse wetten worden allerlei regels vastgelegd met betrekking tot de verkeersveiligheid, maar aan het welzijn van de motorrijder wordt compleet voorbijgegaan. We moeten het tij keren voor het te laat is. Ikzelf denk aan een Taskforce met bivakmutsen, die ’s nachts drempels gaat verwijderen of zoiets…

In het uiterste geval - en dat is zeer onwaarschijnlijk – zal ik mijzelf moeten dwingen om zo’n lelijke hoogpotige motor met snavel – zeg maar een Angry Bird op wielen – te kopen. Wellicht moet ik me voortaan alleen nog maar inschrijven in toertochten waaraan het label “laagdrempelig” hangt…..

Wie heeft er voorbeelden van teloorgegane wegen waar het voorheen een genot was om te sturen en waar nu deze waanzin heeft toegeslagen?
Kunnen we een mooi naslagwerkje samenstellen met de titel: “Weet je nog….?”
 
Goed plan! Laten we allen dikke een-cilinder brul motoren nemen. Daar wordt de maatschappij ook veiliger op overigens. _O- :t
Loud pipes save lives!

Maar ik ben het wel met je eens ja... Het aantal drempels en hun vorm is funest voor het lichaam van de motorrijder. Om hier geen last van te hebben, dien je zo traag te rijden dat een oma'tje met haar rollator nog sneller loopt. En daarna weer accelereren alsof je gevolgd wordt door een kogel...
 
Gisteren tijdens de Italdag in. Beusichem: elektrische motorfietsen demo tussen alle gebrul van Italiaanse motoren.....

Contrastrijker kon je het niet krijgen........waar gaan we heen....;(
 
Ik kom regelmatig drempels tegen in een bocht. Sommigen zie je van een afstandje nog wel maar er zijn zat die ‘verstopt’ zitten achter het hoge gras in de berm.
Snap niet dat zoiets doorgevoerd kan worden, je creëert dan toch alleen maar gevaarlijkere situaties?
 
Op mijn WW verkeer vermeid ik files door binnenweggetjes te nemen.
Geen drempels!
Maar wel boomwortels die het asfalt omhoog drukken, en die geven klappen die ik tot in m'n nekwervels voel.
Voordeel is, dat ik ze aan zie komen, en dan ga ik gewoon staan (of alleen de kont los van het zadel), en dan voel ik eigenlijk niets.
Niet nuttig als je een achteropzitter hebt, maar solo is het goede gymnastiek voor de oude knie-knoken. 8-)
 
@TS ik rijd dan op zo'n hoopotige (zonder snavel trouwens...) en mét elektronische vering en dat soort toeters-en-bellen maar ook daar wordt het echt niet veel beter mee... altijd op zoek naar de meest vlak-gereden sporen op deze barricades maar een moeiteloze rit wordt het daardoor niet en van die verrassende -vaak nieuwe- springschansen blijven een uitdaging...
 
Gelukkig woon ik vlakbij de grens.
En sinds 2 jaar ook een hoogpoter.
Die rammelt zonder problemen over de Strasse schaden heen.
De hoeveelheid en variatie in drempels in NL is gewoon gestoord.
Het rijden is volledig verpest en met veiligheid heeft het weinig te maken.
 
Haha, herkenbaar. Ik heb ze ook een keer flink weten te lanceren, waarbij ze met twee benen aan de linkerzijde van de motor landde.....
Die drempel is na mijn klacht weggehaald. Het kan dus wel.
 
Hier in de regio (Capelle aan den IJssel) idem dito. Even lekker een ritje over de dijken langs de IJssel maken is er niet meer bij. Sommige stukken hebben echt om de 100 meter een verkeersdrempel. Ik heb spijt dat ik mijn enduro een paar jaar terug heb weggedaan. :(
 
...
Gelukkig woon ik vlakbij de grens.
...
Die rammelt zonder problemen over de Strasse schaden heen.
...

Nou hebben ze het negeren of "opknappen" (_O-) van Straßenschaden daar in de Pruis ook echt tot een ware kunst verheven. Wat een bende mangs.
 
Drempels? Bij ons hebben ze kuilen en sporen van trekkers die het asfalt op de rotonde slopen. De eerste drempel die ik zo in de buurt kan bedenken buiten een woonwijk is in Ens, km of 6/7/8 verderop.
 
Drempels? wees blij, hier zijn de wegidioten dol op het instaleren van die bulten in de weg,ik ben er al een aantal keren overheen geklapt omdat
ik ze te laat zag omdat er zo,n 4wielig geval voor me reed,die krengen zijn levensgevaarlijk voor motorrijders en met een lage sportwagen
vervloek je ze ook.
 
In het uiterste gunstigste geval - en dat is zeer onwaarschijnlijk – zal ik mijzelf moeten dwingen overhalen om zo’n lelijke mooie hoogpotige motor met snavel – zeg maar een Angry Happy Bird op wielen – te kopen. Wellicht moet ik me voortaan alleen nog maar inschrijven in toertochten waaraan het label “laagdrempelig” hangt…..
Dat hoeft dus dan niet meer, want het is fantastisch rijden op een “All Road” model, je komt er mee overal, drempels zijn geen probleem meer...gewoon doen, je weet dan pas wat je al die jaren gemist hebt :]
 
Ze zijn knettergek hier in Nederland. Hier aan begin van de straat, 2 van die kleine hoge kut drempeltje vlak na elkaar, bewoners klagen dat dat zo'n herrie maakt. Drempels weggehaald. Jaren later bewoners klagen dat er te snel wordt gereden, drempels weer terug. koek koek :+

En alle mooie 80 km B wegen zijn verneukt , 60 km en drempels voor en na de bocht :( , idem de maasdijk , mooie lange bochten en drempels. Als ik het ff niet in de gaten heb kom ik met beide wielen los. Gelukkig woon ik dichtbij Duitsland waar het bier en schnitzels aanzienlijk goedkoper zijn en waar het nog leuk rijden is.
En waar ik ook ff 300 kan rijden zonder me zorgen te hoeven maken om mijn fuhrerschein :)
 
Wie heeft er voorbeelden van teloorgegane wegen waar het voorheen een genot was om te sturen en waar nu deze waanzin heeft toegeslagen?
Kunnen we een mooi naslagwerkje samenstellen met de titel: “Weet je nog….?”
De N806 van Nijkerk naar Spakenburg. Dat was een standaard provinciale weg: 80km/h, vrijliggende fietspaden aan beide kanten, helemaal geen aanwonenden. Daar hebben ze nu een 60km/h zone van gemaakt met heel veel drempels. Een idiote downgrade, die geen enkel doel lijkt te dienen. Ik blijf me er over verbazen. Het stuk door Nijkerk is nog verder achteruit gegaan, dat is nu van een gewone weg door de bebouwde kom een 30km/h zone geworden met heel steile drempels om de 100m.
 
Nijkerk, ik kwam er per ongeluk terecht. Wat een drama is het daar. Heel veel drempels idd en bijna geen wegwijsborden....
 
Idem dito in drenthe gaat het nog weste is compleet gestoordt,gelukkig duitsland 15km verderop om lekker te gassen:]
 
Van de week met lessen een rondje gereden op de Rijndijk en Waaldijk. Allemaal 60 km en ik dacht dat je dan ook met 60 km over de drempels kon gaan. Dat is geen succes. Het is dan alleen maar optrekken naar de volgende drempel en weer rustig er overheen. Jammer dat ze dat soort wegen zo verpesten.
 
Ik weet niet of jullie het weten maar er is door de eu bepaald hoe breed en hoe een 80km/u weg ingericht moet zijn.
Vrijwel geen 80km/u weg hier in Nederland voldoet aan die eisen. Voor gemeenten wordt het dan veel te duur om alles aan te passen aan die eisen dus hoppa 60km/u zone er van maken met drempels zodat je ook niet harder kan want dat moet ook van de eu.
 
En vervolgens probeert iedereen na elke drempel weer de snelheid van het geluid te halen. Past weer lekker binnen het Europees milieubeleid!
 
Ik weet niet of jullie het weten maar er is door de eu bepaald hoe breed en hoe een 80km/u weg ingericht moet zijn.
Vrijwel geen 80km/u weg hier in Nederland voldoet aan die eisen. Voor gemeenten wordt het dan veel te duur om alles aan te passen aan die eisen dus hoppa 60km/u zone er van maken met drempels zodat je ook niet harder kan want dat moet ook van de eu.
Hoe zit dat dan in Duitsland ?
 
En Nederland is roomser als de paus en het braafste jongetje van de klas en de grootste bange schijtert die er bestaat -O- :(
En staat onder de pij van macron en merkel:X|(:r
 
Terug
Bovenaan Onderaan