Over en sluiten

Doornekamp maakt zijn reputatie hier in de buurt dus weer waar :)
 
@ Vroembert
Nee, natuurlijk ben ik niet boos of zo!
Op dat moment was het in mijn belevingswereld zo dat mijn blok hopeloos stuk was en logisch dat je dan, als lezer van die conclusie, denkt aan een vervanger. Je hebt er eentje gevonden en me daarop gewezen; iets waarmee ik best blij was en nog ben.
Als ik het, achteraf, voor niets heb aangeschaft is dat te wijten aan mijn eigen verkeerde conclusie en niet aan jouw hulpvaardigheid! :) _O-
 
dus recapitulerend oude brikker blijkt je eigen blok dus helemaal niet kapot te zijn ? wat is er dan in de tussentijd gebeurdt, ik geloof niet in kabouters :? je was dus erg voorbarig met het over en sluiten :Y :N
Yep, zo kan je het wel stellen :Y

Weer wat geleerd, zullen we maar zeggen O-)
 
Doornekamp maakt zijn reputatie hier in de buurt dus weer waar :)
Ik had geen ervaring met Doornekamp.
Wel sprak ik in zijn zaak toen ik voor deze motor ging kijken, stomtoevallig, een oude schoolmaat (jaaaaaaaaaaren niet gezien)die me een positief beeld schilderde van die motorzaak.
Kennelijk had hij gelijk; ik ben best tevreden over Doornekamp.

Ik schat in dat, als ik gekocht had bij een zaak in Den Haag, R'dam of voor mijn part A'dam, er grote kans zou zijn dat men niet deze mogelijkheid geboden zou hebben.
 
@ Vroembert
Nee, natuurlijk ben ik niet boos of zo!
Op dat moment was het in mijn belevingswereld zo dat mijn blok hopeloos stuk was en logisch dat je dan, als lezer van die conclusie, denkt aan een vervanger. Je hebt er eentje gevonden en me daarop gewezen; iets waarmee ik best blij was en nog ben.
Als ik het, achteraf, voor niets heb aangeschaft is dat te wijten aan mijn eigen verkeerde conclusie en niet aan jouw hulpvaardigheid! :) _O-

Weet ik ook wel, het was ook wat ironisch bedoeld. Ik zou nog wel naar de oorzaak van het eventuele pingelen speuren, want als hij het vaker doet, heb je dat reserve blok echt wel nodig :)
 
je had het ook nog over olie verbruik , kun je nu toch het blok uit zoeken met het minste olieverbruik en dat er definitief inhangen .had maar even langs gekomen 2 weten meer als een moet je maar denken , dat blok moet je zo zien oude brikker , [beter mee verlegen als om verlegen] *D
 
Tsja, het olieverbruik....

Een medeforummer heeft daar een verklaring voor, die heel goed past bij het olieverbruik van mijn motor.

Eerst wat ik bij mijn blok hebt gemerkt :

Het "verbruik" van mijn blok ligt ongeveer op 0,6 liter / 1000km.
Als een blok zoveel verbrandt moet je dat merken.

Bij mijn blok verdwijnt er echter olie zonder dat je, bijv. aan oliewalmen uit de uitlaat of aan de kleur van de bougies kan zien dat er olie verbruikt wordt....
Bij mijn CB400F was het olieverbruik trouwens duidelijk merkbaar aan de walm uit de pijp, dus ik verwacht zoiets ook te zien bij mijn Radian.
Bij mijn Radianblok zie je dus niets van dat alles.

Als het blok dan geen olie verbruikt en er verdwijnt toch olie, dan kan dat alleen maar door een of andere lekkage.
Echter ook van een lekkage lijkt geen sprake te zijn.
Zo ligt er bijv. op de vloer in de garage, waar de Radian gestald staat, geen olie.
Ook op andere plekken waar de motor staat zie je geen druppels op de grond.

Nu heeft onze mede forummer ontdekt dat bij zijn Radian (die ook olie verbruikt) de keerring van uitgaande schakelas waarschijnlijk de boosdoener is.

Als de motor stilstaat, is het olieniveau te laag om lekkage via die keerring mogelijk te maken (dat verklaart waarom ik niks op de vloer zie liggen).

Bij rijdende motor loopt er echter wel olie lags die rotte keerring en het druppelt dan op de uitlaat, waar het onmiddellijk verdampt.
Ook al druppelt het, bij draaiend blok, direkt op straat, dan merk je daar als berijder niks van.

Ik vermoed dus dat ook bij mij die oliekeerring de oorzaak van het olieverlies is.

Gisteravond wilde ik dat ding vervangen.
Eerst voor zekerheid maar even de zaak opgemeten....
Zonder keerring kan je niet rijden en met een lekkende keerring wel....
Het blijkt dat de nieuwe, originele Yamaha keerring die ik gekocht heb, te klein is! Ik vermoedde het nl al toen ik het ding in zijn zakje bekeek.
De buitendiameter scheelt ongeveer 2 mm....

Ik vandaag de zaak gebeld, waar ik hem gekocht heb (een heuse yam-dealer) en hem gevraagd of ik wel het goede dingetje gekregen had.
Op mijn partsfiche staat nl een heel ander nummer dan op het zakje...

De man van de dealer typte dat door mij opgesnorde onderdeelnummer in zijn computer in en jawel voor dit onderdeelnummer werd aangegeven dat het vervallen is en dat het nieuwe nummer "huppeldepup" het goede zou zijn.
Nou, niet dus : het keerringetje is dus duidelijk te klein!

Morgen dus maar even bij hem langs om te zien of hij ook andere maten verkoopt.
Anders bij de lagerboer langs om eentje van de juiste maat(en) te halen.

Komt goed...
 
hallo oude brikker .de rode boldor van mij gebruikt ongeveer 1 liter olie op 1400 km , daar zie je als het goed is ook niets van met rijden .maar hij lekt nergens dus het gaat echt wel de uitlaat uit .als je de volgende keer eens mee rijd zal ik eens achter je gaan zitten en dan moet je even feller gaan rijden als dat je normaal doet dan moet je als je redelijk hoog in de toeren zit eens een tijd je gas dicht houden en dan ineens open , vast en zeker dat hij dan rookpluimen geeft
 
Olie die op je uitlaat lekt en direct verdampt? Dat zie je echt wel op je uitlaat hoor ;)

Denk eerder (dat áls ie lekt) dat 't naast de uitlaat valt tijdens 't rijden :+
 
Ik had geen ervaring met Doornekamp.
Wel sprak ik in zijn zaak toen ik voor deze motor ging kijken, stomtoevallig, een oude schoolmaat (jaaaaaaaaaaren niet gezien)die me een positief beeld schilderde van die motorzaak.
Kennelijk had hij gelijk; ik ben best tevreden over Doornekamp.

Ik schat in dat, als ik gekocht had bij een zaak in Den Haag, R'dam of voor mijn part A'dam, er grote kans zou zijn dat men niet deze mogelijkheid geboden zou hebben.

Ik hoor ook bijna alleen maar goede dingen over ze .......
 
hallo oude brikker .de rode boldor van mij gebruikt ongeveer 1 liter olie op 1400 km , daar zie je als het goed is ook niets van met rijden .maar hij lekt nergens dus het gaat echt wel de uitlaat uit .als je de volgende keer eens mee rijd zal ik eens achter je gaan zitten en dan moet je even feller gaan rijden als dat je normaal doet dan moet je als je redelijk hoog in de toeren zit eens een tijd je gas dicht houden en dan ineens open , vast en zeker dat hij dan rookpluimen geeft
Gaan we proberen!
 
Is toch allemaal niet zo heel belangrijk om te weten hoe de olie verdwijnt, je weet dát ie verdwijnt en je bent niet de enige met een Yammie die olie verbruikt :P

Gewoon om de paar honderd kilometer even naar het glaasje kijken en bijvullen, zo doe ik het tenminste ook met de Radian, werkt prima. Tegengaan van het olie verbruik zal me toch niet lukken... en als je geregeld moet bijvullen kun je ook wel volstaan met een goedkope minerale olie. Olie heeft toch niet de tijd om slecht te worden })
Zijn de kosten ook niet :N Mijn Radian verbruikt veel meer Benzine dan Olie iig :Y

:9 :P

:W
 
Ik wil altijd wel weten wat er gebeurt, als het even kan :P

Vanavond een nieuwe keerring bij de schakelas erin gezet, wie weet ligt het daar wel aan.
Mocht het toch zo zijn dat het blok olie verbruikt, dan zij het zo....
Dat verhelpen vergt iets meer dan alleen blok open en weer dicht :Y en is voor mij vooralsnog niet haalbaar.

We gaan het zien tijdens de BLuMT!

Ik neem ieg een flesje olie mee en natuurlijk wat eetbaars en wat olie voor mezelf. :9

Oliepeilen was eerst erg lastig. Het glimmende plaatje, achter het peilglaasje was smerig, zodat je het peil van de zwarte meuk eigenlijk niet kon zien zonder lampje. Dat plaatje heb ik schoongemaakt en je ziet nu wat je moet kunnen zien.

Ik had dus al een mini sleutelhangerlampje gekocht, zo'n dingetje met een power LED.
Dat geeft een verrassende hoeveelheid licht en ik kan er prima mee in het peilglaasje loeren.

EDIT

De BLuMT is geweest en de Radian heeft het prima gedaan!
Operatie geslaagd, zal ik maar zeggen

EDIT
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan