Over en sluiten

Oude Brikker

MF veteraan
7 jan 2003
8.086
18
Den Haag
Na ongeveer 3000km heeft mijn Radian het voor gezien gehouden.
In jan. gekocht met 58.000 op de teller en nu met 61.000 kapot. B|
En goed ook, vrees ik...... ;(
Vanavond nog ff warm rijden voordat hij de stalling in zou gaan en opeens een akelig dokkerend geratel in het blok. Meteen slecht lopen.
Heel voorzichtig terug naar huis.

Ik vermoed dat er wat lagers naar de fillistijnen zijn.
Ofwel de krukaslagers, ofwel de drijfstanglagers.
Misschien (ook) wel de nokkenaslagers.
Mogelijk allemaal.....

Garantie 3 maandjes en die zijn dus ruim verlopen. :(

Dat wordt dus niet erop rijden :N , maar proberen hem te repareren.
Maar hoe?
Nooit zoiets gedaan.

Eerst maar het kleppendeksel eraf om te zien of het de nokkenaslagers zijn.
Anders blok eruit en de krukas- en drijfstanglagers bekijken.....

Oude Brikker baalt als een stekker!

Gelukkig loopt mijn CB nog wel, zij het niet helemaal lekker.....
 
zonde zeg, das flink balen.

sorry dat ik het vraag, maar heb je
in die 3000km wel olie gepeild?
Da's een (lang) verhaal apart.
Vrijwel direct nadat ik hem gekocht heb, heb ik er nieuwe olie ingedaan en er een nieuw filter ingezet.
Vrij kort daarna ging het oliealarm branden en weer uit en weer aan etc.
Er zat voldoende in, dacht ik toen. |( |( |(
Van diverse mensen gehoord dat dat olielampje bij Yamaha's weleens wat al te vlug gaat branden. Er was niets aan de hand, zo begreep ik. Het is een olieniveau signalereng en geen olidrukalarm. Dus niet panieken als dat eens gaat branden, zo zei men.....
Ook de motorzaak, waar ik hem gekocht heb, zei dat dat olielampje geen bijzonderheid was; dat gebeurt wel meer bij Yamaha's.
Tenslotte bleef dat lampje branden en ik dacht dat de sensor kapot was. |( |( |(
Er zat voldoende olie in; loeren in het peilglaasje liet zwarte zooi zien.
Achteraf bezien zal dat wel de zwarte binnekant van het blok geweest zijn, in plaats van olie.....

Na een toer door de Eifel, waarbij ik af en toe wat olie erin heb gegooid, de zaak afgetapt.
Er bleek nog geen liter uit te komen, terwijl er 2,5 liter in hoort te zitten.
Natuurlijk meteen nieuwe olie erin en het peil vaak gecontroleerd.
De motor liep echter nog steeds zoals voorheen.
Enigszins luidruchtig bij stationair, maar op toeren geen rare geluiden.

Het bijzondere van alles is dat de motor geen typische verschijnselen van een hoog olieverbruik vertoonde. Geen blauwe walm, vettige bougies of vettige uitlaten...
Dus ik was niet gespitst op een mogelijk hoog olieverbruik en het heel nauwkeurig bijhouden van de olievoorraad.

Een gebrek aan olie zal dus wel de oorzaak zijn....
 
Das lullig, man.
Wph erbij en gaan sleutelen. Gewoon doen, handigheid komt vanzelf wel. Wish you luck!! :)
 
Zat ik ook al aan te denken, een ander blok....
Is misschien wel te vinden voor een paar honderd pleuro's.

Eerst toch maar eens het huidige blok openmaken, om te zien wat er nu eigenlijk loos is. (en natuurlijk stiekem hopen dat het meevalt :P )

Zoals Gijs Vijs zegt, handigheid komt vanzelf (hoop ik).
Lukt het niet, of is er teveel beschadigd (bijvoorbeeld loopvlakken van assen of misschien zelfs de carterdelen) dan zal reparatie wel uitgesloten zijn wegens de kosten.
 
Je kunt iig nog een eenvoudige tweetakt kopen, net als ik. Kost je geen drol! :P
En de onderdelen liggen voor het oprapen. Die knap je zo ff op!!! :Y

:W :W
 
Behoorlijk balen oude brikker -O- Ga je het nog redden voor augustus :? om deze weer rijdend te maken of neem je dan de cb mee :?


suc6 er mee in ieder geval :]
 
Als ik ga voor een ander blok zal dat misschien wel voor eind augustus lukken.
Anders ga ik op de CB.
Die heeft nu wel een lekke voorpoot, dan maar met lekke poot.....
Maar het liefst natuurlijk met mijn Radian. :Y
 
Iig lopen mijn nokkenassen er niet uit. :+ :P
Maar balen is ut wel. Voel met je mee.
:W
 
Net eens in een WPH gesnuffeld.

Met begint met het demeonteren van cil.kop, cilinderblok etc.

Kan je ook het blok domweg op zijn kop leggen en de onderste carterhelft er afhalen. zodat het hele cilindergedoe op zijn plaats kan blijven?

Bij een CB gaat dat wel, je moet alleen de koppeling demonteren en het schakelmechanisme.
 
Iig lopen mijn nokkenassen er niet uit. :+ :P
Maar balen is ut wel. Voel met je mee.
:W
Bedankt! :)

Weet niet of het de nokassen zijn, of de krukaslagers, of de drijfstanglagers, of n misschien wel het hele zooitje ;(

Nu ik er zo over nadenk zal het draaien met te weinig olie wel eens voor heel veel meer schade hebben kunnen zorgen dan "alleen maar" een aantal glijlagers....
 
Als het blok met te weinig olie gedraaid heeft, moet je er vanuit gaan, dat er tamelijk veel beschadigd is.
Je kunt er lang of kort over ouwe-nelen..losmaken is het enige wat je kunt doen. Dan zie je wat er beschadigd is. Aan de hand van wat je ziet, kun je dan beslissen of je reviseert of van blok wisselt!
Sterkte ermee!!

:W
 
Als het blok met te weinig olie gedraaid heeft, moet je er vanuit gaan, dat er tamelijk veel beschadigd is.
Je kunt er lang of kort over ouwe-nelen..losmaken is het enige wat je kunt doen. Dan zie je wat er beschadigd is. Aan de hand van wat je ziet, kun je dan beslissen of je reviseert of van blok wisselt!
Sterkte ermee!!

:W
Dat is idd zo.
Hopelijk is het morgen redelijk weer.
Kan ik ieg eens het kleppendeksel eraf halen om te zien of de ellende in de kop zit.
 
Hoi Oude Brikker, ik moet mijn ogen uitwrijven, net nog lekker naar de Eifel geweest en deze shit. Sterkte, ik lees je bevindingen wel!
 
Hoi Oude Brikker, ik moet mijn ogen uitwrijven, net nog lekker naar de Eifel geweest en deze shit. Sterkte, ik lees je bevindingen wel!
Zeg dat wel ja : SHIT!

En het is ook nog mijn eigen schuld. Was ik kritischer geweest omtrent het gedoe met oliepeil, dan had ik als enige probleem het normale onderhoud :(

Nu nog maar een bak koffie en de weerberichten nazien, of we vandaag nog noodweer kunnen verwachten.
Voor die tijd heb ik het masjien het liefst onder dak.
Moet wel met bus, aanhanger, want rijden doet hij voor geen meter meer ;(

Anders eerst in de tuin het kleppendeksel eraf en loeren of de malleur bovenin zit.
 
Zeg dat wel ja : SHIT!

En het is ook nog mijn eigen schuld. Was ik kritischer geweest omtrent het gedoe met oliepeil, dan had ik als enige probleem het normale onderhoud :(

Nu nog maar een bak koffie en de weerberichten nazien, of we vandaag nog noodweer kunnen verwachten.
Voor die tijd heb ik het masjien het liefst onder dak.
Moet wel met bus, aanhanger, want rijden doet hij voor geen meter meer ;(

Anders eerst in de tuin het kleppendeksel eraf en loeren of de malleur bovenin zit.

Als je hulp nodig hebt laat het even weten! :Y
Waar staat hij, heb je een kar o.i.d.?
 
Als je hulp nodig hebt laat het even weten! :Y
Waar staat hij, heb je een kar o.i.d.?
Bedankt voor je aanbod! :}

Ik heb waarschijnlijk wel transport.

Een goeie kennis van me heeft een bus waar hij in kan.
Kennis belde zojuist, dus transport en onder dak brengen gaat vandaag lukken!

Hij gaat naar zijn pakhuis, waar we een heftafel hebben staan, die voor de helft van mij is. Sleutelt wel zo comfortabel! :P

Zojuist even het kleppendeksel eraf gehaald.
De nokken zijn allemaal pico bello. Geen rare slijtplekken of zo.
Ook de lagerkappen van de nokassen losgehaald
Ook die zijn OK. Geen ingevreten loopvlakken daarop en ook in de lagers lopende delen van de nokassen zelf zijn OK.
Dus "bovenin"is alles in orde.

De hele reut weer gemonteerd, klepdeksel erop en jawel : de eerste regendruppels B|
 
Terug
Bovenaan Onderaan