Over laders en accu’s, wanneer is het een batterij? 🔋 🪫

Willem

PROCRASTINATOR
Donateur
22 aug 2005
30.033
53.963
Kampen (Overijssel)
Nou heb ik onlangs voor mijn CB1000R een lithium ion batterij gehaald, gelijk ook een lader erbij. De lader is een tecmate 0,8 liFePo4 en dat is wat anders dan een Lithium ion batterij, tenminste wat ik zo lees zijn er verschillen.
Ik probeer erachter te komen of ik de batterij niet sloop wanneer ik onverhoopt deze moet laden.
Wanneer je op Liion laders zoekt kom je gereedschapw laders tegen.
Als je het mij vraagt zijn ze beide Lithium en zou het moeten kunnen.

D5B263D5-8967-4465-8A9E-563C8DDEF03A.jpeg
D5B263D5-8967-4465-8A9E-563C8DDEF03A.jpeg
248C90EB-3AB0-40D5-94A1-597B83454E9E.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Oplossing
productinformatie accu, Lithium ion.
lader, LiFePo4 lader

Volgens de leverancier;

“U heeft gewoon de juiste lader besteld u kunt uw accu hiermee zorgeloos opladen”

Nou al die ophef om niks.

Edit,
De oude accu een optater verkocht en daarna gewoon weer kunnen opladen met de juiste lader.
productinformatie accu, Lithium ion.
lader, LiFePo4 lader

Volgens de leverancier;

“U heeft gewoon de juiste lader besteld u kunt uw accu hiermee zorgeloos opladen”

Nou al die ophef om niks.

Edit,
De oude accu een optater verkocht en daarna gewoon weer kunnen opladen met de juiste lader.
 
Laatst bewerkt:
Oplossing
Ik ga er van uit dat de batterij electronica aan boord heeft om het ding zich uitwendig te laten manifesteren als een "gewone" accu.
Anders gaat het met het laadcircuit van de motor ook fout. Ik ken de accu en de lader overigens niet, geen garantie 8-)
 
Accu is een 4 cel LiFePo4. (12,8V / 4 = 3,2V = LiFePo4)
Lader tecmate 0,8 liFePo4 is hiervoor geschikt.

Accu kan zonder aanpassingen in de motor gebouwd worden, in elke gewenste stand.

"Technologie - JMT lithium-ion-accu's zijn vervaardigd met behulp van een kathode materiaal van ijzerfosfaat (LiFePO4) en lithium-polymeer. "

Accessoires: Je hebt hiervoor een speciale Lithium oplader nodig. Hiervoor zijn geschikt:
 
Laatst bewerkt:
Accu is een 4 cel LiFePo4. (12,8V / 4 = 3,2V = LiFePo4)
De accu is een Lithium-ion, moet ik daar geen specifieke lader voor hebben?
Lader tecmate 0,8 liFePo4 is hiervoor geschikt.
Daar heb ik nu een beetje twijfel over gekregen.
Accu kan zonder aanpassingen in de motor gebouwd worden, in elke gewenste stand.

"Technologie - JMT lithium-ion-accu's zijn vervaardigd met behulp van een kathode materiaal van ijzerfosfaat (LiFePO4) en lithium-polymeer. "

Accessoires: Je hebt hiervoor een speciale Lithium oplader nodig. Hiervoor zijn geschikt:
Dit is weer een andere lader dan die ik heb. Zie ook de ontbrekende aanduiding.
 
Snap niet dat ik hier tijd in stop.

De accu is een Lithium-ion, moet ik daar geen specifieke lader voor hebben?
"Technologie - JMT lithium-ion-accu's zijn vervaardigd met behulp van een kathode materiaal van ijzerfosfaat (LiFePO4) en lithium-polymeer. "

Daar heb ik nu een beetje twijfel over gekregen.
Lader tecmate 0,8 liFePo4 is hiervoor geschikt.

Dit is weer een andere lader dan die ik heb. Zie ook de ontbrekende aanduiding.
oml0.8_1.jpg


Dit is jouw lader, volgens jouw omschrijving. En ook de lader die bij jouw accu geadviseerd wordt.
 
Snap niet dat ik hier tijd in stop.
Vanwege mijn innemende persoonlijkheid en lieve karakter?

Dank je wel, word echt gewaardeerd! :Y
Misschien wel mijn eigen schuld dat ik in twijfel geraak door de tegenstrijdigheid van berichten die anderen geschreven hebben op het wereld wijde web. Mijn eerste ingeving was dat het wel goed moest zijn.
Nu heb ik eenzelfde accu op de werkbank staan van iemand die hem leeg had en daar kreeg ik op de multimeter wel de juiste spanning af te lezen na een hele nacht aan de lader maar bij het drukken op het knopje op de accu bleef deze leeg aangeven.

Daar begon ik me op dat moment dus dus wat dingen af te vragen.
 
Ik heb dezelfde accu al sinds 2016 en als de motor geen lekstroom heeft dan hoef je die zeker acht maanden of langer niet te laden vanaf 100% (normaal gebruik).
Li-ion vind een 20-80% lading zelfs prettig.
Dus steeds 100% volladen met een acculader is niet perse goed.
En mocht de lader een laad/ontlaadprogramna heten, ook wel accu trainer genoemd, dan kan zelf een voor li-ion accu's geschikte lader meer schade dan goed doen. O-)

Mijn motor staat stil sinds oktober en de drie LEDjes geven nu nog 100% vol aan.
 
Een oude loodaccu gaat defect door te weinig aandacht.
Ik heb al meer li-ion accu's defect zien gaan door teveel aandacht.
Mensen blijven maar druppelen (want ja, lader geschikt voor li-ion). _O-
 
Vanwege mijn innemende persoonlijkheid en lieve karakter?

Dank je wel, word echt gewaardeerd! :Y
Misschien wel mijn eigen schuld dat ik in twijfel geraak door de tegenstrijdigheid van berichten die anderen geschreven hebben op het wereld wijde web. Mijn eerste ingeving was dat het wel goed moest zijn.
Nu heb ik eenzelfde accu op de werkbank staan van iemand die hem leeg had en daar kreeg ik op de multimeter wel de juiste spanning af te lezen na een hele nacht aan de lader maar bij het drukken op het knopje op de accu bleef deze leeg aangeven.

Daar begon ik me op dat moment dus dus wat dingen af te vragen.

En je grenzeloze eigenwijsheid, en het rotsvaste vertrouwen in het gegeven advies.

Hoe krijg je een Lithium accu leeg?
Als hij echt helemaal leeg getrokken is, gedurende langere tijd, kan de accu permanent beschadigd zijn.
Na een nacht op de lader zal een multimeter (onbelaste meting) idd de juiste spanning aangeven.
De ingebouwde indicatie op de accu zal waarschijnlijk een belaste meting zijn, waarbij de accuspanning gelijk in elkaar dondert.
Dan is het dus een dure kapotte batterij, maar ook een geweldige boekensteun..

Als je een profi accutester hebt, kun je eenvoudig dit soort theorieën checken.
Maar er zijn ook redneck manieren om de spanning onder belasting te controleren.
Bijvoorbeeld door deze in te bouwen in de motor, en vervolgens proberen te starten.

Het probleem zit in ieder geval niet in de lader.
 
zolang er een foto van een ingekleurd kroonsteentje in dit topic staat vind ik niet dat ik kan of moet reageren ;)

en aangezien dat lipo4 voor lithium Iron staat en word uitgesproken in het Engels als ION ( Ei JON) weet de helft van de adverteerders al niet meer waar het over gaat en van wie ze het foutief hebben overgenomen.

en een BMS , Battery Managment System is een essentieel onderdeel van een lipo4 en lithium ion pakket , die zorgt ervoor dat de batterij heel blijft, dat een echt speciale lader nou rekening houd met de soort batterij dat het is, is leuk maar dus niet essentieel.
je moet hem alleen niet express gaan irriteren met een druppellader die bedoelt is om loodzuur met spanningspieken weer tot leven te weken, dat schijnt een BMS dus weer niet leuk te vinden.

Overigens zijn de losse cellen bij Lipo4 3,2 volt en bij lithium ion 3,6 , dus voor een vervanging van een traditionele accu is een lipo4 ideaal. bij een lithium ion pakket kom je dan op 4 x 3,6 = 14,4 en volgeladen zelfs 4x 4.2 = 16,8.

mijn inziens gebruik JMT dus een verkeerde benaming op hun accu zoals boven afgebeeld staat.
 
Laatst bewerkt:
Een oude loodaccu gaat defect door te weinig aandacht.
Ik heb al meer li-ion accu's defect zien gaan door teveel aandacht.
Mensen blijven maar druppelen (want ja, lader geschikt voor li-ion). _O-
Tijd om naar de dokter te gaan denk ik dan ?
Of als het een vrouw betreft gelijk de trap op ...

Ik heb een filmpje gezien van jehugarcia die na 2 jaar een stel 18650's die volgeladen waren weggelegd ging meten en die waren in alle opzichten nog prima.
 
Een oude loodaccu gaat defect door te weinig aandacht.
Ik heb al meer li-ion accu's defect zien gaan door teveel aandacht.
Mensen blijven maar druppelen (want ja, lader geschikt voor li-ion). _O-
Ik heb hem net en ik las dat deze een lage zelf-ontlading hebben dus na lange tijd nog steeds kunnen starten. Plus de accu die er standaard in zat is na drie jaar kapot gegaan. Zal wel aan mij liggen, is ook prima want ik betaal ze zelf en daar ging m’n vraag ook niet over.
Toch bedankt voor deze waardevolle informatie ik zal de veronachtzaming van de nieuwe voortzetten.
 
En je grenzeloze eigenwijsheid, en het rotsvaste vertrouwen in het gegeven advies.
Haha, Thanks voor je volharding dan
Hoe krijg je een Lithium accu leeg?
Die tweede accu zat in een motor die al twee jaar stil stond. Lijkt exact zelfde accu als ik heb maar dan ouder.
Als hij echt helemaal leeg getrokken is, gedurende langere tijd, kan de accu permanent beschadigd zijn.
Daar had ik al rekening mee gehouden, desondanks toch proberen te laden want dat was het verzoek.
Na een nacht op de lader zal een multimeter (onbelaste meting) idd de juiste spanning aangeven.
De ingebouwde indicatie op de accu zal waarschijnlijk een belaste meting zijn, waarbij de accuspanning gelijk in elkaar dondert.
Dan is het dus een dure kapotte batterij, maar ook een geweldige boekensteun..
Ik zal het zeggen 😄
Als je een profi accutester hebt, kun je eenvoudig dit soort theorieën checken.
Maar er zijn ook redneck manieren om de spanning onder belasting te controleren.
Bijvoorbeeld door deze in te bouwen in de motor, en vervolgens proberen te starten.
Zal ik ook doorgeven.
Het probleem zit in ieder geval niet in de lader.
Dat is bevestigd.
 
zolang er een foto van een ingekleurd kroonsteentje in dit topic staat vind ik niet dat ik kan of moet reageren ;)

en aangezien dat lipo4 voor lithium Iron staat en word uitgesproken in het Engels als ION ( Ei JON) weet de helft van de adverteerders al niet meer waar het over gaat en van wie ze het foutief hebben overgenomen.

en een BMS , Battery Managment System is een essentieel onderdeel van een lipo4 en lithium ion pakket , die zorgt ervoor dat de batterij heel blijft, dat een echt speciale lader nou rekening houd met de soort batterij dat het is, is leuk maar dus niet essentieel.
je moet hem alleen niet express gaan irriteren met een druppellader die bedoelt is om loodzuur met spanningspieken weer tot leven te weken, dat schijnt een BMS dus weer niet leuk te vinden.

Overigens zijn de losse cellen bij Lipo4 3,2 volt en bij lithium ion 3,6 , dus voor een vervanging van een traditionele accu is een lipo4 ideaal. bij een lithium ion pakket kom je dan op 4 x 3,6 = 14,4 en volgeladen zelfs 4x 4.2 = 16,8.

mijn inziens gebruik JMT dus een verkeerde benaming op hun accu zoals boven afgebeeld staat.
🙏 thanks
 
Een standaard acculader kan goed gaan. Zolang de laadstroom niet te hoog is, en de lader automatisch stopt bij 14,4V, is er niks aan de hand.

Slimme laders, zoals de optimate, gaan nadat de accu vol is pulsen geven. Dat is niet geschikt voor een Lithium accu.
Ook zit er soms een regeneratiefunctie op, waarbij met hogere voltages wordt geladen tegen sulfatering. Ongeschikt.
 
mijn inziens gebruik JMT dus een verkeerde benaming op hun accu zoals boven afgebeeld staat.

Ja, eensch.
JMT is een dozenschuiver. Die kopen accu's in China, laten daar een mooi JMT logo op zetten, en verzinnen daarna nog even snel een omschrijving en naam. Op zijn minst had het juiste accutype vermeld moeten worden, waarbij Lithium-Ion gewoon misleidend is.

Zo makkelijk dat maximale laadstroom en spanning op de site te vinden zijn (not), en zelfs op de accu vermeld staan! (ook not)
Maar goed, de gemiddelde gebruiker zoals Willem zal het allemaal een worst zijn, als het maar werkt.

Capaciteitsverlies wordt overigens aangeven met 5% per maand.
Voor de snelle rekenaars: met 1 jaar en 8 maanden is de accu dan geheel leeg.
 
Een standaard acculader kan goed gaan. Zolang de laadstroom niet te hoog is, en de lader automatisch stopt bij 14,4V, is er niks aan de hand.

Slimme laders, zoals de optimate, gaan nadat de accu vol is pulsen geven. Dat is niet geschikt voor een Lithium accu.
Ook zit er soms een regeneratiefunctie op, waarbij met hogere voltages wordt geladen tegen sulfatering. Ongeschikt.
alleen noem je nu de optimate terwijl erboven een optimate staat die juist bedoelt is voor lithium, dus dat is wel wat verwarrend.
 
Ja, eensch.
JMT is een dozenschuiver. Die kopen accu's in China, laten daar een mooi JMT logo op zetten, en verzinnen daarna nog even snel een omschrijving en naam. Op zijn minst had het juiste accutype vermeld moeten worden, waarbij Lithium-Ion gewoon misleidend is.

Zo makkelijk dat maximale laadstroom en spanning op de site te vinden zijn (not), en zelfs op de accu vermeld staan! (ook not)
Maar goed, de gemiddelde gebruiker zoals Willem zal het allemaal een worst zijn, als het maar werkt.

Capaciteitsverlies wordt overigens aangeven met 5% per maand.
Voor de snelle rekenaars: met 1 jaar en 8 maanden is de accu dan geheel leeg.
Vind ik wel jammer dat je m’n naam zo gebruikt terwijl ik juist dit topic opzette omdat het mij niet “een worst” is. Hoe je tot die gedachtengang bent gekomen maakt me verder niet zoveel uit.
 
Tijd om naar de dokter te gaan denk ik dan ?
Of als het een vrouw betreft gelijk de trap op ...
_O-
Ik heb een filmpje gezien van jehugarcia die na 2 jaar een stel 18650's die volgeladen waren weggelegd ging meten en die waren in alle opzichten nog prima.
Dat geloof ik ook wel.
Maar ik vind het spannend om zoiets te adviseren aan derden.
Toevallig net een rit gemaakt sinds oktober.
Toch even aan de lader voor een piek spanning met starten :') , maar toen ik na tien minuten keek was deze al (even?) uitgeschakeld.

De JMT accu vind je onder diverse (merk)namen.
Ducati heeft een joint venture met de originele fabriek.
Herkenbaar aan de LED's.
 
Terug
Bovenaan Onderaan