Over laders en accu’s, wanneer is het een batterij? 🔋 🪫

Willem

PROCRASTINATOR
Donateur
22 aug 2005
30.033
53.963
Kampen (Overijssel)
Nou heb ik onlangs voor mijn CB1000R een lithium ion batterij gehaald, gelijk ook een lader erbij. De lader is een tecmate 0,8 liFePo4 en dat is wat anders dan een Lithium ion batterij, tenminste wat ik zo lees zijn er verschillen.
Ik probeer erachter te komen of ik de batterij niet sloop wanneer ik onverhoopt deze moet laden.
Wanneer je op Liion laders zoekt kom je gereedschapw laders tegen.
Als je het mij vraagt zijn ze beide Lithium en zou het moeten kunnen.

D5B263D5-8967-4465-8A9E-563C8DDEF03A.jpeg
D5B263D5-8967-4465-8A9E-563C8DDEF03A.jpeg
248C90EB-3AB0-40D5-94A1-597B83454E9E.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Oplossing
productinformatie accu, Lithium ion.
lader, LiFePo4 lader

Volgens de leverancier;

“U heeft gewoon de juiste lader besteld u kunt uw accu hiermee zorgeloos opladen”

Nou al die ophef om niks.

Edit,
De oude accu een optater verkocht en daarna gewoon weer kunnen opladen met de juiste lader.
De lithium accu's die ik gebruik schakelen zichzelf uit als hun spanning te laag wordt, maar dat is dus niet bij alle lithium accu's?
Voor alle lithium accu (pakketten) zou men een BMS moeten gebruiken die beveiligd tegen overladen en te ver ontladen.
1 van de fabrikanten/leveranciers vermeldde op hun website dat een bepaalde serie zonder werd verkocht voor 'optimale gewichtsbesparing'.

Van wat ik er van gelezen heb (want weten doe ik uiteraard bijna niks) lijkt me dat uitermate onverstandig , maar dan komt er toch weer iemand met een variant op " Vaak ben je te bang" dus tja 🤷‍♂️ .

Dat kan zelfs op 'cel' niveau , waarmee ik de afmeting bedoel, voor bijvoorbeeld vapen :
 
Ik heb hem net en ik las dat deze een lage zelf-ontlading hebben dus na lange tijd nog steeds kunnen starten. Plus de accu die er standaard in zat is na drie jaar kapot gegaan. Zal wel aan mij liggen, is ook prima want ik betaal ze zelf en daar ging m’n vraag ook niet over.
Toch bedankt voor deze waardevolle informatie ik zal de veronachtzaming van de nieuwe voortzetten.
Die Lithium accu's houden alleen niet van kou, dat is wel iets om eventueel rekening mee te houden, het is ook het enige wat me er van weerhoudt om er eentje in mijn dagelijkse motor te stoppen.
 
Die Lithium accu's houden alleen niet van kou, dat is wel iets om eventueel rekening mee te houden, het is ook het enige wat me er van weerhoudt om er eentje in mijn dagelijkse motor te stoppen.
Ik ook niet , ik functioneer dan ook echt beneden elk wenselijk nivo.
Verschil is wel dat men afraad om bij minder dan -20 niet te laden.
Zodra het licht een beetje vriest kan je gewoon het contact aanzetten waardoor de accu aan het werk gezet word, zo wat opwarmt en echt stroom kan gaan leveren ( het starten) .
Uiteraard is men in dat mooie USA bezorgd omdat ze daar in hun camper de kachel op 22 graden ( of wtf dat dan ook in fahrenheit is ;) ) terwijl buiten de ijspegels in de bomen hangen, dus dan moet er bevries beveiliging op zitten, dus verwarmings elementen of iets in die geest , maar in ieder geval , los daarvan een temperatuursensor . Aangezien er ook nog mensen gewoon praktisch zijn ingesteld en de accu's in de woonruimte plaatsen waar het niet vriest.

Ook wederom, wat ik er van gelezen gezien en gehoord heb , uit interesse.

Ik geloof namelijk nog steeds dat elektriciteit in dikke bliksemschichten uit de lucht komen als god en de duivel ruzie maken en dat al het blauwe op de wereldbol 1 grote condensator is ipv 'oceanen'.
#jelashethiervoorheteerst .
 
Die Lithium accu's houden alleen niet van kou, dat is wel iets om eventueel rekening mee te houden, het is ook het enige wat me er van weerhoudt om er eentje in mijn dagelijkse motor te stoppen.
Ik zal de vrieskou met gemak kunnen ontwijken 😄
Ik ook niet , ik functioneer dan ook echt beneden elk wenselijk nivo.
Verschil is wel dat men afraad om bij minder dan -20 niet te laden.
Zodra het licht een beetje vriest kan je gewoon het contact aanzetten waardoor de accu aan het werk gezet word, zo wat opwarmt en echt stroom kan gaan leveren ( het starten) .
Uiteraard is men in dat mooie USA bezorgd omdat ze daar in hun camper de kachel op 22 graden ( of wtf dat dan ook in fahrenheit is ;) ) terwijl buiten de ijspegels in de bomen hangen, dus dan moet er bevries beveiliging op zitten, dus verwarmings elementen of iets in die geest , maar in ieder geval , los daarvan een temperatuursensor . Aangezien er ook nog mensen gewoon praktisch zijn ingesteld en de accu's in de woonruimte plaatsen waar het niet vriest.

Ook wederom, wat ik er van gelezen gezien en gehoord heb , uit interesse.

Ik geloof namelijk nog steeds dat elektriciteit in dikke bliksemschichten uit de lucht komen als god en de duivel ruzie maken en dat al het blauwe op de wereldbol 1 grote condensator is ipv 'oceanen'.
#jelashethiervoorheteerst .
En die vrieskou nog makkelijker.
 
De JMT accu vind je onder diverse (merk)namen.
Ducati heeft een joint venture met de originele fabriek.
Herkenbaar aan de LED's.
Uiteindelijk komt al dat spul uit China en zit er een eigen sticker op. Dat spul word daar gewoon gemaakt. Dan kan “pro-per” wel laatdunkend doen maar als je China roept flikkert bij hem ook van alles uit elkaar.
 
Nou heb ik onlangs voor mijn CB1000R een lithium ion batterij gehaald, gelijk ook een lader erbij. De lader is een tecmate 0,8 liFePo4 en dat is wat anders dan een Lithium ion batterij, tenminste wat ik zo lees zijn er verschillen.
Ik probeer erachter te komen of ik de batterij niet sloop wanneer ik onverhoopt deze moet laden.
Wanneer je op Liion laders zoekt kom je gereedsbaps laders tegen.

Bekijk bijlage 1752090Bekijk bijlage 1752090Bekijk bijlage 1752092
Ik heb niet zo heel lang geleden bijna dezelfde accu van JMT gekocht, alleen met 58Wh, en ook een Optimate Lithium 0.8A acculader daarbij, en deze doet het prima op de accu.Heb al een keer met lege accu gestaan door per ongeluk parkeerlicht aangezet te hebben,maar na weer opladen geen problemen met de accu ondervonden. Al met al tot nog toe erg blij met de accu
 
Uiteindelijk komt al dat spul uit China en zit er een eigen sticker op. Dat spul word daar gewoon gemaakt. Dan kan “pro-per” wel laatdunkend doen maar als je China roept flikkert bij hem ook van alles uit elkaar.
Ik heb niks tegen producten uit China.
Ik heb wel een bloedhekel aan dozenschuivers uit Duitsland die onvolledige en verwarrende productinformatie verschaffen.
Kijk, zo kan het ook:
 

Bijlagen

  • 1359576.pdf
    379,3 KB · Weergaven: 8
Ik heb niet zo heel lang geleden bijna dezelfde accu van JMT gekocht, alleen met 58Wh, en ook een Optimate Lithium 0.8A acculader daarbij, en deze doet het prima op de accu.Heb al een keer met lege accu gestaan door per ongeluk parkeerlicht aangezet te hebben,maar na weer opladen geen problemen met de accu ondervonden. Al met al tot nog toe erg blij met de accu
Fijn dat'ie nog goed is. :t
BMS rules. :}

Ik kan hem zelfs laden met een oudere Optimate.
Je kan hem er beter gewoon niet langer aan laten staan.
Maximaal laden is goed, andere programma's niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan