Overbelichten kentekenplaat??

2wheels

MF veteraan
1 dec 2002
2.642
0
Gouda
Naar aanleiding van functie verbogen nummerplaten zat ik eens na te denken, voor zover dat mogelijk is met flink wat bier achterover...

De sensor/lens van mijn digitale camera pikt infrarood licht op. Dit heb ik net ff getest door de afstandsbediening van m'n TV op mijn camera te richten. Ik krijg dan een paars puntje in beeld….

full


Het leuke van IR licht is dat de golflengte dusdanig groot is dat het voor het menselijk oog niet te zien is.
Nu wil ik graag weten hoe het zit met een “analoge” camera die er in de flitskasten zit ingebouwd. Ik denk niet dat dat IR licht “ziet”. Maar er zullen ongetwijfeld mensen zijn hier die daar meer van weten (zag dat er iemand op het forum is die student fotonica was/is……)

Het idee hierachter is om de kenteken plaat over te belichten met IR licht zodat de tekens niet meer te lezen zijn. Meneer de agent kan dit uiteraard niet zien…..
LED-jes of VCEL’s (die volgens mij hier niet geschikt voor zijn vanwege de benodigde driver om een closed loop te krijgen) zijn goedkoop. Waardoor een unit naast de kentekenverlichting makkelijk te maken is.

Graag wat info over de vraag of een analoge camera wel of niet IR licht oppikt.



Edit: Poll aangemaakt
 
Laatst bewerkt:
Ik weet alleen dat veel flitsapparaten tegenwoordig met infrarood flisten... Het zou dus mogelijk moeten zijn om ze over te belichten, als dezelfde regels tellen als voor normaal fotograferen dan.. En dat weet ik weer niet.

Suc6!
 
ik denk dat het weinig uitmaakt kwa kwaliteit van je snelheidsfoto..

koop gewoon een dozijn IR ledjes en maak een malletje en probeer het uit.. en zet je bevindingen hier neer.. wel eerst patent op aanvragen natuurlijk :P
 
bij de bekendere pruts-it-yourself electronica toko's kun je IR kanonnen kopen, iets van 8 pleuro ofzo.. 15 ledjes in een behuizing..
dus, zet ze op je kentekenplaat, zoek een multanova 6F digi op met een IR flitser (die met de rode kastjes 1m verderop) en rij te hard... krijg je een bekeuring, dan werkte het niet B|
 
Tja, wettelijk is dat dus strafbaar..... en zelfs een misdrijf. Je bemoeilijkt/belet de herkenning van je ingevolge artikel huppelepup aangebrachte kenteken.

Wat niet weet wat niet deert uiteraard...... O-) O-)
 
Tja, wettelijk is dat dus strafbaar..... en zelfs een misdrijf. Je bemoeilijkt/belet de herkenning van je ingevolge artikel huppelepup aangebrachte kenteken.

Wat niet weet wat niet deert uiteraard...... O-) O-)

Ach, dat maakt sommigen niet uit :r

Plaat die wel goed leesbaar is, zou niet goed leesbaar zijn.

Toen ik er iets van zei ging menneer zoeken naar wat anders en had dat snel gevonden.

Nummer op frame was niet goed leesbaar, dus fiets zou in beslag genomen worden.
***Heel dom verhaal :( ***
Fiets niet in beslag genomen en geen bekeuring(en).
 
Er is maar een manier om erachter te komen, maar ik denk niet dat het werkt.
Reden: die camera's zijn zeer waarschijnlijk gevoelig voor een bepaalde bandbreedte in golflengtes Infra rood. IR LED's hebben maar een golflengte (mooi he, die halfgeleiders !). Ofwel: je overbelicht maar een deel.

Daarnaast kan het zijn dat LEDs puntbronnen zijn (hoeft niet, want de LEDs van een afstandsbediening hebben een hele wijde bundel, maar zijn zwak). Dus: OF de LEDs hebben een wijde bundel, maar zijn te zwak om de gehele plaat te overbelichten, OF de LEDs zijn te puntig, en heb je op de foto die door Spee zijn zuigknaapjes gemaakt zijn alleen maar kerstverlichting met in het midden een mooie, duidelijke kentekenplaat.
 
Tja, wettelijk is dat dus strafbaar..... en zelfs een misdrijf. Je bemoeilijkt/belet de herkenning van je ingevolge artikel huppelepup aangebrachte kenteken.

Wat niet weet wat niet deert uiteraard...... O-) O-)


heb jij het wetboek daarop wel nagekeken? de nummerplaat moet goed zichtbaar zijn, en er mag niets voor zitten. wat doet hij dan fout.

ik heb er ook heel lang over na zitten denken. om in de kentekenverlichting een kanon in te bouwen. ik denk eerlijk gezegd dat het goed werkt. we kunnen het een keertje samen doen. proberen we het gewoon uit.
 
Tuurlijk weet ik dat er IR kanonnen te koop zijn, maar wilde eerst eens wat theoretisch weten over de lens/film van een flitskast.

Er is maar een manier om erachter te komen, maar ik denk niet dat het werkt.
Reden: die camera's zijn zeer waarschijnlijk gevoelig voor een bepaalde bandbreedte in golflengtes Infra rood. IR LED's hebben maar een golflengte (mooi he, die halfgeleiders !) . Ofwel: je overbelicht maar een deel.

Daarnaast kan het zijn dat LEDs puntbronnen zijn (hoeft niet, want de LEDs van een afstandsbediening hebben een hele wijde bundel, maar zijn zwak). Dus: OF de LEDs hebben een wijde bundel, maar zijn te zwak om de gehele plaat te overbelichten, OF de LEDs zijn te puntig, en heb je op de foto die door Spee zijn zuigknaapjes gemaakt zijn alleen maar kerstverlichting met in het midden een mooie, duidelijke kentekenplaat.

Haha, was het maar zo'n feest Ooze, dan hadden we (als we niet op het vermogen letten) geen LASER's of VCEL's nodig voor transmissie, 1 golflengte zou ook nog eens betekenen dat we duizenden en duizenden golflengte's konden stapelen in een DWDM...helaas...dit blijkt zeer beperkt.
een LED een puntbron? waar haal jij je info vandaan? een coherente evenwijdige bundel is alleen te realiseren met een hoop colimator lezen, en anders moet je toch aan een laser gaan denken...


heb jij het wetboek daarop wel nagekeken? de nummerplaat moet goed zichtbaar zijn, en er mag niets voor zitten. wat doet hij dan fout.

ik heb er ook heel lang over na zitten denken. om in de kentekenverlichting een kanon in te bouwen. ik denk eerlijk gezegd dat het goed werkt. we kunnen het een keertje samen doen. proberen we het gewoon uit.

Het lijkt me leuk om met iemand hier samen aan te werken, maar....JanB heeft wel degelijk gelijk. Jammer genoeg komen ze er pas achter dat je de rechtsgang belemmert op het moment dat de foto gemaakt is....want meneer de agent ZIET het niet...whahahaa :+

Lijkt me handig om eerst te testen met een gewone analoge camera en digitale in zowel daglicht als nacht voordat we langs flitspalen gaan bleren.... O-)

:} :} :}

Het hele Spee-commité is alert en werkt aan een tegenaanval :P

Wat bedoel je hier eigenlijk mee? had al zo het ID om het voor me te moeten houden maar ok. :X
 
Waarom zo moeilijk doen? :?

Als je persee hard wilt rijden zet dan gewoon GEEN kentekenplaat op je motor. })
Bekeuring die je hooguit kan krijgen is 80 euro voor het ontbreken of voeren van een onjuiste kentekenplaat..
En die 80 euro kunnen ze alleen krijgen als je ze tot stilstand kunnen krijgen met je motor. Moeten ze denk ik te veel moeite voor doen dus zullen ze je snel laten gaan. ;)

En als je dat dan toch doen, monteer dan ook gelijk 2 camera's op je motor en noem jezelf GHOSTRIDER! :P
 
Waarom zo moeilijk doen? :?

Als je persee hard wilt rijden zet dan gewoon GEEN kentekenplaat op je motor. })
Bekeuring die je hooguit kan krijgen is 80 euro voor het ontbreken of voeren van een onjuiste kentekenplaat..
En die 80 euro kunnen ze alleen krijgen als je ze tot stilstand kunnen krijgen met je motor. Moeten ze denk ik te veel moeite voor doen dus zullen ze je snel laten gaan. ;)

En als je dat dan toch doen, monteer dan ook gelijk 2 camera's op je motor en noem jezelf GHOSTRIDER! :P
EENS met deze stelling
 
je kentekenplaat IS toch zichtbaar ?
de RDW inspecteur kon hem goed lezen vanaf de juiste afstand en de kentekenplaat staat ook onder de juiste hoek.
dat die KLPD-slaafjes van de VOvJ met infrarood gaan flitsen omdat ze het zelf toegeven ons JARENLANG in nodeloos in gevaar te hebben gebracht met witte flitsen van 1 kilowatt (maar wat waarschijnlijker is, is dat de witte flits de oplettende motorvoertuigbestuurder tot op wel 5km afstand waarschuwden voor een flitscontrole, mede dankzij de reflectie van ANWB borden enz) kunnen WIJ toch niets aan doen ?
dat ze van het hele "verkeersveiligheids" non-issue een volautomatische digitale kassa willen maken kunnen wij als mensen die ook in het DONKER onze motor willen filmen helemaal niets aan doen.

hmmm, misschien ga ik mijn achterruitrij camera voorzien van extra licht..
keej, ik rij wel geen x-wing of andere motor met 'achteruit' maar dat wil niet zeggen dat ik zoiets niet op mijn brommer mag hebben.
 
Ik heb er ooit aan gedacht om een 'tegenflitser' te maken. Die kan ik best binnen de milliseconde laten reageren. Pak als flitsbuis een fors staafmodel boven de kentekenplaat (niet zo'n 6 Ws prutding), en de boel is ook overbelicht.

En 's nachts zou dat best eens kunnen werken, maar overdag? Vergeet het maar; zoveel licht kun je niet produceren.
 
Maaruh, ik neem aan dat (ik moet het artikel van de link nog ff doornemen) zo'n tegenflitser een flits detecteerd en dan "terug" flitst. Nu vraag ik me af of een reactie-tijd ZO kort mogelijk is...
 
er zijn mensen die met een kleine inspanning een schaniertje maken op lucht en hem rijdend kunnen bedienen vanaf het stuur :}


das heel leuk, maar als ik een flitser vooraf zie, kan ik ook gewoon afremmen.
tis juist voor het geval dat ik hem niet zie, en als ik dat ding omhoog moet draaien als ik te hard rijd, kan ik net zo goed geen plaat monteren.
 
das heel leuk, maar als ik een flitser vooraf zie, kan ik ook gewoon afremmen.
tis juist voor het geval dat ik hem niet zie, en als ik dat ding omhoog moet draaien als ik te hard rijd, kan ik net zo goed geen plaat monteren.
Of je kunt natuurlijk op de voorhand met een DRUK op de KNOP ff je plaat lichten hoef je er ook niet om te denken zolang je -sportief- rijdt,wel weer ff laten zakken natuurlijk met een DRUK op de KNOP :) :) :) (dus niks draaien)
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan