Overbrenging verkorten Yamaha TMAX

huskybusa

MF'er
27 dec 2009
204
17
Facebook
Hallo allemaal!

Graag wil ik de overbrenging van mijn 2018 Yamaha TMAX DX een klein beetje verkorten. Nu ben ik benieuwd of er hier iemand is die daar ervaring mee heeft en met me wil delen. Wat ik bv graag wil weten is:
Wat was het resultaat? Is de Malossi K-Drive een optie? Moet de riem ook meteen vervangen worden? Is zo'n aanpassing zelf te doen?

Op het internet kan ik er niks over vinden, wie kan er wat over vertellen?
 
Het resultaat zal zijn een agressievere acceleratie al naargelang welke tandwiel overbrenging je zal plaatsen(voorste pignon kleiner of achterste groter) ...je top zal ook lager uitkomen het is dus kiezen ...als je met de getande riem blijft werken ben je vrij beperkt in het aanbod van tandwielen. Een beter alternatief is werken met tandwiel en ketting daarin is er meer aanbod en heb je dus meer beweegruimte.Ik heb zelf is 1 keer gereden met een Tmax waarvan de voorste pignon was aangepast(kleiner) ...heel nerveus ding leuk voor wat sprintjes in de stad voor de rest not my cup of tea. Onder een lijstje dewelke je kan bestellen ...makkelijk zelf te plaatsen. 1 addertje onder het gras je getande riem moet onder de juiste riemspanning weer aangetrokken worden anders kans op breuk....dus voor je je handel gaat demonteren even je riemspanning meten met een Hertzmeter zodat je achteraf deze weer op hetzelfde aantal Hz kan aanspannen...ook even kijken dat de getande riem mooi in het midden van je polie komt te liggen Pittig detail ....die polies kosten een fortuin 😭
Rondsel
6117983B Z 24
6117984B Z 27
6117986B Z 28
6117985B Z 29


Kroon
6117988B Z 56
6117982B Z 57
6117987B Z 58
 
Het resultaat zal zijn een agressievere acceleratie al naargelang welke tandwiel overbrenging je zal plaatsen(voorste pignon kleiner of achterste groter) ...je top zal ook lager uitkomen het is dus kiezen ...als je met de getande riem blijft werken ben je vrij beperkt in het aanbod van tandwielen. Een beter alternatief is werken met tandwiel en ketting daarin is er meer aanbod en heb je dus meer beweegruimte.Ik heb zelf is 1 keer gereden met een Tmax waarvan de voorste pignon was aangepast(kleiner) ...heel nerveus ding leuk voor wat sprintjes in de stad voor de rest not my cup of tea. Onder een lijstje dewelke je kan bestellen ...makkelijk zelf te plaatsen. 1 addertje onder het gras je getande riem moet onder de juiste riemspanning weer aangetrokken worden anders kans op breuk....dus voor je je handel gaat demonteren even je riemspanning meten met een Hertzmeter zodat je achteraf deze weer op hetzelfde aantal Hz kan aanspannen...ook even kijken dat de getande riem mooi in het midden van je polie komt te liggen Pittig detail ....die polies kosten een fortuin 😭
Rondsel
6117983B Z 24
6117984B Z 27
6117986B Z 28
6117985B Z 29


Kroon
6117988B Z 56
6117982B Z 57
6117987B Z 58
Hey TMax4Life bedankt voor je reactie!

Op het moment komt mijn Tmax bij 195 km/h op de testbank in de toeren begrenzer. Op de weg haal ik ongeveer 165 km/h GPS. Het lijkt me best mogelijk dat ik dan juist geen topsnelheid hoef in te leveren als ik 1 tandje kleiner neem aan de voorzijde, of zie ik dat verkeerd?

Een ketting/tandwielen conversie wil ik niet. Ik vind het juist heerlijk zonder ketting vet.

Dus jouw ervaring was dat die betreffende TMax er te nerveus van werd? Was er nog meer aan die TMax gedaan behalve 1 tandje kleiner voor? Had hij ook een nieuwe riem geplaatst?

De boel netjes op spanning zetten lukt me wel, dus dan zou de rest ook moeten lukken dus
 
De Tmax voelde nerveus aan bij gas geven ook bij gas los remde de Tmax vrij strak af op de motor..naar mijn gevoel niet echt ok. Ik weet niet hoeveel tanden verschil tav orinele setup...(enkel dat de voorste pignon kleiner was).ik heb er een 500 mtr proefritje mee gemaakt en was helemaal niet onder de indruk...het was voor mij voldoende. Als je echt naar topsnelheid wil werken dan zul je er het meest uitkrijgen volgens mij met een perfect afgestelde AFR en je vario moet ook top zijn afgesteld. ....wat vaak ook over het hoofd wordt gezien is je eigen gewicht en je windscherm top koffer enz..kortom alles wat met het beperkte vermogen weerstand kan bieden moet je zoveel mogelijk beperken. Wil je wat extra vermogen dan ben je haast verplicht om je gasklephuis aan te passen .sproeiers eventueel ....wordt een dure grap voor maar enkele pk's.Ik heb het zelf maar ooit 1 keer geprobeerd en 173 kmh gps.. was het maximum ..ik denk met wind in de rug 😂
 
Laatst bewerkt:
De Tmax voelde nerveus aan bij gas geven ook bij gas los remde de Tmax vrij strak af op de motor..naar mijn gevoel niet echt ok. Ik weet niet hoeveel tanden verschil tav orinele setup...(enkel dat de voorste pignon kleiner was).ik heb er een 500 mtr proefritje mee gemaakt en was helemaal niet onder de indruk...het was voor mij voldoende. Als je echt naar topsnelheid wil werken dan zul je er het meest uitkrijgen volgens mij met een perfect afgestelde AFR en je vario moet ook top zijn afgesteld. ....wat vaak ook over het hoofd wordt gezien is je eigen gewicht en je windscherm top koffer enz..kortom alles wat met het beperkte vermogen weerstand kan bieden moet je zoveel mogelijk beperken. Wil je wat extra vermogen dan ben je haast verplicht om je gasklephuis aan te passen .sproeiers eventueel ....wordt een dure grap voor maar enkele pk's.Ik heb het zelf maar ooit 1 keer geprobeerd en 173 kmh gps.. was het maximum ..ik denk met wind in de rug 😂
M'n Tmax loopt al wel goed op het moment dacht ik. Hij is netjes afgesteld op de bank mbv een PC5 door de Ruijter Amsterdam. Vario en koppeling zijn op het moment ook al aardig netjes (snelste 0-100 met Dragy is 5,09 seconden).
Ik dacht nu aan mijn overbrenging, omdat deze voor de power die ik nu heb, wat aan de lange kant lijkt.

Met het achtertandwiel kun je lijkt mij kleinere stapjes maken tov het voorste tandwiel. Weet jij hoeveel tanden het orgineel achtertandwiel heeft van een 2018 ?
 
De Tmax voelde nerveus aan bij gas geven ook bij gas los remde de Tmax vrij strak af op de motor..naar mijn gevoel niet echt ok. Ik weet niet hoeveel tanden verschil tav orinele setup...(enkel dat de voorste pignon kleiner was).ik heb er een 500 mtr proefritje mee gemaakt en was helemaal niet onder de indruk...het was voor mij voldoende. Als je echt naar topsnelheid wil werken dan zul je er het meest uitkrijgen volgens mij met een perfect afgestelde AFR en je vario moet ook top zijn afgesteld. ....wat vaak ook over het hoofd wordt gezien is je eigen gewicht en je windscherm top koffer enz..kortom alles wat met het beperkte vermogen weerstand kan bieden moet je zoveel mogelijk beperken. Wil je wat extra vermogen dan ben je haast verplicht om je gasklephuis aan te passen .sproeiers eventueel ....wordt een dure grap voor maar enkele pk's.Ik heb het zelf maar ooit 1 keer geprobeerd en 173 kmh gps.. was het maximum ..ik denk met wind in de rug 😂
Dat gasklephuis zag ik eerder ook dat is duur man. Had je toen ook van de velocity stacks?
Ik denk als ik nergens naar zou hoeven kijken dat ik er best wel een turbootje op zou willen. Dat kan je alleen maar een hele brede grijns geven als het heel blijft haha mooi man
 
M'n Tmax loopt al wel goed op het moment dacht ik. Hij is netjes afgesteld op de bank mbv een PC5 door de Ruijter Amsterdam. Vario en koppeling zijn op het moment ook al aardig netjes (snelste 0-100 met Dragy is 5,09 seconden).
Ik dacht nu aan mijn overbrenging, omdat deze voor de power die ik nu heb, wat aan de lange kant lijkt.

Met het achtertandwiel kun je lijkt mij kleinere stapjes maken tov het voorste tandwiel. Weet jij hoeveel tanden het orgineel achtertandwiel heeft van een 2018 ?
10 seconden Googlen leverde dit op 70 T ...De stapjes die jij zou willen nemen zijn echter dure stapjes zo een polie kost best wat en het resultaat valt af te wachten voor mij persoonlijk een sprong in het duistere. Je moet er ook rekening mee houden dat je maar met een 530 cc motortje zit ...van een ezel een koerspaard maken ...velen zijn ons voor gegaan en evenveel zijn er volgens mij ook gesneuveld. Toegegeven dat experimenteren is erg verslavend ik pleit schuldig !
 
10 seconden Googlen leverde dit op 70 T ...De stapjes die jij zou willen nemen zijn echter dure stapjes zo een polie kost best wat en het resultaat valt af te wachten voor mij persoonlijk een sprong in het duistere. Je moet er ook rekening mee houden dat je maar met een 530 cc motortje zit ...van een ezel een koerspaard maken ...velen zijn ons voor gegaan en evenveel zijn er volgens mij ook gesneuveld. Toegegeven dat experimenteren is erg verslavend ik pleit schuldig !
Dat zag ik ook maar dacht dat zal niet kloppen. Er zijn dus geen grotere achter tandwielen...
Oja ik had na 9 seconden dat tandwiel al gevonden! 🤣

Ja echt hè dat experimenteren is super mooi dat is bij mij ook al zeker 30 jaar aan de gang
 
Dat is trouwens onjuist, het zijn er voor 26, achter 59. Heb ze zelf maar even geteld. Het leek me ook erg vreemd die 70
10 seconden Googlen leverde dit op 70 T ...De stapjes die jij zou willen nemen zijn echter dure stapjes zo een polie kost best wat en het resultaat valt af te wachten voor mij persoonlijk een sprong in het duistere. Je moet er ook rekening mee houden dat je maar met een 530 cc motortje zit ...van een ezel een koerspaard maken ...velen zijn ons voor gegaan en evenveel zijn er volgens mij ook gesneuveld. Toegegeven dat experimenteren is erg verslavend ik pleit schuldig !
 
Terug
Bovenaan Onderaan