Overdag groot licht voeren, done or not done? (poll)

Voer je overdag groot licht?

  • Ja, altijd.

    Stemmen: 12 3,2%
  • Soms, bij extreem felle zon.

    Stemmen: 11 2,9%
  • Nee, nooit.

    Stemmen: 353 93,9%

  • Totaal aantal stemmers
    376
Nee.

1 Wekt erg veel irritatie op.
2 Je bent juist minder zichtbaar, iig is je positie en snelheid veel minder goed in te schatten.
3 Je kan er ook nog voor bekeurd worden.

Ik heb het al wel gedaan, snachts, toen mijn gewoon licht stuk ging.
 
Ik rij altijd met dimlicht en een gele lamp er in
Als ik met mijn dochter ga toeren die ook met gedimd licht rijd en een gele koplamp op dat een keer in mijn spiegel kijken weet dat ze nog achter me zit

taal vouten graag zelf verbeteren :+ :+ :+
 
Maakt TS een vergissing en noemt hij dimlicht groot licht, of wordt er serieus groot licht bedoeld? Overdag met groot licht rijden is vreselijk voor iedereen om je heen, als je echt denkt dat het beter is dan mag je wat mij betreft je theorie opnieuw gaan halen.
 
Ik heb het al wel gedaan, snachts, toen mijn gewoon licht stuk ging.


Dat vind ik een ander verhaal. Als s'nachts je dimlicht stuk gaat, dan maar groot licht om thuis te komen.
Beter dan niets.


Daarnaast mag je in het donker wel groot licht voeren, mits je ze maar dimt als er een tegenligger is. :)

De discussie gaat hier over overdag groot licht voeren. En dat is alleen maar irritant en onnodig. Zoals eerder gezegd, je snelheid en positie is lastig te bepalen. En bestuurders draaien juist hun hoofd weg om niet naar je te hoeven kijken. En dan nog een poos met zo'n zwarte vlek in je gezichtsveld rondrijden omdat dat grote licht je verblind heeft.
 
Maakt TS een vergissing en noemt hij dimlicht groot licht, of wordt er serieus groot licht bedoeld? Overdag met groot licht rijden is vreselijk voor iedereen om je heen, als je echt denkt dat het beter is dan mag je wat mij betreft je theorie opnieuw gaan halen.
Plaatje bij openingspost zegt genoeg toch?
En inderdaad, er zijn er toch nog 5 die hun leven gaan verbeteren *O*
 
Laatst bewerkt:
O, ik dacht ook dat hij met grootlicht het dimlicht bedoelde.
Het klonk gewoon zo dom om overdag met je fahren te rijden (zo noemen wij dat in W-vlaanderen) :P
 
Dat vind ik een ander verhaal. Als s'nachts je dimlicht stuk gaat, dan maar groot licht om thuis te komen.
Beter dan niets.


Daarnaast mag je in het donker wel groot licht voeren, mits je ze maar dimt als er een tegenligger is. :)

De discussie gaat hier over overdag groot licht voeren. En dat is alleen maar irritant en onnodig. Zoals eerder gezegd, je snelheid en positie is lastig te bepalen. En bestuurders draaien juist hun hoofd weg om niet naar je te hoeven kijken. En dan nog een poos met zo'n zwarte vlek in je gezichtsveld rondrijden omdat dat grote licht je verblind heeft.


Ja dat vind ik ook,

Een grote bedenking dat ik maak, die foto die hier wordt gegeven als voorbeeld... Is dat wel een grootlicht? Volgens mij is dat zo'n HID ombouwkitje voor een halogeen armatuur waarbij het brandpunt verkeerd is met die verstrooiing als gevolg.
 
Zelfs een 'goedkoop' halogeenlampje met de gloeidraad niet op de juiste plek kan al een verkeerd lichtbeeld geven. Meestal in het voordeel van de berijder, maar een nadeel voor tegenliggers.
 
Sommige mensen hebben overdag hun groot licht aan, velen hebben hun lichten te hoog afgesteld, maar er zijn er ook die gewoon snachts met hun grote licht rondrijden. Helaas gebeurd dit bij zowel blikken als brommerrijders..

Hoogst irritant. Het geeft hooguit weer dat ze eigenlijk geen idee hebben wat ze aan het doen zijn, laat staan dat ze zich (actief) bemoeien met het overige verkeer, en hun invloed daarop.
 
Zelfs een 'goedkoop' halogeenlampje met de gloeidraad niet op de juiste plek kan al een verkeerd lichtbeeld geven. Meestal in het voordeel van de berijder, maar een nadeel voor tegenliggers.

Vooral snachts wordt het een nadeel, omdat het strooilicht dat voor jou op het asfalt valt en vervolgens wordt opgenomen door je ogen je irissen doet verkleinen waardoor je slechter dingen gaat waarnemen ver voor je. Omdat je nachtzicht verpest wordt.
 
Sommige mensen hebben overdag hun groot licht aan, velen hebben hun lichten te hoog afgesteld, maar er zijn er ook die gewoon snachts met hun grote licht rondrijden. Helaas gebeurd dit bij zowel blikken als brommerrijders..

Hoogst irritant. Het geeft hooguit weer dat ze eigenlijk geen idee hebben wat ze aan het doen zijn, laat staan dat ze zich (actief) bemoeien met het overige verkeer, en hun invloed daarop.

Ik rij hoogst zelden met grootlicht, de laatste keer was omdat mijn dimlicht stuk was op het moment dat ik in het donker naar huis wilde. Ik heb toen de koplamp lager gezet (BMW - hendeltje aan lampunit) en ben met groot licht gaan rijden.

Ik stel mijn lampen eerder te laag dan te hoog af. Met de motor is dat geen probleem, maar met het koekblik is er altijd weer de APK keurmeester die de lampen weer omhoog draait, want ....
Terwijl de APK eisen stellen dat ze binnen bepaalde grenzen moeten staan, niet dat de lampen tegen de hoogste grens aan gesteld moeten worden.
Vooral enkele zeer luxe koekblikken hebben de lampen vaak veel te hoog staan en dan soms ook nog in combinatie met xenon lampjes. Alsof de bestuurder zelfs met daglicht nog niet voldoende ziet....
 
Eerlijk gezegd snap ik niet zo goed waarom men nu beweerd dat groot licht overdag vooral op zonnige dagen verblind, want dit is gewoonweg niet zo. Het zonlicht is vele malen feller, en dus heb je geen last van dat grote licht.

Let wel, ik heb het over zonnige dagen net als waar TS op doelt volgens mij.


Steeds vaker zie je motoren overdag groot licht voeren. Vooral op zonnige dagen op de snelweg.

Oh, en nog even voor de goeie orde, NEE, ik rij niet met groot licht aan overdag.
 
Hhhmm, zal mijn knopje dan ook maar omzetten.
Ik heb deze week met groot licht gereden omdat mijn gewone lampje nu tot twee keer toe is doorgebrand. Moet er mee naar een garage want ik weet niet zo goed hoe ik dit zelf op kan lossen. Was al helemaal trots dat ik het lampje zelf vervangen had, was ie na één ritje weer doorgebrand... Ppfff...

Dus nu snel mijn elektra laten nakijken.
En tot die tijd is mijn dilemma geen licht of groot licht....


Als je het licht zo ver mogelijk om laag draait (knopje achterop de lichtunit,
ergens in de buurt van waar het lampje zit), zal het wel kunnen.



Ontopic: Ik ben geneigd om als er een motor met grootlicht achter me in de file rijdt,
om dan erg langzaam te gaan rijden of zelfs te stoppen om het duidelijk te maken
dat grootlicht erg irritant is.
 
Oeps, straks meteen mijn knopje om zetten.... :$

geldt het ook dat mijn groot licht eigenlijk helemaal niet zo groot is?

Nee, voor klein grootlicht geld dat niet :N





Alpha.... '( |( :+




Licht dat verblindend is, kan voor geschreven worden.
Ook als je gewoon dimlicht voert en dat totaal verkeerd afgesteld is kan je daarvoor bekeurd worden.
 
:^

Dat sommige dit doen in de file kan ik mij ergens nog inbeelden (of het helpt is een tweede) maar als je gewoon rijdt, zon of geen zon, dan is het een beetje vreemd.

Ben eerlijk gezegd ook nog niemand tegen gekomen die dit doet.

Ook dan is het meer vervelend als dat het nut heeft en trek ik mijn zwaard !!
 
Eerlijk gezegd snap ik niet zo goed waarom men nu beweerd dat groot licht overdag vooral op zonnige dagen verblind, want dit is gewoonweg niet zo. Het zonlicht is vele malen feller, en dus heb je geen last van dat grote licht.

Let wel, ik heb het over zonnige dagen net als waar TS op doelt volgens mij.Oh, en nog even voor de goeie orde, NEE, ik rij niet met groot licht aan overdag.
Je wordt niet verblind maar als je er recht naar kijkt (dus naar de motor) zul je de motor minder/niet goed kunnen zien.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan