Overdag rijden met defect dimlicht strafbaar?

dat is vanaf 73 verplicht toch??? dat vraag ik omdat ik een'73er heb



1.Motorfietsen die in gebruik zijn genomen na 16 juni 2003, moeten zijn voorzien van een linker- en een rechterbuitenspiegel.
2.Motorfietsen die in gebruik zijn genomen na 26 november 1975 doch voor 17 juni 2003, moeten zijn voorzien van:

a. een linkerbuitenspiegel, en

b. een rechterbuitenspiegel indien de maximumsnelheid van het voertuig 100 km/h of meer kan bedragen en het voertuig na 31 december 1996 in gebruik is genomen.
3.De spiegels moeten deugdelijk zijn bevestigd.
4.Het spiegelglas van de verplichte spiegels mag geen verschijnselen van breuk vertonen en mag niet in ernstige mate zijn verweerd
 
Zou dit ook kunnen googlen maar..
Laatst had ik het zelfde probleem bij een avond ritje, onderweg net met de schemering sprong mn dimlicht kapot.
Was nog een half uur op huis aan dus ik met grootlicht op, in het donker naar huis..
Wat mij op viel is dat er niemand een seintje gaf dat dit hinderlijk was.
Is dit express zo afgesteld op de motor?
Als backup zegmaar?

Nee,normaal gesproken niet.

Maar alleen degene die het laatst de lichtbundel heeft afgesteld op jouw motor kan daar een antwoord op geven.
 
Maakt dat bord (ontsteek uw lichten) dat het voeren van verlichting verplicht is? Dat het de bedoeling is dat dat bord op een plek staat waar je gewoon verlichting moet voeren, en daardoor je lichten aan moet doen snap ik. Maar geeft dat bord ook de verplichting? Ik dacht namelijk dat dat een soort adviesbord was?

Het is geen adviesbord, het is een verplichtend bord.
 
  • Leuk
Waarderingen: HCx
De bekeuringen zijn ingedeeld in verschillende gebieden, zo heb je een bepaling dat de verlichting van je motorvoertuig moet kunnen werken, het moet technische kloppen.
Je kunt een bekeuring krijgen omdat de verlichting het niet doet.

En je hebt 'gedrag' van de bestuurder. Als het donker is moet de bestuurder de verlichting in werking stellen.
Je kunt een bekeuring krijgen voor je licht niet aan te zetten.

Het is een beetje creatief in de WAHV ondergebracht:
De Regeling Voertuigen stelt dat het voertuig voorzien moet zijn van dimlicht. Ten alle tijden dus. (5.4.51 RV)
Het RVV stelt dat er bij dag, indien het zicht onvoldoende is, en bij nacht dimlicht gevoerd moet worden. (art 32 RVV 1990).

In de Tekstenbundel voor misdrijven, overtredingen en Muldergedragingen 2020 (of het feitenboekje) kom je het als volgt tegen:
(R 426) als bestuurder van een motorvoertuig, bromfiets, snorfiets, een gehandicaptenvoertuig dat is uitgerust met een verbrandingsmotor, of een gehandicaptenvoertuig dat is uitgerust met een elektromotor en voorzien van een gesloten carrosserie, geen dim- of grootlicht voeren (art 32 RVV).​
- bij nacht, bibeko​
- bij nacht, bubeko​
- bij dag, indien het zicht ernstig wordt belemmerd​
of
(N 560) het niet is voorzien van (een) goed werkend(e) de dimlichten niet aan de eisen voldoen (5.*.51 jo. 5.*.56 RV)​
Je zou dus geneigd zijn voor N560 te gaan overdag, maar daar staat de volgende noot bij: Bij het ontbreken of niet branden van dim-/kop-/achterlicht of kentekenplaatverlichting moeten de bepalingen uit het RVV 1990 worden toegepast;

Ik denk dat het OM hier heeft willen bereiken dat je overdag niet voor een kapot dimlicht kan schrijven tenzij er gereden wordt in omstandigheden die dit verplichten. Ik ben het niet eens met de agent die zegt dat het overdag niet strafbaar is, maar er kan bij dag niet voor geschreven kan worden tenzij de omstandigheid dit vereist.
NB: dat de zin bij N560 zo raar loopt komt volledig uit de Tekstenbundel.
 
Laatst bewerkt:
Het is geen adviesbord, het is een verplichtend bord.
Die zijn rond, dat zijn gebodsborden

Vierkante blauwe borden zijn aanwijzingsborden
Wordt een beetje een dingetje bij een verkeersplein als je alle richtingen moet volgen omdat een vierkant bord verplicht is...

Rond rode rand: Verbodsborden
Driehoek rode rand: Waarscchuwingsborden...

;) Opfrissertje :)
 
Laatst bewerkt:
Die zijn rond, dat zijn gebodsborden

Vierkante blauwe borden zijn aanwijzingsborden
Wordt een beetje een dingetje bij een verkeersplein als je alle richtingen moet volgen omdat een vierkant bord verplicht is...

Rond rode rand: Verbodsborden
Driehoek rode rand: Waarscchuwingsborden...

;) Opfrissertje :)

En wat dacht je dan van het vierkante blauwe bord met een witte pijl erin? Die geeft toch echt aan dat het een verplichte rijrichting is :)
 
Ik heb het niet verzonne he...


maar verplichte rijrichting is gewoon rond.

het eenrichtingsverkeersbord c3 is een aanwijzingsbord dat je van de andere kant niet in mag rijden. er is niks verplicht Bord C4 geeft een aanwijzing dat je niet linksaf hoeft te proberen te gaan want daar staat bord C2. Dát is het bord dat je er niet in mag, niet C4
 
Voor de meer strafrechtelijk onderlegden onder ons: Ik werd aan het begin van de avond staande gehouden op de A4 na de schiphol tunnel door een oplettende diender omdat mijn dimlicht het niet deed. Denk dat het lampje tijdens de rit is doorgebrand. Goed dat hij mij even aan de kant zette daarvoor want anders had ik op de terugrit 'savonds een probleem gehad.
Nu zei de beste man 'Je krijgt geen boete want het is overdag en niet strafbaar.'
Ik wilde even checken of dat klopt en ik inderdaad morgen gewoon naar mijn werk kan rijden met defecte lamp (kan nu geen lamp meer halen en begin om 8:00). Ik dacht zelf namelijk dat je onder alle omstandigheden over werkende verlichting moet beschikken.

Niks strafbaars aan, overdag is het niet verplicht om goed werkende verlichting te hebben. Echter moet je natuurlijk wel goed werkende knipper, rem & gevarenlichten hebben, zowel overdag als in de avond.
 
Niks strafbaars aan, overdag is het niet verplicht om goed werkende verlichting te hebben. Echter moet je natuurlijk wel goed werkende knipper, rem & gevarenlichten hebben, zowel overdag als in de avond.
Heb je wel deze post gelezen? Ga er maar wel vanuit dat deze beginner weet waar hij mee bezig is

Heel simpel: Alles wat op je motor standaard aanwezig is, moet ook werken of in werking kunnen worden gesteld.

Je bent niet verplicht je verlichting te voeren als het overdag mooi helder weer is. Maar wat als er halverwege een stevige onweersbui losbarst, donker en regen. Dan moet je wel je verlichting in werking kunnen stellen.

Je mag dus niet de weg op met defecte verlichting, ook overdag niet.
 
Ik heb het niet verzonne he...


maar verplichte rijrichting is gewoon rond.

het eenrichtingsverkeersbord c3 is een aanwijzingsbord dat je van de andere kant niet in mag rijden. er is niks verplicht Bord C4 geeft een aanwijzing dat je niet linksaf hoeft te proberen te gaan want daar staat bord C2. Dát is het bord dat je er niet in mag, niet C4
Sorry, my bad... je hebt gelijk, ik haalde er een paar door elkaar!
 
En wat dacht je dan van het vierkante blauwe bord met een witte pijl erin? Die geeft toch echt aan dat het een verplichte rijrichting is :)
Vierkante blauwe borden zijn informatieborden.
Net zoals met een P of plaatsnaam, doodlopende weg etc
Met een witte pijl erin informeert je dat je een 1-richtingweg in rijdt.
Het bord verbiedt niets, vandaar dat het bord aan de andere kant rond is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan