overdag rijden met groot licht

wat doe je als je de zon in de rug hebt en je wilt goed gezi

  • groot licht aan

    Stemmen: 5 6,5%
  • naar iedere tegenligger seinen

    Stemmen: 1 1,3%
  • op je motor staan en luid roepen:KIJK HIERHEEN!

    Stemmen: 2 2,6%
  • gewoon met dimlicht rijden

    Stemmen: 67 87,0%
  • licht uit, de zon schijnt toch!

    Stemmen: 1 1,3%
  • extra veel wheely's maken

    Stemmen: 1 1,3%

  • Totaal aantal stemmers
    77
20 apr 2004
213
0
venlo
Ik wil graag jullie mening over het volgende.
overdag de zon in de rug; groot licht aan.
En/of jullie hier bewust aan denken.

Ik doe dat wel vaker omdat ik denk dat ik eerder gezien wordt.
Al weet ik wel dat je snelheid dan wel moeilijker in te schatten is voor de overige weggebruikers. Tenminste dat wordt beweerd door verschillende bronnen.

Nu kwam ik vanmiddag een motorrijder tegen die met groot licht reed.
En dat was erg iritant. was mijn tegenligger.
Het was een nieuwe motor (frazer) dus het kan ook aan de nieuwerwetse lampen liggen.
 
Ik rij zelf nooit met grootlicht, alleen als het van toepassing zou zijn (zicht minder dan 50 meter of een zeer donkere weg), maar ben nog nooit in een dergelijke positie geweest. Ik vind het zelf mega irritant als mensen onnodig met grootlicht rijden. Is ook niet voor niets niet toegestaan om grootlicht te voeren als daar geen aanleiding voor is...
 
het is gewoon iritant en de grootste bull shit dat je eerder gezien wordt
groot licht werkt verblindend en zal dan dus nooit beter zijn
 
Toen ik ruim tien jaar geleden mijn A gehaald had kreeg ik van het CBR een boekje met allemaal info. en daar stond zelfs de tip in.
Letterlijk: laagstaande zon in de rug dan kun je met groot licht rijden??
En dat heb ik tot op vandaag als een nuttige tip beschouwd.
Maar ik zou wel graag wat meer meningen hierover horen.
Gewoon objectief wat jullie zelf denken en doen.
 
waar je naar kijkt, daar rij je naar toe. Iemand die door jou verblind wordt doet zijn ogen dicht. Drie maal raden waar hij naar keek toen hij z'n ogen dicht deed :X daar rijdt hij dus opaf.

Jij liever dan ik
 
Als jij de zon in je rug hebt , en je rijd met gewoon licht vorm je een "schaduw/ vlek" in die zon.

rijd je met groot licht aan , dan heb je zoveel hoogstaand licht dat je gewoon in de zon opgaat.

Mijn advies , denk altijd eerst na over tips zoals deze.

Ohja , ik rijd alleen s'nachts met groot licht als ik alleen op de weg ben en denk dat licht nodig te hebben.

Gegroet!
 
Wat max zegt klopt idd, in Frankrijk is het dacht ik zelfs verboden om je licht aan te hebben. (niet in de avond natuurlijk ed.)

s4s
 
Als je je realiseert dat je met slechts een gebied zo groot als een fractie van een milimeter van je netvlies scherp kunt zien, dan laat het zich raden wat er gebeurt als dat gebied moet reageren op een zeer felle lichtbron (ook overdag) Dat gebied wordt met de daaromheen liggende gebieden totaal 'overstuurt'. Juist door verplaatsing van lichtvlekken over ons netvlies nemen wij waar en kunne wij snelheden inschatten. Als je dant moet doen met een volledig 'overbelast oog dan gaat dat dus veel slechter'. Dit is het probleem dat iemand heeft als ie jou overdag ziet aankomen met grootlicht. Hij kan dus absoluut jouw snelheid niet inschatten.
 
Grootlicht overdag mag inderdaad niet. Deed mijn vriendin ook totdat er een politiebusje voor haar reed: POLITIE VOLGEN

Uiteindelijk kwam ze ervan af met een waarschuwing, maar er staat een boete op. Verder is het verblindend voor tegenliggers maar ook voor automobilisten die voor je rijden, dus alleen doen als ervan overtuigd bent dat het nodig is.
 
Met mijn R6 op gewoon dimlicht, blijven ze al knipperen die tegenliggers.
Schijnen nogal felle pitten te zijn.
 
Wat max zegt klopt idd, in Frankrijk is het dacht ik zelfs verboden om je licht aan te hebben. (niet in de avond natuurlijk ed.)

s4s

Klopt niet volgens mij, ik woon tegen Frankrijk(kmtje van de grens) en ga er vrij vaak rijden, en praktisch elke Franse motorrijder die ik tegenkom heeft zijn lichten aan.

En mijn lichten kunnen niet eens uit, dat krijg je met importmodellen :X
 
ik rij altijd met dimlicht overdag , en alleen als het donker is en ik geen andere hinder rij ik met groot licht (indien nodig)

het voeren van groot licht ook overdag zonder deze uit te doen is altijd hinderlijk
 
Hoorde dat je in de file het beste groot licht aan kan doen, zodat die autootjes het dan beter zien in de spiegels...
 
Hoorde dat je in de file het beste groot licht aan kan doen, zodat die autootjes het dan beter zien in de spiegels...

Ik krijg idd af en toe wel eens zo'n grapjas achter me terwijl ik tussen de file door rij. Waanzinnig irritant. Extra verlichting (incl alarmlichten) is nergens voor nodig tussen de file door. B|
 
Ik krijg idd af en toe wel eens zo'n grapjas achter me terwijl ik tussen de file door rij. Waanzinnig irritant. Extra verlichting (incl alarmlichten) is nergens voor nodig tussen de file door. B|

Alarmlichten zijn juist wel nuttig in de file. Omdat het een afwijkend patroon is (aan/uit) val je daardoor sneller op als een koekblikker in z'n spiegels kijkt (wat niet vaak gebeurd B| )
 
@Jindrich ow ja das waar, maar een paar van mijn vrienden zijn frans en zeiken dat ik m`n licht uit moet doen omdat het niet mag, ik heb het dan wel over het koekblik. Daarom dacht ik eigenlijk dat grootlicht dan al helemaal niet mag. Als reden gaven ze aan dat het niet mag vanwege de zon, die dan idd in je rug staat etc. (tsja met zon hebben we hier niet zo veel problemen ;) )


s4s
 
heb m'n grote licht alleen aan als ik helemaal alleen op een overlichte weg rij (motor koplampen zijn niet echt handig als je ze voor je eigen zicht nodig hebt, helaas :X ) en dan dim ik als ik ander verkeer tegen kom, vindt het 's avonds zwaar irritant al die stakkers die met hun grootlicht en breedstraler aan me tegemoed komen, ik zie geen fuck door die idioten :(

in de file werken alarmlichten beter dan grootlicht, mensen merken grootlicht wel op maar ze snappen helaas vaak niet dat er achter die witte vlek nog een motor zit |( (als ik in het donker door een file ga zet ik m'n runninglights aan, werkt nog beter dan alarm om een of andere manier maar vallen met licht helaas niet genoeg op, dus dan maar weer alarm lichten)

Ik rij zelf nooit met grootlicht, alleen als het van toepassing zou zijn (zicht minder dan 50 meter)

:? wel eens je grootlicht aangezet in een mistbank? :P :+ hoe ben je toen nog heel thuisgekomen :?
 
gewoon dimlicht voeren. Superirritant van die hufters die met groot licht rijden.

Ik doe het soms per ongeluk maar dat komt door de ongelukkige positie van mijn choke en grootlichtschakelaar. Dan merk ik het pas als mijn voorligger zijn binnenspiegel naar beneden klapt :)
 
Gewoon altijd met dimlicht rijden.. simpel..
's nachts door de B-wegen.. dan kan je grootlicht aanzetten. Grootlicht in de stad is strafbaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan