overeenskomsten gsx750E en 750 EX?

Donders

Die hard MF'er
18 jul 2004
473
0
Utrecht
Waarin verschillen de suzuki gsx750E en de gsx750EX en ik bedoel dan het motorische gedeelte.


In mijn suzuki zit een vervelende tik. Dit schijnt te maken hebben met dat de motor ooit is droog gelopen. Nu schijnt de (de deksel op de cilinders kan niet op de naam komen)..... uitgesleten te zijn en tikt er dus iets. De nokkenas??? kan dat?

Ik hoop dat dit een duidelijk verhaal is........

Ik kan namelijk voor een prikkie (lees 80euro)die EX kopen.

Ook vraag ik me af of de KM-teller zelf (dus niet de behuzing) het zelfde zal zijn????

Is er iemand die op deze vragen een antwoord heeft?

tanx

ps: Als iemand een (tijdelijke) stalling weet, waar ik ook kan sleutelen, in /of directe omgving van Utrecht, let me know
 
Laatst bewerkt:
je hebt het over een gsx750ex vreemd die vind ik niet terug tussen alle gsx modellen die hier tevinden zijn http://www.suzukicycles.org/GSX-series/index.html

het schijnt bij deze 16 kleppers na 50000km raak te zijn (bij gebrekkig onderhoud)met het klep indruk mechanisme oftewel nokkenasnok en slepers,misschien kun je volstaan met het overzetten van goed spul uit het andere blok.

mazzel heb je dat je een hele motor erbij vind voor 80 euro,by the way ik zoek het kastje met luchtfilter dat onder het zadel zit,komt die for sale misschien :)
 
Tja ik heb de motor nog niet gezien maar de eigenaresse vertelde dat ie echt zo hete :)

Hoe handig ben jij met sleutelen, hoever woon je van utrecht en wat zou je voor dat kastje over hebben? Misschien kunnen we het op een deeltje gooien :]

Ik zit met het probleem dat ik geen plek heb voor de motor, ik kan hem moeilijk op de stoep uit elkaar halen.
 
ik twijfelde of ik er misschien overheen gelezen had aldaar en idd het type bestaat hoor en is nagenoeg identiek aan model 1 zie kopietje hieronder


The first model version, GSX750ET (E1 in Japan), had smaller fuel tank than the later models, 19 liter instead of 24. It had aluminum cast wheels, electric starter, fuel gauge, gear indicator and hydraulic disc brakes — all luxury items for a bike in those days. The text on the side panel said only ”GSX”.

Presented in Japan in January 1980.

GSX 750 ET (E1) 1980
Overall Length: 2 250 mm (88.6 in)
Overall Width: 875 mm (34.4 in)
Overall Height: 1 189 mm (46.8 in)
Wheelbase: 1 520 mm (59.8 in)
Ground Clearance: 150 mm (5.9 in)
Dry Weight: 229 kg (504 lbs)
Engine type: Air-cooled 747 cc inline-4, DOHC, 16 valves. 79 hp (59 kW)/ 9,200 rpm, 63 Nm/ 8,400 rpm.

Click on the image for larger format.
GSX 750 ET (E1) 1980
Overall Length: 2 250 mm (88.6 in)
Overall Width: 875 mm (34.4 in)
Overall Height: 1 189 mm (46.8 in)
Wheelbase: 1 520 mm (59.8 in)
Ground Clearance: 150 mm (5.9 in)
Dry Weight: 229 kg (504 lbs)
Engine type: Air-cooled 747 cc inline-4, DOHC, 16 valves. 79 hp (59 kW)/ 9,200 rpm, 63 Nm/ 8,400 rpm.

Click on the image to view it in a larger format.
GSX 750 E 1980
Overall Length: 2 250 mm (88.6 in)
Overall Width: 875 mm (34.4 in)
Overall Height: 1 189 mm (46.8 in)
Wheelbase: 1 520 mm (59.8 in)
Ground Clearance: 150 mm (5.9 in)
Dry Weight: 229 kg (504 lbs)
Engine type: Air-cooled 747 cc inline-4, DOHC, 16 valves. 79 hp (59 kW)/ 9,200 rpm, 63 Nm/ 8,400 rpm.

Click on the image for larger format.

1980 GSX750E (Type 1) specifications, Japan

Engine: Air cooled four-stroke double over-head cam (DOHC), 16 valves (four valves per cylinder).
Cylinder volyme: 747 cc
Bore x stroke: 67 x 53 mm
Compression ratio: 9,4:1
Maximum power: 69 ps/ 8.500 rpm
Maximum torque: 6,2 kg-m/ 7.000 rpm
Ignition system: PEI
Electric starter: Cell
Clutch: Wet multiple plate
Transmission: 5 speeds (2.571, 1.777, 1.380, 1.125, 0.961)
(gear indicator standard)
Overall length: 2 250 mm
Overall width: 875 mm
Overall height: 1 185 mm
Wheelbase: 1 520 mm
Ground clearance: 150 mm
Dry weight: 229 kg
Fuel tank capacity: 19 liter
Tyres: 3.25-19 (front), 4.00-18 (rear)
Fuel economy: 38 km/l
Price in Japan: 520 000 Yen




1981 Suzuki year code: X

GSX750EX (E2) had almost the same specifications as the first model. The handlebar width was changed from 800 mm to 775 mm and the fuel tank was redesigned and its volume increased from 19 to 24 liter.

veel informatie op die site te vinden :}
 
Tja ik heb de motor nog niet gezien maar de eigenaresse vertelde dat ie echt zo hete :)

Hoe handig ben jij met sleutelen, hoever woon je van utrecht en wat zou je voor dat kastje over hebben? Misschien kunnen we het op een deeltje gooien :]

Ik zit met het probleem dat ik geen plek heb voor de motor, ik kan hem moeilijk op de stoep uit elkaar halen.

ik ben vrij handig dat wel en ik wil je wel helpen om in een paar uurtjes dat blok over te zetten in ruil voor een goed voorbandje en die luchtfilterkast met filter maar is dat allemaal wel nodig kijk eerst effe onder het kleppendeksel en zie wat er aan schade slijt/vreet plekken te vinden is of dat enkel een klep weer juist gesteld moet worden.
en voor je lukraak dat ander blok erin wil zetten is het niet handiger de mooie spullen van jouw motor over te zetten op die van 80 euro als er nog papieren bij zijn ook?
hou er ook rekening mee dat bij het loshalen van de uitlaten de 8mm tapeindjes kunnen breken,ik ben afgelopen week met mijn gsx750 81 bezig geweest en daar braken er 5 af |( en helicoils heb ik niet hopenlijk krijg ik de stompjes er met mijn lasapparaad uit.
vandaar dat het tijdsbesparend kan zijn enkel de nokkenas/assen en sleper/s te verwisselen,als dat getik tenminste daar vandaan komt en niet van een bigendlager(ook een zwak punt bij deze types)
 
Laatst bewerkt:
wie weet zit er nog wel een goede voorband op, ik heb nog een achterband nodig.
Ik meen dat het alleen nodig is om die deksel te vervangen. Ik heb er niet genoeg verstand van om preciezer te zijn.

Het is dus niet de bedoeling het blok om te zetten ed want mijn fietsje rijdt verder prima ! Alleen die tik is storend. woon je een beetje in de buurt van utrecht? Dan is het misschien een optie om is te kijken naar de EX uit 81???? (heb zelf een 750e uit 82) Misschien heb jij de mogelijheid om de motor bij jouw te stallen en sleutelen?

(hoop dat ik niet te hard ren, denk graag vooruit)
 
Laatst bewerkt:
nee sleutelen bij mij in uitgeest word niks ik heb al 3 motoren in mijn schuurtje gepropt staan om over de andere 5 maar te zwijgen en er is niet al te best weer in aankomst.
maar even kijken bij jouw motoren en terplekke kijken of het te verhelpen is met een simpele klepstelbeurt lijkt me het beste.
rij er niet te lang mee door want dat getik is het geluid van ijzer dat door een oliefilm heen slaat en daar bezig is schade te veroorzaken :X
maare hoe zit het met die motor voor 80 euro loopt ie goed en mooi en zitten de papieren erbij :?
de mijne van 100eurie loopt als nieuw :) lucky me *D

de tellers van de ex zijn wel anders er zit ook een digitale aangeving van de versnelling in verwerkt,maar misschien is het defect aan jouw teller te verhelpen met sileconenspray als je dagteller wel draaid,of een kleine operatie erop uitvoeren.

o wacht ik zie in je posts dat het weerstand/terughaalveertje kaduk is,alleen horlogemakers weten daar raad op maar dan nog geeft het ijken veel prolemen daarna,misschien heb je mazzel en zit achter de wijzerplaat van de ex hetzelfde spul,het alleen een pokkeklusje om het wijzertje er heel af te krijgen en later in de goede stand er weer op te krijgen(met krasjes vooraf markeren is een must)

de motorblokken moeten gelijk zijn volgens deze tekst hieronder:

1982 Suzuki year code: Z

The third version of the GSX750E got several cosmetic and even mechanical changes. The rectangular headlight and instruments were dropped. The round headlight came back and even the meter housing got more classic look. Modified meters and various indicator lights. Oil temperature meter now as standard.

The GSX750EZ (E3) engine got hexagon bolts instead of Phillip screws. Also the clutch cover was redesigned. Turning signals attachement moved from front fork to headlight. Two signal horns instead of one. Adjustable rear shock absorbers. Modificated switches by the left handlebar. New aluminum casted brake master cylinder.

Last year with the air-cooled engine. The 1983-year's GSX750ES and GSX750EF models were air/oil-cooled.

Presented in Japan in April 1982.

GSX 750 E 1982
Overall Length: 2 250 mm (88.6 in)
Overall Width: 875 mm (34.4 in)
Overall Height: 1 189 mm (46.8 in)
Wheelbase: 1 520 mm (59.8 in)
Ground Clearance: 150 mm (5.9 in)
Dry Weight: 229 kg (504 lbs)
Engine type: Air-cooled 747 cc inline-4, DOHC, 16 valves. 79 hp (59 kW)/ 9,200 rpm, 63 Nm/ 8,400 rpm.



 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan