overgangsregeling oud brik

Mijn Harley is van 1981 , ik denk nog steeds dat ze die regeling van na 40 jaar belasting vrij dit jaar afschaffen net voordat de mijne jarig is
 
Die overgangsregeling is een "uitsterfconstructie".
Motoren die voor 1 januari 1988 als eerste datum kenteken hadden waren na 25 jaar oldtimer en belastingvrij. Die kregen daarna te maken met de overgangsregeling waardoor er weer betaald moest worden. Wel 1 kwartaal betalen, 3 kwartalen rijden en 1 kwartaal ophokplicht. Op 1 januari 2028 zijn al de motoren die in die overgangsregeling vallen ouder dan 40 jaar en vallen dan in de nieuwe oldtimerregeling en zijn dan helemaal belastingvrij, indien er geen nieuwe regeling bedacht wordt. Dat is gewoon afwachten.
 
Ik denk dat er alleen wat zal wijzigen als de begroting weer kloppend gemaakt moet worden. Dat was de vorige keer ook zo. Wel jammer, mijn andere motor gaat dit jaar 25 worden...
 
Ja dat klopt..maar op 1 januari 2028 dan vervalt de overgangsregeling en word een auto/motor pas belastingvrij als ze 40 jaar zijn ongeacht de brandstof..
Nu mag een belastingvrij voertuig het hele jaar rijden...kan best zijn dat dat dan aan banden word gelegd en dat ze dan net als de auto's/motoren nu de regeling 3 maanden van de weg moeten..
Dit klinkt mij als........................
Beginnen met huilen voordat je geslagen wordt!
 
Hoe kom je d'r bij....
Ik heb geen auto of motor in de overgangsregeling dus geen last van ;)

Die overgangsregeling is er gekomen om de staatskas te spekken , alleen viel de opbrengst daarvan vies tegen omdat veel van die toe nog belastingvrije dieseltjes rondreden waar men opeens de volle mep MRB moesten betalen...
Die belanden allemaal op de sloop of gingen op export naar het voormalige oostblok..
 
Hoe kom je d'r bij....
Ik heb geen auto of motor in de overgangsregeling dus geen last van ;)

Die overgangsregeling is er gekomen om de staatskas te spekken , alleen viel de opbrengst daarvan vies tegen omdat veel van die toe nog belastingvrije dieseltjes rondreden waar men opeens de volle mep MRB moesten betalen...
Die belanden allemaal op de sloop of gingen op export naar het voormalige oostblok..
Het verhaal is anders....................
Voordat de regeling van 25 jaar werd veranderd, zijn veel 'vieze diesels' van boven 25 jaar uit Duitsland geïmporteerd.
Veel medelanders hadden een aftandse Duitse Mercedes om MRB-vrij te kunnen rijden. Voorkeur voor diesel.
Ik weet van iemand die daarom zijn 'gewone' auto heeft verkocht en ook met zo'n oude Mercedes op LPG is gaan rijden. (iets minder erg)

De doelstelling van de overheid is om de uitstoot van het verkeer terug te brengen. De regeling van MRB-vrij moet niet als bijkomend effect krijgen dat Duitse barrels deze kant op komen. Auto's van 25+ kunnen, omdat ze steeds beter worden nog makkelijk ingezet worden voor dagelijks gebruik. De inschatting van ouder dan 40 is, dat dit werkelijk de hobby-voertuigen zijn met heel weinig km's.

Overigens werd de Mercedes met LPG in kwestie direct na de verandering verkocht. Opbrengst: vrijwel NIETS!
 
Ja dat was de motivatie om draagvlak te creëren voor de nieuwe regels. Maar om genoemde reden (die Diesel Mercedes kwam ze goed uit!) hadden ze de leeftijd al opgetrokken naar 30 ipv 25. De overgangsregeling was puur om gaten te dichten budgettair omdat het crisis was en er op andere vlakken te weinig binnen kwam. Gezien de geringe aantallen van mensen die daadwerkelijk veel reden met zo'n oude diesel/LPG is het milieutechnisch nooit echt een issue geweest. Of in elk geval hebben ze die illusie bij mij niet gewekt door veelvuldig de nadruk te leggen op de opbrengsten in euro's en niet op de winst in uitstootcijfers.
 
Laatst bewerkt:
Ja, dat klopt.
Was ik effe vergeten dat in tussentijd nog een tijdje 30 jaar is geweest.
Dat heeft mij toen niet geraakt, omdat mijn FZ al 30+ was.

Maar nu is de FZ 36 jr oud.
Nog 4 jaar, dan is ie 40 en dan ben ik af van al dit gezeur!
Wat mij betreft kan ie technisch nog heel lang mee. Alleen (sommige) onderdelen wordt wel steeds moeilijker.
 
Hoe kom je d'r bij....
Ik heb geen auto of motor in de overgangsregeling dus geen last van ;)

Die overgangsregeling is er gekomen om de staatskas te spekken , alleen viel de opbrengst daarvan vies tegen omdat veel van die toe nog belastingvrije dieseltjes rondreden waar men opeens de volle mep MRB moesten betalen...
Die belanden allemaal op de sloop of gingen op export naar het voormalige oostblok..
Ik blijf het een mooi verhaal vinden van die dieseltjes die de schuld kregen. Er werd vooral gewezen naar de mer
Hoe kom je d'r bij....
Ik heb geen auto of motor in de overgangsregeling dus geen last van ;)

Die overgangsregeling is er gekomen om de staatskas te spekken , alleen viel de opbrengst daarvan vies tegen omdat veel van die toe nog belastingvrije dieseltjes rondreden waar men opeens de volle mep MRB moesten betalen...
Die belanden allemaal op de sloop of gingen op export naar het voormalige oostblok..
Het blijft goede propaganda. Zeker het verwijzen naar de Mercedes 190d. Waarvan toen net het eerste productie jaar 25 jaar oud was, maar waarvan de 7 jongere productie jaren en de overige 100.000 voertuigen nog steeds de volle mep belasting betaalden. Je zag ze natuurlijk veel rijden.
De werkelijkheid. was anders een coalitie van de bovag rai en de anwb wilde de toen stilstaande verkopen boosten door alle oldtimers mrb te laten betalen. Een x aantal groene partijen zag dit wel zitten.
En de overheid dacht dat het de staats kas zou spekken met 30 miljoen per jaar.

Een kind kon je voor rekenen dat dat niet ging lukken. Er waren toen 300.000 oldtimers geregistreerd in NL daar zitten ook alle voor oorlogse modellen bij. En maar 100.000 oldtimers eigenaren. Gemiddeld dus 3 oldtimers per eigenaren. Die gingen daar vast niet allemaal voor betalen. Doordat vele in opstand kwamen is met behulp van de fehac de overgangsregeling tot stand gekomen.
Uit de werkelijke cijfers was al naar voren gekomen dat maar 0.05% van alle voertuigen in Nederland bestond uit oldtimers voor dagelijks gebruikt een nog kleiner percentage dus uit oldtimers diesels. Het kwaad was al geschied en de oldtimer was door de propaganda in een kwaad daglicht komen te staan. Daar hebben we nu nog last van.

Ik was erbij. Bij de gesprekken met de fehac de anwb enz. En dit is het korte verslag.

Dit gezeur is voornamelijk te danken aan de bovag rai en de anwb. Welke voornamelijk de belangen van de autoverkopende bedrijven heeft behartigt en een hele bedrijfstak welke leefde van oldtimers omzeep heeft geholpen.
 
Laatst bewerkt:
Het enige wat de overheid bereikt heeft is dat zowat het complete oldtimer bedrijven gebeuren om zeep hebben geholpen en dat al de genomen maatregelen de overheid uiteindelijk meer als 3 miljard euro aan misgelopen belastingen ed gekost heeft.
En de burgers zijn nog meer het vertrouwen in de overheid kwijt geraakt.
 
Ja, bedrijfjes die zich bezig hielden met onderhoud en restauratie van old-timers hebben toen een flinke deuk gekregen of zijn ermee moeten stoppen. Die zijn idd allemaal vakkundig de nek omgedraaid. Dat krijg je als de politiek teveel de oren laat hangen naar lobby.

Zo zijn sigaretten ook vele jaren uit de wind gehouden door lobby-werk van kapitaal-krachtige tabaksfabrikanten. Dat heeft niet veel goeds gebracht. Uiteindelijk goed nieuws dat rokers uiteindelijk toch steeds meer in een hoek worden gedrukt. Vanaf 2024 hoeven we niet meer te wachten bij de pomp of de supermarkt omdat er weer zo'n kanker-lijer voor je staat voor z'n dosis verslaving. Dan alleen nog verkrijgbaar bij nicotine-speciaalzaken.
 
Ja, bedrijfjes die zich bezig hielden met onderhoud en restauratie van old-timers hebben toen een flinke deuk gekregen of zijn ermee moeten stoppen. Die zijn idd allemaal vakkundig de nek omgedraaid. Dat krijg je als de politiek teveel de oren laat hangen naar lobby.

Zo zijn sigaretten ook vele jaren uit de wind gehouden door lobby-werk van kapitaal-krachtige tabaksfabrikanten. Dat heeft niet veel goeds gebracht. Uiteindelijk goed nieuws dat rokers uiteindelijk toch steeds meer in een hoek worden gedrukt. Vanaf 2024 hoeven we niet meer te wachten bij de pomp of de supermarkt omdat er weer zo'n kanker-lijer voor je staat voor z'n dosis verslaving. Dan alleen nog verkrijgbaar bij nicotine-speciaalzaken.

Toch moeten die accijnzen en andere belastingen van de rookwaren ergens vandaan komen dus weet je wel wie er voor op draaien.
De overheid gaat echt niet minder uitgeven
 
Jawel, accijnzen heffen op rookwaar wordt minder.
Maar je bespaart dubbele kosten vanwege hart- en longproblemen, invaliditeit, arbeidsuitval.
 
Jawel, accijnzen heffen op rookwaar wordt minder.
Maar je bespaart dubbele kosten vanwege hart- en longproblemen, invaliditeit, arbeidsuitval.

En ze blijven vervolgens langer leven dus moet de overheid langer aow betalen aan ze. Tis niet zo simpel als dat het lijkt
 
Een paar jaar extra AOW kan nooit een probleem zijn. (zo veel is dat ook niet)
Nog een paar maandjes en dan kan ik ook hiervan ontvangen. Hieraan heb ik al wel bijna 48 jr mijn bijdrage aan gedaan.

Ik zou eigenlijk ook moeten klagen dat de ziektekostenpremie ieder jaar weer omhoog gaat terwijl ik (66jr) never nooit bij een arts kom!
Na een ongeval werd mij dringend geadviseerd door de ambulance om een dokter te bezoeken. Toen gemeld dat er alleen behangschade was en dat het wel weer zou dichtgroeien. Pleister d'r op en klaar. Vanzelf goed gekomen. Zoals bijna altijd!
Kan ik me niet permitteren (nou ja). Zit al vele jaren aan max 'eigen risico' voor ziektekosten. (€1000) Dan laat je 't wel uit je hoofd!
Velen zitten al bij de dokter als een scheet niet goed naar buiten kan. Maar wel piepen als de premie weer omhoog moet.
 
Beetje off-topic allemaal...............(?)

Ben zelf (bijna) een oude brik, maar niet wat er bedoeld wordt in dit topic. PUNT => .
 
Terug
Bovenaan Onderaan