Overjarige helm: kopen of laten liggen

metalant

MF'er
30 sep 2001
235
0
In de winkels zie je vaak overjarige helmen liggen tegen aantrekkelijke prijzen.
Overjarige helmen hoeven niet veel slechter te zijn dan nieuwe, maar ze liggen soms al wel een tijdje in de vitrine.

Kan het kwaad als je er zo een koopt?
Ik heb het dan over de duurdere types, zoals b.v. een Shoei Z-One. Dus niet de polyarbonaat helm, maar een glasvezel helm.
 
Zou het kwaad kunnen als je een helm koopt en je 'm na 2 jaar nog eens opzet, terwijl hij al 2 jaar lang 's nachts in de gang ligt (en overdags wordt gebruikt) ?
Maakt dus echt niet uit. Anders zou je elke maand een nieuwe helm moeten kopen *D
 
heb mijn helm een AGV die uit de 2002 collectie was, met flink wat korting gekocht (-40%).

Voor de rest is er niks bijzonders vergelijken met de 2003 modellen, het is alleen dat de binnenvoering /de kleuring zijn veranderd.
 
Glasfiber helmen zijn helemaal geen probleem, die hebben een veel langere "houdbaarheidsduur", de goedkopere modellen kunnen wel wat poreuzer worden. Maar de helmen die met name interessant zijn nu, zijn de dure replica's die volgend jaar terug komen in een net wat andere kleurstelling, die dalen het meest in prijs.
 
Bij een glasfiber helm kan het geen kwaad. Een polycarbonaathelm 'slijt' onder invloed van UV en dus ook als je hem in de etalage of in de gang legt.
 
stel dat 200 euro je budget is:
liever een dure helm van bijvoorbeeld 400 euro nu voor 200 euro (die een jaartje in de winkel heeft gelegen) dan een nieuwe helm van 200 euro.
 
om eerlijk te zijn zou ik het niet doen.
veiligheid voor alles toch?


Jah das wel waar natuurlijk, maar om nou ongeveer 2x zoveel neer te gaan leggen voor een helm...Terwijl een oudere versie ook nog goed is (bijvoorkeur uit doos uit magazijn ofzo, liever geen vitrine). TSja ik zou dan denk voor een oudere kiezen...als ik minder geld had
[me]smitjr die pas een xr1000 heeft gekocht 8-) [/me]
 
Je moet 'm gewoon kopen, er kan eigenlijk niets mis mee zijn (als ie alleen maar heeft gelegen). Zou wat zijn, een helm die na 1 jaar al "onveilig" is.
 
zolang hij niet gevallen is is dat ok
maar die helmen die goedkoper zijn zijn meestal van vorig jaar en dat blijft het zelfde ze zijn volgens mij nog even goed
 
zolang hij niet gevallen is is dat ok
maar die helmen die goedkoper zijn zijn meestal van vorig jaar en dat blijft het zelfde ze zijn volgens mij nog even goed

Zou niet best zijn als ze niet meer goed waren :Z Kan ik elk jaar een andere kopen :X
 
Bij een glasfiber helm kan het geen kwaad. Een polycarbonaathelm 'slijt' onder invloed van UV en dus ook als je hem in de etalage of in de gang legt.

Maar dan moet het toch niet uitmaken of hij nou een jaar in de etalage ligt of dat je 'm gewoon in je bezit hebt en af en toe op je kop zet ? Of moet ie donker bewaard worden eigenlijk?
Ik dacht altijd dat je een willekeurige (glasfiber of polycarbonaat) helm om de 3 jaar moet vervangen. Reminds me, begin dit jaar even een nieuwe helm kopen, heb 'm al 3 jaar. :o
 
Ik heb ook een overjarige gekocht. Niks mis mee. Ben niet van plan hem in de doos te laten. Koop niet elk jaar een nieuwe.

Scheelt je flink wat Eurotjes voor een goede helm. KOPEN. :] :] :]
 
:^

beetje crab allemaal... zwaar overtrokken...
[offtopic]
crap is met een p
[/offtopic]

Ik zou gewoon een helm kiezen die lekker zit voor het budget dat je hebt, of dat nou een model is van 2003 of niet, ik heb er vorige week ook een gekocht. Let wel op als ze in de zon in een vitrine hebben gelegen, sommige kunnen daar niet goed tegen.
 
Als je al overweegt om een "overjarig" model te kopen, let dan even op het CE keurmerk. Helmen van voor ???? (jaartal) mogen niet meer verkocht worden. Of dat nu CE2 of CE 3 is weet ik even niet.

Wellicht dat een vd vakbroeders dit wel weet.

Een helm uit 2002 of 2003 is niet slechter dan een 2004 model. Vaak gaat het dan idd (zoals reeds eerder gezegd) over een kleurstellingwijziging en misschien wat kleine dingetjes, maar zeker niet de veiligheid (als je voor glasfiber gaat en niet voor polycarbonaat)

Succes met het uitzoeken van een goed passende helm.
 
Kheb een Shoei Raid gekocht. Ook een overjarig model met 30% korting :)

Als de maat goed is, gewoon doen.
 
Als je al overweegt om een "overjarig" model te kopen, let dan even op het CE keurmerk. Helmen van voor ???? (jaartal) mogen niet meer verkocht worden. Of dat nu CE2 of CE 3 is weet ik even niet.
Goedgekeurde helmen hebben een ECE 22-03 , 22-04 of 22-05 labeltje/stickertje.
Het getalletje dat in het cirkeltje staat samen met de E heeft niks te maken met de veiligheid(heb dat al een aantal mensen horen beweren) maar is het land waarin de helm goedgekeurd is.
 
Laatst bewerkt:
Zou het kwaad kunnen als je een helm koopt en je 'm na 2 jaar nog eens opzet, terwijl hij al 2 jaar lang 's nachts in de gang ligt (en overdags wordt gebruikt) ?
Maakt dus echt niet uit. Anders zou je elke maand een nieuwe helm moeten kopen *D

een overjarige helm kan helemaal geen kwaad. Maar als je m een paar jaar in je kasts legt, en niet twee jaar, maar heel wat jaartjes dan wordt ie wel degelijk slecht....volgens mij wordt het spul wat er in zit nl op een gegeven moment broos en bied dus niet meer de bescherming wat het zou moeten doen....maar goed, zoals ik al zei dan moet je m wel heel lang weg leggen
 
om eerlijk te zijn zou ik het niet doen.
veiligheid voor alles toch?

ik zou het gewoon wel doen, zolang ie niet mega oud is en geen ongeluk heeft gehad(wat niet het geval zal zijn aangezien ie nieuw is)dan scheelt het je gewoon veel geld, alleen omdat het een "oud"design is....
 
Terug
Bovenaan Onderaan