Overlast motoren door herrie uitlaten - De Monitor 10 november 22.40 NPO2

Dat niet alleen. Dat doen ze nog ook eens tot 23,00 uur. En met heel verblindende lampen. en een bagger.......
En als ik smorgens naar mn werk wil, zijn er wegen door de boeren afgesloten om die langzame hamburgers te laten oversteken....

Je hebt niet geleefd als je nog niet vroeg in de ochtend , al driftend , door de natte klei door een bocht bent gegaan..
Vervolgens nét op tijd stil bent komen te staan voor Herman De Farmer die daar z'n maat uit de greppel het trekken is met een
eveneens king size trekker.

( om vervolgens op t gemakje met 3 man staan te keuvelen over dat t deze keer nét niet ging en dat gas toch wel alles is )
 
_O- Het topic gaat over "Overlast motoren door herrie uitlaten" en niet over schreeuwende kinderen.
Wel even bij de les blijven mensen...._O-
:+
 
Grappig: er staat een fout in die blog (en wss ook in de Volkskrant ... Er wordt steeds opnieuw gesteld dat de ene motor meer lawaai mag maken dan de andere, alsof dat voor auto's anders is. Maar dat klopt niet: bij een dynamische meting - op afstand langs de meetopstelling rijden) mag geen enkel motorvoertuig meer dan 80 (82 incl. meettolerantie) dB(A) produceren. Die waarde vertaald zich bij een statische meting in een dB(A) getal dat uniek is voor elk voertuig. Zo ontstaat een beeld dat het allemaal flut geregeld is voor motoren, maar dat is dus niet zo. Probleem qua geluidsoverlast ontstaat in hoofdzaak domweg doordat huizen dicht op de weg staan, het feit dat sommige motorrijders ervoor kiezen zich in grote groepen voort te verplaatsen. Dat er rijders zijn die demper-loze dempers monteren daar kun je iets van vinden, maar maakt de geluidsoverlast niet veel erger (want werd toch al beleefd).
 
Grappig: er staat een fout in die blog (en wss ook in de Volkskrant ... Er wordt steeds opnieuw gesteld dat de ene motor meer lawaai mag maken dan de andere, alsof dat voor auto's anders is. Maar dat klopt niet: bij een dynamische meting - op afstand langs de meetopstelling rijden) mag geen enkel motorvoertuig meer dan 80 (82 incl. meettolerantie) dB(A) produceren. Die waarde vertaald zich bij een statische meting in een dB(A) getal dat uniek is voor elk voertuig. Zo ontstaat een beeld dat het allemaal flut geregeld is voor motoren, maar dat is dus niet zo. Probleem qua geluidsoverlast ontstaat in hoofdzaak domweg doordat huizen dicht op de weg staan, het feit dat sommige motorrijders ervoor kiezen zich in grote groepen voort te verplaatsen. Dat er rijders zijn die demper-loze dempers monteren daar kun je iets van vinden, maar maakt de geluidsoverlast niet veel erger (want werd toch al beleefd).

Ja en die enkeling (op een racer) dan die zich binnen de bebouwde kom beweegt met het geluid van een F16 ? die hoor je van 1km in de verte aankomen.
 
Ja en die enkeling (op een racer) dan die zich binnen de bebouwde kom beweegt met het geluid van een F16 ? die hoor je van 1km in de verte aankomen.
Serieuze vraag ; Vindt jij dat alleen bij racers ?
 
Het menselijke gehoor is het gevoeligst voor de geluiden die we zelf maken en in het gebied van 3500 a 4000 Hz zullen we het eerst gehoorschade oplopen.
De niet motorliefhebber zal dan ook het knetterende geluid van een tweetakt of het hoge gillende geluid van een hoogtoerige sportmotor als meer irritant ervaren dan het lage gedonder van een 1600 cc V twin en daar hoor ik nooit wat over.
 
Ja en die enkeling (op een racer) dan die zich binnen de bebouwde kom beweegt met het geluid van een F16 ? die hoor je van 1km in de verte aankomen.
Ik zie dat niet alleen racers doen, maar dat doet er niet toe: als je met een groepje straat-legale motoren voorbij een doorsnee dijkwoning sukkelt, dan beleven bewoners overlast. Niet eens omdat het zeurpieten zijn, maar omdat het er veel zijn, die passeren. Op mooie dagen honderden (bijna) tegelijkertijd, die ook nog eens passeren op een afstand die kleiner is dan de afstand die bij een dynamische meting wordt gehanteerd.

Hoe kleiner de afstand hoe meer lawaai je hoort/registreert. Dat verklaard waarom - bijvoorbeeld, omdat het een racer is - een BMW S1000RR statisch (op 50 cm afstand gemeten) met de standaard uitlaat 103 dB(A) mag produceren, terwijl dat dynamisch keurig netjes beneden de 80 dB(A) blijft.
 
Serieuze vraag ; Vindt jij dat alleen bij racers ?

Om je de waarheid te zeggen Nee, van mij mogen de bv. HD, super moto's en V8 + straatracers ook wel eens wat beter hun hersens gaan gebruiken.
Ze trekken niet alleen aandacht voor hun eigen machine maar ook voor hun hele sub cultuur die steeds groter word en dus de irritatie van andere.

Het menselijke gehoor is het gevoeligst voor de geluiden die we zelf maken en in het gebied van 3500 a 4000 Hz zullen we het eerst gehoorschade oplopen.
De niet motorliefhebber zal dan ook het knetterende geluid van een tweetakt of het hoge gillende geluid van een hoogtoerige sportmotor als meer irritant ervaren dan het lage gedonder van een 1600 cc V twin en daar hoor ik nooit wat over.

Lage geluiden die mijn binnenste doen rammelen is leuk bij een actiefilm niet als ze onder je slaapkamerraam voorbij donderen.
Het probleem is niet alleen motoren, er is een hele subcultuur aan het ontstaan die alsmaar aangroeit onder invloed van bv. YT.
Als je geen herrie maakt hoor je er niet bij, er valt al bijna niet meer aan te ontsnappen want stiltegebieden zijn ook niet meer stil.

Hoe kleiner de afstand hoe meer lawaai je hoort/registreert. Dat verklaard waarom - bijvoorbeeld, omdat het een racer is - een BMW S1000RR statisch (op 50 cm afstand gemeten) met de standaard uitlaat 103 dB(A) mag produceren, terwijl dat dynamisch keurig netjes beneden de 80 dB(A) blijft.

Ja en als ze meer dan 100dB maken op een stukje (BBK) van 80 meter tussen oversteekplaatsen en volledig accelereren heb je shit for brains.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zie dat niet alleen racers doen, maar dat doet er niet toe: als je met een groepje straat-legale motoren voorbij een doorsnee dijkwoning sukkelt, dan beleven bewoners overlast. Niet eens omdat het zeurpieten zijn, maar omdat het er veel zijn, die passeren. Op mooie dagen honderden (bijna) tegelijkertijd, die ook nog eens passeren op een afstand die kleiner is dan de afstand die bij een dynamische meting wordt gehanteerd.

Hoe kleiner de afstand hoe meer lawaai je hoort/registreert. Dat verklaard waarom - bijvoorbeeld, omdat het een racer is - een BMW S1000RR statisch (op 50 cm afstand gemeten) met de standaard uitlaat 103 dB(A) mag produceren, terwijl dat dynamisch keurig netjes beneden de 80 dB(A) blijft.
Een 1000cc supersport blijft dynamisch beneden de limiet omdat de gearing zo lang is. Hierdoor is het toerental bij het meetpunt (bijvoorbeeld 50 km/u in de 3e versnelling) extreem laag, evenals de geluidsproductie.
De statische meting dient alleen ter controle, bv door politie.
 
Ik zie dat niet alleen racers doen, maar dat doet er niet toe: als je met een groepje straat-legale motoren voorbij een doorsnee dijkwoning sukkelt, dan beleven bewoners overlast. Niet eens omdat het zeurpieten zijn, maar omdat het er veel zijn, die passeren.
Op mooie dagen honderden (bijna) tegelijkertijd, die ook nog eens passeren op een afstand die kleiner is dan de afstand die bij een dynamische meting wordt gehanteerd.
Dat weet ik nog van de MF-nachtrit van een paar jaar terug.
Midden in de nacht met wel 300 motoren door smalle straatjes. De aanwonenden zaten toen rechtop in bed............... :P
 
Het menselijke gehoor is het gevoeligst voor de geluiden die we zelf maken en in het gebied van 3500 a 4000 Hz zullen we het eerst gehoorschade oplopen.
De niet motorliefhebber zal dan ook het knetterende geluid van een tweetakt of het hoge gillende geluid van een hoogtoerige sportmotor als meer irritant ervaren dan het lage gedonder van een 1600 cc V twin en daar hoor ik nooit wat over.
Zo’n V twin met drag- pipes vind ik anders ook behoorlijk vervelend, van die harde droge klappen als ze bij het terras wegrijden na het nuttigen van hun moccachinofrappalippilatté.
 
Ik ben in een boeren dorpje gaan wonen voor de rust, nou rijden er allemaal trekkers rond.
En allemaal andere enge apparaten.... :/
En in de zomer van die groepjes met solexen (zitten 2 Solex verhuurbedrijven in de buurt), en toeristen die niet kunnen en weten hoe ze moeten fietsen, en klassiek auto clubs en klassieke tractor clubs die voorbij komen.
En dan nog al die motoren.... ,

de makelaar had het over een ‘levendige hoek van het dorp’
Ik dacht dat hij een grapje maakte, we wonen tegenover de begraafplaats.... :/

:P
 
En in de zomer van die groepjes met solexen (zitten 2 Solex verhuurbedrijven in de buurt), en toeristen die niet kunnen en weten hoe ze moeten fietsen, en klassiek auto clubs en klassieke tractor clubs die voorbij komen.
En dan nog al die motoren.... ,

de makelaar had het over een ‘levendige hoek van het dorp’
Ik dacht dat hij een grapje maakte, we wonen tegenover de begraafplaats.... :/

:P
tja jong ,t kost wat ,maar dan krijg je meer dan je wil
 
Rutte zei het al deze week: We leven in een vol land en we zullen allen moeten inschikken.................... :X

Waarom zegt ie niet gewoon dat ons land inmiddels te VOL is!
Zie ik gister een programma op TV dat 2 gehandicapten middels moderne IVF technieken samen toch een kind willen. WAAROM???
Is je leven dan alleen volmaakt als je een stel koters de wereld in schopt??
 
Rutte zei het al deze week: We leven in een vol land en we zullen allen moeten inschikken.................... :X

Waarom zegt ie niet gewoon dat ons land inmiddels te VOL is!
Zie ik gister een programma op TV dat 2 gehandicapten middels moderne IVF technieken samen toch een kind willen. WAAROM???
Is je leven dan alleen volmaakt als je een stel koters de wereld in schopt??

Voor een heleboel mensen wel blijkbaar, daar mag je alleen een mening over hebben.
Maar wat heeft het te maken met de overlast van herriepijpen onder een motor ?
GEEN BAL -> ON TOPIC MAAR WEER 😄
 
Ja en die enkeling (op een racer) dan die zich binnen de bebouwde kom beweegt met het geluid van een F16 ? die hoor je van 1km in de verte aankomen.

En niet alleen op een racer, en niet alleen binnen de bebouwde kom. Hier in de tuin hoor ik ze ook op de dijk soms aankomen (woonhuis ligt binnen de bebouwde kom en langs hoge gebouwen, dijk ligt ligt hemelsbreed 1 km. ver "weg". Soms denk ik, ook als motorrijder, mag het wat minder.
 
Voor een heleboel mensen wel blijkbaar, daar mag je alleen een mening over hebben.
Maar wat heeft het te maken met de overlast van herriepijpen onder een motor ?
GEEN BAL -> ON TOPIC MAAR WEER 😄
Niet zo vreselijk beperkt kijken!
Dat er overlast is van herrie-pijpen langs de dijk.........Ook dat is een probleem die aangeeft dat NL veel te vol is.
Nergens meer plek in dit land om herrie te maken zonder dat een hele volksstam begint te schreeuwen daar last van te hebben!
Dus WEL on-topic!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan