Overlevingskansen te water raken

Sassette

🍍
6 apr 2017
2.247
2.139
Dag allen,

Ik vroeg me laatst af hoe het is om te water te raken met de motor.

Wat zijn de overlevingskansen wanneer je in vol ornaat te water raakt in een kanaal?

Ik kan me voorstellen dat wanneer je een leren pak aan hebt deze zich helemaal volzuigt met water en het zwemmen wel erg zwaar wordt.

Heeft iemand hier zoiets meegemaakt?
 
100% als je kan zwemmen en niet bewusteloos raakt door de klap? Ja het is wat zwaarder dan in je zwembroek/badpak, maar je zakt niet als een baksteen naar beneden door een leren pak.

edit: case in point:

https://youtu.be/CdcKwT0yOnY?t=55s
 
Laatst bewerkt:
Een leven zonder risico's bestaat niet, ik probeer gewoon te remmen voordat ik de kade afrij....
 
Zag laatst een video van een motovlogger op youtube die in volledig leer in een zwembad sprong. Video is inmiddels verwijderd. Hij gaf aan dat het oncomfortabel zwemmen was en vermoeiend. Als je wilt weten hoe het voelt kan je het best makkelijk testen met een oude kleding set..

Wel kan ik me voorstellen dat het levensgevaarlijk kan zijn als het erg koud is, de stroming sterk is en je geen sterke zwemmer bent.
 
Te water raken met de motor zal nat zijn denk ik :Y

Verder denk ik dat het met leer wat moeilijker zal zijn om boven te blijven dan met textiel, maar ook weer niet dusdanig moeilijk dat je binnen een mum van tijd op de bodem ligt. dat denk ik met name omdat textiel meer luchtpockets zal hebben die je drijfvermogen vergroten terwijl leer meestal toch wel strak zit, dus geen of weinig luchtpockets.

Ook denk ik dat leer wat minder bewegingsvrijheid biedt, waardoor het wat zwaarder zal zijn maar ook hier weer niet dusdanig veel moeilijker dat je helemaal nix meer kunt.

Belangrijk in beide gevallen is denk ik wel dat je de motor los laat, maar dat spreekt denk ik voor zich :+
 
Als je in overlevingsmodus over gaat dan ga je echt wel zwemmen.
 
Als je je hier echt mee bezig houdt, waarom stap je dan niet gewoon een keer het water in met je pak?

Ik zou geen zout water nemen, of water uit een zwembad ivm chloor, maar gewoon een kanaal ofzo, hebben ook zat strandjes.

Iemand die zich om dit soort dingen 'druk' maakt heeft op deze manier de meeste 'rust', want dan weet je het echt zeker.
 
Ik maak mij meer zorgen over mijn motor. Die houdt namelijk nog minder van zwemmen als ik en ik vermoed dat die het dan ook vertikt om maar 1 meter richting de kant te zwemmen en denkt bekijk het maar. -O-
 
het grootste probleem met te water raken is niet het pak maar de klap op het water. water is echt achterlijk hard met 80 km/u. ben je bij kennis dan zorgt de adrenaline er wel voor dat je geen pijn voelt en gaat zwemmen. en dan zijn de kansen best goed. daarna wordt het probleem om het water uit te komen zeker als de beschoeiing verticaal is en er geen ladder is dan wordt je afhankelijk van derden die je er uit halen voordat je energie op is en je alsnog ten onder gaat.
 
het grootste probleem met te water raken is niet het pak maar de klap op het water. water is echt achterlijk hard met 80 km/u. ben je bij kennis dan zorgt de adrenaline er wel voor dat je geen pijn voelt en gaat zwemmen. en dan zijn de kansen best goed. daarna wordt het probleem om het water uit te komen zeker als de beschoeiing verticaal is en er geen ladder is dan wordt je afhankelijk van derden die je er uit halen voordat je energie op is en je alsnog ten onder gaat.

Ik heb een aantal jaren ge-jetski-t, met een standup jetski, ik ben dus met regelmaat met snelheden van rond de 80km/h gevallen.
Het is inderdaad niet lekker, maar ik heb er nooit wat van opgelopen, terwijl je dat gewoon in je wetsuit doet, in je motorkleding met een helm zou ik me dus niet te veel zorgen maken over de klap op het water.
 
Als je je hier echt mee bezig houdt, waarom stap je dan niet gewoon een keer het water in met je pak?

Ik zou geen zout water nemen, of water uit een zwembad ivm chloor, maar gewoon een kanaal ofzo, hebben ook zat strandjes.

Iemand die zich om dit soort dingen 'druk' maakt heeft op deze manier de meeste 'rust', want dan weet je het echt zeker.

Goeie tip :t

En als je, je helm dan ook nog ophoudt en er kopje onder mee gaat, om dit ook te ervaren, daarna pas in het water afdoen, terug zwemmen naar de kant, met je helm in je hand, maar in het echt zou je die ook kunnen loslaten in het water :Y

Wat zal je veel bekijks hebben *O*
 
het grootste probleem met te water raken is niet het pak maar de klap op het water. water is echt achterlijk hard met 80 km/u.
Vooral in koude winters.
ben je bij kennis dan zorgt de adrenaline er wel voor dat je geen pijn voelt en gaat zwemmen. en dan zijn de kansen best goed. daarna wordt het probleem om het water uit te komen zeker als de beschoeiing verticaal is en er geen ladder is dan wordt je afhankelijk van derden die je er uit halen voordat je energie op is en je alsnog ten onder gaat.
Als je iets vast zou pakken dat je niet de hele tijd hoeft te watertrappelen, valt het wel mee.

In het verleden zijn we wel eens, om aan alle geruchten een einde te maken, geheel gekleed met trui, broek, regenpak en laarzen van boord gesprongen. Omdat de urban legend "dat je door al dat gewicht naar de bodem werd gezogen" erg hardnekkig was. Stelde geen fluit voor, niet wild gaan zwemmen, geen probleem. De kant op klimmen, dat is wel een dingetje, pas dan til je alles op.
 
Iedereen gaat ervan uit dat je op een plek te water raakt waar je er weer makkelijk uit kan. Kan me zo voorstellen dat dit niet altijd het geval is, dan lijkt het mij zaak om zo snel mogelijk zoveel mogelijk uit te trekken.
 
Iedereen gaat ervan uit dat je op een plek te water raakt waar je er weer makkelijk uit kan. Kan me zo voorstellen dat dit niet altijd het geval is, dan lijkt het mij zaak om zo snel mogelijk zoveel mogelijk uit te trekken.

Als ik even naar mijn eigen situatie kijk:

Als ik na een ritje mijn leren overall uit wil doen kost het al aardig wat moeite om in ieder geval mijn eerste arm/schouder uit mijn pak te krijgen, daarna gaat het makkelijk.
Als ik dat in het water zou moeten doen denk ik niet dat ik veel kans maak...
 
Iedereen gaat ervan uit dat je op een plek te water raakt waar je er weer makkelijk uit kan. Kan me zo voorstellen dat dit niet altijd het geval is, dan lijkt het mij zaak om zo snel mogelijk zoveel mogelijk uit te trekken.

Dat is dan weer de vraag of dat zo verstandig is om kleding uit te doen ivm lichaamswarmte en mogelijke onderkoeling.
 
Als ik even naar mijn eigen situatie kijk:

Als ik na een ritje mijn leren overall uit wil doen kost het al aardig wat moeite om in ieder geval mijn eerste arm/schouder uit mijn pak te krijgen, daarna gaat het makkelijk.
Als ik dat in het water zou moeten doen denk ik niet dat ik veel kans maak...
Zonder onder-overall gaat het bij mij ook lastig, als ik er wel een aan heb glijd ik er zo uit.
 
man man man
ik zou zeggen probeer het zelf een keer
als het dan goed bevalt laat het dan even horen
dan probeer ik het misschien ook wel een keer |(
 
dan hoop ik niet dat je helm fluor geel is :?
dan zien ze je voor een dobber aan en wachten tot je beet hebt :+
_O-

Piepschuim drijft inderdaad. *O*
safest-motorcycle-helmet-brand.png


ngfp-halfhead2-600x505.jpg


Waarom betalen we daar zoveel geld voor? B|
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan