Overlevingskansen te water raken

Val je collega's lastig dan. :+

Ik vind jullie leuker :$

Water in water weegt niks, natte kleding wordt pas een probleem als je het water uit wil.

Vroeger met reddingszwemmen prima kunnen zwemmen met kleding en regenpak aan ( wel in een warm zwembad) Laarzen kan je als drimiddel gebruiken als je deze uit kan krijgen.

De klap en in paniek raken zal een groter probleem zijn dan een nat motorpak.

Ja, maar.. het materiaal dat nat is maakt wel uit. Een joggingbroek wordt niet zo stroef als bijvoorbeeld een spijkerbroek. Ik kan me zo voorstellen dat een leren broek, dat al best stroef is, niet soepeler wordt wanneer nat.
 
Het hangt van vele factoren af.

Zoals aangegeven moet je eerst de klap overleven.
Daarna moet je niet bewusteloos zijn.

Daarna is het van belang om niet in paniek te raken. Iedereen kan met gemak 30 seconden zijn adem inhouden en eventueel kleding uittrekken maar niet als je als een wilde loopt te gillen en te spartelen.

Als duiker kan ik bevestigen dat je neopreen pak goed moet aansluiten voor de juiste werking.

Je helm is aan de binnenkant 90% piepschuim en dat drijft heel goed en kan zich niet volzuigen met water. Rugslag / rugligging is wat dat betreft denk ik het beste dit is tevens de minst vermoeiende omdat je dan je hoofd minder hoog boven water hoeft te houden.

Onderkoeling is denk ik je kleinste probleem. Je ligt immers niet ergens midden op zee. Dus zolang zal je er meestal niet in liggen. Al kan je de pech hebben dat je en er niet uit kan klimmen en er niemand is die weet dat je er in ligt.
 
Ik heb een aantal jaren ge-jetski-t, met een standup jetski, ik ben dus met regelmaat met snelheden van rond de 80km/h gevallen.
Het is inderdaad niet lekker, maar ik heb er nooit wat van opgelopen, terwijl je dat gewoon in je wetsuit doet, in je motorkleding met een helm zou ik me dus niet te veel zorgen maken over de klap op het water.
Dan val je hoogstens een halve meter denk ik. ;)
Van het weekend viel Marc Marquez met 120+ op het asfalt, maar hij hing er al vlak boven, viel dus weinig, stond op en kon verder rijden.
 
Laatst bewerkt:
Als ik kon kiezen tussen een ledemaatafrukkende vangrail aan de ene kant of water aan de andere kant, zou ik toch voor het water kiezen.
Een eventueel hypothermisch effect (verlaging van de core temperatuur) speelt geen enkele rol bij motorrijden. Bij drenkelingen op zee is dat de meest voorkomende doodsoorzaak, niet bij iemand die zich na het te water raken een paar meter van de wal bevindt. Daar weet ik beroepsmatig het een en ander van.
Maar zoals altijd vallen de googlespecialisten over elkaar heen.

Als je er beroepsmatig het een en ander van weet dan kun je zeker licht in het duister brengen of het aanhouden van je kelding in het water de kans op onderkoeling verder verkleint of dat je beter je kleren uit kunt doen.
 
Als je er beroepsmatig het een en ander van weet dan kun je zeker licht in het duister brengen of het aanhouden van je kelding in het water de kans op onderkoeling verder verkleint of dat je beter je kleren uit kunt doen.
Dat kan ik zeker, maar zoals gezegd speelt onderkoeling geen rol bij het te water raken met een motor.
 
Dan val je hoogstens een halve meter denk ik. ;)
Van het weekend viel Marc Marquez met 120+ op het asfalt, maar hij hing er al vlak boven, viel dus weinig, stond op en kon verder rijden.


Hoe hoog is jouw motor?
Een jetski of een motor zijn ongeveer net zo hoog, nou denk ik niet dat bij water echt uitmaakt vanaf hoe hoog je komt, maar met welke snelheid je het water raakt.....

Een standup jetski (kawasaki srx 800) gaat tussen de 80 en de 100 km/h, je krijgt dus serieuze tikken van het water te verduren als je met top snelheid valt....
 
Een wetsuit laat het water niet makkelijk in en uit je pak lopen,waardoor dus telkens hetzelfde water tegen lichaam zit, wat vervolgens opgewarmd word door je lichaam, en zodoende een isolerende werking krijgt.

Een wolle trui laat makkelijk water door. Daardoor krijgt het water geen kans om op te warmen, en de isolerende werking van het water zal dus ook niet gebeuren.

Een wetsuit wat niet de goeie maat heeft zal ook geen isolerende werking hebben.

Een strak zittend leren pak zou ik nog wel in kunnen komen dat het iets isoleert, maar textiel kleding, en/of de vrijetijdskleding eronder zal echt geen warmte geven in het water.

Klopt niet helemaal. In den beginne, toen ik begon met duiken in 1965, toen waren wetsuits niet gemakkelijk verkrijgbaar en ook reteduur. Omdat duiken in je zwembroekje toch wat fris is, haalden we een nepwollen trui en doken daarmee. Natuurlijk was het niet zo warm als een wetsuit, maar toch zo, dat ik en mijn buddy's 10 jaar te water gingen met een trui. Een wat ruim zittend wetsuit isoleert natuurlijk minder dan een goed passend pak, maar nog altijd heel behoorlijk. Nou dook ik toen niet in Nederlandse wateren maar als je een uur in het water ligt koel je toch heel behoorlijk af. En die trui zorgt toch voor een stabiel waterlaagje.
 

Je kan in R'dam een leuke survival drill doen. Zie mijn belevenissen boven.
Het eindigt met een "schipbreuk", dan moet je van een flinke hoogte van een dek afspringen in kokende golven. Zo'n vlot inklimmen (valt niet mee) en dan wordt je "gered". Daarbij moet je een touwladder opklimmen met dat pak en zwemvest aan. Dat laatste kreeg vrijwel niemand voorelkaar. En als duiker zijn we best wel gewend om via trapjes, vanuit het water aan boord te klimmen. Maar dit lukte alleen wat jongelui, de rest moest na twee, drie keer proberen toegeven dat dit hem niet ging worden. Ook mijn lief, die een heel goede en krachtige zwemmer is en zonder tobben 10 km kan zwemmen, fikste het niet.

Iedereen die op de Noordzee werkt, boorplatform etc. zijn verplicht deze training te doen. Die (niet duikers) vinden het vrijwel allemaal vreselijk dat ze dit moeten doen :)
 
Laatst bewerkt:
Het is niet dat ik me er druk over maak, ik was gewoon benieuwd doordat ik laatst hoorde dat een motorrijdster bij mij in de buurt uit de bocht is gevlogen en te water is geraakt. Zij heeft het niet overleefd.

Ik heb veel tips, instructies en ervaringen voorbij horen komen van het met de auto te water raken. Vroeg me af of er misschien ook adviezen waren van wat juist niet of wel te doen wanneer je dit overkomt met de motor.

Je hoort zo vaak dat mensen de bocht uit vliegen, maar blijkbaar zijn we toch wat voorzichtiger in de buurt van het water.

Ohja, en ik ben terug van vakantie dus ik moet wat te doen hebben op kantoor :+

Ja, je hebt de golven hier flink doen opdeinen *O*

Als ik kon kiezen tussen een ledemaatafrukkende vangrail aan de ene kant of water aan de andere kant, zou ik toch voor het water kiezen.

De juiste keuze voor een zeebonk ;)
 

Je kan in R'dam een leuke survival drill doen. Zie mijn belevenissen boven.
Het eindigt met een "schipbreuk", dan moet je van een flinke hoogte van een dek afspringen in kokende golven. Zo'n vlot inklimmen (valt niet mee) en dan wordt je "gered". Daarbij moet je een touwladder opklimmen met dat pak en zwemvest aan. Dat laatste kreeg vrijwel niemand voorelkaar. En als duiker zijn we best wel gewend om via trapjes, vanuit het water aan boord te klimmen. Maar dit lukte alleen wat jongelui, de rest moest na twee, drie keer proberen toegeven dat dit hem niet ging worden. Ook mijn lief, die een heel goede en krachtige zwemmer is en zonder tobben 10 km kan zwemmen, fikste het niet.

Iedereen die op de Noordzee werkt, boorplatform etc. zijn verplicht deze training te doen. Die (niet duikers) vinden het vrijwel allemaal vreselijk dat ze dit moeten doen :)

Niet eens de ramen er in bij de HUET ;)

Hier train ik af en toe voor de KNRM, wij doen de cursus met een droogpak met drijfvermogen. En dan ook echt 180 graden rond met de heli onderwater en dan pas raam eruit, gordel los en naar buiten.

En ook bij ons is dit voor de meeste niet de favoriete training/cursus. Maar wel verplicht om te doen eens in de 3 jaar geloof ik voor de varende mensen.
 
Laatst bewerkt:
Ja, wij merkten dat ook, dat anderen het eng vonden. Maar de duikers, meer gewend aan onderwater zijn, die hadden alleen maar lol. Zo zie je maar, je went er aan.
 
Laatst bewerkt:
Hoe hoog is jouw motor?
Een jetski of een motor zijn ongeveer net zo hoog, nou denk ik niet dat bij water echt uitmaakt vanaf hoe hoog je komt, maar met welke snelheid je het water raakt.....
Ik ben wel eens van een vijf meter hoge duikplank gesprongen. Dat deed best pijn als je op je rug komt. :+
Een standup jetski (kawasaki srx 800) gaat tussen de 80 en de 100 km/h, je krijgt dus serieuze tikken van het water te verduren als je met top snelheid valt....
Oh ja, ik dacht gisteren te lezen dat het vallen wel meeviel. Vandaar. :+ :t

En Marc Marquez valt vanaf deze hoogte, dus het is dan alleen maar glijden. ;)
 
Laatst bewerkt:
Het is niet dat ik me er druk over maak, ik was gewoon benieuwd doordat ik laatst hoorde dat een motorrijdster bij mij in de buurt uit de bocht is gevlogen en te water is geraakt. Zij heeft het niet overleefd.

Dat is dan die 49 jarige vrouw geweest uit Enumatil, afgelopen donderdagmiddag 20 juli op de N978 tussen Enumatil en Groningen.
Smal asfalt met aangrenzende suggestiestrook ,flauwe bochten en links/rechts direct aangrenzend hele stukken niet al te brede zompige sloten met riet.
De weg ken je vast wel ;)

Denk dat onderkoeling hier het minste probleem was, smalle slootjes zoals daar zijn het gevaarlijkst!
 
Laatst bewerkt:
Die vraag had ik al afgedaan als zijnde kolder.

Volgens mij heb je die vraag nergens beantwoord of afgedaan als kolder.

Je opmerkingen waren "is niet van toepassing voor motorrijders" en "dan heb je wel wat anders aan je hoofd"

dus beantwoorden of afdoen als kolder in beide gevallen niet.

Blijkbaar wil je de vraag, die gewoon heel eenvoudig is, niet beantwoorden. Maar gezien de reactie van Sphyrnidus denk ik dat ook de mensen die van mening zijn dat normale kleding niet isoleert en temperatuurverlies verlangzaamd wel overtuigd raken.
 
Ik heb het meegemaakt en overleefd. Tussen de 50-30 km/u het water ingegaan volgens de reislog van mijn Garmin. Bij het raken van het water oppervlak het windscherm gekopstoot en knock-out geraakt voor enkele minuten. Toen ik bij zinnen kwam lag de motor al helemaal onder en stond ik tot mijn schouders/kin onderwater.
Niet zo zeer adrenaline maar praktisch denken hielp mij het water uit. "Goh wat doe ik toch hier, laat ik eens de wal opklimmen. " waarna ik constateerde dat ik nat was en mijn helm en motor jas uitdeed. (2-delig leren pak). Duurde wel even 5-10 minuten voor ik me weer wat kon herinneren. Reed daar alleen op die weg dus maar goed dat ik bij bewustzijn raakte. Achteraf een week zware koppijn gehad en wat last van mijn keel door het helmriempje.

Maar goed. Ik zou het niemand aanraden. 😂
 
Dat is dan die 49 jarige vrouw geweest uit Enumatil, afgelopen donderdagmiddag 20 juli op de N978 tussen Enumatil en Groningen.
Smal asfalt met aangrenzende suggestiestrook ,flauwe bochten en links/rechts direct aangrenzend hele stukken niet al te brede zompige sloten met riet.
De weg ken je vast wel ;)

Denk dat onderkoeling hier het minste probleem was, smalle slootjes zoals daar zijn het gevaarlijkst!

Klopt! Ik wist nooit waar Enumatil was, toevallig reed ik er een dag later langs en zag toen het plaatsnaambordje. Even een rilling..

Ik weet trouwens niet hoe ze te water is geraakt, of ze bewusteloos was oid.. dus dat maakt voor mij de vraag ook groter van wat je kunt verwachten en kunt doen.
 
Ik heb het meegemaakt en overleefd. Tussen de 50-30 km/u het water ingegaan volgens de reislog van mijn Garmin. Bij het raken van het water oppervlak het windscherm gekopstoot en knock-out geraakt voor enkele minuten. Toen ik bij zinnen kwam lag de motor al helemaal onder en stond ik tot mijn schouders/kin onderwater.
Niet zo zeer adrenaline maar praktisch denken hielp mij het water uit. "Goh wat doe ik toch hier, laat ik eens de wal opklimmen. " waarna ik constateerde dat ik nat was en mijn helm en motor jas uitdeed. (2-delig leren pak). Duurde wel even 5-10 minuten voor ik me weer wat kon herinneren. Reed daar alleen op die weg dus maar goed dat ik bij bewustzijn raakte. Achteraf een week zware koppijn gehad en wat last van mijn keel door het helmriempje.

Maar goed. Ik zou het niemand aanraden. 😂

Gelukkig was het ondiep en kon je zo de kant op! Ben wel benieuwd naar hoe je bewegingsvrijheid was, al kan ik me voorstellen dat je zo met andere dingen bezig bent waardoor je je daar niet meer bewust van bent.
 
Terug
Bovenaan Onderaan