overschrijven motor

Horzel

Die hard MF'er
6 sep 2004
711
0
Ik wil mijn motor elders verzekeren en daarvoor heb ik mijn royementsverklaring nodig. De verzekering eindig pas over een klein jaar maar de oplossing is dat ik de motor kan overschrijven en vervolgens weer terug laten zetten op mijn naam. Dan is de motor volgens de verzekering verkocht.

Nu vraag ik mij het volgende af:
Krijgt degene die de motor een paar minuten, uur of dag de motor op zijn naam heeft te maken met de belastingdienst en moet hij de motor verzekeren?

Loop ik nog risico's, bijvoorbeeld dat de verzekering dit niet accepteert?

Alle tips zijn van harte welkom!
 
Lijkt me een omslachtige construktie. Kun je niet beter wachten totdat de verzekering ten einde loopt?

Het kost je zowieso twee keer overschrijven en inderdaad, de wegenbelasting zal ook even om de hoek komen kijken.

Ik kan me niet voorstellen dat de verzekering dit niet zou accepteren. Ze schrijven 'm uit zodra ze via het RDW kunnen zien dat 'ie van eigenaar is veranderd. Daarna lijkt 't me onwaarschijnlijk dat ze gaan volgen wat er vervolgens met de motor gebeurt.
 
Ik heb hier een tijdje geleden ook een topic over gestart, er waren nogal wat verschillende meningen (understatement) en het liep op een normen en waardenachtige discussie uit.

Laat ik het hierop houden, ik heb het gewoon gedaan (motor van een vriend op mijn naam en weer terug) en alles verliep vlekkeloos. Het heen en weer overschrijven kan meteen, je hoeft niet een dag te wachten ofzo. Ik heb geen belasting hoeven betalen ook, alles verliep soepel.

Dit is nu zo'n 2 maanden geleden denk ik, zit dus allemaal wel goed.
 
Als je een dag wacht heeft iemand dus een dag de motor op zijn naam. Moet hij deze dan verzekeren voor een dag?
 
Ik heb hetzelfde gehad, ik wou mijn motor verkopen, maar had (in de veronderstelling dat ik maar 1 'old-skool' geel overschrijvingsbewijs had) per ongeluk mijn auto over laten schijven. Dit heb ik een half uurtje later weer terug gezet.

Belastingtechnisch veranderd dit niks, in principe ben jij gewoon altijd de voertuigeigenaar. Je zal 2 brieven (ik had er 4, ook 1 van verkoop en aankoop motor) van de belastingsdienst krijgen, 1 over een terugstorting en 1 met een acceptgiro :+ in mijn geval kreeg ik 45 euro terug en moest ik 44 euro betalen *D (nog winst ook dus). Mocht men bij de belasting toch naar je tijdelijke voertuigeigenaar een rekening sturen, dan zou ik me hier niet te druk over maken gezien de belastingsdienst verplicht is om het ongebruikte bedrag terug te stortten. Hier zal je dan misschien een keer een euro bij inschieten.

Ohja je hebt ook meteen een kopietje van je kentekenbewijs O-)
 
Laatst bewerkt:
deze construktie werkt prima, zou wel een dag wachten ofzo anders valt het wel beetje op :)

Zou ik niet doen ivbm. papierwinkel van de wegenbelasting en idd verzekeringsplicht, door direct terug te overschrijven kan je dit vermijden.

Wat betrefd de verzekering lijkt me niet dat deze wat te zeuren heeft, als in de polisvoorwaarden staat dat de verzekering vervalt bij overschrijving. De verzekeringsmaatschappijen zelf maken ook wel gebruik van de regels als dat in hun voordeel werkt (maak je geen zorgen)... :Y
 
Als je een dag wacht heeft iemand dus een dag de motor op zijn naam. Moet hij deze dan verzekeren voor een dag?
Niet als'ie hem meteen schorst. Maar 't is wel een beetje omslachtig. Gewoon "heen en weer" gaat het snelst en makkelijkst.
 
Niet als'ie hem meteen schorst. Maar 't is wel een beetje omslachtig. Gewoon "heen en weer" gaat het snelst en makkelijkst.

Schorsen kost ook weer geld, tenminste bij auto's wel. 68 euro voor auto's tot 15 jaar, bij ouder 20 euro.
 
Zoals gezegt polisvoorwaarden even goed doorlezen, als een overschrijvingsbewijs voldoende is voor je verzekering. Dan gewoon met 5 minuten weer terug te zetten om de belastingspapierwinkel te omzijlen :Y
 
Als je een dag wacht heeft iemand dus een dag de motor op zijn naam. Moet hij deze dan verzekeren voor een dag?

officieel wel, maar ikzelf zou dat wel durven gokken.
anders meteen schorsen, dat kost bij motor geloof ik 22,50

waarom wil je perse nu een andere verzekering en niet over dat kleine jaartje?
 
Ik wil mijn motor elders verzekeren en daarvoor heb ik mijn royementsverklaring nodig. De verzekering eindig pas over een klein jaar maar de oplossing is dat ik de motor kan overschrijven en vervolgens weer terug laten zetten op mijn naam. Dan is de motor volgens de verzekering verkocht.

Ten eerste is het fraude, want de motor is niet echt verkocht en als de verzekering er achter komt heb je kans dat je in de toekomst heel veel moeite krijgt met nieuwe verzekeringen.

Ten tweede, er komen twee keer overschrijvingskosten bij kijken, degene op wiens naam je de motor zet moet inderdaad houderschapsbelasting betalen, maar zal daar een groot deel later weer van terug krijgen (ik weet niet of er een minimumbedrag is dat je niet terug zal krijgen). Daarnaast zal de motor in de korte tijd dat die op iemand anders naam staat opnieuw verzekerd moeten zijn. M.a.w. weer een verzekering die ziet dat er een rare transactie plaatsvindt voor een verzekering van een dag. Wordt die verzekering door die andere niet afgesloten is er grote kans op een boete na enkele maanden omdat de motor niet verzekerd is geweest.

Het lijkt me een stuk handiger de nieuwe verzekering vast af te sluiten en hen je oude verzekering op laten zeggen. Dan zorgen zij ervoor dat je meteen zodra het kan bij de nieuwe bent ondergebracht en je loopt geen onnodige risico's.
 
Niks fraude ! je mag je motor verkopen voor een duppie en weer terug kopen 5 minuten later.
Daar is niets onwettigs aan. Dat is gewoon uitgekookt. En dat is niet strafbaar.De kosten zijn 2x 9 euro overschrijven de winst is waarschijnlijk veel hoger. Beleggen op de goederen termijn markt gaat ongeveer ook zo :-)
 
Als je zo snel weer terug overschrijft dan kan de verzekering natuurlijk wel moeilijk gaan doen.

Echter:
-je verkoopt je motor. De koper rijdt erop en komt erachter dat het niet is wat ie wil. Jij hebt hem een "niet goed, geld terug" garantie gegeven van 5 dagen.... O-)

En daar maakt de koper nu dus gebruik van.

Op geen enkele manier kan iemand dat fraude noemen. Je bent gewoon een erg nette verkoper die begaan is met het geluk van kopers....
O-) O-) O-) O-) O-)
 
officieel wel, maar ikzelf zou dat wel durven gokken.
anders meteen schorsen, dat kost bij motor geloof ik 22,50

waarom wil je perse nu een andere verzekering en niet over dat kleine jaartje?
Ik heb een nieuwe auto gekocht en kan gebruik maken van een aantrekkelijke verzekering. Dan maakt een royementsverklaring het nog een stuk aantrekkelijker. Scheelt mij zo een paar honderd euro, vandaar.
 
Niks fraude ! je mag je motor verkopen voor een duppie en weer terug kopen 5 minuten later.
Daar is niets onwettigs aan. Dat is gewoon uitgekookt. En dat is niet strafbaar.De kosten zijn 2x 9 euro overschrijven de winst is waarschijnlijk veel hoger. Beleggen op de goederen termijn markt gaat ongeveer ook zo :-)
Alleen is dit wel heel korte termijn ;-)
 
In mijn geval kreeg de tijdelijke eigenaar (voor een half uurtje), geen brief van de belasting, ik kreeg enkel 45 euro terug en moest 44 euro betalen

Fraude lijkt mij een groot woord, als in je polis staat dat de verzekering vervalt naar overschrijving...
 
Fraude lijkt mij een groot woord, als in je polis staat dat de verzekering vervalt naar overschrijving...

Als dat er staat niet, maar in mijn polis staat:
"zodra verzekeringnemer of zijn erfgenamen ophouden belang te hebben bij
het verzekerde object en tevens de feitelijke macht daarover verliezen."


En het is natuurlijk niet voor niets op deze wijze geformuleerd. Overschrijven en dan meteen weer terugoverschrijven voldoent niet aan deze eis, je hebt nog steeds de feitelijke macht over de motor.

En dan zal in de praktijk een overschrijvingsbewijs wel voldoende zijn om van de verzekering af te komen, maar het zou bij mijn verzekering (KNMV) wel degelijk fraude zijn omdat je dat overschrijvingsbewijs gebruikt om aan te tonen dat je de feitelijke macht over de motor niet meer hebt, terwijl dat niet het geval is.
 
Zoiets heb ik ook met de auto gedaan.
Maar let er wel op dat er minimaal 1 week overheen gaat. Anders valt het wel degelijk op in hun systemen.
Voor die ene week zeg je dan maar, dat de motor je niet bevallen was. En zeker betalen voor zowel de verzekering als de belasting!
 
Belasting krijgt de "andere eigenaar" wel een brief van, maar deze hoeft niet te betalen, alles onder de 5,- euro word nl. niet verrekend, en die paar minuten (1 dag dus) kost geen 5 euro. Wel moet je dan even bellen met de belastingdienst, en dan word het meteen kwijt gescholden.

Verzekeren hoeft ook niet, je krijgt 28 dagen de tijd om dit in orde te maken, en in die tijd hoor je niets van het RDW, dus binnen die 28 dagen is de motor ook weer van z'n/d'r naam af, dus daar hoor je ook niets van.

Het kan een hele mooie constructie zijn, en heb zo al enkele keren gehandeld, en dat "kruimelwerk" heeft me in 1 jaar tijd zo'n dikke 1000,- euro bespaard op 3 voertuigen, het is dus net maar wat je "kruimelwerk" wilt noemen.

Je kunt je voertuig meteen weer terug overschrijven, maakt verder niets uit, het gaat puur om de vrijwaring!

:)
 
Terug
Bovenaan Onderaan