overschrijven motor

dibusta

MF veteraan
6 dec 2008
1.455
0
Nijkerk
ik had even een klein vraagje en het werd niet duidelijk met de zoekfunctie maar als ik nu een motor koop wat moet ik dan hebben om hem over te schrijven?? Ik heb nog geen rijbewijs heb ik dan aan mijn paspoort genoeg of moet ik nog iets anders hebben?

alvast bedankt
 
18 jarige
Paspoort
Uittreksel van je gemeente over je woonsituatie, vraag daar even, kost 10 euro.
overschrijven kost rond 10 euro overigens.
Let op, omdat je geen RB hebt dus niet kan verzekeren moet je hem gelijk schorsen. ;)
 
Laatst bewerkt:
En kijk verder op www.rdw.nl:

Legitimeren

Bij overschrijving van het kentekenbewijs op het postkantoor of voor keuren op een RDW keuringsstation, kunt u zich legitimeren met een origineel:

geldig Nederlands rijbewijs
Een Nederlands rijbewijs is geldig als het niet langer dan tien jaar geleden is afgegeven
of
geldig Nederlands paspoort + een recent afschrift van de gegevens uit de "basisadministratie persoonsgegevens" van uw gemeente (GBA).

Het afschrift uit de GBA mag niet ouder zijn dan 3 maanden!

Ook kunt u zich met de volgende geldige documenten legitimeren:
een Nederlandse identiteitskaart + een recent afschrift uit de GBA;
een buitenlandse identiteitskaart (uit een EU/EG-land) + een recent afschrift uit de GBA;
een diplomatiek paspoort + een recent afschrift uit de GBA of een verklaring van het Ministerie van Buitenlandse Zaken;
een Nederlands reisdocument voor vreemdelingen + een recent afschrift uit de GBA;
een Nederlands reisdocument voor vluchtelingen + een recent afschrift uit de GBA;
een dienstpaspoort + een recent afschrift uit de GBA;
een buitenlands paspoort + een recent afschrift uit de GBA;
een actuele bedrijfsvoorraadpas (+legitimatie)

Ook hierbij geldt dat het afschrift uit de GBA niet ouder mag zijn dan 3 maanden!

Overschrijven bij erkend bedrijf; alléén met rijbewijs
Bij overschrijving van het kentekenbewijs bij een door de RDW erkend voertuigbedrijf dat beschikt over de bevoegdheid Tenaamstellen Voertuigbranche (TV), is alleen een geldig Nederlands rijbewijs toegestaan.

Verblijfsdocument alléén bij brom- en snorfietsen
Een verblijfsdocument (W-document) is geen geldig legitimatiebewijs voor een tenaamstelling. De wegenverkeerswet erkent het W-document niet als zodanig. Alleen bij de tenaamstelling van brom- en snorfietsen is het toegestaan om een W-document als legitimatie te gebruiken. Hierbij moet u ook een origineel, recent afschrift (max. 3 maanden oud) van de gegevens uit de "basisadministratie persoonsgegevens" van uw gemeente tonen.

Uittreksel Kamer van Koophandel
Denkt u erom dat u (als tekenbevoegde of gemachtigde) bij overschrijving op naam van een rechtspersoon ook een uittreksel uit het verenigingen-, stichtingen- of handelsregister van de Kamer van Koophandel moet overleggen. Het uittreksel mag niet ouder zijn dan 1 jaar. Dit mag géén internetafschrift zijn. Bij het te gebruiken legitimatiebewijs van de tekenbevoegde en/of diens gemachtigde, hoeft u geen afschrift uit de "basisadministratie persoonsgegevens" van de gemeente te overleggen. Overigens kan een kentekenbewijs niet op naam van eenmanszaken, maatschappen en rederijen worden gezet.
 
onzin dat je hem moet schorsen. Ik kon mijn motor gewoon verzekeren toen ik nog geen rijbewijs had.
 
onzin dat je hem moet schorsen. Ik kon mijn motor gewoon verzekeren toen ik nog geen rijbewijs had.
Je hoeft hem ook niet te schorsen. Maar als je hem schorst hoef je en geen wegenbelasting te betalen en geen verzekeringskosten voor de duur van de schorsing.
:)
 
Klinkt Heel interessant, bij wie heb je het gedaan?


Ik ooit bij Centraal Beheer. Geen probleem. En er zijn nog meer verzekeraars waar je zonder het juiste rbw wel de motor kunt verzekeren.

Uiteraard is zelf rijden dan uitgesloten van dekking, dat zal geen verassing zijn.
 
18 jarige
Paspoort
Uittreksel van je gemeente over je woonsituatie, vraag daar even, kost 10 euro.
overschrijven kost rond 10 euro overigens.
Let op, omdat je geen RB hebt dus niet kan verzekeren moet je hem gelijk schorsen. ;)

Man wat 'n onzin. Ik ben gewoon met mijn paspoort en de vorige eigenaar naar het postkantoor gegaan en moest 9 euro dokken voor het overschrijven.
Buiten dat heb ik hem ook gewoon kunnen verzekeren en ik heb ook mijn rijbewijs nog niet.
 
alleen bij een identiteitsbewijs heb je een uittreksel bevolkingsregister nodig...

met een paspoort is dit niet nodig...

en verzekeren terwijl er geen rijbewijs is, was bij mij toen ook geen probleem...
 
Man wat 'n onzin. Ik ben gewoon met mijn paspoort en de vorige eigenaar naar het postkantoor gegaan en moest 9 euro dokken voor het overschrijven.
Buiten dat heb ik hem ook gewoon kunnen verzekeren en ik heb ook mijn rijbewijs nog niet.
Officieel heb je een uitreksel nodig. Maar als je nou iemand kent die bij een postkantoor werkt en die je wil matsen kan het ook zonder.
 
Ik zal -nogmaals- citeren uit de eisen van RDW, voor eenieder die zeker wil weten hoe het zit:

Bij overschrijving van het kentekenbewijs op het postkantoor of voor keuren op een RDW keuringsstation, kunt u zich legitimeren met een origineel:

geldig Nederlands rijbewijs
Een Nederlands rijbewijs is geldig als het niet langer dan tien jaar geleden is afgegeven
of
geldig Nederlands paspoort + een recent afschrift van de gegevens uit de "basisadministratie persoonsgegevens" van uw gemeente (GBA).

En let nou goed op: er staat: rijbewijs. Er staat niet: rijbewijs voor de categorie van het voertuig dat je wilt overschrijven.

Met een beetje gebruik van denkvermogen: je kunt dus een motor op nam laten zetten met enkel rbw B en vice versa.

Ik heb me laten vertellen dat het te maken heeft met verificatie van adresgegevens: wel koppeling met rbw database, niet met die van andere persoonsdocumenten. Vandaar dat er dan nog extra een uittreksel van GBA nodig zou zijn.

En waarom die adresgegevens? Nou, omdat de belastingdienst ook wat zekerheid wil hebben.

Maar misschien heb ik het helemaal mis, en kan het met een dansje en een uitgeknipte streepjescode van Blue Band (niet ouder dan 2 maanden) ook.
 
Dat kan, mits dat dansje in een roze tutu uitgevoerd wordt.


Ontopic: bijna altijd overgeschreven met rbw, eenmalig met id-kaart, toen kreeg ik het verzoek of ik de volgende keer een uittreksel mee zou willen nemen ;)
 
Officieel heb je een uitreksel nodig. Maar als je nou iemand kent die bij een postkantoor werkt en die je wil matsen kan het ook zonder.

Nog meer onzin, sorry zulke connecties heb ik niet. Misschien was het vroeger zo, maar ik heb het toch echt alleen met m'n paspoort afgedaan hoor.
Al heeft ze me wel gematst, want ipv 9 euro af te rekenen heeft blondie 0.06 afgerekend.
En ik ben echte nederlandse en heb dus niets gezegd.
 
[...]


En let nou goed op: er staat: rijbewijs. Er staat niet: rijbewijs voor de categorie van het voertuig dat je wilt overschrijven.

Met een beetje gebruik van denkvermogen: je kunt dus een motor op nam laten zetten met enkel rbw B en vice versa.

.~[/quote]

En dit klopt dan weer wel
 
Sorry Martell, ik heb je quote verkr..

Maar je hebt wel gelijk. Zolang je maar in het bezit bent van enige rijbewijs, dan is er verder geen probleem.
 
Ik zal -nogmaals- citeren uit de eisen van RDW, voor eenieder die zeker wil weten hoe het zit:En let nou goed op: er staat: rijbewijs. Er staat niet: rijbewijs voor de categorie van het voertuig dat je wilt overschrijven.

Met een beetje gebruik van denkvermogen: je kunt dus een motor op nam laten zetten met enkel rbw B en vice versa.

Ik heb me laten vertellen dat het te maken heeft met verificatie van adresgegevens: wel koppeling met rbw database, niet met die van andere persoonsdocumenten. Vandaar dat er dan nog extra een uittreksel van GBA nodig zou zijn.

En waarom die adresgegevens? Nou, omdat de belastingdienst ook wat zekerheid wil hebben.
.

Op zich raar, want een rijbewijs is 10 jaar geldig maar als je verhuisd hoef je geen ander rijbewijs met je nieuwe adres te halen.
 
Ik zal -nogmaals- citeren uit de eisen van RDW, voor eenieder die zeker wil weten hoe het zit:En let nou goed op: er staat: rijbewijs. Er staat niet: rijbewijs voor de categorie van het voertuig dat je wilt overschrijven.

Met een beetje gebruik van denkvermogen: je kunt dus een motor op nam laten zetten met enkel rbw B en vice versa.

Ik heb me laten vertellen dat het te maken heeft met verificatie van adresgegevens: wel koppeling met rbw database, niet met die van andere persoonsdocumenten. Vandaar dat er dan nog extra een uittreksel van GBA nodig zou zijn.

En waarom die adresgegevens? Nou, omdat de belastingdienst ook wat zekerheid wil hebben.

:^

Het enige juiste antwoord.
 
Terug
Bovenaan Onderaan