overschrijven motor

thijsschetters

MF veteraan
20 aug 2006
2.956
504
Huijbergen
Hoi allemaal,

Vanavond komt een goede vriend van me een proefrit maken op mijn motor. Ik was van plan dat hij de motor gewoon mee naar huis kan nemen als hij bevalt, samen met alle papieren en overschrijvingsbewijs. En dat hij later het vrijwaringsbewijs aan mij geeft. Maar de vraag is, MOET ik erbij zijn als de motor word overgeschreven? Of kan ook gewoon hij alleen met de papieren naar het postkantoor?

MvG Thijs
 
Mooi, en ja ik vertrouw hem genoeg, is een maat van me die ik ongeveer 4 keer per week zie, zelfde vriendengroep, sporten samen, gaan samen stappen, kom regelmatig bij em over de vloer... ;)
 
Je hoeft er zelf niet bij te zijn. Als die vriend beschikt over alle kentekenpapieren, inclusief het overschrijvingsbewijs, dan kan hij het zelf alles regelen. Kosten van overschrijving zijn 9,- euro (bij mij tenminste) en je moet een ID-kaart tonen, rijbewijs niet noodzakelijk. En je moet opgeven of je de wegenbelasting per kwartaal of per jaar wilt betalen.
Daarna mag je 9,- euro aftikken en krijgt je vriend het kentekenbewijsje met zijn naam erop en ook nog een vrijwaringsbewijs. Let op dat je dit vrijwaringsbewijs wel van hem krijgt. Hiermee kan je namelijk je verzekering opzeggen en dit is het bewijs dat de motorfiets niet meer van jou is.
 
Je hoeft er zelf niet bij te zijn. Als die vriend beschikt over alle kentekenpapieren, inclusief het overschrijvingsbewijs, dan kan hij het zelf alles regelen. Kosten van overschrijving zijn 9,- euro (bij mij tenminste) en je moet een ID-kaart tonen, rijbewijs niet noodzakelijk. En je moet opgeven of je de wegenbelasting per kwartaal of per jaar wilt betalen.
Daarna mag je 9,- euro aftikken en krijgt je vriend het kentekenbewijsje met zijn naam erop en ook nog een vrijwaringsbewijs. Let op dat je dit vrijwaringsbewijs wel van hem krijgt. Hiermee kan je namelijk je verzekering opzeggen en dit is het bewijs dat de motorfiets niet meer van jou is.

ik heb ook een motor het weekend laten overschrijven maar zonder rijbewijs mag je geen motorvoertuig op naam laten zetten
;)
 
Puur uit nieuwsgierigheid. Die maat van me durft vandaag de proefrit niet te doen, omdat hij zijn rbw pas donderdag kan afhalen op het postkantoor. Mijn vader had voor zichzelf al eens een e-mail naar knmv gestuurd hoe het zat als je ging rijden wanneer je je rbw nog niet af hebt gehaald, maar wel je examen hebt gehaald. De knmv zei toen dat je gewoon verzekerd was, je je daar niet druk over hoefde te maken, maar als de politie je aan zou houden de boet wel gewoon voor jou was. logisch dus. MAARRRRRR, die vriend van me zegt dus dat als de politie je aanhoud in zo'n situatie, dat je je rbw 2 jaar kwijt bent. Dit kan toch niet echt???
 
Ik vroeg het me toen ik met mijn rijbewijs bezig ging ook af : Straf op rijden zonder rijbewijs maar wel al gehaald

We zijn er niet definitief uit gekomen. Ik denk zelf dat als je zegt: "ik heb mijn rijbewijs niet bij me" als je wordt staande gehouden en de agent controleert of jij je rijbewijs hebt er "ja" uit zal komen. In dat geval kan je hoogstens een boete krijgen voor het niet kunnen tonen van je rijbewijs. Ik heb geen lange ritten gemaakt direct nadat ik geslaagd was, maar ik heb wel mijn rijbewijs opgehaald met de motor :o. Ik geef geen garanties dat hij niet in de problemen kan komen, maar ik denk zelf van niet.
 
Laatst bewerkt:
Zodra je geslaagd bent maar je rijbewijs nog niet letterlijk in handen hebt, rij je dus zonder rijbewijs en ben je niet verzekerd. Geslaagd zijn voor je examen is dus niet genoeg. Je zult het geen 2 jaar hoeven in te leveren, maar een flinke boete krijg je wel. Even wachten dus.
 
Ik vroeg het me toen ik met mijn rijbewijs bezig ging ook af : Straf op rijden zonder rijbewijs maar wel al gehaald

We zijn er niet definitief uit gekomen. Ik denk zelf dat als je zegt: "ik heb mijn rijbewijs niet bij me" als je wordt staande gehouden en de agent controleert of jij je rijbewijs hebt er "ja" uit zal komen. In dat geval kan je hoogstens een boete krijgen voor het niet kunnen tonen van je rijbewijs. Ik heb geen lange ritten gemaakt direct nadat ik geslaagd was, maar ik heb wel mijn rijbewijs opgehaald met de motor :o. Ik geef geen garanties dat hij niet in de problemen kan komen, maar ik denk zelf van niet.

Dan staat er vrolijk in de computer rijbewijs 'nog niet afgegeven', en heb je gewoon een vet probleem :X want pas na de afgifte heb je een geldig rijbewijs... alles er voor is gewoon zonder.

Ik weet het, het slaat nergens op, zeker omdat je tegenwoordig meerdere dagen moet wachten...
 
Laatst bewerkt:
Maar op de datum van mijn rijbewijs staat de datum dat ik geslaagd ben, niet de datum dat hij klaar was om opgehaald te worden. Weet je uit betrouwbare bron dat ze op dat moment te horen krijgen dat je hem nog niet hebt? Ik weet het niet, dat zeg ik er eerlijk bij.

Ik vind het sowieso onzin, je bent geslaagd en bent dus bewezen in staat om zelfstandig te gaan rijden. Je hebt je pasje nog niet in de hand, maar op alleen dat feit staat een andere boete.
 
Er zou maar net een vertraging bij de Gemeente zijn (schijnt wel eens te gebeuren).

Ik zou het risico niet -nogmaals- nemen O-) Maar achteraf is het altijd makkelijk praten ;)
 
Maar op de datum van mijn rijbewijs staat de datum dat ik geslaagd ben, niet de datum dat hij klaar was om opgehaald te worden. Weet je uit betrouwbare bron dat ze op dat moment te horen krijgen dat je hem nog niet hebt? Ik weet het niet, dat zeg ik er eerlijk bij.

Ik vind het sowieso onzin, je bent geslaagd en bent dus bewezen in staat om zelfstandig te gaan rijden. Je hebt je pasje nog niet in de hand, maar op alleen dat feit staat een andere boete.

Dat maakt niet uit, het CBR is niet bevoegd om iemand een rijbewijs te geven. Dus dat je geslaagd bent geeft je geen rijbevoegdheid. Je vraagt het rijbewijs aan bij je gemeente, en pas als deze is goedgekeurd en afgegeven is rijbewijs geldig.

Daarom mag je na het examen (wanneer je geslaagd bent) ook niet zelf terugrijden (met de auto in ieder geval), want dan ben je niet verzekerd.

Het is gewoon een misdrijf (!) en brengt risico's met zich mee die het nemen niet waard zijn.
 
Laatst bewerkt:
Achjoh, een proefritje is maar een proefritje. Ik neem aan dat die maat van je niet je GSje met 150 door de bebouwde kom heen peest en zo een persoon het ziekenhuis in rijdt. Want dán ben je wel de sjaak, mocht je onverzekerd zijn.
Als hij het niet aandurft dan moet hij het niet doen, maar de kans is zo klein dat je wordt aangehouden... Ik doe al tienduizenden km's mijn best om aangehouden te worden (blazen lijkt me fantastisch, en die BOB sleutelhangers zijn helemaal 2009) maar het is nog steeds niet gelukt.
Dan tel ik het incident even niet mee dat ik met 50km/u over de snelweg reed omdat mn koppeling aan gort was, zodat ik door de politie het eerste afrit afgebonjourd ben.
 
Dat maakt niet uit, het CBR is niet bevoegd om iemand een rijbewijs te geven. Dus dat je geslaagd bent geeft je geen rijbevoegdheid. Je vraagt het rijbewijs aan bij je gemeente, en pas als deze is goedgekeurd en afgegeven is rijbewijs geldig.
Daarom mag je na het examen (wanneer je geslaagd bent) ook niet zelf terugrijden (met de auto in ieder geval), want dan ben je niet verzekerd.
Het is gewoon een misdrijf (!) en brengt risico's met zich mee die het nemen niet waard zijn.

Klopt, op het moment dat je slaagt krijg je slechts een "rijvaardigheidsbewijs". Dat is GEEN rijbewijs. Dat betekent, als je wordt gecontroleerd, je een boete krijgt voor het rijden zonder geldig rijbewijs. Dat is overigens géén misdrijf en er staat geen ontzegging van 2 jaar op.
Nog een probleem (en zeker niet het minste) is dat de verzekering wel verplicht is eventuele schade uit te keren aan de tegenpartij, maar daarna de schade op de bestuurder verhaalt. Zie de kleine lettertjes van je polis.....

Kortom: het is wel zo verstandig ff die paar dagen te wachten.
 
Maar op welk moment voor door de gemeente dan geregistreerd dat jij je rijbewijs gehaald hebt? Je pasje is over het algemeen na 5 dagen klaar, maar zoals ik zei staat op mijn rijbewijs de dag dat ik geslaagd ben en niet de dag dat het pasje klaar was. Dat doet mij vermoeden dat in de gemeentecomputer al eerder staat dat jij mag rijden, dan dat je pasje in de hand hebt.
 
Eens met het merendeel hierboven. Gewoon nog een paar daagjes wachten. Los van de hele discussie of het strafbaar is of niet. Over een paar dagen hoef je je er helemaal niet meer druk om te maken.
 
Met daar zelfs een ervaringsdeskundige
Incorrect. Dat is gelijk aan de dag van aanvraag. Ik heb een zelfde gevalletje gehad. Aangevraagd op 04-09 weekend ertussen dus kreeg em pas 08-09. Slim dat ik was ging ik gewoon rijden en werd gelaserd op 07-09.

Dacht slim te zijn om te zeggen dat ik het thuis vergeten was waarna de boel werd nagevraagd. Tot mijn verbazing kreeg ik het bonnetje mee en werd mij nog een fijne dag gewenst. Vervolgens haal ik de volgende dag mijn rijbewijs op en zie dat de datum van de dag dat ik het aangevraagd heb erop staat.
04-09 dus.
Aangevraagd, nog niet in de hand, maar het was wel al in orde volgens de computer. Zoals Martell wijselijk zegt kan het gebeuren dat jouw gemeente (die dag, of altijd) wat minder snel is en dat het daarom nog niet in de computer staat. Het blijft dus een risico.


Dan nog even iets anders. Zeg tegen die vriend van je dat hij gewoon al eerder langs moet gaan. Ik heb mijn rijbewijs op een vrijdag aangevraagd, en op de woensdag erna zou ik hem op kunnen halen. Ik ben maandag al langs gegaan en toen kreeg ik hem ook gewoon mee. Als hij tijd heeft zou hij dus al eerder langs kunnen gaan, maar ook hier weer geen garanties ;).
 
Ja inderdaad, had ik ook al gezegd, en gaat hij doen, hij gaat t morgen proberen en woensdag, en anders toch donderdag. Eerlijk gezegd maakt het mij weinig meer uit op het moment, want ik heb zelf een andere motor gekocht!!! Een '97 gsx-r 750 srad! In het rood zwart zilver met gele letters. Ikke helemaal blij! Morgenmiddag om 12 uur kan ik hem ophalen!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan