Overschrijven voordat er een proefrit gemaakt mag worden

rmk75

MF'er
12 nov 2002
193
8
Onder de rook van Rotterdam
Goedemiddag,

Ik sta op het punt een Suzuki Intruder uit 1990 te kopen. Wegens schijnbaar een slechte ervaring van iemand die hij kent mag ik de motor zien en horen lopen maar wil hij eerst dat de motor op mijn naam gezet word en uiteraard het geld hebben voordat ik een proefrit mag maken. Heb al gezegd dat m'n zwager bij hem blijft (die brengt mij nl.), hij mag m'n rijbewijs of id kaart hebben en ik wil hem de helft van het bedrag alvast geven.
Hij wil hier niets van weten. Ik heb hem ook al 100 euro handgeld gegeven (die hij zegt terug te geven indien de koop niet doorgaat).
Is dit een normale gang van zaken doen??

Alvast bedankt voor de reacties.

Grt RMK75
 
Laatst bewerkt:
Niet echt..

Als hij op jouw naam staat (komen ook kosten bij) dan is hij van jou. Dan heb je de motor ipc al gekocht :')
Het is niet voor niets een PROEFrit...

Dat handgeld en een deposito vooraf aan de proefrit zou genoeg moeten zijn toch?

Ik zou zelf wantrouwig worden; Wat als de motor al op jouw naam staat, geld weg is, maar niet bevalt? Wie verplicht de verkoper dan die motor terug te nemen?
 
Laatst bewerkt:
Dat is een leuke als er veel mensen een proefrit op een motor maken, dan heeft dat ding bij het RDW 20 eigenaren gehad sinds hij op de Nederlandse weg is.

dit is niet normaal, een soort borg of iets daar achterlaten lijkt me nog normaal, maar gelijk op naam zetten? echt niet.
 
Zou dat zeker niet doen.
Daarna is er voor hem inderdaad geen enkele reden meer om de motor terug te nemen.
Eerst proefrit maken. Als het niet bevalt, niet nemen.

Maar zorg dat je niet te "verliefd" bent op de motor.
Dat zorgt er namelijk voor dat je met dergelijke voorstellen akkoord gaat en je er achteraf spijt van krijgt.
Het is een kutgevoel, maar zou deze laten gaan. Een andere zoeken die wel de "normale" procedure volgt.
 
Niet normaal, maar door de vele gestolen motoren tijdens zogenaamde proefritten wel enigszins begrijpelijk dat particulieren dit soort maatregelen nemen. Ik zou onder deze voorwaarden ook geen motor kopen. Als je daar met zijn 2'en komt met de auto en je rijbewijs en het bedrag cash (eventueel met pin automaat bonnetje) achter laat, lijkt me dat meer dan voldoende.
 
Ik zou 'm al niet eens vooraf geld geven..
Bizar verhaal dit.
 
Als de verkoper het niet vertrouwd regelt hij toch een andere motor en rijd mee.
Heb ik laatst ook gedaan.
De koper kreeg een leuk ritje in een voor hem onbekende omgeving.
Met verschillende soorten wegen.
Motor verkoopt zichzelf zo, en verkoper ziet dat er niets vreemds gebeurt.
zoals overtredingen e.d
 
Absoluut niet. Handgeld en geldige identificatie is normaal; sommigen vragen ook of je je handtekening wilt zetten onder een document (voor als je schade maakt). Meer dan dat hoef je voor een proefrit niet te verwachten, dus overschrijven... Nope.
 
Als hij zo wantrouwig is, laat 'm dat ding ergens steken waar de zon niet schijnt!

Er is altijd wel een andere te vinden, misschien nog wel een betere.
 
Een hoop reacties van mensen die nog alle vertrouwen in de mensheid hebben.

Maar toch even het verhaal gezien vanuit de verkopende partij:

Genoeg horrortopics op MF te vinden van motoren die gestolen zijn tijdens een proefrit. Als ik mijn motor verkoop en er komt iemand lopend met een helm, krijgt hij de motor niet eens mee. Iemand die met zijn 2'en in de auto komt, vind ik al een iets ander verhaal. Maar ook dan vraag ik om rijbewijs en eventueel een deel van het bedrag in een enveloppe achter te laten. Uiteraard samen met de 2e persoon. Ook zal het kenteken van de auto gecheckt worden.

Sommigen zullen met dergelijke maatregelen afhaken. Prima, maar je voorkomt een hoop ellende.
 
Laatst bewerkt:
Niet alle vertrouwen, maar wel genoeg vertrouwen om iemand een proefrit te laten maken. Maar voor die proefrit gaat wel dubbele legitimatie vooraf.
 
We komen met z'n tweeen. Ik woon in Rotterdam en de verkoper woont in Enschede.
Ik snap dat hij wat zekerheid wil, maar dit vind ik iets te.
Zoals gezegd mag hij m'n id, rijbewijs whatever en de helft van het bedrag. M'n zwager blijft gewoon bij 'm.
Ik heb foto's gezien en de motor ziet er gewoon perfect uit, dus de 'verlieftheid' is al toegeslagen. Maar ik ga het niet doen, tenzij hij akkoord gaat...
 
Hij wil zekerheid, maar jij ook :)

Gezien de vele verhalen van diefstallen bij een proefrit is het standpunt van de verkoper wel een beetje te begrijpen, maar neem aan dat hij toch ook wel begrip moet hebben voor jouw standpunt als koper.
Je koopt een 26 jaar oude motor zonder garantie. Logisch dat je dan een proefrit wil maken voor dat je de koop (al dan niet) sluit. Alleen zien en horen lopen kan toch een hoop mogelijke verborgen gebreken verborgen houden.

Dan idd je ID, deel van het geld, en je zwager als onderpand achterlatend zou toch een mooie middenweg moeten zijn? Wil hij daar echt niet aan toegeven; er is genoeg anders moois op de markt :)
 
Niet doen; handgeld is eigenlijk al een aanbetaling. Zou dat terugvragen en dan fijn een andere gaan zoeken. Op je naam zetten is natuurlijk volledig van de pot gerukt: de motor is dan van jou en hij kan je fijn uitzwaaien, terwijl jij dan geen poot hebt om op te staan.

Heb vandaag een BMW 1150GS verkocht: man kwam met vrouw en auto, had aantoonbare ervaring. Gevoel was goed (kan ook gewoon mazzel zijn hoor!)en ik heb een proefrit laten maken, gewoon om het woonblok heen. Man kwam keurig terug en belde dezelfde avond al dat hij hem graag wilde en maakte direct een aanbetaling over. Kijk, zo kan het ook!
 
Alle gesprekken gingen via de marktplaats app. Net even met elkaar gebeld, hij klonk erg oprecht. Afgesproken dat ik id kaart en rijbewijs overhandig en 3/4 van het geld. Eerst proefrit maken en dan pas overschrijven.
Voor zijn gemoedsrust ga ik ff een formulier zoeken waarin in zeg dat ik aansprakelijk ben voor schade welke ik gedurende de proefrit zou maken.
Schijnbaar was van een vriend van 'm op deze manier z'n Harley gejat...

Misschien komt het toch nog goed. Hij geeft zelfs m'n handgeld terug mocht de koop niet doorgaan...

Ik hou jullie op de hoogte.

Grt RMK75
 
Je beseft dat vooral jij nu risico loopt als potentiele koper om je geld kwijt te zijn? Hetzelfde risico waar verkopers vaak bang voor zijn.
 
Alle gesprekken gingen via de marktplaats app. Net even met elkaar gebeld, hij klonk erg oprecht. Afgesproken dat ik id kaart en rijbewijs overhandig en 3/4 van het geld. Eerst proefrit maken en dan pas overschrijven.
Voor zijn gemoedsrust ga ik ff een formulier zoeken waarin in zeg dat ik aansprakelijk ben voor schade welke ik gedurende de proefrit zou maken.
Schijnbaar was van een vriend van 'm op deze manier z'n Harley gejat...

Misschien komt het toch nog goed. Hij geeft zelfs m'n handgeld terug mocht de koop niet doorgaan...

Ik hou jullie op de hoogte.

Grt RMK75
Succes ermee.
 
Nou jij gaat proefrijden t ding loopt naar de bliksem ,tadaa zegt de verkoper en de groeten!
Rare deal nooit doen
 
Terug
Bovenaan Onderaan