Overschrijven zonder rijbewijs

RutGear!

Die hard MF'er
19 mrt 2008
359
0
Hallo allemaal,

Ik wil dit weekend voor een motor gaan kijken maar ik heb zelf nog geen rijbewijs, degene met wie ik ga kijken wel.

Nu is mijn vraag; stel dat ik de motor ga kopen, kan ik dan de motor overschrijven op de naam van de vriend van me die wel een rijbewijs heeft? zodat de motor meteen kan worden terug-gereden, zoja hoe zit dat dan met de verzekering etc?

Alvast bedankt voor de (zinnige) reacties!

:]
Rutger
 
Ja dat kan maar dan moet de verzekering óók op zijn naam staan. Hij is dan immers (op papier) de eigenaar van de motor.
 
Laatst bewerkt:
Overschrijven kan binnen 5 minuten bij het postkantoor, verzekering is een kwestie van even doorbellen. Als je daar al een verzekering hebt lopen kost het je nogmaals geen 5 minuten.. Volgens mij is het zelfs zo dat de motor nog 30 dagen verzekerd is via de verzekering van de verkoper zodat je dat rustig uit kan zoeken.. Dat kreeg ik bij Unive te horen maar dat moet je voor de zekerheid even navragen)..
Edit: wat kofferrek zegt...
 
Laatst bewerkt:
Je kunt hem ook op jouw naam zetten en verzekeren en vervolgens aan je vriend "uitlenen".

Maar dan moet je wat meer zaken regelen van te voren.
Om over te schrijven moet je een ID kaart of paspoort hebben PLUS een max drie maanden oud uittreksel uit het bevolkingsregister.
Voor de verzekering eerst even rondbellen, sommige doen moeilijk over het hebben van een rijbewijs, andere niet.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon op jouw naam zetten en je vriend de motor terug laten rijden.
Via de telefoon wel eerst even verzekeren op jouw naam, een rijbewijs is hiervoor niet per se nodig.

Zelf heb ik ook mijn motor gekocht voor ik mijn rbw had, gewoon op mijn naam gezet en een vriend reed haar terug. De verzekering (Centraal Beheer) deed totaal niet moeilijk en ik kon gewoon een verzekering afsluiten, ook zonder rbw.
 
Ik had mijn 1e motor ook op mijn naam gezet toen ik nog geen rbw had.... gewoon verzekerd en door een vriend met rbw terug laten rijden. Das geen probleem. Hij is immer gewoon bevoegd om te rijden als ik hem toestemming geef.
Nog speciaal na gevraagd toen bij mijn verzekering.
 
Je kunt hem ook op jouw naam zetten en verzekeren en vervolgens aan je vriend "uitlenen".

Maar dan moet je wat meer zaken regelen van te voren.
Om over te schrijven moet je een ID kaart of paspoort hebben PLUS een max drie maanden oud uittreksel uit het bevolkingsregister.
Voor de verzekering eerst even rondbellen, sommige doen moeilijk over het hebben van een rijbewijs, andere niet.

:^

Op die manier kun je m op jouw naam laten zetten zonder dat je al een rijbewijs hebt.

Vervolgens verzekeren, dat zal toch moeten vanaf het moment dat hij op jouw naam staat.
Op zich is het geen probleem dat er iemand anders een keer op jouw motor rijdt, alleen als er structureel een ander als regelmatige bestuurder gaat optreden moet je dit aangeven bij de verzekeringsmaatschappij.
 
Overschrijven kan binnen 5 minuten bij het postkantoor, verzekering is een kwestie van even doorbellen. Als je daar al een verzekering hebt lopen kost het je nogmaals geen 5 minuten.. Volgens mij is het zelfs zo dat de motor nog 30 dagen verzekerd is via de verzekering van de verkoper zodat je dat rustig uit kan zoeken.. Dat kreeg ik bij Unive te horen maar dat moet je voor de zekerheid even navragen)..
Edit: wat kofferrek zegt...

Nee, pas daarvoor op !!

Indien er schade gereden word en er nog geen geldige andere (nieuwe ) verzekering is afgesloten dan word de benadeelde nog 30 dagen door de "oude"verzekering schadeloos gesteld.

Iedereen die een motorvoertuig op zijn naam zet is verplicht per direct een geldige WAM verzekering afsluiten.
 
Indien er schade gereden word en er nog geen geldige andere (nieuwe ) verzekering is afgesloten dan word de benadeelde nog 30 dagen door de "oude"verzekering schadeloos gesteld.

Waarna die verzekering het tracht te verhalen op de nieuwe (onverzekerde) eigenaar schat ik zo in?

Hij moet inderdaad direct verzekerd zijn, gelukkig kan dat prima telefonisch! :)
 
Je kan de motor op jouw naam laten overschrijven, maakt niet uit of je een rijbewijs hebt.
De motor van mijn vader heeft ook heel lang op m'n ma's naam gestaan terwijl zij geen rijbewijs had en mijn vriend ook niet en zijn motor staat al wel op zijn naam.
 
Ik denk op de bestuurder op dat moment, mocht dat een andere zijn dan de eigenaar / tenaamgestelde.

De verzekering komt eerst bij de nieuwe eigenaar langs. Pas als je dan kunt aantonen dat jij het niet was gaan ze een deurtje verder. Verzekeren kost je de kop niet. Niet mee rotzooien dus.
 
Terug
Bovenaan Onderaan