Overspuiten magnesium velgen

GSC-RS

MF veteraan
10 jul 2007
8.524
0
Zolang t maar niet te druk is...
Hallo allemaal,

Heb een vraag en kan hier niet veel over vinden, ik weet een setje magnesium velgen te staan voor mn Duc en heb hier wel oren naar. Nou zijn deze velgen niet mijn kleur en zou ze eventueel graag willen overspuiten.

Is dit zomaar mogelijk en kun je allerlei soorten lak gebruiken??

In eerste instantie zullen de velgen natuurlijk in goede staat moeten verkeren, dus geen last hebben van haarscheurtjes e.d. Nu heb ik de velgen nog niet grondig bekeken, maar voor ik dat ga doen zou ik graag eerst wat info willen hebben.

Dus wie kan mij hier wat meer over vertellen??

Alvast harstikke bedankt,

@ GSCORSE
 
He GSCORSE,

Magnesium velgen zijn niet even 'zomaar' te lakken. Ze hebben een andere behandeling nodig dan bijvoorbeeld lichtmetaal. Maar goed, voor zover ik weet kan je de velgen gewoon zandstralen, poedercoaten en de kleur geven die je wil, alleen op een aangepaste manier.

Dit doe je uiteraard niet zomaar even zelf, hier heb je allerlei bedrijven voor. Eentje waar ik wel eens me neus heb uitgestoken is Renoblast --> Home

Zo'n bedrijf 'eist' van jou wel dat als je daar een velg brengt dat ie schoon is en dat je de band, lood en ventiel eraf haalt. Als je dit doet is het handig om te bekijken of er scheuren, schoonheidsfoutje etc op de velg te vinden zijn. Desnoods schuur je de velg een beetje op om de staat te bepalen.

Goed, ik hoop dat je hier iets aan hebt :z

He suc6 :W
 
Roland Meerman heeft mijn magnesium velgen overgespoten. De originele poedercoat was nog perfect (ze waren nieuw) en hij heeft deze gewoon opgeschurd en daarna verf erover. Als de coating nog redelijk is, zou het voor jouw velgen misschien ook wat zijn.

O ja, sommige poedercoaters zijn nogal "industrieel" en die zou ik geen enkel motorfiets onderdeel toevertrouwen, zeker geen magnesium velg.
 
Laatst bewerkt:
magnesium is enorm corrosiegevoelig.
aan de buitenkant zie je een klein plekje maar het gaat door en door.
je begint met een klein schroevendraaiertje te wroeten en je blijft graven.

mochten jouw velgen goed zijn kan je ze stralen en daarna behandelen met selenigzuur.
ik heb geen idee wie dat spul verkoopt of gebruikt.
ik werk in de luchtvaart, daar hebben we een mannetje dat uit de motorshop komt met een potje en een kwastje.
ik zou zoeken naar bedrijven die chromateren en cadmeren.

Overigens, ik zou geen magnesium velgen willen hebben, mij teveel zorgen.
 
Bedankt alvast en ik kan hier wel wat mee!! Nog meer tips zijn natuurlijk altijd welkom!!

En tja over magnesium velgen heeft ieder zn eigen mening.....in `t Ducati-wereldje zijn er genoeg mensen die al jaren en jaren met magnesium velgen rijden en ze verdienen extra aandacht. Maar verder nooit echt gekke verhalen over gehoord....in ons clubblad is er ook al eens een heel stuk gewijd aan magnesium velgen. In principe valt het allemaal nog wel mee....mits je goed onderhoud pleegt.

nogmaals bedankt....
 
Bedankt alvast en ik kan hier wel wat mee!! Nog meer tips zijn natuurlijk altijd welkom!!

En tja over magnesium velgen heeft ieder zn eigen mening.....in `t Ducati-wereldje zijn er genoeg mensen die al jaren en jaren met magnesium velgen rijden en ze verdienen extra aandacht. Maar verder nooit echt gekke verhalen over gehoord....in ons clubblad is er ook al eens een heel stuk gewijd aan magnesium velgen. In principe valt het allemaal nog wel mee....mits je goed onderhoud pleegt.

nogmaals bedankt....

Ik was vorige week bij Biggel, daar stond een 748sp en daarvan werden iedere 4 jaar de velgen(magnesium) opnieuw gespoten. Bel maar eens naar biggel zou ik zeggen.
 
Ik was vorige week bij Biggel, daar stond een 748sp en daarvan werden iedere 4 jaar de velgen(magnesium) opnieuw gespoten. Bel maar eens naar biggel zou ik zeggen.

@Chief: Goede tip even bellen met Biggel.....

Tis nog niets concreets hoor...maar weet ze ergens te staan en misschien dat ik een goede deal kan maken met mijn marchesini`s.....we zullen wel zien....
 
Over de standaard poedercoat kun je, na licht opschuren, gewoon primer en uiteindelijk 2K lak spuiten. (als de poedercoat niet beschadigt is zou je zelfs de primer/filler weg kunnen laten.)
Ik zou geen 1k basecoat en 2k clearcoat gebruiken maar gewoon 2k autolak waar geen clearcoat voor nodig is. Ik denk dat het laatste toch iets bestendiger is tegen steenslag dan base- + clearcoat, omdat je een laag hebt die door en door 2K is. Bij een 2 laags systeem is alleen de toplaag (clearcoat) 2K.

Het mooiste is natuurlijk poedercoating, niet zozeer qua look maar qua kras bestendigheid, maar dat kun je zelf niet doen.
 
Laatst bewerkt:
Even dit topic voor mezelf markeren,
Wil zelf nl een Marvic penta 1 achtervelg opschuren,plamuren en zwart spuiten.
Mocht er toch nog iemand dit lezen zou enige input hoe ik dat moet aanpakken natuurlijk super zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan