overspuiten???

kawajunk

Die hard MF'er
8 jun 2006
432
0
Hilversum
ik wil van het najaar beginnen met me motor over te spuiten.
maar nou weet ik niet met welk schuurpapier je moet schuren
of op welke manier je de onderdelen moet behandelen :?
misschien is het een idee om voor mij en waarschijnlijk vele andere om hier ook een how to van te maken.
dus als er iemand is die die dit kan en wil hoor en lees ik het graag
 
Pfffffff ik heb net het kapje van mijn koplamp gespoten en ben daar 4 dagen mee bezig geweest om een redelijk resultaat te krijgen
Ik heb dus het kapje geloof ik al 5 keer gespoten
Ik heb trouwens 800 schuurpapier gebruikt geloof ik en dan nat schuren
 
Je kan gewoon een spuit-bedrijf bellen en daar vragen hoe ze het doen. Als je er dan bij verteld dat je het zelf wilt schuren etc maar uiteindelijk wilt laten spuiten dan zullen ze je denk ik wel vertellen hoe je het precies moet doen hoor. Waarschijnlijk kan je daar dan zelfs je schuurpapiertjes etc halen.

En als je dan toch zelf wilt spuiten, dan kom je er niet meer terug :+ :9
 
TIP laat het gewoon door een bedrijf doen, want ik heb zelf in mijn brommer tijd alleen maar drama gehad met spuiten. zeker op kunstof. Het ziet er eerste half jaartje leuk uit allemaal, maar op ten duur gaat het eraf springen. Tenzij je met een compressor spuit, want over motip spuitbusjes ben ik niet echt tevreden.

succes!! :W
 
Als je er zelf geen kaas van hebt gegeten kun je het beter laten doen door iemand die daar voor geleerd heeft....Het spuiten is al een vak apart,maar de voorbewerking nog meer....De beste spuiter kan je kuipdelen spuiten maar als de voorbewerking niet goed is dan wordt het echt niet wat hoor...... :N
 
Eerst schuren met 600 of 800 afhankelijk van hoe slecht de lak is. Alle oneffenheden er ruim uitschuren en de overgang van grondlak naar laklaag zo groot mogelij schuren. Dus als je een dun lijntje grondlak ziet moet je meer op de lak schuren todat die gelijker ligt met de grondlak. Het zelfde geld ook voor de lijn tussen je plastic en de grondlak. Hoe meer oneffenheden je strak zet hoe mooier het resultaat.
Daarna met 1000 het zelfde liedje. Denk je dat je klaar bent schoon en droogmaken en goed kijken of alles mat is. Een klein blinkend plekje is geen optie. Nog meer schuren dus. Als je dan klaar bent ga je er nog eens luchtjes met 1200 over. Alles met water en waterproof schuren.
Als je veel steenslag hebt en dus veel grote "platen" hebt geschuurd, kun je het best filler gebruiken en daarna ev grondlak. Dagje drogen en weer met 1200 schuren.
Daarna lakken. Maar het spuitwerk zelf zou ik niet zelf doen.
Suc6!
 
Eerst schuren met 600 of 800 afhankelijk van hoe slecht de lak is. Alle oneffenheden er ruim uitschuren en de overgang van grondlak naar laklaag zo groot mogelij schuren. Dus als je een dun lijntje grondlak ziet moet je meer op de lak schuren todat die gelijker ligt met de grondlak. Het zelfde geld ook voor de lijn tussen je plastic en de grondlak. Hoe meer oneffenheden je strak zet hoe mooier het resultaat.
Daarna met 1000 het zelfde liedje. Denk je dat je klaar bent schoon en droogmaken en goed kijken of alles mat is. Een klein blinkend plekje is geen optie. Nog meer schuren dus. Als je dan klaar bent ga je er nog eens luchtjes met 1200 over. Alles met water en waterproof schuren.
Als je veel steenslag hebt en dus veel grote "platen" hebt geschuurd, kun je het best filler gebruiken en daarna ev grondlak. Dagje drogen en weer met 1200 schuren.
Daarna lakken. Maar het spuitwerk zelf zou ik niet zelf doen.
Suc6!

Nu ik er zo overnadenk zou ik waarschijnlijk andersom willen stellen. Schuren door iemand anders en zelf spuiten. Dat schuren is zo'n pokke werk om het goed te doen. Spuiten is veel leuker maar moet je wel handig in zijn.
 
Eerst je werkstuk schoonmaken en ontvetten. Dan schuren met wet 'n dry en water. Je begint, afhankelijk van de schade, met grof schuurpapier (bv. 400). Dan ga je over naar steeds fijner schuurpapier. Vervolgens een dunne laag spuitprimer aanbrengen, dan kun je goed zien waar de resterende oneffenheden zitten.
Gebruik NOOIT gewone plamuur of lakplamuur om pitten oid op te vullen, dat trekt vocht aan en levert een lelijk resultaat. Gebruik altijd twee-componenten plamuur.
Spuiten is inderdaad een vak apart. Als je het toch zelf wilt doen, zorg dan voor goeie apparatuur en een zo stofvrij mogelijke spuitplek. Voordat je gaat spuiten, eerst de ruimte goed sproeien, zodat het stof neerslaat. Hang vochtige lappen op om stof zoveel mogelijk tegen te gaan.
Behandel voor het spuiten je werkstuk met kleeflappen (soort plakkerige lappen textiel die alle stof en losse deeltjes opnemen). Spuiten doe je in dunne lagen, de eerste laag is de dunste. Tussen de lagen 10 minuten á een kwartier laten rusten. Liever tien dunne lagen als één dikke..... Spuiten doe je in overlappende stroken. Beweeg de spuit gelijkmatig en op gelijke afstand heen- en weer, in iets ruimere bewegingen dan je werkstuk lang/breed is.
Voor een motor is het het beste om je kleur "af te dekken" met een twee-componenten lak. Die is veel harder, bestand tegen benzine, olie etc. en geeft ook nog "diepte" aan je spuitwerk. Spuit opnieuw een aantal lagen. Doe dit pas als de kleur minstens 3 dagen is uitgehard.
Vervolgens laat je dit opnieuw 3 dagen uitharden. Nu ga je met heel fijn (nat!) schuurpapier de boel polijsten. Als dat klaar is, de laatste polijstbewerking met Commandant 4 cleaner. Vervolgens in de was zetten.

Oh ja.... "kaal" plastic bevat weekmakers, chemicaliën die door de verf worden opgelost en je spuitwerk flink kunnen verpesten. Er zijn speciale plasticprimers te koop.
Kaal metaal moet je voor een goede hechting eerst behandelen met een "etsprimer".

De kwaliteit van de verf die je gebruikt is ook belangrijk. De kleur en de twee componentenlak moeten op elkaar zijn afgestemd, anders kunnen ze op elkaar gaan reageren met verpest spuitwerk als resultaat. Stickers onder de blanke lak kan vaak prima. Test wel eerst of de stickers/lijm niet reageren met de lak....
 
Polijst jij de blanke lak met scheurpapier en commendant? Of komt er nog een laag blanke lak op? Ik heb wel eens gezien dat ze de lak ook een keer schuuren en dan weer lakken om sinaasappelhuidje tegen te gaan.

Nog een tip na het lezen van JanB z'n reply: Als je je stickers onder de blanke lak wil, laat de gestickerde delen ruim een dag op een warm plekje liggen. Eventuele kleine luchtbelletjes (en die ga je krijgen, wees niet bang) trekken helemaal weg, en de lijm word hard. Mijn spuiter heeft iets te vroeg de vernis gespoten en dat is op een paar plekken jammer genoeg te zien.
 
met heel veel liefde en heel veel geduld kun je veel bereiken
ben je daarna nog zo trots op je werk
dit was ook men eerste maal maar wel met compressor en spuitpistool.
en het schuren is een engelen geduld werk,oneffenheden plamuren schuren weer bij plamuren en weer schuren tot het volledig effen is.
het komt wel goed.de moed erin houden.
full

zo was ie eerst.
 
Polijst jij de blanke lak met scheurpapier en commendant? Of komt er nog een laag blanke lak op? Ik heb wel eens gezien dat ze de lak ook een keer schuuren en dan weer lakken om sinaasappelhuidje tegen te gaan.

Yep.... mits je de blanke laklaag dik genoeg hebt gemaakt kun je er rustig wat af halen. Spuiters doen het ook zo om een volkomen strakke huid te krijgen. Uiteraard moet de huid dan al redelijk strak zijn en moet je geen grof schuurpapier gebruiken.
 
Yep.... mits je de blanke laklaag dik genoeg hebt gemaakt kun je er rustig wat af halen. Spuiters doen het ook zo om een volkomen strakke huid te krijgen. Uiteraard moet de huid dan al redelijk strak zijn en moet je geen grof schuurpapier gebruiken.
:? :? :?

Als je een goede spuiter bent doe je het in 1 keer goed zonder na te schuren........Zie het al voor me als ze in het bedrijf een hele auto spuiten daarna weer aan het schuren gaan en dan polijsten......... _O- _O- Beetje veel werk kun je beter meteen goed spuiten zonder sinasappelhuid..
 
Als je nog nooit met een spuitpistool in je handen hebt gestaan kun je beter je commentaar voor je houden.
Kwam dit weekend een bevriende spuiter tegen en die zei dat ze bij dit bij durdere projecten wel vaker doen.
JanB heeft dus gelijk en jij niet.
 
Als je nog nooit met een spuitpistool in je handen hebt gestaan kun je beter je commentaar voor je houden.
Kwam dit weekend een bevriende spuiter tegen en die zei dat ze bij dit bij durdere projecten wel vaker doen.
JanB heeft dus gelijk en jij niet.

Denk ff om je bloeddruk joh... Dat is inderdaad niet gebruikelijk. Alleen bij dure auto's zoals Jaguars bijvoorbeeld word er een dikkere laag blanke lak gebruikt die gepolijst wordt.
 
:? :? :?

Als je een goede spuiter bent doe je het in 1 keer goed zonder na te schuren........Zie het al voor me als ze in het bedrijf een hele auto spuiten daarna weer aan het schuren gaan en dan polijsten......... _O- _O- Beetje veel werk kun je beter meteen goed spuiten zonder sinasappelhuid..
Ze waren bij American Hotrod ook de laklaag aan het wetsanden om vervolgens te polijsten. Dat gebeurd echt alleen bij de high end auto's volgens mij ja... anders is het gewoon veel te veel werk.

Was laatst aan het auto shoppen, maar viel me écht op hoe erg die sinaasappelhuid lak wel niet is bij nieuwe auto's! Ik vond het geen potje, sta je over de kap te kijken en is het net een maanlandschap...
 
Als je nog nooit met een spuitpistool in je handen hebt gestaan kun je beter je commentaar voor je houden.
Kwam dit weekend een bevriende spuiter tegen en die zei dat ze bij dit bij durdere projecten wel vaker doen.
JanB heeft dus gelijk en jij niet.
Wil niet veel zeggen maar sta zo'n 8 uur per dag met een spuitpistool sata 2000 in mijn hand dus....... O-) _O-
 
En het klopt dat ze het heel af en toe bij speciale opdrachten doen,maar bij een motorfiets geheel overbodig alles loopt rond en bol en de blanke lak spant dan zo goed dat hij super glad aantrekt......... :Y
 
Met mijn bloeddruk is niets mis, sterker nog hij is iets lager dan normaal..

On topic: Waarom geef je dan dat commentaar Duccie? En we hadden het over motors, niet over auto's. Als het voor je eigen motor is ga je er wat meer voor over hebben. De topic starter geeft al aan dat hij dit voor de eerste keer doet. Kans bestaat dat hij in eerst instantie niet het werk afleverd dan hij zou willen.
Met extra schuur werk zal het resultaat beter zijn.
Nu weet hij teminste dat hij iets kan doen, als de vernis er niet opzit zoals hij dat zou willen. En ik weet zeker dat ook jij wel eens een druipertje maakt. Iedereen maakt fouten.
 
Met mijn bloeddruk is niets mis, sterker nog hij is iets lager dan normaal..

On topic: Waarom geef je dan dat commentaar Duccie? En we hadden het over motors, niet over auto's. Als het voor je eigen motor is ga je er wat meer voor over hebben. De topic starter geeft al aan dat hij dit voor de eerste keer doet. Kans bestaat dat hij in eerst instantie niet het werk afleverd dan hij zou willen.
Met extra schuur werk zal het resultaat beter zijn.
Nu weet hij teminste dat hij iets kan doen, als de vernis er niet opzit zoals hij dat zou willen. En ik weet zeker dat ook jij wel eens een druipertje maakt. Iedereen maakt fouten.

Ik snap ook wel wat jij bedoeld,maar heb zovaak mee gemaakt dat mensen voor honderden euro's aan spuitbussen uitgeven en aan schuurpapier en plamuur en dat het eindresultaat dan toch niet is wat ze er van hadden verwacht,En dan alsnog naar een bedrijf moeten gaan waar ze dan weer een hoop geld kwijt zijn......zou een beetje zonde zijn van het geld en de tijd die je er dan ik hebt gestoken....
 
Terug
Bovenaan Onderaan