Overstap lesmotor naar sportievere motor

Faithz

MF veteraan
18 mei 2004
1.931
0
Eindhoven
Hoe is het nou om van een ER-5 af te stappen en op bijvoorbeeld een zx6r :9~ of een CBR600f te stappen?

Ik ben nu aan het lessen en straks komt er iets moois in mijn nederig schuurtje. Maar ik maak me een beetje druk over het feit dat zo'n zx6r er veel groter en zwaarder uitziet dan dat ER-5je. Lijkt me een hele overgang.


Hoe hebben jullie dat ervaren?
 
Valt reuze mee. Heb zelf ook op een ER-5 gelest en toen een proefrit op een Fazer gemaakt.

De bijzondere verichtingen doe je niet zo soepel als op een ER-5 maar voor het rijden maakt het niets uit. Tenminste als je onder 7000tp/m blijft 8-) Daarboven gaat het akelig snel. Maar aangezien je met lessen/normaal rijden ook zelden boven de 7000tp/m komt is er dus geen verschil })
 
Hoe is het nou om van een ER-5 af te stappen en op bijvoorbeeld een zx6r :9~ of een CBR600f te stappen?

Ik ben nu aan het lessen en straks komt er iets moois in mijn nederig schuurtje. Maar ik maak me een beetje druk over het feit dat zo'n zx6r er veel groter en zwaarder uitziet dan dat ER-5je. Lijkt me een hele overgang.


Hoe hebben jullie dat ervaren?

Heb gelest op een CB500 en 6 maanden later een ZXR750RR gekocht :P geen problemen gehad, het is natuurlijk wel ff wennen.
 
goed te doen. het zijn wel flink sportievere motoren die je noemt, maar beide motoren staan er ook om bekend dat ze goed handelbaar zijn. ben zelf van een cb500 naar een vfr750 gegaan en dat was geen enkel probleem.

(hoewel, sta wel iets vaker aan de pomp ;-)
 
Niets bijzonders hoor!

Heb zelf de eerste paar lessen op een ER-5 gedaan, de rest van de lessen op een Honda CBF500 (met ABS).
Rij nu, sinds een maandje, op een Honda CBR600F. De zithouding is iets sportiever maar dat went heeeeeeeeel erg snel.

Succes!!!
 
Laatst bewerkt:
Ha heb net pas geleden mn rijbewijs gehaald en ben maar even gaan proefrijden op een ZX6R. Alleen de zit houding was iets anders voor de rest voelde hij vrijwel gelijk. Tot dat ik het gas open trok!!!! Was wel even schrikken maar de kick daarna was SUPER!!! Wil nog even een paar andere 600tjes testen en dan snel kopen!!!! Na het test rijden op zo'n ding ben ik niet meer te houden!!! Heb ook gelest op een ER-5.
 
Met het lessen reed ik op een GPZ400 en toen meteen een R6'04 gekocht.
Zat erg raar in het begin. En de gas reactie is ook erg rap. Echt heel erg wennen. Vooral de korte bochten gaan niet zo handig als met de lesmotor, maar na een dagje rijden was ik er al aan gewend.

Het feit blijft wel dat een foutje veel sneller en harder afgestraft wordt met een b.v. supersport.

Groeten,

Barry
 
faithz,als je net zo gezond in je bovenkamer bent als de rest hier dan komt alles goed.zijn alletwee leuke fietsen.
 
Valt reuze mee. Heb zelf ook op een ER-5 gelest en toen een proefrit op een Fazer gemaakt.

De bijzondere verichtingen doe je niet zo soepel als op een ER-5 maar voor het rijden maakt het niets uit. Tenminste als je onder 7000tp/m blijft 8-) Daarboven gaat het akelig snel. Maar aangezien je met lessen/normaal rijden ook zelden boven de 7000tp/m komt is er dus geen verschil })
:^ Op dat laatste na dan, ik kreeg altijd op mijn kop dat ik eerder moest schakelen :P

Ik heb toen na de proefrit ook een Fazer 600 gekocht en was er erg blij mee!
 
De stuuruitslag is ff wennen. Het stuur van een sportmotor kan niet zover draaien als die van een ER-5, je moet de motor ook in krappe bochten plat leggen... Dat is ff wennen.
 
M'n lesmotor was een BMW GS650. Daarna op een R6 2004, zonder problemen. Alleen is de stuuruitslag even wennen bij lage snelheden, maar op hogere snelheden veel makkelijker te rijden. Enne... oppassen met het gas he, gaat een stukkie harder!
 
behalve het vermogen rijd mijn GSX-R 750 beter als de lesmotoren waar ik op
heb gezeten
Rijden doe ik als een oud wijf, zeker als het regent :+
 
Heb ook gelest op een ER 5 en ben daarna direct op een CBR 600 gestapt.
Vond de CBR vele malen relaxter rijden en ook veel handelbaarder.
 
ik denk dat het wel mee valt, went inderdaad redelijk snel.

ik ga nu overstappen van een zz-r250 naar een ZX7-R, en dat vind ik wel ff wennen!
 
andersom ook goed? eerste echte motormeters waren op een Fazer 600, afgereden op een ER-5 en een ER-5 gekocht. Geen problemen mee hoor ;)
 
Ik heb gelest op een Honda CB500tje en mijn eerst is een Yamaha R6 racemonster 8-)
Ik wil je als tip meegeven mocht je een soortgelijk beest aanschaffen, om het rustig aan op te bouwen. SERIEUS!

Ik ben een hele nette rustige jongen o-) En zelfs ik heb hem in het begin regelmatig niet gepland op d'r achterwiel gehad :P
 
Nu ik ga kijken weegt een zx6r maar 3 kilo meer dan een ER-5 :) Moet lukken! Gewichtsverschil zal dan niet zo het probleem zijn.

Bedankt allemaal :)

Een R6 is een beetje te wild voor mij. Een zx6r, dat moet hem echt worden.
 
vergeet niet dat een zx6r lager bij de grond ligt
dus als je even kracht x arm denkt zou het bij de ZX6r iets meer moeite moeten
kosten om heen en weer te gooien
 
vergeet niet dat een zx6r lager bij de grond ligt
dus als je even kracht x arm denkt zou het bij de ZX6r iets meer moeite moeten
kosten om heen en weer te gooien


Oke, maar dat zit er in het begin niet in. Misschien een beetje. Maar gooi en smijt werk... ;)
 
vergeet niet dat een zx6r lager bij de grond ligt
dus als je even kracht x arm denkt zou het bij de ZX6r iets meer moeite moeten
kosten om heen en weer te gooien
Niet dus. Het zwaartepunt ligt lager bij een ZX6R. Dus hoef je het gewicht maar over een kleinere afstand te verplaatsen. De hefboom is trouwens groter, juist omdat de afstand stuur - zwaartepunt groter is en de afstand zwaartepunt - grond kleiner.
 
Terug
Bovenaan Onderaan