Hoi allen,
Ben al een tijdje lid maar ben meer een lezer dan een poster.
Mijn OP wordt een hele boterham maar omdat ik weinig post/reageer, wil ik een duidelijk beeld proberen schetsen van waar ik kom en waar ik naartoe wil.
Na een Deauville 650, een yamaha Fazer 600, een super Magna, Vulcan 800 en zelfs enkele jaren motorloos geweest te zijn, ben ik onlangs opnieuw overgeschakeld van een Marauder 800 naar een Deauville 650 van 2001, hoewel ik eigenlijk een zwaardere motor wou.
Reden is dat ik de tourmodellen (Pan 11/1300, BMW R1100/1150RT) toch mooier vind en aangenamer om te rijden dan de ‘choppers’ maar de choppers gaven destijds een veiliger (stabieler) gevoel omwille van mijn lengte. Met mijn 1.73m kon ik bij de Vulcan en nadien marauder plat met de voeten op de grond.
Maar echte (of is het eerste?) liefde blijft sluimeren, of hoe zegt men dat en ben dus opnieuw naar een tourder gegaan, nl; de deauville.
Uit angst voor het hoge(zware) zwaartepunt (ergo het gevaar op laten vallen), heb ik het bij een ‘licht’ model gehouden. Echter ben ik nu rustig aan ’t uitkijken naar 1 van de 3 genoemde modellen.
Ook de K1200/13GT heeft mijn interesse gewekt trouwens.
Wat de viercilinders betreft vind ik de pan1300 eigenlijk net wat mooier dan de K 12/1300GT maar het valt mij op dat de Pan veel scherper ‘zingt’ dan de GT.
Zie filmpje 1,vanaf 0.12" en filmpje 2vanaf3.26".
Is daar een logische of technische verklaring voor en kan het geluid van de Pan anders/aangenamer worden afgesteld ?
2de vraag heeft uiteraard betrekking op de keuze tussen de modellen Pan 11/1300 en BMW 1100/1150RT enerzijds en K12/1300GT anderzijds.
Eigenlijk meer specifiek tussen twee of viercilinder.
Ik heb namelijk reeds gelezen op dit forum en andere sites en heb de indruk dat de tweecilinder vooral voor kortere, sportievere ritten wordt aangeraden en de viercilinder voor de langere, relax ritten.
Bochten en dergelijke kunnen ze beiden wel aan maar is het dan werkelijk zo’n probleem, motor technisch gezien, om een viercilinder merendeel voor kortere ritten te gebruiken.
Kort gezegd is mijn doelstelling namelijk naar schatting 70% kortere(10,20 tot 50,60km) ritten en 30% langere tourritten. Ben overigens een all season rijder.
Een dezer dagen ga ik met de verschillende modellen proef zitten/rijden maar niettemin stel ik jullie adviezen ook op prijs.
Alvast dank voor jullie geduld en vuur maar af.
Ben al een tijdje lid maar ben meer een lezer dan een poster.
Mijn OP wordt een hele boterham maar omdat ik weinig post/reageer, wil ik een duidelijk beeld proberen schetsen van waar ik kom en waar ik naartoe wil.
Na een Deauville 650, een yamaha Fazer 600, een super Magna, Vulcan 800 en zelfs enkele jaren motorloos geweest te zijn, ben ik onlangs opnieuw overgeschakeld van een Marauder 800 naar een Deauville 650 van 2001, hoewel ik eigenlijk een zwaardere motor wou.
Reden is dat ik de tourmodellen (Pan 11/1300, BMW R1100/1150RT) toch mooier vind en aangenamer om te rijden dan de ‘choppers’ maar de choppers gaven destijds een veiliger (stabieler) gevoel omwille van mijn lengte. Met mijn 1.73m kon ik bij de Vulcan en nadien marauder plat met de voeten op de grond.
Maar echte (of is het eerste?) liefde blijft sluimeren, of hoe zegt men dat en ben dus opnieuw naar een tourder gegaan, nl; de deauville.
Uit angst voor het hoge(zware) zwaartepunt (ergo het gevaar op laten vallen), heb ik het bij een ‘licht’ model gehouden. Echter ben ik nu rustig aan ’t uitkijken naar 1 van de 3 genoemde modellen.
Ook de K1200/13GT heeft mijn interesse gewekt trouwens.
Wat de viercilinders betreft vind ik de pan1300 eigenlijk net wat mooier dan de K 12/1300GT maar het valt mij op dat de Pan veel scherper ‘zingt’ dan de GT.
Zie filmpje 1,vanaf 0.12" en filmpje 2vanaf3.26".
Is daar een logische of technische verklaring voor en kan het geluid van de Pan anders/aangenamer worden afgesteld ?
2de vraag heeft uiteraard betrekking op de keuze tussen de modellen Pan 11/1300 en BMW 1100/1150RT enerzijds en K12/1300GT anderzijds.
Eigenlijk meer specifiek tussen twee of viercilinder.
Ik heb namelijk reeds gelezen op dit forum en andere sites en heb de indruk dat de tweecilinder vooral voor kortere, sportievere ritten wordt aangeraden en de viercilinder voor de langere, relax ritten.
Bochten en dergelijke kunnen ze beiden wel aan maar is het dan werkelijk zo’n probleem, motor technisch gezien, om een viercilinder merendeel voor kortere ritten te gebruiken.
Kort gezegd is mijn doelstelling namelijk naar schatting 70% kortere(10,20 tot 50,60km) ritten en 30% langere tourritten. Ben overigens een all season rijder.
Een dezer dagen ga ik met de verschillende modellen proef zitten/rijden maar niettemin stel ik jullie adviezen ook op prijs.
Alvast dank voor jullie geduld en vuur maar af.
Laatst bewerkt: