Overstap naar zwaardere toermotor

Geert2012

MF'er
17 mrt 2012
64
0
Aarschot
Hoi allen,

Ben al een tijdje lid maar ben meer een lezer dan een poster.

Mijn OP wordt een hele boterham maar omdat ik weinig post/reageer, wil ik een duidelijk beeld proberen schetsen van waar ik kom en waar ik naartoe wil.

Na een Deauville 650, een yamaha Fazer 600, een super Magna, Vulcan 800 en zelfs enkele jaren motorloos geweest te zijn, ben ik onlangs opnieuw overgeschakeld van een Marauder 800 naar een Deauville 650 van 2001, hoewel ik eigenlijk een zwaardere motor wou.

Reden is dat ik de tourmodellen (Pan 11/1300, BMW R1100/1150RT) toch mooier vind en aangenamer om te rijden dan de ‘choppers’ maar de choppers gaven destijds een veiliger (stabieler) gevoel omwille van mijn lengte. Met mijn 1.73m kon ik bij de Vulcan en nadien marauder plat met de voeten op de grond.

Maar echte (of is het eerste?) liefde blijft sluimeren, of hoe zegt men dat en ben dus opnieuw naar een tourder gegaan, nl; de deauville.

Uit angst voor het hoge(zware) zwaartepunt (ergo het gevaar op laten vallen), heb ik het bij een ‘licht’ model gehouden. Echter ben ik nu rustig aan ’t uitkijken naar 1 van de 3 genoemde modellen.
Ook de K1200/13GT heeft mijn interesse gewekt trouwens.

Wat de viercilinders betreft vind ik de pan1300 eigenlijk net wat mooier dan de K 12/1300GT maar het valt mij op dat de Pan veel scherper ‘zingt’ dan de GT.
Zie filmpje 1,vanaf 0.12" en filmpje 2vanaf3.26".

Is daar een logische of technische verklaring voor en kan het geluid van de Pan anders/aangenamer worden afgesteld ?

2de vraag heeft uiteraard betrekking op de keuze tussen de modellen Pan 11/1300 en BMW 1100/1150RT enerzijds en K12/1300GT anderzijds.
Eigenlijk meer specifiek tussen twee of viercilinder.

Ik heb namelijk reeds gelezen op dit forum en andere sites en heb de indruk dat de tweecilinder vooral voor kortere, sportievere ritten wordt aangeraden en de viercilinder voor de langere, relax ritten.
Bochten en dergelijke kunnen ze beiden wel aan maar is het dan werkelijk zo’n probleem, motor technisch gezien, om een viercilinder merendeel voor kortere ritten te gebruiken.

Kort gezegd is mijn doelstelling namelijk naar schatting 70% kortere(10,20 tot 50,60km) ritten en 30% langere tourritten. Ben overigens een all season rijder.

Een dezer dagen ga ik met de verschillende modellen proef zitten/rijden maar niettemin stel ik jullie adviezen ook op prijs.

Alvast dank voor jullie geduld en vuur maar af.
 
Laatst bewerkt:
Je kunt natuurlijk het beste van de twee werelden combineren en gaan voor een driecilinder. Dit paart de voordelen van beide motoren aan elkaar, zonder de nadelen over te nemen.
Ik denk bijvoorbeeld aan de Sprint ST 955i of de 1050, Of de Tiger 1050, of de recentere Tigers 800.
Hangt van je budget af. De Tiger 1050 is misschien wat hoog, maar met wat verlagen lukt dat ook wel ;-)
 
Gezien het nogal subtiele onderscheid (geschikt voor kortere of langere ritten!?) is het in ieder geval belangrijk om een lange proefrit te maken :] . De werkelijke verschillen tussen dit soort motoren zijn vooral een kwestie van smaak. Wat moeten we daar nou voor advies over geven?

Bedenk af en toe hoe leuk het is, dat je kan gaan kiezen :)

Weeg vooral ook mee dat de meeste reacties komen van mensen, die hun eigen motor het fijnst vinden.
 
Laatst bewerkt:
een rit van 10-50 km is prima te doen met een 4-cilinder, ik zou het eerste argument nog moeten horen waarom dat niet zou kunnen. Cilinder inhoud lijkt mij dan een belangrijker argument. een motor met grotere inhoud is vaker wat laagtoeriger bij snelweg-werk en dus minder vermoeiend om te rijden. Een FJR1300 is een 4-cilinder met een zeer soepel karakter, terwijl een FZ-6 4-cilinder van hetzelfde merk juist weer hoger in toeren draait bij dezelfde snelheid en versnelling.
of je veel snelweg gaat rijden is een 2e. verder is het vaker een kwestie van smaak. zelf ben ik een 2-cilinder fanaat, ik vind het motorkarakter wat levendiger en speelser.

over de K1200/1300 en Pan1300 verschillen: de Pan heeft een V4 met een andere ontstekingsvolgorde van de cilinders als de BMW K serie, welke een 4 in lijn is met een regelmatige ontstekingsvolgorde. Dit geeft een ander geluid en karakter, de ene rijder vindt het geweldig, de andere vindt het helemaal niks. Puur persoonlijk.

Oftewel, kijk wat je mooi vind, voel wat lekker zit, ga proefritten maken en maak je keuze op basis van je eigen ervaring.

www.cycle-ergo.com is een goede site om alvast wat modellen van je lijst af te kunnen strepen op basis van je lengte
 
Laatst bewerkt:
Je kunt natuurlijk het beste van de twee werelden combineren en gaan voor een driecilinder. Dit paart de voordelen van beide motoren aan elkaar, zonder de nadelen over te nemen.
Ik denk bijvoorbeeld aan de Sprint ST 955i of de 1050, Of de Tiger 1050, of de recentere Tigers 800.
Hangt van je budget af. De Tiger 1050 is misschien wat hoog, maar met wat verlagen lukt dat ook wel ;-)

komt ie weer hoor, met zn Engelse reclamepraatje :')

Als je dan toch voor een 3-cilinder gaat, pak dan een Yamaha MT-09 Tracer *O*
 
Haha, Engels ja, maar reclamepraatje? Ik heb met alles gereden, van dikke ééncilinder tot zescilinder. En voor mij persoonlijk is een driecilinder het fijnste. De meeste mensen denken hier zelfs niet aan, dus ja, een beetje reclame voor de triples is nooit weg. ;-)
 
Ben erg tevreden met de ST1100.
Als rustige tourmotor maar ook om stevig mee door te rijden. ( knietjes aan de grond )

En vind het een groot voordeel dat er een helm in de zijkoffers past.
Maar omdat ze in de motor vallen is hij toch niet breed.

Wel even rekening mee houden als je van een chopper komt dat de power hoger in de toeren verstopt zit.
Dat is dus dat "zingen", dat is eenmaal zo bij een 4 cil.
Kwam van een virago 1100 af en zal uit automatisme veel te laag in de toeren ( 2000-4000 maar bij deze motoren begint het bij 5000 pas een beetje te komen.

De benzine tank van de ST1100 zit onder het zadel, onder de kap waar normaal je tank zit zit je luchtfilter.
Dus dat helpt mee aan een lekker laag zwaartepunt.
Zit wel gewoon een tankklepje op je neptank waar je langs kan tanken, zadel hoeft er niet af. :P
 
De BMW RT schijnt qua ergonomie en windbescherming de ultieme toermotor te zijn. Hij is ook lichter dan een Pan of een BMW K GT. Vraag blijft altijd of je overweg kunt met het boxerblok. De een loopt er mee weg en waardeert het levendige karakter; de ander vindt het helemaal niets en heeft liever een zoemende 4-cilinder.

De K-serie van BMW is vergelijkbaar met de FJR en GTR (sportieve toermachine). De Pan komt dichter bij het toerkarakter van de BMW-boxers, maar heeft wel een V4-blok (met het specifieke geluid).

Wil je vooral toerkarakter, kies dan de boxer of de Pan. Wil je een vleugje sportiviteit, ga dan voor de K-serie, de GTR of de FJR.

Maar vooral: maak een proefrit en ervaar de verschillen.

Suc6 met de keuze!
 
Hoi mensen, dank voor jullie tips, adviezen.

@Bendevanmarx triumph trophy was mijn eerste tegenhanger voor de Pan omdat het een apart model is en ik rij (en heb) graag iets wat niet iedereen heeft, en je dus ook niet zoveel ziet.
Maar de 1200 zit nog ver boven het budget en de 900 is met ketting. En das niet mijn ding; te vaak smeren.

@Badslipper haha ja, kiezen en proefrijden met de verschillende modelllen is best leuk maar ik val mensen liefst zo weinig mogelijk lastig.

@Pretpiloot ok, het geluidsverschil is dus een technisch kenmerk. Nu moet ik zeggen dat ik het geluid begin te waarderen. Heb mezelf namelijk lichtjes gedwongen enkele modellen tenminste te gaan proefzitten.
Proefrijden heb ik nog niet gedaan maar dat komt er nog wel eens van. Er zit echter geen haast achter.

@Dutchmiccro idd zwaartepunt van de Pan, zowel 1100 als 1300 valt heel goed mee.
Op de Pan kreeg ik, raar maar waar een soort van chopper gevoel wat betreft zithouding, gewoon wat hoger.
De standaard (brede) koffers gaan er sowieso toch af voor smallere exemplaren of het nu de Pan wordt of een BMW.

Conclusie, na proefzitten: stabiliteit en ‘beide voeten op de grond’ gevoel op de pan 1100 zijn goed al zit ik op de 1300 rechter. Die 1300 zit wel nog aangenamer en steviger dan de 1100.

Tja de BMW 1100/1150RT, kaarsrechte zithouding, stabiel, stevig, grondvast(voeten) en eigenlijk bijna de ideale motor voor mij, ware het niet dat (zelfde leeftijd)vergelijkbare modellen een stuk duurder zijn dan de Pan.
Bovendien lijkt mijn hart om één of andere bizarre reden steeds richting diezelfde Pan te keren. En na 4 Honda’s op 7 motoren kan ik, persoonlijk, beamen dat een Honda blijkbaar gewoon altijd start/ werkt wat ik van BMW’s al anders heb gehoord.

Het rare is zelfs, had de Deauville 700 75-80 pk gehad ipv 65 was dat ook een kanshebber, hoewel de kuip van de Pan uiteraard meer bescherming geeft tegen de elementen.

Groeten,
Geert
 
Ik heb afgelopen zaterdag ervaren wat stuurverhogers doen met de zitpositie op een Pan1100. Ik moest even met de Pan van een kennis van Alphen naar Zoetermeer voor een slijtring in het achterwiel van mijn Pan en daardoor kon ik mooi even het verschil testen tussen zijn verhoogde stuur en mijn standaard stuur. Ik moet zeggen: doordat ik wat rechterop zat, had ik het idee dat ik verder kon afschuinen met hogere bochtsnelheden. Aan het eind van de klus mijn stuur iets gekanteld waardoor de handgrepen wat hoger kwamen. Dat had direkt al het voordeel dat ik niet na verloop van tijd met slapende handjes aan mijn stuur hing. Nu alleen nog die verhoging er tussen en het is 90% perfect.
 
Laatst bewerkt:
De BMW RT schijnt qua ergonomie en windbescherming de ultieme toermotor te zijn. Hij is ook lichter dan een Pan of een BMW K GT. Vraag blijft altijd of je overweg kunt met het boxerblok. De een loopt er mee weg en waardeert het levendige karakter; de ander vindt het helemaal niets en heeft liever een zoemende 4-cilinder.

De K-serie van BMW is vergelijkbaar met de FJR en GTR (sportieve toermachine). De Pan komt dichter bij het toerkarakter van de BMW-boxers, maar heeft wel een V4-blok (met het specifieke geluid).

Wil je vooral toerkarakter, kies dan de boxer of de Pan. Wil je een vleugje sportiviteit, ga dan voor de K-serie, de GTR of de FJR.

Maar vooral: maak een proefrit en ervaar de verschillen.

Heb zelf een RT1150, en inderdaad que rijden en windbescherming een heerlijke motor. Probleem ondervindt ik niet met de boxer-motor (is wel anders als waar je mee lest) maar meer het schakelen. Als ik overstap naar een Honda CBR600F, is het zoals ik het heb geleerd. Op de RT schakel ik wel eens mis (te laag in toeren soms) en dat irriteert (en gevaarlijk soms op bepaalde momenten met grote vrachtwagens achter je...).
De K1600 is toch wel stukken groter en zeker niet vergelijkbaar met een FJR. De GTR komt que kilo's wel in de buurt. De K1200S lijkt mij ook een mooi type, en is in onderzoek.

Toeren kun je zeker met een RT, kan 's morgens 8 uur vertrekken en na 12 uur gewoon de motor neerzetten zonder doorzitten of vervelende klachten. Soms wat tintelende vingers maar dat vervalt met Grip-puppies.

Een Trophy 3 clinder lijkt mij Best of both worlds, veel trekkracht als een boxer, veel toeren als een sportieve motor en veel koppel/snelheid en mooi gemiddelde met ruim 135 pk.
 
Laat ik ook een duit in het zakje doen.

In 2010 heb ik een 1 jaar oude R1200rt gekocht met 4000km op de teller. Bijna nieuw dus. Er staat nu 62000km op de teller.

Waarom een R1200rt?

Ik zocht een goede toermotor met voldoende bagagemogelijkheden, kuip, ABS, ruit ( en hij moest er zonder koffers ook goed uit zien ) waarmee ik in 1 keer moeiteloos mee naar Oostenrijk kan rijden.
Een aantal motorbladen gekocht, lid geworden van promotor en na veel lezen kwam ik op de R1200rt. Hij werd o.a. geroemd om zijn goede remsysteem. Precies wat ik wilde om mijn gebrek aan rijkwaliteiten te compenseren. En nog geen moment spijt van gehad.

Ervaringen:
- Geen noemenswaardige technische problemen, terwijl ik echt niet lief voor hem ben. Als hij warm is trap ik hem de ene na de andere berg op en af.
- Rijdt 1:19,
- Verstelbare ruit is super, heb er 2, een originele en 1 waar ik 20cm afgehaald heb,
- Cruisen met 130-140km/u is heerlijk,
- Zeer wendbaar in de bergen,
- Stuurverhogers en voetsteunverlagers gemonteerd,
- Ander zadel want het origineel is Kwalitatief Uiterst Teleurstellend,
- Tanktas is zeer handig, je klikt hem er zo op en af,
- Binnentassen voor de zijkoffers waarmee je zo naar je hotelkamer loopt,
- Remmen zijn indrukwekkend goed.
- Laatste alpenrit van 5500km een 0,5 L olie verbruik. Met hoge temperaturen en flink in de toeren berg op.

Kritiek:
- Originele zadel,
- Soms krijg ik een slapende rechterhand ( van de trillingen denk ik ) en gaat de cruisecontrol aan,
- Standaard vering is veel te slap, het lijkt wel een wipkip. Progressieve vering laten monteren.
- Schakelklonk van 0 naar 1 en van 2 naar 1.

Hij bevalt zo goed dat ik er vandaag nog 1 gekocht heb met 21000km op de teller. Zonder ESA want dat gebruik ik eigenlijk niet, staat altijd op sport. Kan alleen maar kapot.

Hoop dat je wat aan deze info hebt.
 
Laatst bewerkt:
Eigenlijk meer specifiek tussen twee of viercilinder.

Ik heb namelijk reeds gelezen op dit forum en andere sites en heb de indruk dat de tweecilinder vooral voor kortere, sportievere ritten wordt aangeraden en de viercilinder voor de langere, relax ritten.
Bochten en dergelijke kunnen ze beiden wel aan maar is het dan werkelijk zo’n probleem, motor technisch gezien, om een viercilinder merendeel voor kortere ritten te gebruiken.

Kort gezegd is mijn doelstelling namelijk naar schatting 70% kortere(10,20 tot 50,60km) ritten en 30% langere tourritten. Ben overigens een all season rijder.
Ik rij een boxerblok. En al jaren met plezier. Het karakter van de 2 cylinder vind ik fijn.
En die zijn bij uitstek geschikt ook om langere ritten mee te maken. Geen enkel probleem. Ik rij juist langere ritten.

De boxer trek ik niet voor korte ritten zeg 10, 20 kilomter uit de garage. Dan heeft het blok niet eens de kans om goed op te warmen en dat is zonde. Dan pak ik wel de fiets, scooter of een auto.


Ik denk dat de keuze twee en vier cilinder niet bepaald wordt door de afstanden maar meer of het motorkarakter bij je past.
 
ik rijd een 4 cylinder op een rijtje K100RS dat is dus gewoon een dik bmw auto motorblok onder een motorframe gehangen .

je voelt het motorblok niet lopen , je hoeft weinig te schakelen dus een compleet karakterloze motor.

Maar daarom vind ik hem juist zo fijn ik hoef geen karakter ik wil comfort en power.

en zo zoekt ieder wat anders in een motor .

Ik rijd er gerust even mee naar de bakker maar ik rijd er ook het land mee door of zelfs uit ...........
 
Laatst bewerkt:
Dank u voor de reacties nog.

Stuurverhoging is een grote waarschijnlijkheid bij aankoop van de Pan 1100. Bij de BMW is dit niet nodig.

Met de GTR 1000 heb ik kort kunnen rijden maar die viel me wat tegen.
Zat goed, voelde goed maar ik kreeg de indruk dat die niet zo alert reageerde op het gashendel als ik had verwacht van een Kawasaki.

Hoewel ik de Pan eigenlijk esthetisch mooier vind dan de BMW (slanker, voor en achterkant meer in verhouding) en ik het (zingende) geluid van de viercilinder serieus ben gaan waarderen, lijkt de RT (1100-1150) (1200 past niet binnen budget) mij, practisch gezien de betere keuze.

Bijna perfecte zithouding (geen aanpassing zadel nodig), mooi recht door het ver naar achter gerichte stuur, laag zwaartepunt en dus makkelijk hanteerbaar, gevoelsmatig zowat de beste bescherming voor de ledematen.


Ik denk dat de keuze twee en vier cilinder niet bepaald wordt door de afstanden maar meer of het motorkarakter bij je past.

Ik ben er inmiddels uit dat het 4-cilinder karakter mij beter ligt dan 2-cilinder maar zoals beschreven voelt de rijhouding van de RT meer vertrouwenswekkend aan.
Ik heb graag dat het vooruit gaat maar ben (niet meer) geen snelheidsfreak en ben meer het comfort gaan waarderen.

Uitgaande van het proefzitten, lijkt de BMW GT een ‘goede’ combinatie van comfort, rijhouding, bescherming en het karakter van de 4-cilinder. Jammer dat die, de eerste tijd, boven budget zit en deze toch wel wat minder bescherming biedt voor de benen dan de Pan en de RT.
Hoewel die dan toch weer een sportiever geluid produceert dan de Pan.

Nuja, we zien wel.

Groeten,
Geert
 
2de vraag heeft uiteraard betrekking op de keuze tussen de modellen Pan 11/1300 en BMW 1100/1150RT enerzijds en K12/1300GT anderzijds.


Ik heb namelijk reeds gelezen op dit forum en andere sites en heb de indruk dat de tweecilinder vooral voor kortere, sportievere ritten wordt aangeraden en de viercilinder voor de langere, relax ritten.
Bochten en dergelijke kunnen ze beiden wel aan maar is het dan werkelijk zo’n probleem, motor technisch gezien, om een viercilinder merendeel voor kortere ritten te gebruiken.

Kort gezegd is mijn doelstelling namelijk naar schatting 70% kortere(10,20 tot 50,60km) ritten en 30% langere tourritten. Ben overigens een all season rijder.

Ik heb veel kilometers gemaakt op de BMWK1100, K1200, R1150, R1200 Pan 1100 en 1300.

K1200 is absoluut mijn persoonlijke favoriet, maar het is wel de motor waarbij je rijtechniek het beste moet zijn, naar mijn idee is het wel de motor waarbij je het meest moet werken om er echt sportief mee wilt rijden. Persoonlijk hou ik daar wel van.
De K1100 slaan we maar over, te oud.

De Pan 1100 vind ik persoonlijk fijner als de 1300. Voor het gevoel gaat alles net wat makkelijker en soepeler, meer motorgevoel als de verhuiswagen die de 1300 is, in mijn ogen.

De R1150/1200. Nahja, de 1200 zal financieel nog niet mee mogen doen ?
De R 1150... (geld ook voor de 1200) Proefrit maakt binnen 5 minuten duidelijk of zo'n 2 cilinder boxer motor wat voor je is of niet.
Ik vond het niets, maar aangezien mijn werkgever vond dat het DE motor was waarop ik zou gaan rijden moest t maar ;) Ik heb er erg lang over gedaan om eraan te wennen en mijn voorkeur zal het nooit hebben, waarschijnlijk.
Het is wel een motor die makkelijk en relaxt rijdt. Hij vergeeft bijzonder veel, ook collega's met wat minder ervaring vinden het meestal een geweldige motor.

Alle genoemde motoren kunnen gewoon dat waar jij ze voor wil gaan inzetten, technisch gezien, dat is echt absoluut geen probleem.
 
Na Suzuki Bandit 4cil fijne fiets maar geen tourer en de kawasaki versys 650 2cil
Rij ik momenteel op een R1150RT uit 2004 maar die staat te koop.
Motor is inderdaad vergevingsgezind en rijdt zeer ontspannen, het enige wat ik mis is cruise-control.
Lange ritten korte ritten stadsverkeer het maakt weinig uit voor deze motor
Gebruik hem nooit voor kleine stukjes minder dan 10KM daar heb ik een scooter voor Yamaha X-maxx 250 ;)

Heb mijn oog laten vallen op een Kawasaki Versys 1000 ook een zeer strak sturende 4cil.
Hij is wat sportiever nijgt wat meer naar de BMW 1200GS en de S1000xr maar die zijn te duur in onderhoud en aanschaf.

Maar ja passen en rijden net zolang tot je jou perfect motor hebt gevonden
Ben er achter gekomen dat 2 3 of 4 cilinders niet zoveel uit maken het gaat meer om je eigen beleving.

Succes met je zoek tocht
 
.. met ketting. En das niet mijn ding; te vaak smeren.
Daar zijn kettingsmeersystemen voor. Zowel automatische als handmatig-1x-aan-plunjer-trekken (osco).

Vergeet de FJR 1300 die biggest four voorgesteld heeft niet mee te nemen in je vergelijking.
 
K1200 is absoluut mijn persoonlijke favoriet, maar het is wel de motor waarbij je rijtechniek het beste moet zijn, naar mijn idee is het wel de motor waarbij je het meest moet werken om er echt sportief mee wilt rijden. Persoonlijk hou ik daar wel van.
De K1100 slaan we maar over, te oud.

De R1150/1200. Nahja, de 1200 zal financieel nog niet mee mogen doen ?
De R 1150... (geld ook voor de 1200) Proefrit maakt binnen 5 minuten duidelijk of zo'n 2 cilinder boxer motor wat voor je is of niet.
Ik vond het niets, maar aangezien mijn werkgever vond dat het DE motor was waarop ik zou gaan rijden moest t maar ;) Ik heb er erg lang over gedaan om eraan te wennen en mijn voorkeur zal het nooit hebben, waarschijnlijk.
Het is wel een motor die makkelijk en relaxt rijdt. Hij vergeeft bijzonder veel, ook collega's met wat minder ervaring vinden het meestal een geweldige motor.

Alle genoemde motoren kunnen gewoon dat waar jij ze voor wil gaan inzetten, technisch gezien, dat is echt absoluut geen probleem.

beste MBM,

Waarom vind je de RT maar niets ?

En welke 1200GT bedoel je ? pre 2006 model of nadien ? Ik kreeg namelijk de indruk dat het pre 2006 model een sportievere zit heeft, zijnde meer naar voor leunend terwijl het model na '06 meer aanleunde bij de rechte zit van de RT.

Groeten,
Geert
 
Terug
Bovenaan Onderaan