Overstap van Blackbird naar VTR1000SP1 ?

H@nsie

MF veteraan
4 nov 2002
4.422
0
ja
Ik ben benieuwd of er mede-motorrijders zijn die een dergelijke overstap hebben gewaagd en zou graag wat ervaringen willen horen.


Even wat achtergrond-info:
Na twee jaar een lichtelijk gemodificeerde blackbird te hebben gereden ben ik nu eigenlijk op zoek naar iets anders. Mijn rijstijl heeft zich het afgelopen jaar richting de sportieve kant ontwikkeld en ik zoek daarom een motor die daar wat beter bij past.
Ik zoek dus een motor met minder gewicht, ietsje minder vermogen en meer bodemspeling...

Ik denk hierbij aan een VTR1000SP1.
Heb gisteren dan ook eindelijk eens op een VTR proefgereden en ik vond het best "apart"
Het smaakt naar meer in ieder geval ! :)
Helaas heb ik niet erg lang op de VTR kunnen rijden en ik twijfel dus ook over de stap van 4 naar 2 en ben dus erg benieuwd naar de mening van mensen die een gelijksoortige stap hebben genomen..

Wat me verder opviel:
-De VTR leek de eerste paar minuten net een minibike ;)
(gewoon ff gewenning, zal je ook hebben als je van een goldwing op een BB gaat zitten neem ik aan ;)
-De houding, je hangt veel meer over/op het stuur en je ziet eigenlijk geen kuip maar
gelijk het wegdek. (mijn lengte is 1.92 mtr)
-Iedereen heeft het altijd over het koppel van een twin..... Nou het reed best fijn maar mijn snelheidsbeleving en acceleratie"gevoel" bleven toch echt achter in vergelijk tot de bird. (Zou het wat met de veranderde zithouding te maken hebben ??)
-Direkt stuurgedrag, hier moest ik wel ff aan wennen, vooral in de korte, langzame bochtjes.
-Het geluid (en trilling uiteraard) van het motorblok is veel meer aanwezig, helaas zaten de standaard stofzuigerbuizen er nog op..
-Remmen vond ik vergelijkbaar
-Terugschakelen en koppelen vond ik ook niet zo'n probleem (4cyl tov 2 cyl)
-De VTR voelde verder best goed aan en de snelheden lagen ook snel op het oude vertrouwde niveau.

Dussss..... ik hoor graag eens wat ervaringen....
 
Ik heb hier zelf geen ervaring mee (25kW :( ), maar een vriend van me heeft zowel fireblade als SP-1 gereden. SP-1 is wel sportief natuurlijk maar als je echt een lichte motor wil kom je meestal toch uit bij een viercilinder. Ik denk dat je het beste ook eens kunt gaan proefrijden met een Fireblade (of andere 1000cc supersport) om het verschil zelf te ervaren. Dan zie je vanzelf wat het beste bij je past.
 
ik vond de VTR 1000 SP1 ontzettend trillen. zo erg zelfs dat ik na een uurtje slapende haden en voeten had.. ben ik hierin de enige?
 
ik vond de VTR 1000 SP1 ontzettend trillen. zo erg zelfs dat ik na een uurtje slapende haden en voeten had.. ben ik hierin de enige?

Ik heb een Duc, en ik heb eigenlijk nooit last van slapende handen, gelukkig niet.. Heb wel es last dat mijn handen afgeknepen worden door mijn pak, vooral als ik een beetje gezweet heb..
Maar dat komt natuurlijk ook door de zithouding ;)
 
Ik ben van een BB overgestapt naar een RSV mille R, vergelijkbare fiets met de SP1, al is de mille natuurlijk mooier etc....

Heb er geen spijt van, je snelheidsbeleving is inderdaad minder maar het gaat bijna even hard. Topsnelheid rijd je toch bijna nooit, is niet belangrijk meer.

En je krijgt er veel voor terug: 1)harder remmen, en hard blijven remmen (op de BB kreeg ik een paar sponzen op het circuit.... en stabiel was ie ook niet meer dan). 2) bochtenwerk + grondspeling > fiets kan meer als jij......3) eindelijk van dat gewicht af!

Doen, maar kijk ook eens naar andere 2-pitters!
 
...
-De houding, je hangt veel meer over/op het stuur en je ziet eigenlijk geen kuip maar gelijk het wegdek. (mijn lengte is 1.92 mtr)
-Iedereen heeft het altijd over het koppel van een twin..... Nou het reed best fijn maar mijn snelheidsbeleving en acceleratie"gevoel" bleven toch echt achter in vergelijk tot de bird. (Zou het wat met de veranderde zithouding te maken hebben ??)
....
Dussss..... ik hoor graag eens wat ervaringen....
Ik was altijd de sportievere zit gewend en heb proefgereden op een SV650N. Dus ook een rechtere zithouding. Nou, het snelheidsgevoel was een stuk beter dan op een Supersport kan ik je vertellen. Heeft dus zeker met de zithouding te maken ja.
 
Ga eens op een mille rijden gezien je lengte lijkt mij dat wel iets voor je! Ik rijdt nu een blade en wilde graag een sp maar heb toch voor een Mille gekozen. Probeer maar eens en bel naar motor2000 of safe eindhoven voor een proefrit.

Niet geschoten is altijd mis toch....
 
Blijft natuurlijk altijd een erg persoonlijk verhaal van wat vind je leuk en wat vind je mooi. Zelf ben ik van een suzuki RF900R naar een TL1000R gegaan. Absoluut geen spijt van maar wel heel erg anders dan wat ik gewend was. Twins zijn niet echt stads fietsen, in lage toeren rijden vergt een erg rustig polsje maar eenmaal de ruimte in echt tegek. Op het een lever je in maar op het ander krijg je wat terug. Wat betreft de snelheidsbeleving had ik ook zoiets van eeeehhh is dit het nou. Totdat ik op een bekend stukje voluit ben gaan rijden. Op dit rechte eind weet ik waar de teller de 200 tikt op de RF. Blijkt toch dat die twin daar ook zijn hand niet voor omdraait. Gewoon een kwestie van op de teller kijken. Ik heb hem nog niet zo lang maar wat heb ik al een lol met dat ding, zoals ik al eerder heb gezegd absoluut geen spijt en lekker twinnen maar. :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan