Overstapmotor ER-5 > R6 (?)

Dawg

MF veteraan
27 apr 2004
8.381
0
Hoi allen,
ff iets kort over mezelf:
ben student, bezig met mn rijbewijs te halen (02-07 examen) en ben sinds enkele maanden een passieve lezer (heb me sinds kort geregistreerd en dit is mn eerste berichtje).
Ik ben aan het rondkijken naar een motor die als overstap moet gaan dienen voor mijn huidige naar in de toekomst een YZF-R6 of ZX-6R. Ik ben mn leven nog niet zat en wil zodoende nog niet meteen overstappen op een 'zware' SS. Liefst een motor die een SS-uiterlijk heeft, qua pk's tussen de ER-5 en een dergelijke 600cc SS, maar belangrijker nog, waar je het gevoel van SS-rijden goed mee onder de knie kan krijgen.
Ik hoor jullie al denken... een ER-5'je? ja... lekker motor om te leren vind ik, en als je hem maar hoog genoeg in de toeren gooit, komt er ook nog wel een leuk versnellingkje uit.
Bedankt alvast,
Dawg

R6 is prima denk ik. Maar ja ik heb geen recht van spreken aangezien ik alleen nog mijn lichte rijbewijs heb en geen motor :)

Laatst wel op een R1 gereden en dat ging ook prima. Ik ga ook op een R6 beginnen. Het zit in je rechterhandje he.

Ben zelf begonnen op een cbr600 (en er nog niet vanaf gekomen :) )Zo'n 600 is prima om te beginnen als je jezelf maar in de hand heb. Als je goed rijdt heb je aan een r6 of andere 600 ss een veiligere fiets als zo'n er5 (betere remmen, wegligging etc.)

Hoi allen,
ben student, bezig met mn rijbewijs te halen (02-07 examen) en ben sinds enkele maanden een passieve lezer (heb me sinds kort geregistreerd en dit is mn eerste berichtje).
Ik ben aan het rondkijken naar een motor die als overstap moet gaan dienen voor mijn huidige naar in de toekomst een YZF-R6 of ZX-6R. Ik ben mn leven nog niet zat en wil zodoende nog niet meteen overstappen op een 'zware' SS. Liefst een motor die een SS-uiterlijk heeft, qua pk's tussen de ER-5 en een dergelijke 600cc SS, maar belangrijker nog, waar je het gevoel van SS-rijden goed mee onder de knie kan krijgen.
Ik hoor jullie al denken... een ER-5'je? ja... lekker motor om te leren vind ik, en als je hem maar hoog genoeg in de toeren gooit, komt er ook nog wel een leuk versnellingkje uit.
Bedankt alvast,
Dawg

Vergis je niet, een r6 of 6r komt niet eens in de buurt van een ER5.
Het zijn wel fietsen waar je denk ik het goed op kan leren. Maar uiteindelijk ligt het inderdaad wat je met je rechterpols doet op dat ding. Maar je zou ook eens richting de 400cc kunnen gaan kijken, mits je niet te lang bent: cbr400, zxr400, fzr400 enzo.
Success met je keuze en met het halen van je rijbewijs ;)

Het zijn wel fietsen waar je denk ik het goed op kan leren. Maar uiteindelijk ligt het inderdaad wat je met je rechterpols doet op dat ding. Maar je zou ook eens richting de 400cc kunnen gaan kijken, mits je niet te lang bent: cbr400, zxr400, fzr400 enzo.

:^ niks aan toe te voegen :)

Ik bedoel eigenlijk (zoals je zelf al voorstelt) een lichtere SS als SS-leermotor, zodat ik niet direct van een ER-5 naar een R6 of ZX-6R overstap (omdat het verschil in vermogen mijnsinziens te groot is). En zoals ik zelf ook al een beetje verwachtte, zal dat een 400cc worden.
Maar van de eerdergenoemde 3 400cc's, wat zijn de voor- en nadelen van deze modellen?
Bedankt :)
Dawg

Ik bedoel eigenlijk (zoals je zelf al voorstelt) een lichtere SS als SS-leermotor, zodat ik niet direct van een ER-5 naar een R6 of ZX-6R overstap (omdat het verschil in vermogen mijnsinziens te groot is). En zoals ik zelf ook al een beetje verwachtte, zal dat een 400cc worden.
Maar van de eerdergenoemde 3 400cc's, wat zijn de voor- en nadelen van deze modellen?
Bedankt :)
Dawg

Begrijp me niet verkeerd hoor, was geen aanval.
Ik ben er ook niet op tegen om grote stappen te maken, maar dit is niet voor iedereen weggelegd namelijk. Want je kunt heel snel overmoedig worden op een zwaardere motor waar je je minder foutjes kunt veroorloven.
Maar wat betreft het verschil tussen die 400cc apparaten kan ik je geen goed advies geven, maar er zijn er zat die dat wel kunnen :)
Je zou ook de zoekfunctie eens kunnen proberen, zullen vast wel wat topics over zijn geweest.

Heel simpel, welke motor dan ook gaat zo hard als jij hem laat gaan. Een R6 stuurt prima en is echt niet ongeschikt als eerste fiets mits de bestuurder zich beseft dat ie niet meteen vol kan knallen ermee.
Als je zelf de tijd neemt om rustig te leren rijden voordat je met de snelle jongens mee wil komen is er niks aan de hand lijkt me. Als je nu al weet dat je toch dat ding meteen open wil gooien dan moet je helemaal geen ss nemen als eerste fiets..ga je dan eerst maar leren beheersen op een ander type fiets (ook die zijn sneller dan een er-5).

Hoi allen,
Bedankt alvast,
Dawg
Grappig dit, ben zelf ook begonnen op ER-5.Na 11.000 km-tjes had ik het wel bekeken en ben overgestapt op een ZX-6R.Deze fiets beviel me niet qua stuureigenschappen en na een schuiver bleek dat het een duitse importmotor was geweest met schade die niet altijd even netjes was gerepareerd. Heb toen besloten om hem in te ruilen voor een R6. Daar rij ik nu 2 jaar op, en het is al gezegd, je mag het idd niet onderschatten dat verschil qua power met een ER-5. Maar nogmaals dat heb je zelf in de hand. Succes met beslissen, en een proefritje is zo geregeld. Zou ik altijd doen.

*kick* :+
iemand die me wat meer kan vertellen over voor- nadelen van de volgende fietsjes: cbr400, zxr400, fzr400
Dawg

Een ZXR 400 heeft wat vaker dan gemiddeld versnellingsbak problemen. Eigenlijk hebben de meeste sportieve Kawa's hier wat meer last van.

Over de FZR 400 kan ik zeggen dat ze (vind ik) qua vormgeving een beetje gedateerd zijn. Ook hebben Yamaha's de naam dat ze nogal wat olie verbruiken, mijn YZF 750 deed dat ook, maar die heeft wel een totaal ander blok.

De CBR 400 is op papier de beste motor. Honda is motorisch erg goed en ze kunnen makkelijk hoge kilometerstanden draaien. Ze ogen ook nog redelijk modern.

Van allemaal kan gezegd worden dat ze best hard gaan, je moet er alleen wel idioot veel toeren voor draaien.

Word up dawg!

Als je de poen hebt...zx-6r of r6 waarom ook niet.
Maar een naked is ook leuk.

Waarom ipv een er-5 geen sportievere naked zoals de hornet of een sv650
Heb je het beste van twee werelden.

Pies!

Hoi! Welkom!

als jij al wat rijervaring opgedaan hebt op die ER5 en je hebt het geld kun je best op een R6 gaan rijden hoor. ok. hij is snel.. maar niet extreem wild ofzo. het is best een vriendelijke motor die kleine foutjes niet keihard afstraft. zeker als je al een beetje kunt rijden en geen 'domme fouten' maakt. (zoals het gas vol opengooien als je de bocht uitkomt en de weg wat nat is ofzo)

je lijkt me iemand die rustig kan beginnen (anders had je je helemaal niet afgevraagd of je wel van een ER5 naar R6 kon overstappen, maar had je meteen een R6 gekocht), dus als je de eerste paar weken op de R6 een beetje rustig doet en een beetje went, komt het best goed.

anders huur je eerst een een dag een R6 om te kijken of je het wat vindt.

als je eerst een tussenoplossing wil hebben zou ik een 400cc supersport aanraden. (kawasaki ZXR400 bijvoorbeeld) stuurt heel vergelijkbaar met een 600cc supersport, maar heeft wat minder vermogen.

Als je goed rijdt heb je aan een r6 of andere 600 ss een veiligere fiets als zo'n er5 (betere remmen, wegligging etc.)
jah. als je goed rijdt. maar als je, buiten de rijlessen, nog niet zoveel ervaring hebt kan zo'n 600 er best met jou vandoor gaan hoor. tuurlijk. als je rustig aan doet dan gaat er niets mis, maar wie kan er nu rustig aan doen op zo'n leuk speelding. elke keer als ik ga rijden zeg ik tegen mezelf: "en nu ga ik gewoon eens rustig toeren".. nou dat heb ik nog nooit langer dan 20 minuten volgehouden. zo'n supersport nodigt gewoon uit tot een 'stevige' rijstijl..

Waarom ipv een er-5 geen sportievere naked zoals de hornet of een sv650
Heb je het beste van twee werelden.
Hornet is gewoon een uitgeklede CBR600 en dus bijna net zo snel. sv650 is een hele leuke fiets, maar ook niet een typische 'beginnersfiets'.toen ik die een dagje had gehuurd, maakte ik daar per ongeluk flinke verticale wheelies mee bij het wegrijden van een stoplicht :X lekker al dat koppel. oh en stoppies bij het aanremmen van krappe bochten :X ook echt een speelfiets dus :9

met andere woorden: alle motoren zijn snel en je kunt je overal op doodrijden.

*kick*
iemand die me wat meer kan vertellen over voor- nadelen van de volgende fietsjes: cbr400, zxr400, fzr400
behalve dat ze een beetje kleiner zijn dan de toch al niet grote 600 cc's, zijn er volgens mij geen nadelen. die dingen halen ook makkelijk 200+, sturen als een scheermes en hebben nog flink wat vermogen. maar als je flink lang bent lijkt het me niet echt prettig zitten voor langere tochten (als je die al doet)

Laatst bewerkt:
Gewoon die R6 nemen (als je heb probleemloos kunt betalen). Na 1 jaar op een CB500 te hebben rondgetuft en 10.000km verder was had ik het ook wel gezien en dus een sV650 gekocht (maar een R6 is ook een fraai apparaat).

Als je nu een R6 koopt heb je daar nog jaren plezier van, die Er-5 gaat je na 1 of 2 jaar vervelen. Moet er wel bijzeggen dat ik m'n CB500 een paar keer uit m'n handen heb laten vallen (beginnersfoutjes hè) en toen was ik blij dat ik geen nieuwe had 8-)

Ik ben begonnen op een ZXR400, veelal om dezelfde redenen die de TS noemt (eerst wat rustiger beginnen etc. etc.) en ben daarmee onderuit gegaan. Had niks met vermogen e.d. te maken, meer met pech en onvoldoende ervaring. Daarna een R6 gekocht, de motor die ik eigenlijk altijd al had willen hebben.

Achteraf gezien denk ik dat ik dat beter gelijk had kunnen doen. Ik was altijd erg bang dat een R6 zo 'extreem' zou zijn, maar niets is minder waar. Je kunt er heel normaal op rijden en hoeft helemaal niet bang te zijn dat er rare dingen gebeuren.

Heb je het geld, koop gewoon gelijk de motor die je wil hebben. Scheelt je op de lange termijn waarschijnlijk een hoop geld en zorgen ;)

Ach aan vermogen wen je wel, je moet het leren\durven gebruiken mijn vriendin had net haar rijbewijs en die liet ik gewoon op mijn 3 maanden oude 1000 ss rijden. Zolang je het gas maar niet vol open trekt. Een 600 ss is goed om op te beginnen gewoon niet in de powerband vol op het gas gaan. Maar als je gas bij moet geven in de bocht durf/ga je er niet hard genoeg in of hij wordt flauwer. Mijn vriendin rijd nu een zx6r

Zo te horen nogal wat verschillende meningen.
Ik vind de nieuwe R6 echt zwaar vet, en op de 2e plaats de zx-6r.
Maar zoals de instructeur van een vriend tegen hem zei:
"in de eerste 30.000km is de kans dat je een ongeluk krijgt groot."
Nu ben ik het daar niet helemaal mee eens,
want anticiperen op het verkeer kan ik (al zeg ik het zelf) goed,
dit doordat ik asap brommer en auto ben beginnen rijden, en nu asap zware klasse motor.
Maar, stel nu dat die instructeur gelijk heeft, zit ik liever op een 2e-hands 400cc'tje als op een bloedmooie nieuwe R6.
Want financieel zou ik het wel kunnen bolwerken.
Dus, mijn besluit is, een 400cc.
Maar (zoals ik eerder al vermeld heb) welke is dan 2e hands de beste keuze?
Dawg

want anticiperen op het verkeer kan ik (al zeg ik het zelf) goed

Jaja en je zegt het ook daadwerkelijk zelf in je eerste post.

Je bent 19 en das dus max 1 jaar rijervaring. Als je weet dat mensen die 20 jaar auto rijden nog situaties tegenkomen die ze niet hadden verwacht dan zou ik m'n conclusies trekken...

Maar jah...ik ben een oude wijze man van 22,5 dus het is je vergeven.

Edit. Overigens wil dat niet zeggen dat je geen R6 mag rijden heur. Maar als je nu al zo zelfzeker bent voel jeje op zo'n ding volgens mij superman

uuuh 19?
september '82, dus (nog) 21
Hoe kan ik anders op +25kW rijden? :P
En rij al vanaf 18 met de auto, met 20.000km /jaar, dus minstens 60.000 so far.

Zo te horen nogal wat verschillende meningen.
Ik vind de nieuwe R6 echt zwaar vet, en op de 2e plaats de zx-6r.
hmm van motoren heb je dus nog niet veel verstand |(
ZX-6R is verkozen tot masterbike in de supersport klasse ;)

maja over smaak valt niet te twisten..en de R-etjes zijn op zich niet verkeerd..je ziet er alleen op elke straathoek 1 en dat maakt hem lelijk voor mij.

Trouwens:
Als je weet dat mensen die 20 jaar auto rijden nog situaties tegenkomen die ze niet hadden verwacht dan zou ik m'n conclusies trekken...
Vandale:
an·ti·ci·pe·ren op (ww.)
vanuit een bepaalde verwachting handelen => prejudiciëren op, vooruitlopen op

Als je goed anticipeert, kom je niet snel in een situatie die je niet verwacht. En als je dat dan wel komt kan je òf op je reflexen òf een ongeluk krijgen :+ :+ :+ :+

Maar ff mijn ervaring terzijde gelaten, om meer ervaring op een motor op te bouwen zal mijn volgende motor een SS zijn, geen nieuwe (!!), en hoogstwaarschijnlijk geen 600cc.

Maar, stel nu dat die instructeur gelijk heeft, zit ik liever op een 2e-hands 400cc'tje als op een bloedmooie nieuwe R6.
Want financieel zou ik het wel kunnen bolwerken.
Dus, mijn besluit is, een 400cc.
Ik heb voor mijn ZXR400 uit 1992 destijds (was eind 2002) €4000 euro betaald. Omdat het financieel niet zinvol was om hem all-risk te verzekeren (dagwaarde etc.) was hij WA+ verzekerd. Na mijn valpartij heb ik er nog €1300 voor gekregen bij een opkoper. Een afschrijving van €2700 in iets meer dan een half jaar tijd. Eigenlijk is dat bedrag nog hoger, er zaten net nieuwe banden onder, helm kapot, etc. maar daar denk ik liever niet meer aan ;)

Ik had toch echt véél liever een all-risk verzekerde R6 gehad. Dat kost per maand iets meer aan verzekering, maar dat had me uiteindelijk een *hele* hoop geld gescheeld.

Waarom moet de keuze trouwens gelijk een '2e-hands 400 cc'tje' of een 'bloedmooie nieuwe R6' zijn? Er zijn zat 2e-hands R6'en te koop hoor... :)

Terug
Bovenaan Onderaan