Overstappen op een lichtere toermotor

Nick_66

MF'er
27 jun 2007
114
1
Hallo allemaal,

Afgelopen weekend een paar dagen wezen toeren in de omgeving van Winterberg op mijn BMW R1150RT en voor mezelf de conclusie getrokken dat ik een lichtere motor wil gaan aanschaffen. Heb toch wel gemerkt dat de BMW een zware motor is die best moeilijk te hanteren is zeker als je ergens wat ongelukkig geparkeerd staat. Beetje schuin naar beneden en het wordt al erg lastig de motor weer achteruit de weg op te krijgen! Eenmaal in beweging rijdt de BMW fijn, maar is toch best zwaar voor de bochtige wegen. We waren met een groep van 4 man en een reed op een Yamaha Tracer MT-09. Stukken lichter dan de BMW en ook kwa wielbasis lijkt die korter, maar kan me vergissen. Al met al is de Tracer een erg lichte motor vergeleken met de BMW en veel gemakkelijker te hanteren.

Vind het geluid ook erg mooi van het 3-cylinder blok. Nadeel is (of is het eigenlijk wel een nadeel?) dat de Yamaha een ketting heeft en geen cardan zoals de BMW. De reden dat we de BMW hadden gekocht is dat mijn vriendin goed en comfortabel achterop de BMW kan zitten. Ook een gemakkelijke opstap. We hadden ook gekeken naar de BMW R1200GS, maar deze was kwa opstap veel hoger dan de RT.

Nu de grote vraag: is de Yamaha Tracer MT-09 een fijne motor voor twee personen en is de opstap van de Yamaha voor de passagier niet te hoog? Is er mogelijkheid voor een ruggensteun op de Yamaha?

Nu ben ik een echte mooi weer rijder en samen zullen we nooit echt lange stukken gaan rijden. Toch vind ik het wel belangrijk dat mijn vriendin goed, veilig en comfortabel achterop de Tracer kan zitten.

Op Youtube heb ik al een aantal reviews gezien van de Tracer en deze motor schijnt nogal op het voorwiel vrij nerveus te zijn als je wat meer gas geeft tijdens optrekken. Een wheelie is blijkbaar zo gemaakt.

Samengevat: is de Yahama Tracer MT-09 een geschikte motor voor comfortabel toeren met twee personen. Beide wegen we rond de 90kg.

Ik hoop hier op het forum reacties te krijgen van Yahama Tracer MT-09 eigenaren. Bedankt alvast voor de reacties!
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,is de Yahama Tracer MT-09 een geschikte motor voor comfortabel toeren met twee personen. Beide wegen we rond de 90kg.
Hallo, en ja, dat is het: Tracer is een fijne motor. Kettingonderhoud is mss even wennen, maar stelt niets voor en je kunt altijd een Scott-oiler o.i.d. laten monteren. Maar als je beide 90 kg weegt, dan wil je wss de vering van de Tracer laten aanpassen, net zoals bij verreweg de meeste andere motoren. Zeker Japanse motoren zijn doorgaans niet ontworpen op de normale lengtes en massa's van Europese personen. Wss zit je vriendin comfortabeler op de BMW, maar een proefrit kan gemakkelijk uitwijzen of ze ermee kan leven.

En verder, een R1150RT is dat ook: fijn. Met iedere zware toerfiets - of meer algemeen: elke motor die je moeilijk te hanteren vind (...) - doe je er goed aan om bij het parkeren ook even na te denken over hoe je er weer weg gaat komen. Met de neus bergafwaarts parkeren is onhandig, om meerdere redenen eigenlijk gewoon dom, en kan met weinig moeite altijd anders.

Ruggensteunen zou ik sowieso nooit aan beginnen: bij een ongewenste crash werkt zo'n ding alleen maar nadelig (slecht voor de gezondheid), en het rijdt prettiger als de passagier een beetje bij het geheel betrokken is i.p.v. als een lamzak achterover leunt terwijl jij je hobby aan het uitoefenen bent.
 
Laatst bewerkt:
Hallo, en ja, dat is het: Tracer is een fijne motor. Kettingonderhoud is mss even wennen, maar stelt niets voor en je kunt altijd een Scott-oiler o.i.d. laten monteren. Maar als je beide 90 kg weegt, dan wil je wss de vering van de Tracer laten aanpassen, net zoals bij verreweg de meeste andere motoren. Zeker Japanse motoren zijn doorgaans niet ontworpen op de normale lengtes en massa's van Europese personen. Wss zit je vriendin comfortabeler op de BMW, maar een proefrit kan gemakkelijk uitwijzen of ze ermee kan leven.

En verder, een R1150RT is dat ook: fijn. Met iedere zware toerfiets - of meer algemeen: elke motor die je moeilijk te hanteren vind (...) - doe je er goed aan om bij het parkeren ook even na te denken over hoe je er weer weg gaat komen. Met de neus bergafwaarts parkeren is onhandig, om meerdere redenen eigenlijk gewoon dom, en kan met weinig moeite altijd anders.

Ruggensteunen zou ik sowieso nooit aan beginnen: bij een ongewenste crash werkt zo'n ding alleen maar nadelig (slecht voor de gezondheid), en het rijdt prettiger als de passagier een beetje bij het geheel betrokken is i.p.v. als een lamzak achterover leunt terwijl jij je hobby aan het uitoefenen bent.

Bedankt voor je antwoord!

Even snel een reactie voordat ik mijn bed ga opzoeken. Momenteel hebben we op de BMW een topkoffer met een kussentje (hard plastic) voor in de rug. Dat vind ze prettig.

Is zoiets ook mogelijk op de Tracer? Mij is verteld dat zodra er een topkoffer op gemonteerd is de motor snel de neiging heeft wheelies te willen gaan maken?
 
Topkoffer met kussentje kan, moet je zelf weten, staat volgens mij gewoon in de accessoire-lijst.

Of je wheelies maakt... natuurlijk is die Tracer een stuk lichtvoetiger dan de BMW: meer vermogen, lichter, hoger, andere ontwerpfilosofie, en er zit 15+ jaar ontwikkeling tussen. Per saldo bepaal je e.e.a. natuurlijk zelf: rechterhand, gashendel... zo'n Tracer is beslist leuk, maar echt geen monster hoor. Mijn KTM heeft een kortere wielbasis dan die Tracer, 170+ pk en koffers, en die staat met passagier ook (bijna }) :+ ) echt niet voortdurend op het achterwiel.

Al een proefrit gemaakt? Als nee, dan zou ik daar gewoon eens mee beginnen. En vriendin meenemen, wel zo handig.
 
Laatst bewerkt:
Misschien is een scooter wel iets voor je.

Are you kidding me!!?? Dat vind ik geen motor. Nee, ik heb mijn oog nu op de Tracer 900. Zaterdag gaan we samen kijken en ervaren hoe mijn vriendin achterop zit.
 
Overweeg ook eens de Kawasaki Versys 1000 of de BMW F800GT

De Kawasaki Versys 1000 heb ik inderdaad ook overwogen. Ga eens wat reviews bekijken van deze motor op Youtube. De BMW F800GT...ook een leuke motor, maar deze motor doet mij kwa zithouding een beetje denken aan mijn vorige motor, nl een BMW K1200RS. Had een wat sportievere zit.
 
Are you kidding me!!?? Dat vind ik geen motor. Nee, ik heb mijn oog nu op de Tracer 900. Zaterdag gaan we samen kijken en ervaren hoe mijn vriendin achterop zit.

Als ik jou was zou ik je vriendin ver van,de zetels, van zo'n scooter houden :Y en laten leven met de illusie dat stuiteren achterop een MT-09 het einde is :t
 
Laatst bewerkt:
Als ik jou was zou ik je vriendin ver van,de zetels, zo'n scooter houden :Y en laten leven met de illusie dat stuiteren achterop een MT-09 het einde is :t

Ja, de Tracer 900 heeft momenteel toch wel mijn voorkeur. Geweldig geluid ook van die triple engine!

Enige waar ik nog over twijfel is dat de instap voor de passagier toch wel aan de hoge kant is tov mijn huidige BMW R1150RT.

Heb mijn lijstje momenteel aangevuld en de volgende motoren wil ik toch eens gaan proberen:

- Yamaha Tracer 700 (denk dat die voor twee personen te licht is). Wel leuke motor om te zien
- Yamaha Tracer 900
- Kawasaki Versys 1000
- Suzuki V Strom 1000 (alleen die dikke uitlaat vind ik lelijk)
 
Laatst bewerkt:
Ja, de Tracer 900 heeft momenteel toch wel mijn voorkeur. Geweldig geluid ook van die triple engine!

Enige waar ik nog over twijfel is dat de instap voor de passagier toch wel aan de hoge kant is tov mijn huidige BMW R1150RT.

Heb mijn lijstje momenteel aangevuld en de volgende motoren wil ik toch eens gaan proberen:

- Yamaha Tracer 700 (denk dat die voor twee personen te licht is). Wel leuke motor om te zien
- Yamaha Tracer 900
- Kawasaki Versys 1000
- Suzuki V Strom 1000 (alleen die dikke uitlaat vind ik lelijk)
Aangezien je kennelijk in de markt bent voor een "lichte" straat-georienteerde all-road, zet dan ook meteen op je lijstje:

- BMW F800 GS/GSA
- Ducati 950 Multistrada
- Honda CRF1000 L Africa Twin
- KTM 1090 Adventure
- Triumph 800 Tiger

Succes.
 
Aangezien je kennelijk in de markt bent voor een "lichte" straat-georienteerde all-road, zet dan ook meteen op je lijstje:

- BMW F800 GS/GSA
- Ducati 950 Multistrada
- Honda CRF1000 L Africa Twin
- KTM 1090 Adventure
- Triumph 800 Tiger

Succes.

Bedankt voor de tips!

Zal deze motoren zeker ook eens gaan bekijken via Youtube.

Al met al blijft het toch moeilijk een geschikte motor te vinden met dezelfde instaphoogte als op de BMW R1150RT.

Tot op heden staat de Tracer 900 bovenaan mijn lijstje, maar vrees dat deze toch gaat afvallen. Heb wel op internet gelezen dat sommige een verlagingsset hebben gemonteerd op de Tracer 900.

Evt ook langere foot pegs voor de passagier. Iemand hier ervaring mee?

Is het ook interessant om een dergelijke motor via Duitsland te importeren? Het schijnt dat de prijzen in Duitsland veel lager zijn dan in NL.
 
Laatst bewerkt:
De Versys 1000 komt in vergelijking met de Tracer 900 in tests als de betere toermotor uit de bus. Heeft het uiterlijk van een allroad maar is dat beslist niet. De Tracer is meer 'hooligan' en de Versys is een comfortabele toermachine met de juiste zithouding en het brede stuur. Qua duo-zadel lijkt me de Versys ook geschikter. Wil je comfortabel toeren, kies de Kawa, wil je meer sportiviteit, kies de Tracer. Leuke zoektocht trouwens, succes er mee.
 
Een ding om op te letten met de Yamaha drie-pitter, is dat het motorblok asymetrisch is. Aan de (geloof ik) rechterkant steekt de versnellingsbak verder uit dan links.

Mijn vrouw begon zich daar na een paar honderd kilometer op een huurmotor flink aan te ergeren. Was precies waar haar knie zat, dus ze zat altijd scheef.
 
Je zegt dat je naar een lichtere toermotor wil, maar de lijst met motoren die voorbij komt zijn zware allroad achtige typen?

Als je echt een stap wil maken naar lichter zou ik ook de 6-800 cc range niet vergeten.

Bijna alle allroads die je noemt hebben ook een licht broertje
MT-07
Versys 650
Triumph 800
V-Strom 650

En als je een lagere motor wil is er in de sport toer hoek ook wel wat te krijgen.
> VFR 800
> Z1000SX
> Fazer 800

En vast nog wel meer.
 
De Versys 1000 komt in vergelijking met de Tracer 900 in tests als de betere toermotor uit de bus. Heeft het uiterlijk van een allroad maar is dat beslist niet. De Tracer is meer 'hooligan' en de Versys is een comfortabele toermachine met de juiste zithouding en het brede stuur. Qua duo-zadel lijkt me de Versys ook geschikter. Wil je comfortabel toeren, kies de Kawa, wil je meer sportiviteit, kies de Tracer. Leuke zoektocht trouwens, succes er mee.

Ja, de Kawasaki Versys 1000 is zeker een interessante motor. Een 2014 model ligt kwa prijs tussen de 7500 en 8500 met een lage km stand. Op de foto lijkt de instap voor de passagier wel hoog dus ook bij deze motor maar ervaren hoe die zit. Kwa gewicht is die wel zwaarder dan de Tracer 900. De Tracer 700 is ook een leuke fiets om te zien, maar Kwa vermogen vrees ik dat deze minder geschikt is voor toeren met twee man. We wegen beide rond de 90kg.
 
Je zegt dat je naar een lichtere toermotor wil, maar de lijst met motoren die voorbij komt zijn zware allroad achtige typen?

Als je echt een stap wil maken naar lichter zou ik ook de 6-800 cc range niet vergeten.

Bijna alle allroads die je noemt hebben ook een licht broertje
MT-07
Versys 650
Triumph 800
V-Strom 650

En als je een lagere motor wil is er in de sport toer hoek ook wel wat te krijgen.
> VFR 800
> Z1000SX
> Fazer 800

En vast nog wel meer.

Ja, klopt. Vraag mij alleen af of een 650 of 700cc motor geschikt is voor toeren met twee man. Beide rond de 90kg. Is een dergelijke motor geschikt voor bv toeren in de omgeving van Winterberg? Kom ik daar met een 650/700cc dan niet te kort?
 
Ja, klopt. Vraag mij alleen af of een 650 of 700cc motor geschikt is voor toeren met twee man. Beide rond de 90kg. Is een dergelijke motor geschikt voor bv toeren in de omgeving van Winterberg? Kom ik daar met een 650/700cc dan niet te kort?

Ik rijd zelf met de lichtste uit het rijtje, een 650cc 2 cilinder met nog geen 70pk. Rijd dan wel bijna altijd solo, en ook dan moet je wel meer aan het werk om de gang er in te houden (wat meer schakelen enzo). Echter met een 800cc 3of 4-cilinder is dit al weer heel anders. dan zit je al weer in een hele andere vermogens range.

Ik probeer alleen maar aan te geven dat lichte motor een vrij ruim begrip is, eigenlijk vrijwel alle moderene toermotoren zijn lichter dan een R1150RT (260kg ofzo?) Dus je moet voor jezelf even duidelijk krijgen hoe licht je wil. Een Versys 1000 noem ik echt geen lichte motor..
 
Ik heb ooit een Versys 650 gehad, prima motor voor ritjes in NL. Met mijn vrouw achterop in de Eifel of het Sauerland eigenlijk te licht, je bent steeds aan het schakelen en dat gaat irriteren. Bottom power is met twee personen wel belangrijk.
 
Ik heb ooit een Versys 650 gehad, prima motor voor ritjes in NL. Met mijn vrouw achterop in de Eifel of het Sauerland eigenlijk te licht, je bent steeds aan het schakelen en dat gaat irriteren. Bottom power is met twee personen wel belangrijk.

De 650/700cc motoren schrap ik van mijn lijstje. Vrees dat ik met deze motoren wat vermogen ga missen zeker als je gaat toeren met twee man.

Blijft dus over de Tracer 900 of de Kawasaki Versys 1000.

Even voor de duidelijkheid, met een lichtere motor bedoel ik een motor die kwa gewicht valt onder het gewicht van mijn BMW die een rijklaar gewicht heeft van 279 kg. Tot 225kg zou zeker voor mij acceptabel zijn.
 
Ik rij zelf de Tracer, is sportiever (hooligan) dan de Kawa.

Denk dat de kawa hoger is met opstappen voor je passagier.
Ik zelf vind de Tracer lekker laag weegt ook maar 200kg (kawa dacht ik 240)

Je zal wel iets met je vering moeten doen, de standaard vering is voor 2 personen van 90kg niet goed genoeg, zwalken en ik merkte zelfs dat mijn middenbok in de bochten aan de grond kwam.
(wij wegen beide rond de 80kg)
 
Ondertussen is er nog een motor bijgekomen, nl de BMW R1200R *D . Altijd mooi gevonden die Roadster uitvoering.

Kwa cc niet lichter, maar kwa gewicht tov de RT zeker wel.
 
Laatst bewerkt:
Het is natuurlijk wel zo dat alles op elkaar is afgestemd. Het blijft rommelen in de marge, met 180kg lekker toeren op een lichte motor. En dan moet hij ook nog lekker sturen in de Eifel. Dat worden compromissen sluiten. Het grootste deel is toch rijdend genieten.
Je weet als het rijdt heb je van het gewicht weinig last, alleen vanuit stilstand manouvreren wordt een stuk moeilijker. Misschien iets met een lager zwaartepunt.?
 
Terug
Bovenaan Onderaan