Overstappen van fazer naar cardan advies

  • Onderwerp starter Anoniempje332
  • Startdatum
hmm.... na alle reacties denk ik dat het
een ritje op een fiets met cardan wordt en een prooiler kopen.
prooiler is voor de test nu goedkoper dan een financiele avontuur met een nieuwe motorfiets....
ik weet niet eens meer hoeveel ik gereden heb op een ketting set... en volgens mij moet het ook uitmaken of het orgineel is of niet
 
nu bedenk ik me: er is een bedrijf dat je kettingaandrijving ombouwt naar riemaandrijving. Zou dat geen optie zijn? Ik kon zelf het topic niet vinden, maar als iemand dat topic kan vinden, zou dat ook fijn zijn voor je Ella.

Kun je het beste van je fazer combineren met het gemak van een riem :Y... Trouwens de BMW f650 zal kwa zithoogte en houding niet veel van je fazer verschillen, als ik de fietsen een beetje vergelijk. (rijeigenschappen uiteraard wel.)
 
Ja, da's een Duits bedrijf.
Vraag blijft of de winst opweegt tegen de kosten. Zo'n aandrijving kost een aardige duit (ergens rond de 2000 Eurie), die riemen gaan zo'n 30.000 km mee en kosten meer als een ketting.
Enige voordeel is dat ze minder troep geven en niet gesmeerd hoeven te worden.

Ik vind de BMW 650 Scarver best een geinige fiets (heb ook de F650GS gereden, maar die vond ik een stuk minder) maar geen vergelijking met de Fazer. Het zijn gewoon totaal andere fietsen.
 
Laatst bewerkt:
Texan

Hij heeft eerst ook een fazer gehad en nu een cardanfiets, vraag het hem!

:]


Wat Kofferrek zegt, maar als je naar een andere fiets kijkt dan ga je alleen om die ketting wel klappen met geld uitgeven. Zo'n pro-oiler is dan wel goedkoper. Denk ik zelf ook over omdat ik regelmatig woon-werk rij (maar nu even niet met die gladheid).


En niet naar Texan luisteren, de overloper naar het kamp van de duivel BMW-kanon eigenaar.
Hee.... leuk topic en ik word er ook nog in genoemd :) *O*.

Yup, ik heb een Fazer 600 gehad (model 2000) en nu de trotse eigenaar van een BMW met cardan *D.

Kort en krachtig: een cardan is gewoon perfect. Probleemloos en onderhoudsvrij.

Mijn ervaring (met de Fazer) met ketting:

In het begin gewoon met een spuitbus insprayen. Dat deed ik heel regelmatig en na iedere regenbui. Vervolgens, met dank aan Spider, overgestapt naar Bel Ray ketting spray (ook wel Dallas kettingspray genoemd :+ , insider joke). Hierdoor al minder last van rondslingerd kettingsmeer. Ondanks dit alles toch na 18k een nieuwe ketting en tandwielen moeten kopen.

Vervolgens een scottoiler erop gezet. Door de vele ruimte onder de buddy van de Fazer(ja, dat mis ik nog steeds '( ) makkelijk weg te werken.
Al die systemen zijn onderhoudsvriendelijker, maar verre van perfect (vind ik). Je moet een goede afstelling hebben, want anders gaat of je ketting alsnog kapot of alles zit onder het vet. En het is duur. Nadat ik het enkele maanden gebruikt had vroeg ik mij af of de kosten wel zouden opwegen tegen het (mogelijk) sneller vervangen van de ketting en de tandwielen bij normaal sprayen. Niet alleen de Scottoiler is duur, ook de olie is duur. Helaas heb ik niet meer meegemaakt dat ik de ketting moest vervangen, 3k later was de Fazer niet meer (van mij).

En ook voor een scottoiler/pro-oiler moet je weer olie mee gaan slepen op vakantie en dergelijke -O-.

Als de Fazer goed bevalt, dan zou ik die lekker blijven rijden. Ik vond het ook een fantastische motor. Mijn huidige BMW vind ik in alles de overtreffende trap, maar gezien het prijsverschil mag dat ook wel ;) . Misschien iets voor na je Fazer 8-) :} *O* .

edit: de F800S(T) :9~ . Ik heb trouwens geen idee of zo'n riem werkt en hoe het met onderhoud en kosten is. Als BMW deze had gehad toen...... :z .
 
Laatst bewerkt:
Mooi verhaal Texan!

Kleine aanvulling: de pro-oiler drinkt gewone motorolie, en op één tankje rijd je snel 5000 km. Dus niet duur en niet slepen, maar een cardan blijft altijd beter natuurlijk
 
Ja, da's een Duits bedrijf.
Vraag blijft of de winst opweegt tegen de kosten. Zo'n aandrijving kost een aardige duit (ergens rond de 2000 Eurie), die riemen gaan zo'n 30.000 km mee en kosten meer als een ketting.
Enige voordeel is dat ze minder troep geven en niet gesmeerd hoeven te worden.

Ik vind de BMW 650 Scarver best een geinige fiets (heb ook de F650GS gereden, maar die vond ik een stuk minder) maar geen vergelijking met de Fazer. Het zijn gewoon totaal andere fietsen.
Ik maar denken dat alle riemen 60k km meegaan. Dat staat namelijk wel voor voor affabriek riemen, zoals bij de f800...
 
tsja... riem... ik heb ooit een weekend op een kawa el500 gereden, vond het nix.
dat fluitende geluid al helemaal. motor moet voor mij grommen ;) daarom is het in mijn ogen een hij, maar da's een andere discussie. overigens ik heb wel op veel meer motoren gereden maar die hadden allemaal een ketting, 2 x diversion 600, suz rf600, bmw strada 650, honda dominator 650.
maar tot nu toe beviel fazer me verreuit het beste. maar netzoveel als dat er mensen zijn zijn er ideale motoren voor die mensen. weten jullie dan ook de allerbeste spuitvet voor de ketting ?
ik gebruik nu de S (nogwat) witte lange bus, tezamen met S100 ketting reiniger.
heb net berekend dat ik 22000 km op de kettingset heb gereden. dus een riem zou 3x zolang meegaan maar hoeveel kost zo'n riem ? ik ben voor 160 euro ex arbeid en btw kwijt aan de kettingset...
 
54.000 met m'n eerste Fazer 1000 ook niet :P, en ja ook veel woon-werk km's :Y

de 36.000 km met de eerste ketting van de 2e Fazer 1000 vielen toen enigzins tegen :+

Nee, geen Scottoiler of wat dan ook... gewoon zeer regelmatig (lees: na elke rit) smeren.
 
Nadeel van een cardan is dat iedereen denkt dat je er niks aan hoeft te doen. De eigenaar niet en vaak de dealer ook niet. Af en toe een beetje nieuwe olie.. en klaar.
Niet dus, ook een cardan moet onderhoud hebben. Niet elke zoveel 100 km, maar eens per jaar even verse olie en eens per 10.000km de splines van de assen even nakijken en smeren. Ook kruiskoppelingen kunnen stukgaan of speling krijgen en splines kunnen slijten.
Dat zie je niet, hoor je niet en voel je alleen als je eerst op een nieuwe en daarna op een versleten exemplaar gaat zitten.
Een cardan is prima, maar helemaal onderhoudsvrij is het niet.
 
Ik doe zelf geen onderhoud maar rij wel BMW de eerste was van 1984 en echt nog geen moment over die cardan nagedacht in al die jaren en diverse modellen. Ik heb wel van de zomer meegemaakt dat van een R100GS ( ik dacht een '89tiger) de cardan speling kreeg van een van mijn kennisen, dat was na... 220.000 km. Ik ga er van uit dat BMW in ieder geval bij de normale onderhoudsbeurten de cardan ook op het netvlies heeft.
De nieuwe - ik weet het dure- R1200R is niet zo heel zwaar meer +/- 200kg. Mijn vriendin rijdt daar op, Ze had eerst een K1200RS maar vond die te onhandelbaar. Zij is 1.70 dus ook niet zo groot.
Overigens Ella welkom op MF.
 
Ik doe zelf geen onderhoud maar rij wel BMWIk ga er van uit dat BMW in ieder geval bij de normale onderhoudsbeurten de cardan ook op het netvlies heeft.
:^

volgens mij staat dit zelfs in het onderhoudsschema (maar ik ben te lui om ff te kijken :o ).
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan