overstappen van r6 naar sp1

fan.T

MF'er
24 nov 2004
74
0
Hallo Kenners,

Kan iemand mij advies geven? Rij nu zelf 1.5 jaar op een R6 maar ben "helaas" verliefd geworen op de Sp1. Moet er meteen bij zeggen dat ik absoluut geen ervaring heb met het rijden op een tweecilinder, maar puur afga op de looks.
Wat ik mij nu afvraag is of het overstappen van een R6 naar een SP1 een verstandige keuze is. Ik bedoel hoe zijn de rijeigenschappen; acceleratie, bochtenwerk, stadsverkeer enz. Ik kan natuurlijk een proefrit maken maar in een uurtje is het wel moeilijk om een goede mening te vormen.Zou het op prijs stellen als iemand mij hierover wat advies kan geven.
Alvast bedankt voorde moeite.......
 
Ben zelf van een zx6r overgestapt naar een sp1. Het is even wennen, maar als je een half jaartje op een sp1 hebt gezeten wil je niet anders meer :}
 
het zal zeker wennen zijn
ik ben begonnen op een sp2 en rijdt nu met een r6 op circuit en een mille op baan
stuureigenschappen van de sp1 zijn niet zo geweldig, maar je krijgt er zoveel voor terug
je kan met een beetje aanpassen de motor ietsje vinneiger maken, ook in de bochten
maar ga eerst eens testrijden, en kijk of een twin je wel bevalt
altijd vermogen zat, en een heerlijk geluid en karakter

rij ze

icon_mrgreen1.gif
 
Ik zelf kom van een RF600R - TL1000R en gister proefgereden op een GSXR750.

Als je het wilt, kan je dat gewoon doen. Geen probleem. Let wel op het vermogen, dat is allemaal veel lomper, komt veel harder in. Het rijdt minder soepel, maar dat geeft wel weer een gaaf gevoel. Echt bruut. Ga je echt serieus sturen, dan zal een R6 jou er waarschijnlijk uitrijden, omdat het makkelijker rijden is.
Kan je echt heel goed overweg met die dikke V-Twim, dan kan je hem eruit rijden, maar dan moet je echt heel goed kunnen rijden.

Het geeft wel een heel special gevoel, zo'n brute V-Twin!!!
 
ff naast dit topic..
@yellow tlr

wat was jou beleving op de gsx na TLR ervaring??

Ja minder bruut.
Op de gsxr komt het vermogen komt veel soepeler in, het stuurt een stuk makkelijker, maar mist weer het gruwelijke karakter.
Op de TLR laat je je gas los en je remt al als een gek. Remblokken zitten er bijna voor de sier op. Het heerlijk laag in toeren rijden kan met de TL beter, maar de gsx kan weer die lage toeren soepeler draaien. Op een rotonde is het met de TL niet echt fijn. Daar moet je gewoon met een vaartje overheen knallen, dan doet hij weer wel goed. De trekkracht is wel een stuk minder, maar kom je boven de 5000 toeren is dat al gecomperseert, mede door het lage gewicht van de gixxer.
Op de GSX lijkt het ook allemaal sneller, terwijl het qua snelheid op het rechte stuk niets uit zal maken.

Samengevat, het heeft allebei wel wat. Bruut tegenover soepel vermogen.
 
ik ben ook van R6 naar SP1 gegaan,voor op straat vind ik het veel lekkerder rijden.en bij het gassen kan een R6 je bij houden jah,dat heb ik ook ondervonden.
maar het is o zo mooi,die klappen die die twin maakt
 
rij zelf een mille ook een tweecilinder. Heb op een 600rr (2004), R6 (2002) en een GSX600r (2004) gereden.

Hetgeen wat voor mij anders was is puur hoe het vermogen los komt kwa snelheid en dergelijke is het allemaal hetzelfde.
Alleen zal een sp1 net zoals de mille net ff iets moeilijker de hoek om te krijgen zijn
 
Beslist de SP1!! :} Who cares dat en r6 sneller is dan een sp, hangt allemaal af van het mannetje dat er mee rijdt. Voor op de weg zou ik zeker de sp1 nemen. Kvind een sp1 supervet, de looks, de sound en het vermogen... natuurlijk is dat een persoonlijke kwestie. De ene zweert erbij en da andere vind het maar niks, testrijden zou ik zeggen.
 
bedankt voor de adviezen.ben bang dat ik niet meer terug kan, Die SP moet er komen(verliefd is verliefd,"toch")!!! maar nu komt natuurlijk het moeilijkste! het vinden van een mooie SP1 voor een redelijke prijs. Ben eens gaan informeren en moet zegen dat het vies tegenvalt wat de handelaren nog voor inruil voor mijn r6 geven te meer omdat mijn motor pas 17500 heeft gelopen. Toch maar proberen particulier te verkopen denk ik. Vind 5000 tot 5500 voor een r6 toch wel heel karig.

word vervolgd
 
Je moet ook onderhandelen met een dealer waar je de motor gaat kopen.
Je kan natuurlijk ook met mij onderhandelen. Ik heb nog een mooie TLR te koop staan. Dan ruil ik die R6 van de zomer wel weer in ofzo...

:9
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat op't rechte stuk een SP1 wel sneller is hoor, 280 echt loopt zon ding. Ik vind ze waanzinnig mooi en mooier dan een R6, minder iel! :}
 
Maar een SP1 is 1000cc (toch?) dan is het niet zo gek dattie een
600 eruit rijd op top

2 cilinders moeten het meer van hun lage- en middentoerengebied hebben.
Topvermogen zal altijd lager blijven dan een 4 cilinder.
Dus een 1000cc V-twin is vergelijkbaar met het vermogen van een 750cc 4 cilinder.
 
600RRetjes houden SP1 tot met top bij hoor :X


eeeeuh ik denk dat de rr zeer zeker het onderspit moet delven op de top.

mijn motor rijd nu op top 278 km/h (16 tands, vroeger 17 reed toen 285)en de rr zogenaamd 280 km/h , maar hoe komt het dan als hij vol uit rij , ik maar 250km/h rij???

maar ja dan heb ik het natuurlijk niet over zo`n honda sp1 :X
 
Gelijk doen! Een tweepitter is veeeeeeeeeeeeeel leuker als een viercylinder.
Lekker op koppel de bocht uit dreunen,kicke!!!!!!!
Ga hem meer snel halen voor hij weg is , o ja die R6 ben je zo vergeten.
Mazzel. Frank.
 
99% van de motorrijders haalt niet uit een 600cc wat erin zit. Laat staan uit een 1000........

Gewoon doen waar je zin in hebt.
 
ik ben van een zzr 600 naar een zx9 gegaan, kort daarop een gixxer 600 en toen DE TLR......

ik weet iig dat ik voorlopig op de TLR rij.. wat een geweld, en het geluid ook, rij je 120 in z'n 3, ff gas open draaien en dan dat gevoel wat je krijgt.. heerlijk.. je voelt de klappen gewoon... :}

zal op een sp1 niet anders zijn, kopen dus... *D

al die mensen met nek kramp is ook erg geil trouwens... :9
 
Terug
Bovenaan Onderaan