Overstappen van toermotor naar cruiser.

Jean2cilinder

Bijna weekend
28 nov 2018
414
343
Noord-Holland
Hi,

Ik rijd momenteel op een Versys 650 en geniet van de 2 cilinder motor. Echter vind ik de uitstraling en comfort van een cruiser me erg aanspreken. Zijn er hier mensen die de overstap ook hebben gemaakt, en wat zijn jullie bevindingen? (En ja, uiteraard ga ik een dezer dagen een proefrit maken om zelf allemaal uit te vinden wat ik ervan vind).
 
  • Leuk
Waarderingen: Mar_
Ik heb een nog heftigere sprong gemaakt. Namelijk van een KTM 990 SM naar een Yamaha Wildstar 1600.

Alles moet je rustiger doen, anders gaan de voetplaten over het asfalt. Acceleratie is minder, remmen zijn slechter en de Wildstar weegt ongeveer 150 kilo meer. Maar wat heb ik een plezier op dat ding. De KTM wou alleen maar snel, anders was hij nukkig en bot. Met de Wildstar kom ik echt tot rust. Je moet echt een proefrit maken om er achter te komen of het wat voor jou is
 
Ik werd het extreme van mijn 1098 zat. In Nederland is er bijna niet in een “gewoon” gebruiksgebied te rijden.

Nu een oude fatboy. Super ontspannend om op te rijden. Kalm aan...

Wel valt me op dat de zitpositie niet erg rugvriendelijk is. Je vangt niets meer op met benen of armen.

Toch erg blij mee!
 
Ik heb een nog heftigere sprong gemaakt. Namelijk van een KTM 990 SM naar een Yamaha Wildstar 1600.

Alles moet je rustiger doen, anders gaan de voetplaten over het asfalt. Acceleratie is minder, remmen zijn slechter en de Wildstar weegt ongeveer 150 kilo meer. Maar wat heb ik een plezier op dat ding. De KTM wou alleen maar snel, anders was hij nukkig en bot. Met de Wildstar kom ik echt tot rust. Je moet echt een proefrit maken om er achter te komen of het wat voor jou is

Het kan nog gekker

Ben overgestapt van BMW naar Suzuki :+
 
Het kan nog gekker

Ben overgestapt van BMW naar Suzuki :+
Dat vind ik helemaal niet gek, hoewel het andersom misschien vaker voorkomt.
On topic: voor ieder wat wils, hoewel ik me niet kan voorstellen dat iemand plezier heeft met een Panigale in een 30 km zone.
 
Ik ben overgestapt van een Triumph Tiger 1050 naar een Kawasaki VN2000 en het bevalt mij uitstekend. Wat de anderen al gezegd hebben, het is rustiger rijden maar ik geniet met volle teugen van elke rit.
 
Zijn er ook mensen met rug klachten, die zonder klachten kunnen rijden op een cruiser/chopper?
Ik heb nogal snel last van me onderrug als ik rechtop zit, had ik ook met me offroad motor.
 
Zijn er ook mensen met rug klachten, die zonder klachten kunnen rijden op een cruiser/chopper?
Ik heb nogal snel last van me onderrug als ik rechtop zit, had ik ook met me offroad motor.
Ik rijd nog geen cruiser, maar mijn onderrug kan veel meer hebben sinds ik een niergordel draag. Geeft veel steun.
 
Oplossing kan een zogenaamde backrest zijn.
Anderen hebben baat bij een (mini-) apehanger.

Probeer eerst met bijv. een opgebonden pakket de backrest te imiteren. Weet je direct of dit voor jou de oplossing is.
 
Ik heb vorig jaar een wildstar gekocht, heel anders rijden super!
Ik rij ook altijd om als ik dan van mijn werk kom en mijdt de snelweg (op de heenweg niet moet ik bekennen).

En zoals de anderen al aangeven, het gaat gemoedelijker/ rustiger. ik rij er dan ook eigenlijk alleen met mooi weer op. Voor slecht weer en winter gebruik ik nog mij frikandel (st1100)

ik heb zelf ook een mp3 gehad, maar daar moet je zsm weer vanaf :)
 
Gisteren na lange tijd weer een trip gemaakt. Eigenlijk, gezien de temperaturen en de aard van de trip alleen maar snelweg en dat ging weer lekker. Geen files!!!. Kwam van een Africa Twin en overgestapt naar een Roadstar. (Wildstar eu). Een tandje rustiger en vooral niet de berm in met die 1600. Sinds de overstap ook gaan customizen. Daar had ik bij de Twin geen belang bij of behoefte aan. Ook voor de duo is deze motor comfortabeler zegt ze zelf. En je kunt lange trips maken en comfortabel kamperen.
l7MwOu5Ve4u44edr5AtWS1y0hl1TmKhTtO_cJyhzqpf-G9dAKXcTP8cRQTffSLgyDXZ7rupehF_n5bUAmGIIsMg_FMpV9OwzKFdh1rRWcEz2Brx1hSRxNnmPXHOKpktfHQaJCNMH4ry5K2dFntI5MyebBu01YRNQ0JUphxpj_3UXdLZrs4a02s4x53pr884yb40UFGAd6t8jggYsCBLeuW0gciCjAu6GxFutwpuq80waPTPwGDOPeTxw6QIGTd_NvJfj-gmBhIfRn55BWswNN6BWGqXbNuBJzpIBQl5_ZhZmZsDSGG70X_VFIS0i4_AqmjeAtJl6xN4JLOcTpE5IkMu3QVX4z_dYetX7LwvOrfDxUsLJ4Y2E1WUm9q4pzyZdkmJ_AU5eTYFU3gW3JqFlH5gB7I_CU9SvWZ6jeUmdIYBbSuwNrm46x0seBe4sJPuR6RZtQUXWYtOeJ2POglNuw0RYx53nk044W9_PsHkmQHSdyJGhB8Po6ECS6T25KzbgLh4UHCdoxA59PkIjwTnAHoUOr5vBHh5eC5959dHGWAFjpzBM7Sz0zWrD0WIdWBhS1qPCs42Aj5rbMHJnEiUGclDet9t1YJf78jG13WIlHzA4foSvB9nSpbwKNNWi5pY6o-yjeLhLCJPq1I-Frk-sXNTcelYCX2k=w1592-h895-no

Wel heb ik een en ander aangepast aan de zitpositie. Het Ultimate zadel zat er al op, met rugsteun. Floorboards iets naar voren en iets omhoog. Zit als een vorst, nergens lichamelijke storing. Voor de duo de voetsteunen gecombineerd met home made tassenbeugels. Kan ze de voeten lekker verzetten en ze zitten lager als de voetsteun. Onzichtbare trekhaak in het spatbord, geen afbreuk aan de mooie looks van dit soort motoren. En dan gaan we elk jaar zo,n week of 6 op pad, meestal terug met 7-8000 km er weer bij, heerlijk. Het is wel wat werken, maar elke Alpen en Dolomietenpas komen we boven, links en ook rechts ingehaald door Ducati,s, Gs,n, Africa Twins lsof hetlijkt dat er een scherpe tijd gezet moet worden. Begrijpelijk, allemaal heerlijke stuurmotoren. Maar wij zien de marmotten zitten en genieten van het uitzicht.
En als je dan ook nog eens een zeer betrouwbaar model kiest geeft dat ook al geen zorgen. Sterker nog, dan ga je zelf bouwen. En dan weet je helemaal niet waar je eindigd.
Ik ben hier geëindigd.
d6jWE5TWMAdqoZRyt8zfJ2tfvpP5QdZvCI2QuvkF2uahQ2QLpsPd_umESTwOxfznD4Yb1lo5mO3XHs-6b-IBtjs98MeaKBVF3apWzQUbBogHyEBPhba38cJur8aC6Wp9tJ4pEzkunWt9mYojiKFQkgsDhAWMjKs2qXEf41ger_sGPx7Ondjx2GgjyHB4Mvl8vNolzua1whSg4DzK3tk3gnDdS8cBA9huQMK7LjLV0igyJE6xmf3Yo4HHivTkBq37R1WAhYwWdneZTCy298mSI8JS8-E9Rtzul8sPJhNHb7M3LnEj2-3NGsp1qTA8MOxuihvuAWfODTe_BSI6XYwOC-DxniHanQIueulahIegz_9nK7UjMcpJSUz3T7v0we4zyiOCKGrF59XTteK6ZuS7QOFMhI9m7HxdVN8QeNV2ofndzRJt5SDcdrYO-5UIDJf60c-I5N7zaFx8iR-tX6nDhzyXvnMC9vVSX8WUId9BRvSrq_W9UmnkDkXxhPygC1ekQR_UZQNJy6x1SZiwQcldKK_UHJoqNcoUuHc-PPXfZFBcG2RklsSsHQuL4XpuKjPJFe5fKhu0CMnZqIhjbvL0SJ8zrEjsJFDn-d4oapvcfnhXk6Sjh_DrCoqVwJN6EBflWRc8eTNYjvIiZ30Nz1WCRuwfnC3D995OZFPRAAIT0JMmh9nN46UcH_UaqX7P4Ie6_79SZqKhxNEJ6OC3pirlsyRE=w1341-h895-no

Rijdt goed, stuurt goed en geen last van rug of ander lichaamsdeel.
 
Mooie stap, ik ben zelf na jaren op een Aprilia Caponord te hebben gereden overgestapt op een Kawasaki vn 1600 classic uit 2003.. ik zou niets anders meer willen.

motor.jpg
 
Begonnen op een FZR1000EXUP naar een R1, daarna een Kwak Z1000 naar een HD Dyna Sport Glide.....

Beste beslissing ooit.

Nou ging de trend naar een gematigder motor wel in lijn met het oplopen van mijn leeftijd en omvang van mijn buik, dat kan geen toeval zijn...:)
 
Terug
Bovenaan Onderaan