Oververhitte KTM 950 Adventure

klont

Die hard MF'er
18 mei 2004
356
0
Bon dia,

Ik woon momenteel op Curacao. Aanvankelijk was ik van plan om weer een motor te kopen als ik weer terug in Nederland ben, maar nu zag ik hier bij een motorzaak een wel erg goedkope KTM 950 adventure staan uit 2005. Deze zou omgerekend rond de 5500 euro moeten kosten.

Enige probleem is dat deze motor helemaal uit elkaar ligt. Toen hij in het bezit was van de vorige eigenaar is hij oververhit geraakt door een kapotte waterpomp. Alles viel echter onder de fabrieksgarantie en het hele blok is naar nederland gestuurd voor reparatie, over een week of drie zou het blok weer fris en fruitig aan moeten komen hier op Curacao en wordt de motor weer in elkaar gezet.

Hoe verstandig is het om een motor te kopen die een dusdanig grote reparatie achter de rug heeft? Ik heb een keer ongeveer hetzelfde probleem gehad met een auto en dit is nooit meer goed gekomen, vandaar dat ik er niet zo heel veel vertrouwen in heb.

Alle tips en adviezen zijn welkom.
 
Als het blok door een goede zaak weer volledig is opgebouwd is deze weer als nieuw en zie ik er echt geen problemen in. Kopen dus voor dat geld, als je niet met torenhoge transport en invoer kosten ofzo zit.
 
de eerste jaren had de 950 een koelings probleem
zijn inmiddels opgelost
dus ik ga er van uit dat de nodige modificaties zijn uitgevoerd
veel succes met de aankoop [hopelijk] :9~
 
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga gewoon even afwachten totdat ze de hele motor weer in elkaar hebben gezet en dan maak ik er een proefrit op of huur ik hem een paar dagen.
Ik ga ook een overzicht vragen van alle uitgevoerde reparaties en wil kijken of ik kan achterhalen wie de vorige eigenaar is, dan kan ik daar misschien nog een praatje mee maken.

Als alles uiteindelijk in orde blijkt te zijn zou het erg aantrekkelijk zijn om deze motor in te voeren in Nederland. Vervoerskosten zouden maar een paar honderd euro zijn en als ik de motor hier 6 maanden in mijn bezit heb zou ik geen BPM hoeven te betalen. Dat zou ik nu net niet meer redden, maar misschien valt er wel iets te regelen. Maar zelfs als ik wel gewoon BPM moet betalen is het weinig geld voor zo'n motor.

Zijn er mensen die op zowel een BMW R1150 GS als op een KTM 950 Adventure hebben gereden? Had gisteren een dag zo'n BMW gehuurd en beviel helemaal niet slecht. Erg comfortabel, maar ook wel een beetje lomp en zwaar als je onverhard gaat rijden. Wat minder gewicht en wat meer vermogen zouden wel zo prettig zijn, heb jammergenoeg nog niet op een KTM gereden.
 
Ik heb een 1150 GS (Adventure) en heb op een 990 gereden. KTM is veeel sportiever, hangt directer aan het gas en je zit wat actiever op de motor. Ligt er maar aan wat je wilt. Voor w/w verkeer toch liever m'n BMW, anders kost het je veel banden en kettingen, ook die cardan is dan fijn. Maar wil je gewoon een fiets voor de lol en af en toe wat off de road dan is de KTM jou ding. 1200 GS is ook al weer wat kilo's lichter.

Mocht je em kopen zit er dan niet gewoon nog garantie op, maakt de keuze weer wat makkelijker.

Onderhoud is bij een BMW goed zelf te doen en hoeft maar om de 10000. Is bij een KTM ook weer heel anders.
 
Laatst bewerkt:
Als ze het netjes doen en volgende de voorschriften geen probleem
Maar kunnen ze wat duidelijker zijn wat er defect is ??
bij water gekoelde motoren die te warm worden ,, knalt vaak de koppaking er tussen uit .. stop je dan zodra er stoom is ?? of gaat iemand door tot ie stopt ??? in dat geval zal koelwater en olie door elkaar liggen,, water is en slecht smeer middel ......
en kan alles naar de bliksem zijn
 
Alle tips en adviezen zijn welkom.

KTM LC8 model is nog relatief jong. Technisch wel OK, maar niet iedere motorzaak doet het onderhoud naar behoren. In dit geval klinkt het alsof je de gerepareerde motor uitgebreid kan proefrijden(huren) alvorens te kopen. Dat zou ik dan zeker doen, netjes op temperatuur laten komen en dan flink de sporen geven, af laten koelen(kan dat wel daaro) en herhalen. Dan goed kijken of blok nergens zweet/lekt, motor niet te heet wordt, koelvloeistof niet borrelt en mooi egaal groen blijft. Onderhandel over garantie indien mogelijk. In principe heb je 3 jaar fabrieksgarantie. Verifieer dat voor deze specifieke motor. Verifieer of het echt een 2005(EU) model is en geen 2005(VS) model want 2005 VS kan zijn 2004 EU. 2005 EU heeft namelijk wat technische veranderingen/verbeteringen gekregen t.o.v. 2003/2004. De eerste modeljaren hadden soms wat doorgeblazen koppakkingen/koelproblemen vanwege te ruwe draad op de tapeinden. Daardoor kop niet strak genoeg aangedraaid vanaf fabriek.

Vraag of alle nodige modificaties zijn uitgevoerd. Als verkoper niet weet waar je het over hebt is dat geen goed teken.
LC8 motor wordt vrij (snel) warm. Is wat aan te doen bij adventure door vervanging van standaard plastic radiator bescherming door vervanging met meer open aluminium grill (is een KTM Powerpart geloof ik inmiddels). Is voor iedereen aan te raden, in jouw klimaat zeker.

Qua prijs is het een gokje waard.
 
KTM LC8 model is nog relatief jong. Technisch wel OK, maar niet iedere motorzaak doet het onderhoud naar behoren. In dit geval klinkt het alsof je de gerepareerde motor uitgebreid kan proefrijden(huren) alvorens te kopen. Dat zou ik dan zeker doen, netjes op temperatuur laten komen en dan flink de sporen geven, af laten koelen(kan dat wel daaro) en herhalen. Dan goed kijken of blok nergens zweet/lekt, motor niet te heet wordt, koelvloeistof niet borrelt en mooi egaal groen blijft. Onderhandel over garantie indien mogelijk. In principe heb je 3 jaar fabrieksgarantie. Verifieer dat voor deze specifieke motor. Verifieer of het echt een 2005(EU) model is en geen 2005(VS) model want 2005 VS kan zijn 2004 EU. 2005 EU heeft namelijk wat technische veranderingen/verbeteringen gekregen t.o.v. 2003/2004. De eerste modeljaren hadden soms wat doorgeblazen koppakkingen/koelproblemen vanwege te ruwe draad op de tapeinden. Daardoor kop niet strak genoeg aangedraaid vanaf fabriek.

Vraag of alle nodige modificaties zijn uitgevoerd. Als verkoper niet weet waar je het over hebt is dat geen goed teken.
LC8 motor wordt vrij (snel) warm. Is wat aan te doen bij adventure door vervanging van standaard plastic radiator bescherming door vervanging met meer open aluminium grill (is een KTM Powerpart geloof ik inmiddels). Is voor iedereen aan te raden, in jouw klimaat zeker.

Qua prijs is het een gokje waard.

lijkt me een goed verhaal .

hoe hard is garantie daar ??
kennen ze daar bovag ook daar ,, ??
 
Terug
Bovenaan Onderaan