Hallo allen.
Ik heb een probleem met oververhitting van mijn ST1100, bj 1999.
Tijdens het rijden geen probleem. Temperatuur blijft normaal.
Zodra ik stil kom te staan of in een langzaamrijdende file terecht kom, loop de temperatuur op tot in het rode vlak.
Ik heb de thermostaat al uitgenomen en gecontroleerd. Daarop zat wat corrosievorming en hij ging niet erg ver open. Gereinigd in water met citroensap en hij is nu weer mooi schoon en opent weer helemaal volgens de normen van het werkplaatshandboek. Waterpomp voor de zekerheid gedemonteerd, geen zichtbare problemen. Radiateur verwijderd en alle vuil dat tussen de lamellen zat er uitgeweekt. Vervolgens het systeem voorzien van nieuwe koelvloeistof en stationair proefgedraaid. Temperatuurmeter liep op een gegeven moment op, tot net voorbij het midden en de koelfan sloeg netjes aan. Temperatuur zakte weer iets en de fan ging weer uit. Alles leek nu in orde. Dagje naar Duitsland geweest bij wijze van proefrit. Geen problemen. Thuis gekomen nog even op de standaard door laten draaien en wat denk je, de temperatuur liep weer op tot in het rode vlak. Gekeken en toen bleek dat de fan niet aan sloeg. Thermoschakelaar die in de radiateur zit dooverbonden en de fan sloeg toen wel aan. Ik dacht dat de thermoschakelaar defect was en die dus direct vervangen door een nieuwe. Weer proefgedraaid, en de fan sloeg toen wel aan. Weer een dagje gereden, thuis gekomen, nog even laten draaien op de standaard en wat denk je, de fan slaat weer niet aan.
Wie weet wat er nu nog aan de hand kan zijn. Het lijkt me toch vreemd dat de nieuwe thermoschakelaar al weer defect is.
Groetend,
SAJA.
Ik heb een probleem met oververhitting van mijn ST1100, bj 1999.
Tijdens het rijden geen probleem. Temperatuur blijft normaal.
Zodra ik stil kom te staan of in een langzaamrijdende file terecht kom, loop de temperatuur op tot in het rode vlak.
Ik heb de thermostaat al uitgenomen en gecontroleerd. Daarop zat wat corrosievorming en hij ging niet erg ver open. Gereinigd in water met citroensap en hij is nu weer mooi schoon en opent weer helemaal volgens de normen van het werkplaatshandboek. Waterpomp voor de zekerheid gedemonteerd, geen zichtbare problemen. Radiateur verwijderd en alle vuil dat tussen de lamellen zat er uitgeweekt. Vervolgens het systeem voorzien van nieuwe koelvloeistof en stationair proefgedraaid. Temperatuurmeter liep op een gegeven moment op, tot net voorbij het midden en de koelfan sloeg netjes aan. Temperatuur zakte weer iets en de fan ging weer uit. Alles leek nu in orde. Dagje naar Duitsland geweest bij wijze van proefrit. Geen problemen. Thuis gekomen nog even op de standaard door laten draaien en wat denk je, de temperatuur liep weer op tot in het rode vlak. Gekeken en toen bleek dat de fan niet aan sloeg. Thermoschakelaar die in de radiateur zit dooverbonden en de fan sloeg toen wel aan. Ik dacht dat de thermoschakelaar defect was en die dus direct vervangen door een nieuwe. Weer proefgedraaid, en de fan sloeg toen wel aan. Weer een dagje gereden, thuis gekomen, nog even laten draaien op de standaard en wat denk je, de fan slaat weer niet aan.
Wie weet wat er nu nog aan de hand kan zijn. Het lijkt me toch vreemd dat de nieuwe thermoschakelaar al weer defect is.
Groetend,
SAJA.
Laatst bewerkt: