Oververhitting motorblok R6

racemichel

MF'er
29 dec 2006
176
0
Rotterdam
Het is weer bijna zomer dus de topics met koelingsproblemen rijzen als paddestoelen uit de grond!

paar weken geleden bracht ik me motor naar de dealer en viel het me op dat de fan niet aansloeg, hij werd hierdoor te warm als ik voor stoplichten moest staan 117C+

Nadat de dealer de dingen had gedaan had ie ook het koelvloeistof bijgevuld en deed de fan het weer. Alles prima.

Nu zo'n 2/3 weken later slaat mijn fan weer niet aan wat ie normaal doet bij 108C. Dus ik heb de kvs gechecked maar die was in orde.

Voor de fan had ik bedacht dat het vast de thermoswitch kan zijn, alleen wat me ook opviel is dat het blok ineens echt retesnel warm wordt. 's Ochtends starten en nog geen km verder staat ie al op 80graden en niet veel later is ie al te warm..

Het enige wat ik kan doen is op de snelweg rijden met 120km dan blijft ie rond de 88C (waar die normaal 80 is).


Vooral dit laatste is voor me gevoel problematischer. Kan dat misschien te maken hebben met het feit dat ik er 5W 40 vol synthetische olie in heb gedonderd van castrol? Ik zat net in het WPH te lezen en daar hebben ze het over 10W 30

Het zal zowiezo wel een dealertje worden maar ik ben tevens benieuwd wat jullie denken!
ps: betreft een R6 uit 99

PS; hup nederland, nog een klein uurtje voor de aftrap!
 
Laatst bewerkt:
Olie heeft er wss niets mee te maken.
Als je zegt dat hij binnen een km op 80 graden staat is de eerste verdachte de thermostaat. Haal die er eens uit en gooi hem in een pannetje heet water om te checken of hij open gaat.

Waar zit jouw temperatuursensor? Op het blok, of op de radiateur?

edit: temp sensor zit op de radiateur, thermostaat zit achterop het blok onder de carbs.

Klein testje: start de koude motor, en voel hoe warm de radiateur is als het dash 50-60-70 graden aangeeft. Heb je het idee dat die temperatuur klopt? 70 graden kun je ongeveer een seconde vast houden voordat het onaangenaam wordt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan